Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 28°C | Anul XI Nr. 528

La zi

Guvernul a aprobat deschiderea unui nou punct de trecere la frontiera dintre România și Ungaria

Published

on

Urmăriți știrile Călărașipress.ro pe Whatsapp

În ședința de joi, 25 aprilie, Guvernul a aprobat o hotărâre privind deschiderea unui punct de trecere a frontierei de stat între Beba Veche (România) și Kübekháza (Ungaria), în scopul reducerii congestiei traficului rutier în zonă și pentru a facilita trecerea atât în Ungaria, cât și în Serbia (prin Ungaria).

Azi aprobăm deschiderea unui nou punct de frontieră Ungaria la Beba Veche. Este un obiectiv din lunga listă de investiţii în infrastructură aflată în derulare în judeţul Timiş, dar de altfel întreaga ţară”, a afirmat Ciolacu, conform adevărul.ro

Conform unui comunicat emis de Executiv, actul normativ aprobat implică transferul către domeniul public al statului și sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a sectorului de drum județean DJ 682, împreună cu terenul asociat acestuia, aflate în domeniul public al județului Timiș și sub administrarea Consiliului Județean Timiș. De asemenea, acesta va fi încadrat în categoria funcțională a drumurilor de interes național.

Advertisement

“Punctul de trecere a frontierei va fi destinat traficului internaţional de persoane, precum şi traficului internaţional de mărfuri, până la limita de greutate totală de 3,5 tone. Data deschiderii se va conveni pe cale diplomatică, după crearea condiţiilor necesare de personal, tehnice şi de infrastructură”, se arată în comunicat.

Dezbaterea privind deschiderea Punctului de Trecere a Frontierei (PTF) Beba Veche între România și Ungaria a început în 2023. Pe 20 octombrie, Guvernul a aprobat un Memorandum pentru deschiderea PTF România – Ungaria la Beba Veche. În prealabil, pe 1 septembrie 2023, la Timișoara, guvernele României și Ungariei au semnat două memorandumuri pentru deschiderea PTF-ului de la Beba Veche, situată în cea mai vestică localitate din România, și pentru construcția unui nou pod peste Mureș la Cenad, tot în județul Timiș.

Punctul de trecere a frontierei de la Beba Veche va fi accesibil doar pentru autovehicule cu o greutate de până la 7,5 tone și va avea un program zilnic de funcționare, între orele 08:00 și 20:00.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a explicat că planul actual pentru punctul de frontieră implică un fel de sens giratoriu, cu trecerea de frontieră din Ungaria în Serbia deja funcțională, iar România deschide trecerea către Ungaria. Se ia în considerare și deschiderea separată către Serbia în viitor, însă momentan este vorba de un sens giratoriu cu vămi pentru cele două puncte de trecere de frontieră.

Ministrul a subliniat că lucrările pentru deschiderea punctului de frontieră vor dura 14 luni. În acest context, a evidențiat necesitatea investiției, dat fiind că există așteptări pentru aderarea terestră la Schengen.

Advertisement

“Mi-aş dori foarte mult ca, la sfârşitul anului, să intrăm şi terestru şi să nu mai fie nevoie de această investiţie. Dar preluarea drumului de la Consiliul Judeţean, trecerea la drum naţional, investiţiile în aceste drumuri şi – cei doi primari ştiu foarte bine că s-au început lucrările de asfaltare şi de la Sânicolau spre Dudeşti Vechi – toate aceste investiţii sunt necesare şi oricum mergi într-un punct de trecere a frontierei care după aceea poate să fie fără poliţie de frontieră sau vamă, dar în mod sigur cu Serbia nu. Haideţi să vedem cum gestionăm”, a afirmat Sorin Grindeanu.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

La zi

Șoc în politica românească: Călin Georgescu, trimis în judecată pentru propagandă legionară extremă

Published

on

Fostul candidat la alegerile prezidențiale din 2024, Călin Georgescu, și liderul paramilitar Horațiu Potra au fost trimiși în judecată într-un dosar penal exploziv, finalizat de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție la 15 septembrie 2025. Cei doi, împreună cu alte 20 de persoane, sunt acuzați de tentativă de acțiuni împotriva ordinii constituționale, nerespectarea regimului armelor și munițiilor, precum și alte infracțiuni grave, care au pus în pericol securitatea națională a României.

Contextul dosarului și acuzațiile

Rechizitoriul, întocmit în dosarul 6720/284/P/2024, detaliază un plan subversiv pus la cale în contextul anulării alegerilor prezidențiale din 2024 de către Curtea Constituțională, prin Hotărârea nr. 32 din 6 decembrie 2024. În dimineața zilei de 7 decembrie 2024, Georgescu și Potra s-au întâlnit în secret la Centrul de Echitație Jbara Horses din Ciolpani, Ilfov, pentru a discuta organizarea unor proteste violente în București. Scopul era de a deturna manifestațiile pașnice în acțiuni violente, menite să submineze ordinea constituțională și să împiedice exercitarea puterii de stat, profitând de tensiunile sociale generate de anularea scrutinului.

Potrivit procurorilor, Georgescu a avut un rol activ în orchestrarea planului, contactând lideri ai unor organizații radicale, precum Dan Ciprian Grăjdeanu de la Frăția Ortodoxă, și promovând mesaje alarmiste și instigatoare la violență. Aceste mesaje au fost diseminate prin emisiuni TV, cum ar fi „Culisele statului paralel” de pe Realitatea Plus, și prin platforme de socializare precum Facebook și TikTok, unde propaganda extremistă, antieuropeană și pro-rusă a fost amplificată masiv.

Gruparea paramilitară condusă de Potra

Horațiu Potra, considerat liderul grupului paramilitar, a organizat o rețea de 21 de persoane care împărtășeau convingeri radicale și erau pregătite pentru acțiuni violente. În seara zilei de 7 decembrie 2024, grupul s-a reunit la cafeneaua ART CAFFE din Mediaș, județul Sibiu, unde a planificat deplasarea spre București cu șapte autoturisme. Membrii grupului erau dotați cu un arsenal impresionant, incluzând cuțite, bastoane telescopice, boxuri, spray-uri iritante, topoare, două pistoale și 65 de articole pirotehnice periculoase din categoria F4. În plus, la locuința lui Potra din Mediaș, anchetatorii au descoperit un depozit de armament: trei aruncătoare portative de grenade, cinci pistoale-mitralieră, 18 pistoale semiautomate, aproape 3.000 de cartușe, peste 40 de grenade de mână, proiectile pentru lansatoare și peste 1 kg de material exploziv echivalent trotil.

Advertisement

Rolul lui Călin Georgescu

Procurorii susțin că Georgescu a contribuit la plan prin coordonarea propagandei online și prin mobilizarea susținătorilor săi pentru a amplifica tensiunile sociale. Acțiunile sale au inclus transmiterea de informații false și îndemnuri la continuarea votului, în ciuda anulării alegerilor, precum și contactarea unor figuri radicale pentru a organiza proteste. Aceste demersuri au fost menite să creeze un climat de instabilitate, favorabil deturnării ordinii constituționale.

Impactul și consecințele

Acest dosar reprezintă o lovitură majoră pentru Călin Georgescu, care mai este judecat și într-un alt caz pentru propagandă legionară. Acuzațiile actuale, care includ tentativă de subminare a ordinii constituționale și nerespectarea regimului armelor, pot atrage pedepse severe, inclusiv ani de închisoare. Procesul, aflat acum în faza de cameră preliminară, este de natură să influențeze profund percepția publică asupra extremismului politic și a riscurilor pe care le reprezintă pentru democrația românească.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Fapt Divers

Porumbelul Imperial Goliath – Gigantul pădurilor din Noua Caledonie

Published

on

Porumbelul Imperial Goliath (Ducula goliath), cunoscut și ca porumbel imperial din Noua Caledonie sau „notou” în limba locală, este una dintre cele mai impresionante specii de porumbei arboricoli din lume. Endemic Noii Caledonii, un arhipelag francez din Pacificul de Sud, această pasăre fascinează prin dimensiunile sale, comportamentul unic și rolul vital în ecosistemul insular.

Caracteristici Fizice

Cu o lungime de aproximativ 51 cm și o greutate între 600 și 716 grame, Ducula goliath este un adevărat gigant printre porumbei. Penajul său este dominat de tonuri de gri-albăstrui pe cap și gât, cu spatele și aripile de un gri-cenușiu intens. Un panou gri distinct se observă pe baza primelor pene ale aripilor, iar coada este lungă și subțire. Irisul portocaliu, ciocul galben-verzui și picioarele roșii completează aspectul său impunător.

Ducula goliath trăiește exclusiv în pădurile tropicale umede ale Noii Caledonii, de la nivelul mării până la altitudini de 1500 de metri. Preferă arborii înalți, unde se hrănește cu fructe, frunze și flori. Este o pasăre solitară sau întâlnită în perechi, adesea observată dimineața pe crengi, încălzindu-se la soare. Chemările sale, un „oom” profund sau un „gkrarr” răsunător la amurg, sunt caracteristice pădurilor dense. Perioada de reproducere se întinde din iunie până în decembrie, cu cuiburi construite în copaci înalți.

Ca principal dispersor de semințe, porumbelul Goliath joacă un rol crucial în regenerarea pădurilor tropicale din Noua Caledonie, un hotspot global de biodiversitate. Totuși, specia este clasificată ca „aproape amenințată” (Near Threatened) de IUCN din cauza defrișărilor pentru minerit și agricultură, care reduc habitatul său. Prezent pe Insula Pinilor, dar absent din Insulele Loyauté, supraviețuirea sa depinde de zonele protejate și de eforturile de conservare.

Advertisement

Importanță Culturală

În cultura locală, „notou” este un simbol al pădurilor Noii Caledonii, fiind integrat în povești și tradiții. Statura sa impresionantă și chemările distinctive îl fac o prezență memorabilă pentru comunitățile indigene.

Porumbelul Imperial Goliath este mai mult decât o pasăre – este un pilon al ecosistemului Noii Caledonii și un exemplu al frumuseții fragile a speciilor insulare. Conservarea sa necesită protecția pădurilor tropicale, esențială pentru supraviețuirea acestui gigant al cerului.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Fapt Divers

2001 – Tragedia Zborului 587: Cerul frânt al New York-ului

Published

on

Pe 12 noiembrie 2001, la doar două luni după atentatele de la 11 septembrie, Statele Unite au fost zguduite de o nouă tragedie aviatică. Zborul American Airlines 587, un Airbus A300 cu destinația Santo Domingo, Republica Dominicană, s-a prăbușit la scurt timp după decolarea de pe Aeroportul Internațional John F. Kennedy din New York, în cartierul rezidențial Belle Harbor din Queens. Catastrofa a curmat viețile tuturor celor 260 de pasageri și membri ai echipajului de la bord, precum și a cinci persoane de la sol, marcând unul dintre cele mai grave accidente aviatice din istoria SUA.

Desfășurarea tragediei

Zborul 587 a decolat la ora 9:14 dimineața, în condiții meteorologice bune. La doar două minute după decolare, avionul a întâmpinat turbulențe cauzate de siajul unui alt avion, un Boeing 747, care decolase cu puțin timp înainte. Pilotul secund, care opera comenzile, a efectuat manevre bruște pentru a stabiliza aeronava, dar acestea au dus la desprinderea stabilizatorului vertical (coada avionului), o componentă critică. Lipsit de control, Airbus-ul A300 s-a prăbușit rapid într-o zonă rezidențială din Queens, provocând un incendiu masiv care a distrus mai multe case.

Investigația și cauzele

Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB) a investigat accidentul și a concluzionat că prăbușirea a fost cauzată de o combinație de factori: manevre excesive ale pilotului secund la comanda cârmei, care au suprasolicitat stabilizatorul vertical, și design-ul sensibil al sistemului de control al cârmei la Airbus A300-600. Siajul turbulent al avionului precedent a contribuit, dar nu a fost cauza principală. Inițial, din cauza proximității temporale cu 11 septembrie, s-a speculat că ar fi fost un atac terorist, dar investigația a exclus această ipoteză.

Impactul și urmările

Tragedia a avut un impact profund asupra comunității din Queens și a națiunii, care încă se recupera după atentatele din septembrie. Cele 265 de victime includeau pasageri, majoritatea de origine dominicană, și rezidenți ai cartierului Belle Harbor. Accidentul a dus la revizuirea procedurilor de antrenament ale piloților American Airlines și la modificări în design-ul aeronavelor Airbus A300 pentru a preveni astfel de incidente. Evenimentul a rămas în memoria colectivă ca o rană deschisă, amplificată de contextul traumatic al anului 2001.Prăbușirea zborului American Airlines 587 a fost o tragedie care a evidențiat vulnerabilitățile aviației comerciale și importanța antrenamentului riguros al piloților. În ciuda cauzelor non-teroriste, impactul său emoțional a fost amplificat de rănile încă proaspete ale Americii post-11 septembrie.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading