Connect with us

Știri

Deputatul PSD Dumitru Coarnă atrage atenția asupra animalelor comercializate fără a fi verificate împotriva bolilor

”Colegiul Medicilor Veterinari prin A.N.S.V.S.A. semnalează: animale comercializate fără documente și fără să fie supuse procedurilor de depistare a bolilor! Cauza: lipsa creditelor de angajament din bugetul alocat către A.N.S.V.S.A.. Guvernul tace și nu face! Pericolul din farfuria noastră!”

_________________________________________


În declaraţia politică susţinută în Parlament în 3 iunie 2021, deputatul PSD Dumitru Coarnă a atras atenția asupra unor probleme grave care necesită implicare imediată și luarea de măsuri urgente în vederea remedierii lor, întrucât sănătatea publică este în pericol.
Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, aflată în subordinea Guvernului şi în coordonarea prim-ministrului, a semnalat două situații foarte grave, cu impact direct asupra populației: cazul medicilor veterinari lăsați fără contracte și lipsa fondurilor necesare desfășurării activității sanitar-veterinare.
În România sunt în prezent 339 de comune la nivelul cărora A.N.S.V.S.A., prin Direcțiile Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor județene, respectiv a municipiului București, nu efectuează acțiunile prevăzute în HG 1156/2013, deoarece nu sunt atribuite contractele către medicii veterinari de liberă practică organizați în condițiile legii.
“Medicii veterinari sunt lăsați fără contracte! Cauza: lipsa creditelor de angajament din bugetul alocat către A.N.S.V.S.A.! Guvernul a uitat de această categorie profesională și nu a alocat fondurile necesare pentru desfășurarea activității sanitar-veterinare, lăsând județe întregi, cu teritorii imense neacoperite”, a susținut deputatul PSD.
“Consecința imediată: animalele care trebuiau să fie supuse acțiunilor de depistare a bolilor sunt comercializate fără documente și fără să se cunoască dacă sunt sau nu bolnave. Impactul nociv asupra cetățeanului: produsele obținute de la animalele netestate sunt consumate de către proprietarii animalelor și vândute ulterior către populație. Pericolul din farfuria noastră: cumpărăm și consumăm produse, fără a şti dacă acestea sunt sau nu sigure şi dacă provin de la animale sănătoase”, a subliniat deputatul.
În plus A.N.S.V.S.A nu a realizat plățile aferente lunilor februarie-aprilie 2021 către medicii veterinari de liberă practică organizați în condițiile legii, care dețin contracte de concesiune/prestări servicii pentru realizarea acțiunilor sanitar-veterinare prevăzute în Programul aprobat prin HG 1156/2013: acțiuni de supraveghere, prevenire, control și eradicare a bolilor la animale, a celor transmisibile de la animale la om, protecția animalelor, protecția mediului și controlul în domeniul siguranței alimentelor. Nu au fost realizate nici plățile aferente lunilor februarie-aprilie 2021 conform Legii 236/2019 pentru modificarea și completarea art. 15 din Ordonanța Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activității sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor.
Ca urmare a neachitării plăților restante, medicii veterinari din mediul rural sunt în pragul falimentului, întrucât au de plătit impozite şi taxe lunare către stat, salarii, chirii, utilităti și credite la bănci.
“Statul are, conform legii,obligația să sprijine activitatea de apărare a sănătății animalelor, de supraveghere, prevenire și control al bolilor ce se pot transmite de la animale la om, prin asigurarea cadrului instituțional, juridic și financiar pentru desfășurarea în condiții optime a activităților din domeniul sanitar-veterinar. Dar Statul a uitat de această obligație! În zadar au fost semnalate problemele din acest domeniu. Guvernul tace și nu face!”, a declarat Dumitru Coarnă.
“Când vor fi alocate fondurile pentru efectuarea plăților aferente lunilor februarie-aprilie 2021 către medicii veterinari de liberă practică organizați în condițiile legii? Când vor fi dispuse verificări la instituțiile abilitate pentru a identifica cauzele ce determină lipsa creditelor de angajament din bugetul alocat către A.N.S.V.S.A.? Cine este responsabil pentru calitatea produselor consumate de cetățeni? Rămân doar niște întrebări retorice, la care încă așteptăm răspuns”, a susținut deputatul Dumitru Coarnă, în finalul declarației sale politice.

Știri

INCENDIU la un restaurant din zona Parcului Victoria din Călărași. Pompierii intervin de urgență!

O situație de urgență a avut loc în după-amiaza zilei de joi, 19 iunie, în municipiul Călărași. Un incendiu a izbucnit la un restaurant situat în apropierea Parcului Victoria, pe strada Victoria, alarmând locuitorii din zonă.

Este vorba despre Restaurantul Chideșa, unde fumul negru a fost observat în interiorul clădirii. Un apel la 112 a mobilizat imediat echipajele de intervenție.

Două autospeciale de pompieri din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Barbu Știrbei” Călărași s-au deplasat rapid la fața locului și acționează în aceste momente pentru localizarea și stingerea incendiului. Zona a fost delimitată pentru siguranța trecătorilor, iar intervenția este în desfășurare.

Deși cauza exactă a izbucnirii focului nu este, deocamdată, cunoscută, pompierii au reușit să țină situația sub control, evitând extinderea flăcărilor către clădirile învecinate.

Advertisement

Din primele informații, nu s-au înregistrat victime, însă evaluările sunt în desfășurare. Autoritățile urmează să stabilească, după stingerea completă a incendiului, cauza probabilă a izbucnirii acestuia.

Continue Reading

Știri

Trenul Leon – renașterea industriei feroviare românești

Pe 19 iunie 2025, Gara de Nord din București a găzduit un moment istoric pentru industria feroviară românească: lansarea trenului Leon, primul automotor diesel (DMU – Diesel Multiple Unit) fabricat integral în România după mai bine de 80 de ani. Proiectat și construit de Electroputere VFU Pașcani, parte a Grampet Group, acest tren simbolizează nu doar o realizare tehnică, ci și o renaștere a spiritului ingineresc autohton.

Un simbol al tradiției și inovației

Trenul Leon, compus din trei vagoane, oferă 145 de locuri (11 VIP și 134 pentru clasa a II-a) și este dotat cu tehnologie modernă care respectă standardele europene de siguranță și confort. Cu un design ergonomic, scaune rabatabile, ferestre panoramice și măsuțe pliabile, Leon asigură o experiență plăcută pasagerilor. Facilitățile includ prize de 230V și USB, spații pentru bagaje voluminoase și biciclete, precum și rampe de acces pentru persoanele cu mobilitate redusă. Vagoanele sunt izolate fonic și echipate cu sisteme de supraveghere video, senzori de incendiu, interfoane pentru comunicarea cu mecanicul și afișaje audio-vizuale pentru informarea călătorilor.

„Leon este dovada vie că tradiția și tehnologia pot merge mână în mână, atunci când sunt susținute de pasiunea și dedicarea unei echipe extraordinare,” a declarat Gruia Stoica, președintele Grampet Group, în cadrul ceremoniei de lansare. Evenimentul, desfășurat la Salonul Regal din Gara de Nord, a fost urmat de o călătorie simbolică până la Gara Băneasa, marcând un nou capitol pentru transportul feroviar românesc.

Performanță și certificare europeană

Trenul Leon a parcurs peste 30.000 de kilometri în teste și a obținut certificarea CE, ceea ce îi permite să circule în orice țară din Uniunea Europeană. Construit pentru transportul de călători pe distanțe medii, acest automotor diesel reprezintă o combinație de eficiență, sustenabilitate și confort. Fabrica din Pașcani, cu o tradiție de peste 155 de ani, demonstrează că România poate redeveni un actor important pe harta industriei feroviare europene.

Advertisement

O investiție în viitor

Grampet Group, cel mai mare operator feroviar privat din Europa Centrală și de Sud-Est, a investit peste 30 de milioane de euro în modernizarea fabricii din Pașcani. Potrivit lui Gruia Stoica, Electroputere VFU are capacitatea de a produce 24 de trenuri pe an, deschizând astfel perspective pentru noi comenzi și exporturi. Proiectul Leon nu este doar o realizare industrială, ci și o declarație de încredere în potențialul economic și tehnic al României.

Un omagiu adus ingineriei românești

Numele „Leon” are o semnificație personală pentru Gruia Stoica, fiind inspirat de familia sa. Totuși, trenul transcende simbolismul personal, devenind un motiv de mândrie națională. După decenii în care industria feroviară românească a fost umbrită, Leon readuce în prim-plan capacitatea de inovare și excelență a inginerilor români.

Trenul Leon nu este doar un mijloc de transport, ci un simbol al ambiției și al revenirii României în elita industriei feroviare. Cu fiecare kilometru parcurs pe șine, Leon scrie o nouă poveste de succes pentru o națiune care privește cu încredere spre viitor.

Advertisement
Continue Reading

Știri

Eveniment la Muzeul Dunării de Jos Călărași – RomânIA îmbracă IA

Muzeul Dunării de Jos, instituție de cultură aflată în subordinea Consiliului Județean Călărași, vă invită să vizitați, începând cu data de 24 iunie, la Secția Etnografie și Artă Populară, expoziția:
RomânIA îmbracă IA
Deschisă publicului până la sfârșitul lunii august, expoziția este dedicată Zilei Universale a Iei și pune în valoare frumusețea, diversitatea și bogăția patrimoniului textil tradițional românesc.
Ia reprezintă piesa de bază a costumului popular, fiind totuși mai mult decât un obiect vestimentar, și anume un simbol național, o poveste sau chiar o filă de istorie.
O filă de istorie întrucât această cămașă cu altiță însumează în ornamentică semne – simbol venite din neolitic, cu funcție apotropaică, de fertilitate sau chiar narativă – ea dezvăluind date despre starea social – statutară, vârsta sau apartenența la o comunitate a femeii care a creat-o.
Această cămașă este recunoscută pentru frumusețea, simplitatea, dar și simbolismul său profund.
Ca orice alt veșmânt tradițional, și ia constituie o secvență a memoriei colective, iar purtarea ei reprezintă o manifestare spirituală ce străbate generații, relevând istoria mitică a unui popor.
Așadar, putem spune cu ușurință că ia reprezintă un puternic și stabil liant al românilor de pretutindeni, unind generațiile și formând punți de legătură între comunitățile românești din diferite țări.
Croită în formă de cruce, cu o deschizătură în partea de sus, ia este de fapt o cămașă de sărbătoare din pânză albă de bumbac, in sau borangic, având diferite broderii dispuse într-o armonie cromatică și ornamentală care alcătuiește unicitatea costumului popular românesc.
Elementele de bază în compoziția iei sunt umărul, încrețul, altița, râurile și cheițele.
Motivele tradiționale care se regăsesc pe ii au adesea semnificații legate de natură, fertilitate, protecție și spiritualitate. Printre simboluri se numără rombul, spirala, crucea, arborele vieții și steaua.
Primele mărturii vizuale ale iei ne parvin din perioada antichității romane. Astfel, regăsim ia pe Columna lui Traian din Roma, pe monumentul Tropaeum Traiani de la Adamclisi, dar și pe Arcul lui Galeriu din Salonic.
În comunitățile românești din întreaga lume, încă din anul 2013, Ziua Internațională a Iei este sărbătorită la data de 24 iunie, ea inspirând creatori de modă celebri precum Yves Saint Laurent sau Tom Ford, fiind recunoscută ca o piesă vestimentară de patrimoniu universal.
Vă așteptăm cu drag să redescoperim împreună simbolurile și poveștile cusute în fiecare ie!

Continue Reading