Connect with us

Politică

Deputatul Emil Dumitru a susținut prima sa declarație politică

Published

on

Deputatul liberal de Călărași,  Emil Dumitru, a susţinut, astăzi,  24 martie 2021, prima sa declaraţie politică în faţa colegilor din Camera Deputaților. Parlamentarul a vorbit despre Bugetul României în perioada de tranziție 2021-2022; 

,Stimate domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Prin această declarație politică doresc să clarific câteva aspecte ce țin de situația actuală și de măsurile concrete luate în această perioadă pentru agricultura românească și pentru fermieri. Atât în mandatul meu de secretar de stat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, cât și acum, în calitate de deputat și membru al Comisiei de Agricultură din Camera Deputaților, am fost și sunt permanent conectat la vocea fermierilor. Mai mult, prin activitatea desfășurată trebuie să oferim un real răspuns nevoilor de dezvoltare a agriculturii românești și a spațiului rural: consolidarea mediului asociativ, asocierea producătorilor mici pentru a deveni competitivi, susținerea capacităților de depozitare şi procesare, a zonelor cu constrângeri naturale, consolidarea fermelor de familie, promovarea dezvoltării şi a gestionării eficiente a resurselor naturale, sprijinirea reală a produselor agroalimentare românești, abordarea problematicilor de mediu. În acest domeniu, ca și în multe altele din România, este evident că avem multe necesități și mereu există lucruri care pot fi îmbunătățite.

Pentru România, fondurile europene reprezintă în continuare unul dintre cele mai importante instrumente utilizate pentru reducerea disparităților regionale, precum și pentru promovarea progresului economic la nivel regional și local, consolidarea competitivității și creșterea ocupării forței de muncă, obiective de referință la nivelul Uniunii Europene.

Advertisement

Reforma Politicii Agricole Comune pentru perioada post 2020 reprezintă o temă de interes prioritar pentru România, în calitate de stat membru cu interese majore în agricultură și industria alimentară.

Politica Agricolă Comună (PAC) este una dintre cele mai eficiente politici europene, care funcționează ca un catalizator, oferind rezultate în domenii legate și de alte politici. Această politică finanțează acțiuni care asigură deopotrivă atingerea obiectivelor legate de mediu, în domeniul climei, dezvoltare rurală, economie, siguranță alimentară, sănătate, cercetare și inovare, energiei, completând, totodată, și investițiile prevăzute în cadrul altor fonduri UE.

În ceea ce privește bugetul alocat României (PAC 2021-2027) – suma totală alocată este: 21,5 miliarde EUR, din care: 13,6 miliarde EUR este destinată plăților directe; 363,5 milioane EUR alocate măsurilor de piață – intervenții sectoriale; 6,9 miliarde EUR alocate pentru dezvoltare rurală, plus 703,2 mil EUR – facilitatea „Next Generation”.

În acest moment există un amplu proces de reformă la nivel european în ce privește Politica Agricolă Comună, iar propunerea Comisiei are în vedere ținte mai ambițioase pentru mediu și climă, o nouă arhitectură verde (cu alocări inclusiv din Pilonul I), și se va propune un nou model de performanță după care vor fi evaluate statele membre.

Aceste aspecte amintite au generat discuții între Statele Membre și în cadrul grupurilor de lucru din Consiliul UE și la nivel de trialog între Comisia Europeană, Consiliu și Parlamentul European, reforma nefiind finală. Ca soluție, Comisia a adoptat Regulamentul de tranziție care presupune suplimentarea bugetului pentru anii 2021-2022 cu fonduri provenite din instrumentul Next Generation EU, instrumentul de redresare al Uniunii Europene (EURI) ca urmare a crizei provocate de pandemia de COVID-19. Așadar, acest regulament pentru tranziția PAC prevede extinderea aplicabilității cadrului legal existent pentru dezvoltare rurală, în anii 2021 -2022 și suplimentarea bugetului PNDR cu resurse aferente anilor 2021 și 2022, practic în limbaj comun – măsuri vechi cu bani noi.

Ca reguli generale, ratele de cofinanțare rămân neschimbate, pentru EURI contribuția UE fiind de 100%, iar pentru FEADR, ca și până acum, cu contribuție de la bugetul național.

Advertisement

Un alt aspect important prezentat îl reprezintă obligativitatea menținerii, și în perioada de tranziție, a aceluiași procent din bugetul total alocat României pentru perioada 2014-2020 pentru măsurile de mediu și climă, respectiv 36%

Pentru cei doi ani de tranziție, cumulat România are la dispoziție un buget de 2,84 mld euro (UE) din care 2,15 mld. FEADR și 692,1 mil euro EURI, la care se adaugă cofinanțarea națională astfel încât alocarea publică totală va fi de 3,26 mld. euro. Nu zic că această sumă este suficientă pentru nevoile de dezvoltare ale agriculturii României, sigur că puteau fi mai mulți bani, dar este datoria noastră să ne asigurăm că această sumă va fi folosită pentru a sprijini real nevoile fermierilor, a spațiului rural din țara noastră. Aceste fonduri trebuie să fie distribuite în conformitate cu exigențele actualei perioade de programare, urmând ca din anul 2023 elaborarea PNS să ia în calcul obiectivele și țintele urmărite prin reforma PAC în regulamentul pentru planurile strategice (strategiile Pactul verde European, De la Fermă la Consumator, Biodiversitate etc.).

O să trec în revistă, pe scurt, sumele de care vor beneficia fermierii în perioada următoare:

Pe Submăsura 4.1 „Investiții în exploatații agricole” 760 mil. euro este alocare publică (CFM) pentru componentele:

– achiziții simple si echipamente de irigații in ferma: 125,00 mil. euro

– vegetal (condiționare, procesare in ferma și marketing): 55,00 mil. euro

Advertisement

– zootehnic (condiționare, procesare in ferma și marketing): 55,00 mil. euro

– tineri fermieri (achiziție utilaje – vegetal si zootehnic): 75,00 mil. euro

– zootehnie (producție primara, condiționare și marketing) – NAȚIONAL: 240,00 mil. euro

– zootehnie (producție primara, condiționare și marketing) – MONTAN: 60 mil. euro

– legume (inclusiv in spatii protejate) si cartofi (producție primara, condiționare și marketing): 100,00 mil. euro

– legume, cartofi (condiționare, procesare și marketing): 50,00 mil. euro

Advertisement

Un aspect important pentru perioada de tranziție este reprezentat de componenta separată dedicată tinerilor fermieri, atât cei sprijiniți anterior prin PNDR (submăsura 6.1 – Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri) cât și cei care sunt sprijiniți de către statul român prin politici naționale și tinerii care s-au instalat cu mai puțin de 5 ani înainte de solicitarea sprijinului, care le va da posibilitatea de a accesa SM 4.1 în vederea îmbunătățirii și consolidării exploatațiilor.

În plus s-au adăugat o serie de condiții de eligibilitate generate de practica implementării în raport cu limitările legate de termenele de implementare şi plată în vederea reducerii riscurilor de pierdere a fondurilor aferente perioadei de tranziție și a unui management eficient al programării și utilizării fondurilor.

Introducerea de noi criterii de selecție şi eliminarea altora a avut în vedere punerea unui accent mai mare pe maturitatea solicitantului, a sustenabilității proiectului, dar și a asigurării principiului de echitate în accesarea fondurilor.

Revenind la alocări, pentru Submăsura 4.1a „Investiții în exploatații pomicole” alocarea publică este de 122,70 mil. euro (CFM).

Submăsura 4.2 „Sprijin pentru investiții în procesarea și marketingul produselor agricole”: beneficiază de o alocare publică(CFM) de 140,00 mil. euro, iar noutatea constă într-o alocare distinctă pentru investițiile noi în sectorul procesării soia/plantelor proteice pentru a acoperi nevoia de proteine pentru hrana animalelor, în timp ce submăsura 4.2a „Sprijin pentru investiții în procesarea și marketingul produselor din sectorul pomicol ” are o alocare publică (CFM) de 10 mil. euro.

Submăsura 4.3 „Investiții pentru dezvoltarea, modernizarea și adaptarea infrastructurii agricole” – componenta drumuri agricole beneficiază de 100,66 mil. euro alocare publică (CFM).

Advertisement

Una dintre cele mai accesate și așteptate măsuri – 6.1 „Instalarea tineri fermieri” va beneficia de 100,00 mil. euro fonduri EURI. Pentru promovarea agriculturii ecologice și a operațiunilor de condiționare – procesare în vederea eficientizării activității, în contextul acestei perioade de tranziție către un PAC cu ambiții de mediu crescute s-au introdus valori mai mari pentru acei tineri care își propun să se instaleze într-o exploatație care promovează agricultura ecologică sau își propun operațiuni de prelucrare la scara mică a propriilor produse.

Submăsura 6.2 „Sprijin pentru înființarea de activități neagricole” va avea o alocare de 50,00 mil. euro fonduri EURI, submăsura 6.3 „Sprijin pentru dezvoltarea fermelor mici” o alocare de 87,00 mil. euro fonduri EURI, iar submăsura 6.4 „Investiții în crearea și dezvoltarea de activități neagricole” va beneficia de 100,00 mil. euro fonduri EURI.

Pentru Înființarea grupurilor de producători în sectorul agricol”, submăsura 9.1, alocarea publică (CFM) va fi de 5,00 mil. euro.

Măsura 10 „Agromediu și climă” va avea o alocare publică (CFM) 142,00 mil. euro și 146,76 mil. euro fonduri EURI, iar Măsura 11 „Agricultură ecologică”: 129,63 mil. euro o alocare publică (CFM) și 102,65 mil. euro fonduri EURI, iar Măsura 13 „Plăți pentru zone care se confruntă cu constrângeri naturale sau cu alte constrângeri specifice” va avea o alocare publică (CFM) 660,12 mil. euro.

Pentru măsura 14 „Bunăstarea animalelor” alocarea publică (CFM) este de 273,60 mil. euro.

Pentru submăsura 16.4 „Sprijin pentru cooperarea orizontală și verticală între actorii din lanțul de aprovizionare”: va avea 40,00 mil. euro fonduri EURI.

Advertisement

Submăsura 16.4a „Sprijin pentru cooperarea orizontală și verticală între actorii din lanțul de aprovizionare” pomicol va beneficia de 10,00 mil. euro fonduri EURI, iar submăsura 17.1 „Prime pentru asigurarea culturilor a animalelor si a plantelor” are 20,00 mil. euro alocare publică (CFM).

În ceea ce privește măsura 19.1 „Sprijin pregătitor pentru dezvoltarea Strategiilor de Dezvoltare Locala (viitoare)”, aceasta va beneficia de 5,00 mil. euro fonduri EURI, Măsura 19.2 „Sprijin pentru implementarea acțiunilor în cadrul strategiei de dezvoltare locală” va avea alocată suma de 100 mil. euro alocare publică (CFM), iar Măsura 19.4 „Sprijin pentru cheltuieli de funcționare și animare GAL-uri ” va beneficia de 23,00 mil. euro fonduri EURI.

Trebuie să ne asigurăm că se vor întreprinde toate demersurile necesare pentru o cât mai bună absorbție a fondurilor europene alocate pentru dezvoltarea rurală astfel încât satul românesc și agricultura să se modernizeze.

Vă mulțumesc!

Florian-Emil DUMITRU

Deputat PNL de Călărași

Advertisement

Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Politică

VIDEO. Dragoș Coman și Daniel Florea și-au lansat oficial candidaturile pentru Primăria Călărași și Consiliul Județean

Published

on

foto: calarasipress.ro

Partidul AUR Călărași și-a lansat candidații pentru Primăria Călărași și Consiliul Județean.  Într-un eveniment solemn desfășurat în Sala Barbu Știrbei din Călărași, Organizația județeană Călărași și-a prezentat candidații pentru alegerile locale. Daniel Florea, coordonatorul organizației, va concura pentru funcția de președinte al Consiliului Județean Călărași, în timp ce Dragoș Coman, fost viceprimar al municipiului, va intra în cursa pentru Primăria Călărași. LIVE AICI

Călărășenii au nevoie de confort, au nevoie de activități educaționale, au nevoie de spitale bune, au nevoie de o industrie care să creeze locuri de muncă. Au nevoie de un primar care să fie transparent, comunicativ, alături de cetățeni și deschis la toate problemele comunității. (,,,) orașul nostru are nevoie de o dezvoltare durabilă și de o viziune coerentă.

Vă promit că voi rămâne același om, mulți dintre dumneavoastră mă cunoașteți, un om care iubește oamenii, un om care va lăsa ușile instituției pe care o conduce larg deschise așa cum a făcut și în mandatul de viceprimar, indiferent de etnie, religie, poziție socială. Toți suntem cetățenii acestui oraș și merită să fim tratați cu respect. (…) Am ales să candidez pe listele AUR pentru că orașul nostru merită o șansă”, a punctat Dragoș Coman.

CINE ESTE DRAGOȘ COMAN

Sunt Dragoș Coman, am 43 de ani, căsătorit, 2 copii Am fost director de cancelarie la prefectura Călărași, am fost viceprimar și secretar de stat în Ministerul Tineretului și Sportului. Sunt licențiat în științe juridice, am un master în administrație publică, sunt absolvent al Colegiului Național de Apărare, cursuri de formare profesională făcute în SUA”, a mai precizat candidatul. 

Advertisement

În debutul discursului său, Daniel Florea, candidatul AUR la președinția Consiliului Județean Călărași, a adus în atenție candidații partidului pentru primăriile din județ, explicând procesul prin care aceștia au fost selectați.

Această echipă de oameni minunați nu a fost aleasă nici la întâmplare, nici la recomandările unora, ci am ales mergând la fiecare dintre ei acasă. M-am întâlnit cu ei la ei acasă, am văzut cum își sărută soția, cum își îmbrățișează copiii, cum se poartă vecinii cu ei, cum se poartă oamenii din localitate cu ei. Am văzut dacă e curat la ei acasă, nu dacă au bani mulți, nu dacă au case mari, ci dacă la ei acasă e curat. Pentru că omul care face pentru el și pe care îl iubește familia și îl iubesc vecinii și care are curat la el acasă, acel om poate să aibă grijă de o comunitate. Am încercat să le spun din suflet următorul lucru. Da, sunt avocat, am fost judecător, am fost primar, am fost și sunt deputat, dar în primul rând sunt român, cu inimă de român și care crede în Dumnezeu”, a punctat Daniel Florea.

Tot ce trebuie să facem aici în Călărași și AUR în toată țara, să facem lucrurile pe care le-am face pentru familia noastră. Tot ceea ce trebuie să faci pentru bătrâni trebuie să te gândești la părinți, tot ceea ce trebuie să faci pentru oamenii care acum muncesc e ca și cum te-ai gândi la tine și la soția ta. Tot ceea ce faci pentru copii faci gândindu-te la copiii tăi. Asta vor face toți acești oameni pe care îi aveți acum în față. Nu o să facem o campanie în care să spunem ăla a făcut prostii, sunt instituții ale statului care cercetează lucrurile astea. Noi o să spunem ce trebuia făcut și nu s-a făcut pentru că nu le-a păsat, nu că nu au știu. Mulți dintre ei au știut, dar nu le-a păsat. Nouă ne pasă, de voi și de noi. M-am chinuit foarte mult să convingem pe Dragoș să candideze, dezamăgiți, oameni care spuneu că e mai bine acasă. Dacă toți abandonăm lupta asta, țara asta va pierde ultima șansa“, a declarat Daniel Florea.

Continue Reading

Politică

Surse: Vasile Iliuță a fost validat de PSD pentru cursa electorală. A fost stabilită ziua în care își depune candidatura

Published

on

sursa foto: calarasipress.ro

Urmăriți știrile Călărașipress.ro pe Whatsapp

În ciuda zvonurilor apărute în spațiul public, șeful CJ Călărași, Vasile Iliuță, a fost validat de conducerea PSD pentru a-și depune candidatura pentru scrutinul alegerilor din vara anului 2024 pentru conducerea Consiliului Județean Călărași.

Surse din cadrul PSD au confirmat că Vasile Iliuță, actualul președinte al Consiliului Județean Călărași, a primit validarea PSD! Iliuta își va depune miercuri candidatura la sediul BEJ Călărași.

Deși au circulat zvonuri contradictorii în spațiul public, conducerea PSD a dat undă verde candidaturii lui Vasile Iliuță, care se pregătește acum să-și oficializeze participarea în cursa pentru conducerea Consiliului Județean. Odată cu această validare, se conturează deja un cadru pentru o confruntare politică acerbă și plină de provocări.

Vasile Iliuță a condus CJ Călărași începând cu anul 2016, iar într-un interviu acordat în exclusivitate pentru Călărași PRESS, el a oferit o retrospecțivă a mandatului său. În discuția cu jurnaliștii, Iliuță a evidențiat principalele realizări și provocări din această perioadă.

Advertisement

O realizare semnificativă a mandatului său este reabilitarea prefecturii județului, un proiect amplu care își propune să redea strălucirea acestui monument istoric. Vasile Iliuță a subliniat că acest proiect va fi finalizat până la sfârșitul anului 2024.

În ceea ce privește promovarea turismului, Iliuță a menționat că există deja o strategie bine conturată, iar eforturile se concentrează acum pe atragerea turiștilor către județul Călărași, transformându-l într-o destinație atractivă și diversificată.

Devine Călărașiul stațiune turistică de interes național?

Pe lângă aceste aspecte, Iliuță a subliniat și eforturile depuse în domeniul infrastructurii rutiere și sprijinirea tinerilor din județ prin diverse proiecte educaționale și culturale.

În ceea ce privește viitorul său politic, Iliuță și-a exprimat determinarea de a-și continua mandatul în funcția de președinte al CJ Călărași, subliniind că este pregătit să lupte pentru proiectele și valorile în care crede. În același timp, el a evidențiat și deschiderea sa către zona mediului de afaceri, în cazul în care nu va fi reales în funcție.

Cu privire la numărul de primari social-democrați și planurile pentru conducerea Consiliului Județean, Iliuță a făcut declarații puternice, arătându-se încrezător în capacitatea sa de a atrage sprijin și de a conduce județul în următorii ani.

Advertisement
Continue Reading

Politică

Vom vedea un meci de box la Budesti?

Published

on

Urmăriți știrile Călărașipress.ro pe Whatsapp

Orașul se află sub presiunea unei pre-campanii electorale tensionate, în care primarul actual și candidatul opoziției se află într-un veritabil conflict deschis, ce ridică semne de întrebare privind integritatea procesului electoral local.

Primarul în funcție, membru al Partidului Național Liberal (PNL), este acuzat de practici lipsite de moralitate, chiar de abuz in serviciu, favorizând acordarea domiciliului flotant persoanelor loiale, inclusiv rudele angajaților din Primărie și chiar angajați ai instituției care au domiciliul in alte localitati. Acestia din urma încasează chiar si bonificație la salariu pentru transport la locul de muncă. Aproximativ 100 de persoane din localitatea Curcani, aflate în relații apropiate cu administrația locală, au beneficiat de acest avantaj în ultimele două luni, consolidându-i astfel baza electorală a primarului.

Situația a escaladat recent când candidatul Partidului Social Democrat (PSD) a blocat mașina Primăriei, cu primarul la volan, în poarta fostului Spital. Incidentul a degenerat rapid, ambii candidați confruntându-se verbal și aproape fizic, un spectacol deplorabil pentru electoratul care așteaptă soluții, nu scandaluri. La Budesti „smardoiala” e modelul PSD iar „complicitatea” e modelul PNL, spun surse politice din localitatea Budești.

Situația din prezent nu este una izolată, având în vedere că, acum un deceniu, orașul a fost scena unui scandal similar, soldat cu condamnări penale ale fostei primărițe și ale funcționarilor publici implicați în fraude electorale.

Advertisement

Pe măsură ce ziua alegerilor se apropie, ochii publicului sunt ațintiți asupra acestor candidați, așteptând nu doar promisiuni, ci acțiuni concrete care să reflecte realitatea și nevoile lor.

Continue Reading

Cele mai vizualizate