Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 11°C | Anul XI Nr. 532

Știri

Marius Dulce, raport după un an de mandat la Primăria Municipiului Călărași. Ce s-a schimbat până acum și ce alte proiecte vor fi implementate

Published

on

Marius Dulce: Pe 27 septembrie 2020, mi-aţi acordat votul cu care să conduc destinul administrativ al municipiului Călăraşi. Acel vot primit a însemnat, de fapt, responsabilitate şi implicare totală începând cu data de 23 octombrie 2020, ziua când în faţa noului Consiliu Local, expresie a voinţei călărăşenilor, am depus jurământul de credinţă.

◾️ Aţi ales, prin urmare, să construim #ÎMPREUNĂ un oraş mai modern, mai curat, mai puternic, mai dezvoltat, demn de un municipiu reşedinţă de judeţ. E o provocare imensă pe care sunt sigur că o voi duce la bun sfârşit, împreună cu dumneavoastră.
◾️ A fost un an dificil, desigur, din punct de vedere sanitar dar şi economic. În plus, ne-am izbit şi de refuzul Guvernului de a aloca, la rectificări, resursele financiare care se cuvin călărăşenilor.
◾️ Dar cu toate acestea, am reuşit în acest timp, cu bani mai puţini dar mai multă muncă, să finalizăm câteva investiţii importante pentru comunitatea noastră şi, deopotrivă, să relansăm activitatea investiţională cu ajutorul fondurilor europene. Toate proiectele cu finanţare externă, accesate în urmă cu 1 sau 2 ani, vor intra anul viitor în faza de implementare.
◾️ Ştiu că şantierele care se vor deschide vor crea și disconfort, dar am convingerea că la finalul acestor proiecte Municipiul Călăraşi va fi un oraș cu adevărat european.
◾️ Vă asigur că am făcut şi fac tot ce depinde de mine să respect încrederea pe care mi-aţi acordat-o în urmă cu un an şi să facem #ÎMPREUNĂ oraşul mai frumos, aşa cum am promis!
◾️ Mulțumesc echipei cu care lucrez, consilierilor locali pentru susţinere, şi nu în ultimul rând, vă mulțumesc dumneavoastră pentru încredere și înțelegere.

Primarul Marius Dulce a prezentat într-o conferință de presă susținută ls sediul instituției activitatea și principalele realizări. Edilul se declară mulțumit că a reușit să își îndeplinească majoritatea promisiunilor din campania electorală.

“Am început mandatul sub auspiciile pandemiei. Dar asta nu ne-a împiedicat să ne ținem promisiunile din campania electorală. A fost un an cu foarte multe provocări, de la pandemie până la creșteri de prețuri, dar nu ne-am lăsat învinși. Nu am reușit să îmi țin două promisiuni. E vorba de cartierul Măgureni, unde trebuia să terminăm canalizarea menajeră și pluvială până în luna iulie, dar creșterile de prețuri la materiale și combustibil au luat-o razna. Din cauza asta, am decalat termenul, pentru că am renegociat toate aceste contracte. La fel și la Bazarul Big. Chiar dacă s-a lucrat într-un ritm alert, vom avea o decalare de cel puțin o lună și jumătate. Nu am uitat de cartierul Mircea Vodă. Un an am avut documentația depusă la CNI, dar Compania Națională de Investiții nu a mai finanțat infrastructura rutieră și pietonală. În schimb, am putut face cu cei de la Pavaje și Spații Verzi cartierele Ceremag, Farfuria, foarte multe trotuare între blocuri. Ținta noastră a fost să așezăm infrastructura rutieră în Călărași, pentru că vor urma proiecte care nu trebuie să bulverseze lumea și am preferat să facem străzile paralele cu strada București, pentru că la anul vom începe strada București. Nu am uitat pe nimeni în acest an și nu uitam pe nimeni. Tot ce s-a realizat în Călărași, anul ăsta, este din fonduri proprii.

Nu am primit finanțare de la CNI în acest an pentru cartierul Mircea Vodă. De la Guvern am primit 0 lei la rectificare, nu am primit niciun fel de resursă financiară. Am făcut peste 14 km de infrastructură rutieră. Am făcut peste 8.500 m de trotuar doar cu cei de la Pavaje și Spații Verzi. O să ținem pasul. Provocarea cea mai mare pentru viitor o reprezintă proiectele europene. Au fost semnate proiecte de peste 45 de milioane de euro, dar nu au fost implementate la timp, iar în ultimul an noi a trebuit să marjăm și deja am semnat proiectul privind Promenada, pista de biciclete. Urmează să semnăm proiectul, pentru că avem o contestație, la strada București. Plus că avem, la diferite școli, semnate proiectele, iar unele deja se află în implementare. Aceste proiecte de abia acum urmează să fie implementate. Și cel mai mare dușman al nostru este timpul. Până în 2023, luna decembrie, trebuie să terminăm toate proiectele europene. Pe lângă faptul că avem 45 de milioane de euro, bani europeni, noi trebuie să susținem sumele eligibile din proiecte, care vor fi peste 10 milioane de euro.

Anul viitor nu vom lăsa infrastructura rutieră deoparte, pentru că vom interveni doar în zonele care nu se intersectează cu proiectele mari. Vom face locuri de joacă pentru copii, terenuri de sport, parcări. Vom încerca să ducem la toate iluminat și camere video. Facem locuri de joacă deoarece copiii au nevoie de protecție. Pentru adulți, vom aduce și aparate de fitness. Am identificat o parte din locuri, în zona blocurilor, unde le vom amplasa. Noi ne dorim să modernizăm Călărașiul. Dacă există un singur interes, acela este pentru cetățean. Se pot face foarte multe lucruri. În parteneriat cu Consiliul Județean s-a realizat intrarea în Călărași. Terminăm și cu iluminatul la intrarea în oraș. Varianta Nord tot cu CJ am făcut-o, vom lăți și zona de la Sloboziei la Saint-Gobain. Următorii doi ani sunt anii celor mai mari provocări pentru că ne dorim să dezvoltam Călărașiul.

Advertisement

Prima lucrare va fi pietonalul din centru. Avem multe provocări în implementarea proiectului, trebuie sa găsim soluții pentru crearea locurilor de parcare în aceste zone. Noi suntem oamenii care am promis și am făcut”, a declarat edilul municipiului Călărași, Marius Dulce.

BUGET DISPONIBIL ÎN PERIOADA RAPORTATĂ
Anul 2020, perioada noiembrie-decembrie:

– disponibil aprobat prin bugetul local: 33,417 milioane lei

– împrumut la dispoziţie: 4,140 milioane lei

Anul 2021, perioada ianuarie – octombrie:

– disponibil aprobat prin bugetul local: 169,665 milioane lei

Advertisement

– împrumut la dispoziţie: 19,810 milioane lei

Anul 2020 – la 31.12.2020: grad de realizare:

– venituri încasate: 142,262 milioane lei (92,39%);

– cheltuieli totale: 143,718 milioanelei (93,34%);

Anul 2021 – la 30.09.2021:

– venituri încasate: 111,581 milioane lei

– cheltuieli efectuate: 113,313 milioane lei

 
Advertisement

A

 

ACTIVITĂŢI     FINALIZATE

BUGET LOCAL
Modernizări drumuri şi parcări
Covoare asfaltice şi reparaţii (inclusiv plombe) – prin Serviciul Public Pavaje Spaţii Verzi

·         Valoare: 5,6 milioane lei, inclusiv TVA;

·         Lungime străzi asfaltate: 4,7 km;

·         Suprafaţa: 57.537 metri pătraţi (în medie 228 mp/zi), din care:

Advertisement

Străzi: Aleea Parc Jirlău, Ansamblu blocuri H, Alee incintă Obor, Aleea X, str. Răsăritului, Adiacente IL Caragiale – Mircea cel Bătrân, Aurel Vlaicu, Ion Creangă, Tufănelelor, Aleea Crăiţelor, Aleea Bujorului, str. Ciocârliei, str. Olteniei, str. Miron Costin, str. Bobâlna, str. Câmpului, Alee acces bloc J2-J3, str. Stadionului, Alee bloc J6-J8, str. Muncii, Prel. Muncii, str. M. Kogălniceanu, Popa Şapcă, str. Portului, Blocuri J8-J11, str. Cloşca, str. Oborului;

Parcări: 4.884metri pătraţi: Varianta Nord, Spital TBC, Parcare bloc J39, bloc I17

Trotuare: 8.191 metri pătraţi (str. Dunărea, str. Zefirului, str. Luceafărului;

o   reţea oraş: 5.926 metri pătraţi;

o   mixtură stocabilă: 34 tone;

Pietruire – prin Serviciul Public Pavaje Spaţii Verzi
Advertisement

·         valoare piatra spartă: 1,3 milioane lei, inclusiv TVA;

·         lungime străzi pietruite: 2,42 km;

·         cantitate piatra spartă: 2.359 metri cubi, din care:

– în Cartier Tineri;

– pe străzile: Pescăruş, Luceafărului, Macului, Digului şi Barbu Ştefănescu Delavrancea, Petroşani, Măgura, Anton Pann, Oborului, Victoriei, Avram Iancu, Drum acces IAS Călăraşi, Actor Ştefan Bănică, Bobâlna, Lotrului;

Advertisement

– în parcări ale blocurilor: H10-H13, H24, K12, E24, M1;

Alte investiţii finalizate în valoare totală de : 18,23 milioane lei
Execuţie reţea canalizare pluvială str. Locomotivei
Execuţie alimentare cu energie electrică staţie pompare str. Locomotivei
Întreţinere alei pietonale Parcul Florilor (dale prefabricate pietonale)
Întreţinere carosabil str. Luceafărului (între str. Panduri şi str. Belşugului)
Întreţinere carosabil str. Dunărea
Îmbunătățirea infrastructurii rutiere DN3D, tronson cuprins între DJ306 A şi DN3
Realizare documentaţie şi execuţie de lucrări pentru investiţia “Amenajare Peisagistică şi Modernizare B-dul Nicolae Titulescu intre str. Cornişei şi str. Locomotivei”
Înfiinţare canalizare pluvială parcare blocuri N23 – N26
Întreţinere şi reparaţie statuia Regelui Carol I
Reparaţii capitale şarpantă Grădiniţa Voinicel, str. Crângului nr. 20
Construire grădiniţa cu 8 grupe – rest de executat: arhitectură, rezistenţă, amenajări exterioare
Construire grădiniţa cu 8 grupe – rest de executat – lot 2 – instalatii termice
Construire grădiniţa cu 8 grupe – rest de executat – lucrări de instalații electrice
Construire grădiniţa cu 8 grupe – rest de executat – lucrări de instalare de echipamente sanitare
Lucrări complementare Grădiniţa cu 8 grupe
Amenajare spaţii aşteptare Policlinică Nr. 1, Bdul 1 Mai
Reabilitare clădire hală piaţa agroalimentară (hală legume-fructe) / Execuţie hală Piaţă Orizont (hală legume – fructe BIG)
Rețea  de iluminat public
Întreţinere reţea publică de iluminat prin contract multianual cu S.C. Flash Lighting Services Bucureşti S.A. | sumă decontată: 1.895.269,70 lei

Consum energie electrică | sumă decontată: 1.874.726,55 lei;

Întreţinere  semafoare 
– suma decontată: 41.126,30 lei;
Întreţinere circulaţie
·  achiziționat și montat indicatoare rutiere | sumă decontată: 22.109,00 lei;

·  întreţinere indicatoare rutiere | sumă decontată: 26.576,00 lei;

·  întreţinere plăcuțe străzi și imobile | sumă decontată: 25.876,00 lei;

·  achiziționare şi montare limitatoare de viteză | sumă decontată: 48.694,80 lei;

Advertisement

·  marcaje rutiere | suma decontată: 73.780,00 lei;

·  indicator, stâlp de susţinere, panou informativ parcare de domiciliu – contract în derulare;

·  sens giratoriu la intersecția str. Bucureşti cu b-dul Cuza Vodă | sumă decontată: 27.442,68 lei;

·  sisteme de ghidare (popici) | sumă decontată: 39.299,75 lei;

Întreţinere parcuri şi spaţii verzi
·  avize punere în valoare material lemnos | valoare contract: 15.000,0 lei, sumă decontată: 2.975,0 lei;

·  întreţinere parcuri și zone verzi | sumă decontată: 3 milioane lei (s-au  efectuat lucrări de întreținere, tăieri de corecții, doborât arbori și  debitat lemne de foc, pregătit teren în vederea  plantării și semănării de gazon, plantat flori etapa I și etapa II, udat flori, pomi, scuaruri, văruit pomi și bordure, cosit mecanic iarba, măturat manual alei în parcuri);

Advertisement

·  lucrări îndepărtare vegetație (cosit mecanic) în zonele: Parc Dendrologic, Parc Cărămidari și Parc Sf. Anastasia | suma decontată: 99.573,75 lei;

·  tratament în aliniament | suma decontată: 119.523,60 lei;

Salubrizare şi deszăpezire
BRAI – CATA SRL

Valoare contract salubrizare: 42.397.547,31 lei

sumă decontată: 583.806,28 lei (măturat manual, măturat mecanic, răzuit rigole, stropit, colectat gunoi din coşurile  stradale) şi lucrări de pluguit zăpada, împrăştiat material antiderapant, încărcat şi transportat zăpada);

sumă decontată deszăpezire: 999.878,82 lei;

Advertisement

REBU SA

Valoare contract  salubrizare: 1.064.275,15 lei

sumă decontată: 550.617,28 lei (activitatea de ridicare a deşeurilor neconforme de pe raza municipiului)

Dezinfecţie, dezinsecţie şi deratizare (DDD)
Contract multianual de servicii

Dezinsecţie pentru eliminarea insectelor / larvelor (ţânţari, muşte, etc.)

Deratizare: s-a realizat în parcuri, locuri de joacă, spaţii verzi, aliniamente stradale, cimitire şi alte suprafeţe similare

Advertisement

sumă decontată: 580.582,47  lei

Dezinfecţie: s-a realizat în unităţile de învăţământ prin nebulizare

sumă contract: 123.760 lei | sumă decontată: 28.751 lei

Achiziţionare mobilier urban
Achiziționare, montare şi întreţinere panouri lemn, împrejmuire spaţii verzi | valoare contract: 33.938,80 lei, valoare nedecontată;

Achiziționare bănci stradale material compozit | valoare contract: 60.000,00 lei – contractul este în derulare;

Achiziționare, montare și întreţinere parapeți protecție pietoni | valoare contract: 60.000,00 lei – contractul este în derulare;

Servicii  întreținere, reparații și vopsitorie mobilier urban
– Reparații / întreținere mobilier stradal | valoare contract: 59.364,34 lei | sumă nedecontată;
Advertisement

– Servicii vopsitorie mobilier urban | valoare contract: 54.405,73 lei | sumă decontată: 52.152,04 lei;

Securitate și sănătate în muncă
– Servicii de asistență medicală | valoare contract şi decontată: 40.745,60 lei;

– Servicii de coordonare în materie de SSM (pentru șantiere temporare) | valoare contract şi decontată: 40.698,00 lei;

– Achiziționat măști de uz medical | valoare contract: 2.200 lei;

Transport public local
– Maşini abandonate: 109, care staţionau şi blocau spaţiile publice au fost îndepărtate prin preluarea de către proprietari sau ridicarea de către Primărie, prin servicii specializate;

– Parcări de domiciliu: 22 parcări au fost identificate, amenajate, marcate;

– Locuri de parcare atribuite: 641;

Advertisement

– Suma încasată pentru locuri de parcare: 155.557 lei;

– Permise de “Liberă trecere” eliberate pentru care s-a încasat suma de 158.689 lei (prin intermediul aparatelor QIWI şi aplicaţia on-line Ghişeul.ro);

– Total sume încasate prin activitatea specifică: 224.851lei;

Concesiuni – contracte încheiate în valoare de 888.590.80 lei
–  contracte parcări de domiciliu:  931;

–  contracte concesiune societăţi comerciale: 146;

–  contracte concesiune teren construire locuinţă zona Obor: 86;

Advertisement

–  contracte concesiune teren construire locuinţă zona FNC: 130;

–  contracte concesiune teren construire locuinţă Cartier rezidenţial „Ştirbei Vodă”: 31;

–  contracte concesiune teren agricol: 51;

Acorduri ocupare domeniu public – contracte încheiate în valoare de 413,268.87lei
– acorduri ocupare domeniul public/privat – garaje auto: 413;

– acorduri ocupare domeniul public/privat – grădini: 211;

– acorduri ocupare domeniul public/privat – activităţi în parcuri: 26;

Advertisement

– acorduri ocupare domeniul public/privat – în faţa spaţiilor comerciale: 33;

– acorduri ocupare domeniul public/privat – comerţ stradal legume – fructe: 18;

– acorduri ocupare domeniul public/privat – amplasare panouri reclamă în faţa spaţiilor comerciale: 25;

– autorizaţii de funcţionare alimentaţie publică: 115.

SERVICIUL PUBLIC CENTRALE TERMICE ŞI ADMINISTRARE FOND LOCATIV
– A fost dat în folosinţă bazinul de înot didactic;
– Au fost vândute 83 locuinţe ANL;
– Locuinţe sociale administrate: 449;

– Locuinţe ANL administrate: 309;

Advertisement

– Locuinţe din fond locativ de stat administrate: 222;

– Case naţionalizate administrate: 12;

– Spaţii cu altă destinaţie administrate: 39;

– Sala de Sport de 1.500 de locuri în administrare;

– A furnizat 1.486 Gcal energie termică pentru încălzire şi apă caldă de consum prin 1 centrală termică de zonă şi 12 centrale termice de bloc;
– A efectuat lucrări de reparaţii, întreţinere, igienizare imobile fond locativ;
– A executat lucrări de întreţinere a parcurilor Aurora, Intim, Eugen Cealâc, zona pietonală din centrul oraşului
Caminulpentru Persoane Vârstnice ANTIM IVIREANUL
– Lucrări executate: pardoseli din covor PVC antibacterian; glet ipsos; vopsitorie interioară (lavabil); gresie; plinte gresie; mână curentă metalică;

– Valoare lucrare: 87 mii lei;

DIRECŢIA DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ
·      Legea nr. 416 / 2001: plăţi pentru 192 persoane cu un cuantum total lunar: 23.153 lei;
Advertisement

·      Ajutor de urgenţă conform Legii 416/2001 şi HCL nr. 225/2013 privind aprobarea situaţiilor deosebite, criteriilor şi modalităţilor de acordare: 16 beneficiari, cu un cuantum de 6.930 lei (motive medicale);

·      Indemnizaţii de însoţitor pentru persoane încadrate în gradul I de handicap grav: 820 persoane încadrate în grad de handicap grav cu asistent personal; indemnizaţiile de însoţitor plătite: 11,25 milioane lei;

·      Asistenţi personali  ai persoanelor cu handicap grav gradul I de handicap: 173 persoane; suma totală plătită: 4,9 milioane lei;

·      Beneficiari ai ajutoarelor pentru încălzirea locuinţei sezon rece:      în prezent punere în aplicare a Legii 226/2021; pentru 20 beneciciari care locuiesc în aşezări informale şi nu şi pot depune dosar de ajutor încălzire, li s-au repartizat câte 800 kg lemne de foc rezultate din tăieri sau corecţii de pomi din municipiu;

·      Beneficiari de alocaţie susţinere  conform Legii 277/2010: în evidenţă 79 de familii beneficiare (cu un total de 224 membrii);

Advertisement

·      Cantina de ajutor social: 85 de beneficiari (alocaţia de hrană pentru o persoană pe zi este 12 lei);

·      Situaţia cabinetelor medicale din unităţile de învăţământ: în prezent, 20 cabinete şcolare deservite de câte un asistent medical, prezenţi pentru aplicarea şi respectarea măsurilor de protective şi prevenirea imblonavirilor cu Sars – Cov 2;

·      Copii cu vârsta de până la 3 ani, înscrişi la creşă în anul şcolar 2021/2022: 50 copii (alocaţia de hrană pentru un copil pe zi este 12 lei) care beneficiază de servicii cu caracter medical, educațional pentru creșterea, îngrijirea și educarea timpurie a copiilor cu vârsta de până la 3 ani, fără a depăși 4 ani;

·      Copii beneficiari de stimulent educaţional ( tichete sociale pentru grădiniţă) – conform Legii 248/2015 la 30.09.2021: 14  copii preşcolari, provenind din familii defavorizate (cuantum tichet 100 lei/lună);

·      Beneficiari ai centrului de zi pentru persoane cu handicap în anul şcolar 2021/2022: 32 beneficiari (14 majori şi 19 minori) (pentru 97 participanţi majori la  şedinţe de terapie/săptămânala de kinoterapie, consiliere psihologică şi terapie ocupaţională, şedinţe artterapie şi deprinderi de viaţa independentă, şedinţe integrare şi participare socială şi şedinţe dezvoltarea abilitaţilor lucrative/recreative şi informare şi consiliere socială); minori participanţi la  şedinţe de săptămânale de kinoterapie/terapie prin masaj, şedinţe consiliere psihologică/terapie ocupaţională, şedinţe logopedie, şedinţe recreere şi socializare şi  şedinţe activităţi educative;

Advertisement

·      Beneficiari ai Centrului  Comunitar Obor: 23 beneficiari care  au participat zilnic la activităţi educative – suport la teme, deprinderi de viaţa independentă, recreere şi socializare;

·      Beneficiari ai adăpostului de urgenţă pe timp de noapte: 26 beneficiari (20 beneficiari în regim urgentă de 7 zile şi 6 beneficiari pe o perioadă de 90 zile) – cărora li se oferă următoarele servicii – primire şi găzduire temporară, servicii de igienă individualizată (duş, deparazitare, spălat lenjerie), socializare şi dezvoltarea relaţiilor cu comunitatea, familia (unde este cazul), oferirea de informaţii şi facilitarea accesului persoanei asistate la serviciile din sfera asistentei şi protecţiei sociale (ajutor social, cantina de ajutor social, ajofm, casa de pensii), prin plan personalizat de reintregare socială;

·      Tichete sociale pentru mese calde, pentru următorii destinatari eligibili; s-au distribuit: 368  card-uri sociale pentru persoane vârstnice şi 7 card-uri sociale pentru persoane fără adăpost și familii monoparentale cu copii care nu au domiciliu stabil;

·      Programul de acordare tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educațional, destinatari finali: copiii cei mai dezavantajați din învățământul de stat preșcolar, învățământul de stat primar, din învățământul de stat gimnazial;în evidențele das se află 183 destinatari finali eligibili din care 20 copii din învățământul preșcolar, 100 copii din învățământul primar și 63 copii din învățământul gimnazial. nu au fost primite şi distribuite încă spre beneficiari;

·      Distribuţie măști chirurgicale: 199.150 de măști, pentru destinatari eligibili şi ISJ Călăraşi pentru a fi distribuite unităţilor de învăţământ din municipiu, la începutul anului şcolar;

Advertisement

·      Distribuţie produse cu ajutoare alimentare  şi pachete cu produse de igienă, acordate categoriilor defavorizate ale populației, prin intermediul programului operațional ajutorarea persoanelor dezavantajate 2018-2021 (POAD): beneficiarii de pe listele inițiale sunt:

 103 persoane (titulari şi membrii cu dosar ajutor social);

 320 beneficiari (titulari și membrii familiei beneficiară de alocație pentru susținerea familiei;

Beneficiarii de pe listele suplimentare sunt:

 3021 persoane cu handicap grav  și accentuat, adulți și copii aprobaţi prin Dispoziţia Primarului;

Advertisement

Acordarea de sprijin categoriilor de persoane de pe lista suplimentară se va realiza, numai după redistribuirea între judeţe, după finalizarea distribuirii pe listele inițiale, în termenul prevăzut de lege; au fost recepţionate şi deja distribuite un număr de 857 pachete de igienă şi 857 produse alimentare şi urmează redistribuirea unui număr de 1084 de cutii cu produse în judeţ, pentru continuare distribuirii către persoanele din lista suplimentară;

CIMITIRE
Şase cimitire administrate: Central, Sf. Lazăr, Sf. Gheorghe, Sf. Anastasia, Mircea Vodă, Măgureni;

–  Lucrări realizate: extindere cu 700 locuri de înhumare a Cimitirului Sf. Lazăr; instalare sistem de supraveghere video (8 camere) în Cimitirul Sf. Lazăr;  instalare sistem de supraveghere video (24 camere) în Cimitirele Mircea Vodă și Sf. Anastasia;

Venituri încasate până în prezent: 1,356 milioane lei;

DIRECŢIA POLIŢIA LOCALĂ
·      desfăşoară activitatea cu 68 de persoane (7 funcţii publice generale de execuţie, 58 funcţii publice specifice, 3 funcţii în regim contractual);

·      desfăşoară activităţi de: pază şi ordine publică la sedii instituţii, monitorizare video, dispecerat, patrule, control comercial+protecţia mediului+disciplina în construcţii+afişaj stradal, prevenire şi limitare a răspândirii SARS – CoV 2, în subordinea Ministerului Afacerilor Interne,  siguranţă cu ocazia desfăşurării evenimentelor etc;

·      activităţi de dirijare trafic rutier, supraveghere activităţi de staţionare, parcare şi oprire a autovehiculelor pe drumuri publice;

Advertisement

·      autoturisme utilizate pentru activitate proprie: 6 buc;

·      acţiuni şi controale interne efectate: 258;

·      persoane legitimate: 9.583;

·      fapte antisociale constatate şi sancţionate: 4.230;

·      total sancţiuni aplicate: 2.757 din care 1.167 cu amendă contravenţională în valoare de 0,555 milioane lei şi 1.590 cu avertisment scris;

Advertisement

·      autovehicule verificate: 553;

·      acţiuni la solicitarea cetăţenilor (112): 1.287;

·      infracţiuni constatate: 6;

·      persoane suspecte predate poliţiei: 10;

·      infractori prinşi: 9;

Advertisement

·      sesizări telefonice recepţionate: 1.048;

·      conflicte aplanate: 274;

·      persoane fără adăpost depistate: 45;

·      fluidizarea traficului la unităţi de învăţământ: 124;

·      verificare activitate unităţi comerciale: 282;

Advertisement

·      păstrarea curăţeniei: 372;

·      cooperare cu Direcţii ale PMC: 402;

·      disciplina în construcţii: 242;

·      ocuparea domeniului public fără autorizaţie: 295;

·      combaterea efectelor virusului Sars – Cov – 2: 375.

COMPLEX DE AGREMENT DUMBRAVĂ (GRĂDINA ZOOLOGICĂ)
Lucrări de reabilitare executate, în valoare de 122.000 lei:
Advertisement

– alimentare cu apă zona microdeltă;

– instalare sistem de supraveghere video în incinta;

– amenajare camera frigorifică;

– amplasare panouri informare şi hartă;

– tăiere copaci şi plantare paulownia;

PARTENERIATE EXTERNE realizate
Acordul de înfrățire între Municipiul Călărași și Orașul GEDERA, Districtul Central, Israel
PARTENERIATE INTERNE realizate
Şcoala Gimnazială Mihai Viteazul;
Advertisement

Palatul Copiilor Municipiul Călăraşi;

Muzeul Dunării de Jos;

Centrul Judeţean de Cultură şi Creaţie Călăraşi;

Liceul pedagocic Ştefan Bănulescu;

Asociaţia pentru Dezvoltare Durabilă Dunărea de Jos Călăraşi;

Advertisement

Consiliul Judeţean Călăraşi (pentru asfaltare Varianta Nord);

PROIECTE CU FINANŢARE EUROPEANĂ FINALIZATE

VALOARE TOTALĂ: 4,676 MILIOANE EURO

Restaurare monument istoric POŞTA VECHE

– finanţare din POR 2014-2020

– perioada implementare iunie 2018 – martie 2021

– valoare proiect: 2,52 milioane Euro

Înfiinţare Clubul Pescarilor
Advertisement

– finantare din POPAM 2014-2020

– perioada implementare mai 2019  – octombrie 2021

– valoare proiect: 0,32 milioane Euro

Reţea Wi-fi gratuit pentru europeni

– finantare de la Comisia Europeană

– perioada implementare: iunie 2019 – iunie 2021

Advertisement

– valoare proiect: 15.000 Euro

Achiziţionare echipamente pentru situaţii de urgenţă

– finantare din INTERREG V-A Romania-Bulgaria 2014-2020

– perioada implementare: septembrie 2018 – martie 2021

– valoare proiect: 0,990 mil Euro

Sistem integrat pentru proceduri administrative

– finanţare din POCA 2014-2020

Advertisement

– perioada implementare: iunie 2019 – iunie 2021

– valoare proiect: 0,640 mil Euro

Înfiinţare 4 stații de reîncărcare a vehiculelor electrice

– finanţare din Fondul de Mediu

– perioada implementare: decembrie 2019 – decembrie 2020

– valoare proiect: 0,191 mil Euro

 
Advertisement

B

 

ACTIVITĂŢI ÎN DERULARE

 

PROIECTE CU FINANŢARE EUROPEANĂ ÎN IMPLEMENTARE

VALOARE TOTALĂ: 45,43 MILIOANE  EURO

Reabilitarea termică a Grădiniței cu program prelungit Țara Copilăriei – 0,790 mil Euro

– stadiu actual: în derulare evaluare oferte PT+execuţie lucrări+asistenţă tehnică din partea proiectantului;

Advertisement

– estimare începere lucrări – februarie 2022;

Reabilitarea termică a Liceului Teoretic Mihai Eminescu – 0,990 mil Euro

– stadiu actual: lucrări în execuţie; posibilă finalizare în trimestrul IV 2022;

Reabilitarea termică a Şcolii Gimnaziale Tudor Vladimirescu – 0,970 mil Euro

– stadiu actual: PT realizat-in verificare;

– posibila începere execuţie lucrări în ianuarie 2022;

Modernizare str. Bucureşti – 9,35 mil Euro

– stadiu actual: în derulare evaluare oferte pentru PT+execuţie;

Modernizare spaţiu pietonal – 7,65 mil Euro
Advertisement

– stadiu actual: PT realizat; contract PT+execuţie lucrări semnat în iunie 2021;PT  în verificare;

– estimare începere lucrări: noiembrie 2021;

Înfiinţare sistem inteligent de management al traficului și monitorizare video –3,85 mil Euro

– stadiu actual: în derulare achiziţie PT+execuţie lucrări;

– estimare semnare contract: decembrie 2021;

– durată execuţie contract: 21 luni

Modernizarea transport în comun prin achiziţie autobuze, sistem info călători, sistem e-tiketing, staţii călători – 2,789 mil Euro
Advertisement

– stadiu actual: lotul I atribuit; pregătire relansare achiziţie lotul II (autobuze – la prima achiziţie nu s-a depus nicio ofertă);

Înfiinţare stații inteligente automatizate de biciclete – 1,3 mil Euro

– stadiu actual:în derulare evaluare oferte pentru achiziţie furnizare echipamente;

– estimare semnare contract: decembrie 2021

Construirea unui terminal intermodal de transport în zona Siderca – 0,748 mil Euro

–  stadiu actual: în pregătire reluare achiziţie PT+execuţie lucrări+asistenţă tehnică din partea proiectantului întrucât la prima achiziţie singură ofertă depusă nu a fost conformă;

Amenajarea unei  rețele de piste de biciclete – 1,354 mil Euro

– stadiu actual: în derulare evaluare oferte pentru achiziţie PT şi execuţie lucrări;

Advertisement

– estimare semnare contract: decembrie 2021;

– durata execuţie lucrări: 10 luni;

Regenerare spaţii verzi în zona Iaz decantor şi Parc Navrom – 3,083 mil Euro

– contract PT+execuţie lucrări+asistenţă din partea proiectantului încheiat în septembrie 2021;

– stadiu actual: PT în elaborare;

– posibila începere execuţie lucrări în ianuarie 2022;

Înființare centru pentru activități educative și culturale în Cartierul Livada – 0,507 mil Euro
Advertisement

– stadiu actual: PT realizat; în derulare evaluare oferte pentru execuţie lucrări;

– estimare începere lucrări: ianuarie 2022;

– durata execuţie: 18 luni;

Modernizare Centru comunitar în Cartierul Oborul Nou – 0,251 mil Euro

– stadiu actual: PT realizat; posibilă începere execuţie lucrări în luna noiembrie 2021;

Regenerare zona defavorizată Cărămidari prin construire sala sport la Şcoala generală nr 7 şi modernizare str Obor – 0,954 mil Euro

– contract PT+execuţie încheiat  iunie 2021;

Advertisement

– stadiu actual: PT realizat şi aflat în verificare;

– estimare începere lucrări: noiembrie 2021;

Reabilitare Grădiniţa „ Step by Step” – 0,484 mil Euro;

– s-a încheiat contractul de PT+execuţie lucrări+asistenţă tehnică din partea proiectantului;

– PT în execuţie;

– estimarea începerii lucrărilor: luna ianuarie 2022;

Extindere creşa săptămânala prin construirea unui corp nou pentru 62 de copii – 1,05 mil Euro;
Advertisement

– stadiu actual: în derulare achiziţie PT+execuţie lucrări

Modernizarea, reabilitarea și echiparea Liceului Danubius – 0,443 mil Euro

– contract încheiat pentru PT+execuţie lucrări+asistenţă din partea proiectantului;

– PT în etapa de elaborare;

– estimare începere lucrări: februarie 2022;

Modernizarea, reabilitarea și echiparea Liceului Sandu Aldea – 0,638 mil Euro

– stadiu actual: realizare PT; posibilă începere a lucrărilor de execuţie în luna ianuarie 2022;

Reabilitare termică a Căminului pentru Persoane Vârstnice Sf. Antim Ivireanul – 0,560 mil Euro
Advertisement

– stadiu actual: în pregătire reluare achiziţie PT+execuţie lucrări întrucât la prima achzitie a fost depusă o ofertă neconformă;

Modernizare şi extindere corp B Liceul Mihai Eminescu – 0,522 mil Euro

– a fost încheiat contractul de PT+execuţie lucrări+asistenţa tehnică din partea proiectantului;

– PT în elaborare;

– estimare începere lucrări: februarie 2022;

Îmbunătăţirea siguranței navigabilității pe fluviul Dunărea în regiunea transfrontalieră Călăraşi – Silistra (promenadă) – 5,946 mil Euro

– stadiu actual: contract semnat pentru execuţia de lucrări; posibilă predare amplasament în săptămâna 8-14.11.2021;

Fundamentarea deciziilor, planificare strategică şi măsuri simplificate pentru cetăţeni la nivelul administraţiei publice Călăraşi – 0,630 mil Euro
Advertisement

– stadiu actual: în consultare publică şi avizare documentaţiile de dezvoltare strategică pentru perioada 2021-2027– SIDU şi SMART CITY;

– în curs de constituire Zona Urbană Funcţională în care vor fi incluse 10 comune limitrofe municipiului Călăraşi;

– în curs de realizare SIDU (Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană) pentru perioada 2021-2030;

Două proiecte în valoare totală 2,8 milioane lei de prin care se vor elabora documentaţii tehnice destinate pregătirii în vederea depunerii a 2 viitoare aplicaţii finanţabile din POR 2021-2027 în domeniul mobilităţii urbane: „Mobilitate urbană prin promovarea utilizării mijloacelor alternative de transport” cu o valoare estimată de 23,8 milioane Euro) şi al regenerării urbane- proiectul cut titlul „Regenerarea spaţiului urban în cartierele rezidenţiale din municipiul Călăraşi”, cu o valoare estimată de 8,1 milioane Euro);

Stadiu actual:

– în derulare achiziţia serviciilor de proiectare pentru proiectul de mobilitate urbană;

Advertisement

– în pregătire achiziţia serviciilor de proiectare pentru proiectul de regenerare urbană;

 

BUGETUL LOCAL 

ACTIVITĂŢI ÎN DERULARE

Asfaltare Varianta NORD – parteneriat cu Consiliul Judeţean Călăraşi – lungime drum: 2,2 km;
·         Documentaţie tehnică + Execuţie reţea alimentare cu apă (Proiect CNI teren sport zona ZOO şi Zona Aleea Dumbrava Minunată)

·         Modernizare Bazar Big

·         Amenajare teren minifotbal în incinta Stadionului municipal

Advertisement

·         Documentaţie tehnică şi Execuţie înfiinţare reţea canalizare str. Dacia

·         PT+DE+DTAC+Execuţie canalizare menajeră şi staţie de pompare ape uzate – Aleea Dumbrava Minunată

·         Cimitirul Eroilor – bănci de meditaţie – rezistenţă

·         Întreţinere str. Dumbravei, tronson între str. Belşugului şi str. Victoriei

·         Lucrări de reparaţii curente Sediu Primăria municipiului Călăraşi din str. Bucureşti nr. 140A şi Sediu Arhivă, str. Bucureşti nr. 150

Advertisement

·         Reparații iluminat public intrare municipiul Călărași – zona Vest

·         PT+Execuție Lucrări Amenajare Piaţa Unirii (Piaţa Centrală)

·         Amenajare Parcare aferentă Locuinţelor bloc Bl. H26

·         Documentaţie tehnică şi execuţie reţea apă strada Oborului

·         Reamenajare loc de joacă parcul Năvodari

Advertisement

·         Amenajare şi reparaţie loc de joacă Parcul Florilor

·         Lucrări de amenajare şi modernizare loc de joacă Parcul central

·         Amenajare loc de joacă tematic – Parcul Big

·         Achiziționare, montare și întreținere panouri lemn, împrejmuiri spaţii verzi

·         Reparații / întreţinere mobilier stradal

Advertisement

·         Reţea apă strada Violonist Ion Voicu

·         PT+Execuţie Reţea canalizare menajeră şi pluvială Cartier Măgureni în municipiul Călăraşi;

 

C

 

PROIECTE DEPUSE

 

PROIECTE CU FINANŢARE NAŢIONALĂ

Advertisement

VALOARE TOTALĂ: 39,8 milioane lei

PNDL II – valoare: 2,4 milioane lei – proiect în implementare
Înfiinţare creşă Cartier Măgureni

– stadiu actual: pregătire achiziţie execuţie lucrări

CNI – valoare: 39,8 milioane lei – proiecte în evaluare
– Construire şi dotare creşă medie în Cartier Mircea Vodă din municipiul Călăraşi, jud. Călăraşi

– Construire şi dotare creşă medie în Cartier Tineri din mun. Călăraşi, jud. Călăraşi

– Reabilitare clădire publică – cinematograf Victoria din municipiul Călăraşi (în prezent actualizare documentaţie tehnică)

 

PROIECTE CU FINANŢARE EUROPEANĂ

Advertisement

în curs de semnare a contractului de finanţare (precontractare)

VALOARE TOTALĂ: 4,98 milioane EURO

Pentru finanţare din POIM 2014-2020

–  Achiziţie materiale sanitare pentru protecţia împotriva COVID pentru toate şcolile din municipiu (măşti: 1.564.200 buc; combinezoane:                               1.949 buc; dezinfectant suprafeţe: 15.590 litri; dezinfectant mâini:                        14.450 litri; dezinfectant nebulizatoare: 30.350 litri; dispensere dezinfectant mâini:  671 buc; nebulizatoare: 65 buc; lămpi UV cu ozonificare a aerului: 510 buc);

Pentru finanţare din POC 2014-2020

– Achiziţie echipamente IT pentru învăţământ on line pentru toate şcolile din municipiu (341 laptopuri; 343 camere web conferinţă; 341 proiectoare; 37 ecrane proiecţie cu suport trepied; 285 ecrane de proiecţie cu suport de perete; 224 routere wireless; 334 table interactive);

 

D

 
Advertisement

PROIECTE ÎN PREGĂTIRE

 

PROIECTE CU FINANŢARE NAŢIONALĂ – ÎN PREGĂTIRE

VALOARE TOTALĂ: 112,00 milioane lei

Pentru finanţare din Programul Naţional de Investiţii „ANGHEL SALIGNY” – valoare 102 milioane lei

– Modernizare străzi în Cartierul Mircea Vodă, Lot 2, Municipiul Călărași;

– Modernizare str. M. Kogălniceanu și b-dul 1 Mai din mun. Călărași, jud. Călărași;

Advertisement

– Modernizare străzi pe culoarul de tranzitare al municipiului Călărași: str. Sloboziei (DN21), b-dul Republicii, str. Eroilor (DN3B), județul Călărași;

– Modernizare străzi Cartier Măgureni;

– Modernizare str. Independenţei;

Pentru finanţare din Fondul de Mediu – valoare 10 milioane lei

– Reabilitare termică blocuri de locuinţe sociale;

·         Pregătire fişe de proiecte pentru finanţare din PNRR;
·         Pregătire fişe de proiecte pentru finanţare din POR 2021-2027;
·         Pregătire fişe de proiecte pentru finanţare din INTERREG VI A pentru granita România-Bulgaria 2021-2027;
 

E

 
Advertisement

ACTIVITĂŢI ÎN PREGĂTIRE cu finanţare din bugetul local

·      Proiectare şi execuţie lucrări pentru instalaţie gaze naturale arhiva PMC (str. Eroilor)

·      Întreţinere reţea apă str. Siretului

·      Întreţinere reţea apă str. Ştefan Bănică

·      Reparaţii reţea apă str. Eroilor, tronson b-dul 1 Mai – APM, Ocolul Silvic-Parc nautic

·      Alimentare cu energie electrică în Cartier Tineri şi zona blocurilor ANL

Advertisement

·      Extindere reţea alimentare cu energie electrică Aleea Dumbrava Minunată (teren fotbal)

·      Extindere reţea alimentare cu energie electrică de interes public zona Aleea Dumbrava Minunată

·      Reparaţii reţea canalizare menajeră bloc K16 – 4 scări şi K17 – 1 scară

·      Reparaţii reţea canalizare menajeră blocuri A28, A29, A30

·      Întreţinere reţea canalizare menajeră blocuri I 26-I 30

Advertisement

·      Reţea canalizare şi alimentare cu apă Cartier Tineri III şi zona blocurilor ANL

·      PT+execuţie reţea pluvială bazin de înot didactic

·      PT+execuţie reţea canalizare str. Barbu Ştefănescu Delavrancea

·      Documentaţie tehnică parcare Parc DUMBRAVA – amenajare peisagistică

·      Înfiinţare canalizare pluvială parcare blocuri N23-N26

Advertisement

·      Canalizare str. Avram Iancu între str. Dobrogei şi str. IL Caragiale-documentaţii avize

·      Întreţinere şi reparaţii trotuare str. Victoriei (tronson str. Pescăruş şi str. Năvodari);

·      Întreţinere şi reparare trotuare b-dul 1 Mai;

·      Întreţinere şi reparare trotuare str. Pescăruş;

·      Întreţinere str. Borcea;

Advertisement

·      Amenajare parcare aferentă blocului N20;

·      Amenajare parcare aferentă blocului H26;

·      Reparaţii carosabil zona blocurilor E23-E24;

·      Reparaţii carosabil b-dul 1 Mai, tronson str. Eroilor – str. Sloboziei;

·      Elaborare DALI pentru străzi adiacente str. Bucureşti şi str. Prel. Bucureşti;

Advertisement

·      Actualizare DALI pentru modernizare străzi Cartier Măgureni;

·      Actualizare DALI pentru modernizare străzi Cartier Mircea Voda;

·      Actualizare DALI pentru modernizare străzi Cartier Mircea Voda Lot II;

·      Actualizare DALI – modernizare străzi pe culoarul de tranzitare al municipiului Călăraşi: str. Sloboziei DN21 Călăraşi – Slobozia, b-dul Republicii, str. Eroilor DN3B Şoseaua Chiciului;

·      Achiziţionat şi montat parcometre în zona Piaţa BIG Orizont.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement

Știri

Rareș Coman, copilul-minune din Călărași inclus în „Next Generation 2025” de The Guardian. De la probleme la Dunărea, la consacrarea în Italia, la Sassuolo

Published

on

Rareș Coman, mijlocașul născut la Călărași în vârstă de doar 17 ani, legitimat în prezent la Sassuolo (Italia), a fost inclus de prestigiosul cotidian britanic The Guardian în celebra listă „Next Generation 2025”, care reunește cei mai promițători 60 de fotbaliști din lume născuți în anul 2008.

Publicația britanică notează în prezentarea sa:

„Un mijlocaș central neobosit, cu calitate pe minge. Înainte de a ajunge la Sassuolo, în 2024, a fost dorit de West Ham și Watford, însă dificultățile birocratice au împiedicat transferul. L-a impresionat chiar și pe Gheorghe Hagi, care a încercat să-l aducă la Farul Constanța, însă Sassuolo s-a mișcat mai repede.”

Includerea lui Rareș în lista „Next Generation” – care, în anii trecuți, i-a anunțat lumii pe Mbappé, Pedri sau Musiala – este o recunoaștere uriașă pentru un jucător aflat la început de drum.

De la Călărași la Italia: un drum cu obstacole și ambiție

Puțini știu că, înainte de a ajunge în Italia, Rareș Coman a trecut printr-o perioadă dificilă la clubul Dunărea Călărași, acolo unde s-a format ca junior.
Surse apropiate familiei au povestit pentru Călărași Press că tânărul fotbalist s-a confruntat cu probleme administrative și dispute contractuale, care au culminat cu un litigiu la Federația Română de Fotbal – un episod greu de gestionat pentru un adolescent.

Advertisement

După luni de incertitudine, Rareș a obținut câștig de cauză și a putut semna, în toamna anului 2024, cu clubul italian Sassuolo, unde s-a integrat rapid și a atras atenția antrenorilor prin seriozitate și constanță.

„A fost o perioadă grea, dar nu am vrut să renunț. Am avut alături familia, iar visul meu era clar – să joc fotbal la cel mai înalt nivel”, ar fi spus Rareș într-un cerc restrâns.

Un talent românesc confirmat la nivel internațional

În prezent, Rareș Coman este o prezență constantă în loturile naționalelor U16 și U17 ale României, fiind considerat de antrenorii federali „un fotbalist complet, cu potențial foarte ridicat”.

La Sassuolo, club recunoscut pentru formarea de talente (de aici au plecat Berardi, Scamacca și Locatelli), Coman este văzut drept o promisiune pe termen lung. Evoluțiile sale constante au atras atenția și antrenorilor de la prima echipă, care urmăresc îndeaproape progresul său.

De la conflict la consacrare

Nominalizarea în The Guardian „Next Generation 2025” confirmă parcursul spectaculos al unui tânăr care a transformat obstacolele în motivație.
De la terenurile din Călărași, la academiile din Italia, Rareș Coman este exemplul perfect al unei generații noi de sportivi români care demonstrează că talentul, atunci când e dublat de muncă și caracter, poate trece orice graniță.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Mașinile abandonate, ridicate din oraș! Primăria Călărași a început curățenia de toamnă pe străzi

Published

on

Gata cu rablele uitate prin parcări și pe trotuare! 🚗💨

Primăria Municipiului Călărași, împreună cu Poliția Locală, a pornit o amplă acțiune de identificare și ridicare a autoturismelor abandonate sau lăsate cu lunile pe domeniul public.

Primarul Marius Dulce transmite că acțiunea nu e doar de moment, ci o campanie care va continua „până când spațiile publice vor fi eliberate”.

„Avem nevoie de trotuare libere, parcări funcționale și spații verzi neocupate. Vehiculele abandonate nu doar strică aspectul orașului, ci și creează disconfort pentru cetățeni. Vrem un oraș mai curat și mai sigur”, a spus primarul Dulce.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Modificările legislative modelează reglementările jocurilor de păcănele și standardele de raportare media

Published

on

sursa canva.com

Jocurile de noroc par să fi intrat de ceva vreme în vizorul legiuitorilor; schimbările legislative, din ce se vede, tot remodelează peisajul acestui sector în România. Anul 2025 aduce — sau, mai exact, pare să aducă — reguli mai stricte pentru operatori, care ating atât felul în care sunt promovate jocurile de tip păcănele, cât și cerințele privind standardizarea raportărilor media.

Măsurile recente vizează, cel puțin oficial, reducerea atractivității reclamelor și încercarea de a limita accesul facil pentru anumite categorii sociale. Mai mult, noile obligații de transparență pentru operatori afectează inclusiv platformele online și felul în care sunt prezentate datele statistice privind Pacanele și toate jocurile similare. Efectele se simt repede în discursul public și, pe ici, pe colo, în modul în care oamenii primesc informațiile.

Interdicția vedetelor și schimbarea reclamelor la păcănele

Autoritățile susțin că au identificat o legătură între promovarea agresivă, folosirea vedetelor și un număr mai mare de jucători tineri sau vulnerabili, deși nu toți experții ar spune la fel. În iunie 2025, Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a anunțat decizia de a interzice orice implicare a actorilor, sportivilor, influencerilor sau a altor personalități publice în publicitatea pentru cazinouri și jocuri de tip păcănele;. Industria a început imediat să regândească campaniile de marketing — reinventare, adaptare, ce-o fi; mass-media, la rândul ei, trebuie să respecte reguli mai stricte. Nu mai e loc pentru promovare indirectă prin imaginea vedetelor și, oficial, nici pentru mesaje care prezintă păcănelele ca o cale rapidă spre câștig. Jurnaliștii și comunicatorii din industrie se conformează unui set nou de restricții, cu argumentul responsabilității sociale și al reducerii impactului negativ pe termen lung.

Don Ro Casino și impactul reglementărilor asupra platformelor online

Expansiunea online a pieței de gambling a fost rapidă în ultimii ani; acum, însă, modificările legislative pun presiune suplimentară pe operatori, Don Ro Casino, cunoscut pentru jocuri online precum pacanele, fiind printre cele mai vizibile exemple. Odată ce interdicția vedetelor și noile standarde au intrat în vigoare, strategiile de comunicare s-au schimbat — unele mai degrabă subtil, altele pe față. Reclamele cu influenceri dispar, mesajele se orientează mai mult spre informare și avertismente despre riscuri; asta nu înseamnă că totul devine perfect transparent, dar se observă o tendință clară. În același timp, raportarea devine mai vizibilă — platformele, inclusiv Don Ro Casino, trebuie să evidențieze opțiunile de protecție și să detalieze statisticile legate de cererile procesate.

Advertisement

Pentru utilizatorii de Pacanele online, accesul la funcțiile de protecție devine mai vizibil. Legislația cere, de asemenea, ca operatorii să returneze soldurile în cazurile de autoexcludere și să pună la dispoziție date despre impactul social al serviciilor lor; în practică, asta înseamnă mai mult material pentru reportaje și, posibil, o schimbare de focus de la „povești de succes” la analiza responsabilității industriei.

Sălile de jocuri și restricțiile geografice aduse de noile reglementări

Noile reguli limitează funcționarea sălilor de jocuri la parterul unor blocuri începând din 2025, în special în orașele mari. Scopul declarat este reducerea accesului direct, mai ales pentru tineri și pentru locuitorii cartierelor sensibile; rămâne de văzut în ce măsură schimbarea va produce efectele scontate. Că proiectul încearcă să limiteze impactul păcănelelor asupra zonelor rezidențiale — o idee care, pentru unii, sună rezonabil; pentru alții, poate părea insuficientă. Mass-media este invitată să raporteze cu precizie numărul de săli afectate, zonele de risc și opiniile specialiștilor în adicție, iar asta poate ajuta la o imagine mai nuanțată.

Pe lângă măsurile menite să reducă dependența, legea impune și ca presa să publice periodic date despre solicitările de autoexcludere și despre numărul jucătorilor activi pe zone; astfel, nu doar companiile, ci și presa locală sau națională pot oferi o perspectivă mai realistă asupra fenomenului păcănelelor.

Autorizarea locală și taxarea diferențiată schimbă structura raportărilor

Decentralizarea autorizării a devenit un element important al pachetului legislativ din 2025. Primăriile au acum pârghii mai clare — pot aproba sau refuza deschiderea unor săli și pot impune taxe suplimentare; efectele pot varia mult de la o comunitate la alta. Acest mecanism introduce noi subiecte pentru presa locală, unde deciziile administrațiilor devin, inevitabil, teme de interes: modul în care comunitățile gestionează impactul financiar și social al industriei.

De pildă, un oraș poate limita drastic numărul sălilor de jocuri; mass-media este chemată să explice motivele, modul de consultare publică și implicațiile pentru bugetele locale. Pare că transparența și obiectivitatea sunt acum accentuate, iar orice tentativă de a glorifica fenomenul păcănelelor este — sau va fi — mult mai greu de justificat în spațiul jurnalistic.

Advertisement

Joc responsabil și informare corectă pentru viitor

Schimbările legislative marchează, cel puțin pe hârtie, o orientare spre protecția jucătorilor și spre o informare mai echilibrată a publicului. Industria păcănelelor rămâne, probabil, profitabilă, dar cadrul legal impune bariere împotriva promovării excesive și pune mai multă responsabilitate pe umerii firmelor și ai mass-mediei.

Jucătorii au la dispoziție instrumente de autoexcludere care par să funcționeze mai bine acum, iar presa ar trebui să sublinieze riscurile asociate acestor activități — cu mențiunea că interpretările pot diferi. responsabilitatea individuală rămâne importantă, iar, dacă totul merge conform intențiilor, noul cadru va contribui la o reducere a cazurilor grave de dependență și va aduce o informare mai nuanțată publicului — sau cel puțin asta speră cei implicați.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading