Connect with us

Știri

Elevii de clasa a IX-a ai Liceului Auto Călărași încep prima săptămână de practică. Este învățământul dual un răspuns al crizei lucrătorilor calificați?

Published

on

Elevii clasei a IX-a de la Liceul Tehnologic Transporturi Auto Călărași, care urmează învățământul profesional dual, au început prima lor săptămână de practică la BUILDROM S.A. Călărași, partener al liceului. BUILDROM S.A., parte a grupului internațional Webuild S.p.A. Milano, este un lider global în construcția de proiecte mari și complexe, iar colaborarea oferă elevilor oportunitatea de a se specializa în domeniile mecanic auto și electrician auto.

Prin acest parteneriat, elevii vor avea șansa de a învăța din practică pe șantiere importante din țară și din străinătate, construindu-și o bază solidă pentru cariera profesională. Statisticile arată că 79% din firmele românești declară mari probleme în angajarea unor lucrători calificați.

Ce este învățământul preuniversitar dual?

Conform Legii învățământului preuniversitar, învățământul dual este o formă de organizare a învățământului tehnologic liceal și postliceal, desfășurat pe bază de contract. Acest sistem combină pregătirea teoretică cu practica, oferindu-le elevilor posibilitatea de a învăța direct în mediul profesional.

Structura pregătirii de practică:

Advertisement
  • Clasa a IX-a: 20% pregătire practică, 5 săptămâni stagiu.
  • Clasa a X-a: 60% pregătire practică, 9 săptămâni stagiu.
  • Clasa a XI-a: 72% pregătire practică, 10 săptămâni stagiu.

Pe parcursul celor trei ani, elevii participă la stagii comasate de practică, însumând 24 de săptămâni, conform Ministerului Educației. 

Ținta Ministerului Educației pentru viitor

La conferința „EDU.DUAL – Relevanța practicii în formarea profesională”, ce a avut loc în noiembrie anul trecut, Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat că până în 2029, învățământul tehnologic din România va fi organizat exclusiv în sistem dual. Astfel, mai mult de jumătate dintre elevii de liceu vor beneficia de acest model de educație. Tot atunci, acesta a menționat că „avem în vedere ca începând din anul 2025, liceele tehnologice să funcționeze pe un principiu nou, cu 4 ani și posibilitate de ieșire cu nivel de calificare trei după primii 3 ani și nivel de calificare patru după al patrulea an”, scrie Edupedu.ro.

Criza lucrătorilor calificați 

Lipsa angajaților calificați reprezintă o provocare majoră pentru piața muncii din Uniunea Europeană, iar România nu face excepție de la această tendință. Conform unui studiu realizat de ManpowerGroup și analizat de cursdeguvernare.ro, aproximativ 75% dintre angajatorii din 21 de țări europene nu au reușit să recruteze lucrători cu competențele adecvate în 2023, un procent semnificativ mai mare decât în 2018, când doar 42% dintre aceștia se confruntau cu această problemă.

În România, 79% dintre angajatori raportează dificultăți în găsirea angajaților calificați, un procent ușor mai scăzut decât cel din 2018, când 81% dintre companii întâmpinau aceleași probleme. Aceasta sugerează o oarecare îmbunătățire a situației, însă deficitul de competențe rămâne un subiect de mare preocupare.

Lipsa de competențe este, de asemenea, un obstacol major pentru IMM-uri (Întreprinderi Mici și Mijlocii). Aproape jumătate dintre acestea (42%) din Uniunea Europeană se confruntă cu un deficit acut de tehnicieni, care sunt cei mai căutați angajați, în special în domenii precum lucrătorii de laborator și mecanicii.

Factorii care contribuie la acest deficit sunt diversificați, însă cel mai adesea este invocată lipsa de candidați, urmată de faptul că cei disponibili nu au calificările sau experiența necesară. Problemele de recrutare subliniază nevoia urgentă de a adapta sistemele educaționale și formarea profesională pentru a răspunde cerințelor pieței muncii.

Advertisement