Elevii de clasa a VIII-a din județul Călărași au participat pe 18 și 19 septembrie 2024 la testările inițiale organizate de Inspectoratul Școlar Județean Călărași. Aceste testări, desfășurate sub forma unui examen, au rolul de a evalua nivelul de pregătire al elevilor înainte de examenul de Evaluare Națională de la finalul anului școlar. Profesorii vor folosi rezultatele acestor teste pentru a stabili planuri de îmbunătățire și programe remediale care să ajute elevii să obțină rezultate mai bune la probele finale, potrivit Edupedu.
Conform Inspectoratului Școlar Județean, testele au fost organizate în condiții similare unui examen, pentru a familiariza elevii cu atmosfera și regulile de desfășurare a Evaluării Naționale. Deși aceste teste inițiale nu au fost o simulare oficială, ele au evaluat cunoștințele acumulate de elevi în anii anteriori de învățământ gimnazial.
Lucrările elevilor vor fi corectate de către profesorii de la clasă, iar rezultatele vor fi ulterior centralizate. „Le corectează profesorii de la clasă, ei interpretează rezultatele, noi vom centraliza tot ce primim din școli. În funcție de rezultate, de specificul școlilor și de încadrarea la clasă pentru disciplinele limba română și matematică, vom desfășura diferite activități (alte simulări, inspecții cu focusare pe activitățile remediale)”, precizează inspectorul școlar general adjunct Călin Nicușor pentru Edupedu.
Proba la Limba și Literatura Română
Prima probă a testării inițiale a avut loc miercuri, 18 septembrie, la Limba și Literatura Română, între orele 11:00 și 13:00. Subiectele au fost construite pe baza textelor literare și non-literare, iar elevii au trebuit să rezolve cerințe de interpretare, înțelegere și analiză. Unul dintre textele literare a fost „Lunea altfel” de Alex Moldovan, iar cel non-literar a fost un extras din Statutul elevului.
Elevii au fost solicitați să realizeze caracterizarea unui personaj, să compare cele două texte și să își exprime opinia asupra importanței respectării regulilor. În plus, subiectele au inclus exerciții gramaticale care au testat cunoștințele despre diftongi și corectarea greșelilor de exprimare. De asemenea, elevii au redactat un rezumat al textului literar, într-un spațiu limitat între 80 și 120 de cuvinte.
Proba la Matematică
Joi, 19 septembrie, elevii au susținut proba la Matematică. Aceasta a fost structurată pe trei secțiuni: întrebări de tip grilă, geometrie și trigonometrie, precum și probleme de dificultate ridicată. Prima parte a testului a inclus întrebări cu răspunsuri multiple, însă elevii au trebuit să justifice alegerea fiecărui răspuns corect, prin scrierea rezolvării complete.
Inspectorul școlar general adjunct Călin Nicușor a explicat pentru sursa citată anterior că testele au fost concepute pentru a evalua nu doar cunoștințele teoretice, ci și capacitatea elevilor de a aplica aceste cunoștințe în mod logic. Partea de geometrie a inclus calcule ale unghiurilor și segmentelor în diferite figuri geometrice, în timp ce ultima secțiune a testului a vizat probleme complexe care au cerut soluționarea creativă și rațională.
Simularea Evaluării Naționale în martie 2025
Pe lângă aceste teste inițiale, Ministerul Educației va organiza și simularea oficială a examenului de Evaluare Națională în martie 2025. Aceasta va include probele la Limba Română, Matematică și, acolo unde este cazul, Limba Maternă. Calendarul simulării este următorul:
- 17 martie 2025: Limba și literatura română – probă scrisă
- 18 martie 2025: Matematică – probă scrisă
- 19 martie 2025: Limba și literatura maternă – probă scrisă
- 31 martie 2025: Comunicarea rezultatelor.
Simularea din martie va fi o oportunitate pentru elevi de a-și testa cunoștințele și de a se familiariza cu formatul examenului final, înainte de Evaluarea Națională din vară. Rezultatele obținute atât la testările inițiale, cât și la simulare, vor ajuta profesorii să adapteze strategiile de predare și pregătire, asigurându-se că fiecare elev are șanse maxime să obțină rezultatele dorite la examen.