Connect with us

La zi

Consilierii județeni, convocați în ședință extraordinară atăzi pentru a vota repartizarea a 6% din impozitul pe venit pentru perioada 2022-2024

  • HOTARARE
  • privind repartizarea sumelor din fondul constituit la dispozitia
  •  Consiliului Judetean Calarasi, in procent de 6%, din impozitul pe venit
  •  estimat a fi incasat la nivelul Judetului Calarasi, pe unitati administrativ–teritoriale, pe anul 2021 si estimari pentru anii 2022-2024
  •   

      Consiliul Judetean Calarasi, intrunit in sedinta extraordinara din __.04.2020

       Avand in vedere:

  • – referatul de aprobare al Preşedintelui Consiliului Judeţean Călăraşi, înregistrat sub nr. 6589 din 16.04.2021;
  • – adresele nr. 3418 si nr. 3419 din data de 17.03.2020 ale Administratiei Judetene a Finantelor Publice Calarasi, inregistrate la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4707 si nr. 4708 din data de 19.03.2021;
  • – adresa nr. 12788 din 12.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Municipiul Calarasi, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4318 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 5812 din 12.03.2021, respectiv 30293 din 10.03.2021 a Unitatii Administrativ-teritoriale Municipiul Oltenita, inregistrate la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4322/4364 din 11.03.2021/15.03.2021;
  • – adresa nr. 3807 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Orasul Budesti, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4416 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 3738 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Orasul Fundulea, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4423 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 2122 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Orasul Lehliu Gara, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4487 din 16.03.2021;
  • – adresa nr. 1010 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Al. Odobescu, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4411 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 2025 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Belciugatele, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4409 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 1214 din 12.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Borcea, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4351 din 15.03.2021;
  • – adresa nr. 663 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Cascioarele, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4362 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 1494 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Chirnogi, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4441 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 1038 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Chiselet, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4407 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 1155 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Ciocanesti, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4459 din 16.03.2021;
  • – adresa nr. 1209 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Crivat, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4425 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 1072 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Curcani, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4338 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 875 din 12.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Cuza Voda, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4341/4346 din 15.03.2021;
  • – adresa nr. 953 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Dichiseni, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4452 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 79 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Dor Marunt, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4357 aceeasi data;
  • – adresa nr. 1108 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Dorobantu, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4438 din 16.03.2021;
  • – adresa nr. 5349 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Dragalina, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4433 din 16.03.2021;
  • – adresa nr. 1078 din 12.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Dragos-Voda, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4399 din 15.03.2021;
  • – adresa nr. 206/2 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Frasinet, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4410 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 1216 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Frumusani, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4413 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 2330 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Fundeni, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4446 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 1116 din 12.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Galbinasi, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4382 din 15.03.2021;
  • – adresa nr. 1818 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Gradistea, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4373 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 1024 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Gurbanesti, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4385 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 1237 din 17.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Ileana, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4469 din 16.03.2021;
  • – adresa nr. 958 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Independenta, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4356 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 4225 din 11.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Jegalia, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4440 din 15.03.2021;
  • – adresa nr. 384 din 11.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Lehliu, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4444 din 15.03.2021;
  • – adresa nr. 732 din 12.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Luica, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4371 din 15.03.2021;
  • – adresa nr. 1442 din 12.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Lupsanu, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4343 din 15.03.2021;
  • – adresa nr. 1494 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Manastirea, inregistrate la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4419 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 1446 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Mitreni, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4405 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 2090 din 15.03.2021  Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Modelu, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4450 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 862 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Nana, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4417 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 888 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Nicolae Balcescu, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4406 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 1964 din 12.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Perisoru, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4323 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 1352 din 12.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Plataresti, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4342 din 15.03.2021;
  • – adresa nr. 1598 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Radovanu, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4400 din 15.03.2021;
  • – adresa nr. 4225 din 13.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Roseti, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4412 din 15.03.2021;
  • – adresa nr. 10 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Sarulesti, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4426 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 1007 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Sohatu, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4455 din 16.03.2021;
  • – adresa nr. 1264 din 12.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Spantov, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4421 din 15.03.2021;
  • – adresa nr. 1330 din 12.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Soldanu, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4402 din 15.03.2021;
  • – adresa nr. 1015 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Stefan cel Mare, inregistrate la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4388 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 782 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Stefan Voda, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4457 din 16.03.2021;
  • – adresa nr. 1242 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Tamadau Mare, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4361 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 1194 din 12.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Ulmeni, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4448 din 15.03.2021;
  • – adresa nr. 873 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Ulmu, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4360 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 1198 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Unirea, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4414/4401 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 1006 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Valea Argovei, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4420 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 1105 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Vasilati, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4349 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 162 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Vilcelele, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4418 din aceeasi data;
  • – adresa nr. 1275 din 15.03.2021 a Unitatii Administrativ-Teritoriale Comuna Vlad Tepes, inregistrata la Consiliul Judetean Calarasi sub nr. 4383 din aceeasi data.
  • -prevederile art. 6  alin. (1) lit. c)  din Legea nr. 15/2021 a bugetului de stat pe anul 2021;
  • – prevederile art. 173 alin. (1) lit. f) din Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare;
  • In temeiul art. 196 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare,

 

HOTARASTE:

Art. 1. Se aproba repartizarea sumelor din fondul constituit la dispozitia Consiliului Judetean Calarasi, in procent de 6%, impozitul pe venit estimat a fi încasat la bugetul de stat, în limita sumei de 27.134 mii lei, pe unitati administrativ – teritoriale, pe anul 2021, conform Anexei nr. 1 care face parte integranta din prezenta hotarare.

Art. 2. Se aproba repartizarea  sumelor defalcate din taxa  pe valoarea adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale si a sumelor alocate din cotele defalcate din impozitul pe venit  pentru echilibrarea bugetelor locale, pe unitati administrativ – teritoriale, pe anii 2022 – 2024, conform Anexei nr. 2 care face parte integranta din prezenta hotarare.

Advertisement

Art. 3. – La data intrării în vigoare a prezentei, se abrogă Hotărârea nr. 62 din 12.04.2021 privind repartizarea sumelor din fondul constituit la dispozitia Consiliului Judetean Calarasi, in procent de 6%, din impozitul pe venit estimat a fi incasat la nivelul Judetului Calarasi, pe unitati administrativ–teritoriale, pe anul 2021 si estimari pentru anii 2022-2024.

Art. 4. Directia Economica va duce la indeplinire prevederile prezentei hotarari.

Secretarul General al Judeţului, prin Compartimentul Cancelarie Consiliu și Editare Monitor Oficial, va comunica prezenta celor interesaţi.

 

   PREŞEDINTE,

Advertisement
  1. Vasile ILIUȚĂ                                                              AVIZEAZĂ,

                                                               SECRETARUL GENERAL AL JUDEŢULUI,

                                                                                                                Aurel PARASCHIV

 

 

Nr.

Adoptată la Călăraşi

Advertisement

Astăzi    .04.2021

 

Intocmit, redactat,

DIRECTOR EXECUTIV,

  1. Aneta Claudia VLADESCU

 

Consiliului Judetean Calarasi

Advertisement

           Presedinte

       Nr. 6589/16.04.2021

 

  • REFERAT DE APROBARE
  • privind repartizarea sumelor din fondul constituit la dispozitia
  • Consiliului Judetean Calarasi, in procent de 6%, din impozitul pe venit
  •  estimat a fi incasat la nivelul Judetului Calarasi, pe unitati administrativ – teritoriale, pe anul 2021 si estimari pentru anii 2022-2024

 

Începând cu data intrării în vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2021, prin derogare de la prevederile art. 32 și 33 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, din impozitul pe venit estimat a fi încasat la bugetul de stat, la nivelul fiecărei unități administrativ- teritoriale se repartizează, prin decizie a directorului direcției generale regionale a finanțelor publice/șefului administrației județene a finanțelor publice, următoarele cote:

  1. a) 15% la bugetul local al județului;
  2. b) 63% la bugetele locale ale comunelor, orașelor și municipiilor pe al căror teritoriu își desfășoară activitatea plătitorii de impozit pe venit;
  3. c) 6% într-un cont distinct deschis pe seama direcției generale regionale a finanțelor publice/administrației județene a finanțelor publice, ce se repartizează bugetelor locale ale comunelor, orașelor și municipiilor prin hotărâre a consiliului județean;
  4. d) 14% într-un cont distinct deschis pe seama direcției generale regionale a finanțelor publice/administrației județene a finanțelor publice, pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, orașelor, municipiilor și județelor;
  5. e) 2% într-un cont distinct deschis pe seama direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/administrațiilor județene ale finanțelor publice, pentru finanțarea instituțiilor publice de spectacole din subordinea autorităților administrației publice locale ale unităților administrative-teritoriale din județe, respectiv teatre și opere.

Sumele corespunzătoare cotei de 6% din impozitul pe venit, inclusiv cele încasate și nerepartizate unităților administrativ-teritoriale anterior intrării în vigoare a prezentei legi, se repartizează în mod egal județelor, în limita sumei de 27.134 mii lei, reprezentând fond la dispoziția consiliului județean. În cadrul fiecărui județ, fondul la dispoziția consiliului județean se repartizează integral în anul 2021 comunelor, orașelor și municipiilor, prin hotărâre a consiliului județean, pentru susținerea programelor de dezvoltare locală, pentru susținerea programelor de infrastructură care necesită cofinanțare locală, precum și pentru cheltuielile de funcționare, pe care unitățile administrativ-teritoriale din județ, în mod justificat, nu le pot finanța din veniturile proprii, astfel cum sunt definite de Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, și din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale. Sumele astfel repartizate se reflectă în bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale, la o poziție de venituri distinctă.

Pentru acest an, la repartizarea cotei de 6% din impozitul pe venit s-a tinut cont de faptul ca, in decursul anului 2020, prin Hotărârea nr. 758/2020 si prin Hotărârea nr. 1100/2020, unele unitati administrativ teritoriale au beneficiat de alocari bugetare consistente din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul trecut, iar altele mai putin consistente.

Advertisement

De asemenea, tot in anul precedent, din fondul de al Consiliului Judetean Calarasi, au fost alocate sume de bani, de cele mai multe ori, acelorasi localitati care au primit sume mai mari prin hotararile susamintite.

Din aceste motive, prin acest proiect de hotarare de alocare a cotei de 6% din impozitul pe venit in anul 2021, exista unitati administrativ-teritoriale carora le-au fost acordate sume foarte mici sau deloc, in sensul echilibrarii bugetelor.

În consecinţă, a fost adoptată Hotărârea nr. 62 din 12.04.2021 privind repartizarea sumelor din fondul constituit la dispozitia Consiliului Judetean Calarasi, in procent de 6%, din impozitul pe venit estimat a fi incasat la nivelul Judetului Calarasi, pe unitati administrativ–teritoriale, pe anul 2021 si estimari pentru anii 2022-2024.

Din portalul instanţelor, rezultă că actul administrativ susmenţionat a fost atacat de Prefectul Judetului Calarasi direct în instanţa de contencios administrativ: Tribunalul Călăraşi, situaţie in care, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, până la soluționarea cauzei actul atacat este suspendat de drept.

Drept urmare, supun aprobării consilierilor judeteni prezentul proiect de hotarare şi, corelativ, abrogarea Hotărârii nr. 62 din 12.04.2021

Advertisement

În calitate de iniţiator al proiectului de hotărâre, în conformitate cu prevederile art. 182 alin. (2) din   Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum şi ale art. 36 alin. (1) şi alin. (8) lit. a) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Consiliului Judeţean Călăraşi, supun prezentul proiect de hotărâre dezbaterii şi votului consilierilor judeteni.

PRESEDINTE,

  1. Vasile ILIUTA

Intocmit, redactat:

Director executiv,

Aneta Claudia Vladescu

 

Advertisement

CONSILIUL JUDETEAN CALARASI                                         AVIZAT,

         Directia Economica                                                                Vicepresedinte,

           Nr. 6590/16.04.2021                                                                

RAPORT

la proiectul de hotarare privind repartizarea sumelor din fondul constituit la dispozitia Consiliului Judetean Calarasi, in procent de 6%, din impozitul pe venit estimat a fi incasat la nivelul Judetului Calarasi, pe unitati administrativ – teritoriale, pe anul 2021 si estimari pentru anii 2022-2024

 

Advertisement

 

Directiei Economice i-a fost transmis, în conformitate cu prevederile art. 36 alin. (3) lit. a) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Consiliului Judeţean Călăraşi, proiectul de hotărâre privind repartizarea sumelor din fondul constituit la dispozitia Consiliului Judetean Calarasi, in procent de 6%, din impozitul pe venit estimat a fi incasat la nivelul Judetului Calarasi, pe unitati administrativ – teritoriale, pe anul 2021 si estimari pentru anii 2022-2024

În conformitate cu prevederile art. 182 alin. (4) raportate la art. 136 alin. (8) lit. b) din Ordonanța de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, precum şi ale art. 36 alin. (8) lit. b) din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a Consiliului Judeţean Călăraşi suntem obligaţi să examinăm proiectul de hotărâre şi să ne spunem părerea asupra legalităţii, oportunităţii şi necesităţii adoptării acestuia în forma şi condiţiile prezentate.

Prin referatul de aprobare, iniţiatorul solicită adoptarea unei hotărâri, prin care Consiliul Judeţean Călăraşi să aprobe repartizarea  sumelor din fondul constituit la dispozitia Consiliului Judetean Calarasi, in procent de 6%, din impozitul pe venit estimat a fi incasat la nivelul Judetului Calarasi, in valoare de 27.134 mii lei, pe unitati administrativ – teritoriale, pe anul 2021.

Începând cu data intrării în vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2021, prin derogare de la prevederile art.32 și 33 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, din impozitul pe venit estimat a fi încasat la bugetul de stat, la nivelul fiecărei unități administrativ- teritoriale se repartizează, prin decizie a directorului direcției generale regionale a finanțelor publice/șefului administrației județene a finanțelor publice, următoarele cote:

Advertisement
  1. a) 15% la bugetul local al județului;
  2. b) 63% la bugetele locale ale comunelor, orașelor și municipiilor pe al căror teritoriu își desfășoară activitatea plătitorii de impozit pe venit;
  3. c) 6% într-un cont distinct deschis pe seama direcției generale regionale a finanțelor publice/administrației județene a finanțelor publice, ce se repartizează bugetelor locale ale comunelor, orașelor și municipiilor prin hotărâre a consiliului județean;
  4. d) 14% într-un cont distinct deschis pe seama direcției generale regionale a finanțelor publice/administrației județene a finanțelor publice, pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, orașelor, municipiilor și județelor;
  5. e) 2% într-un cont distinct deschis pe seama direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/administrațiilor județene ale finanțelor publice, pentru finanțarea instituțiilor publice de spectacole din subordinea autorităților administrației publice locale ale unităților administrative-teritoriale din județe, respectiv teatre și opere.

Sumele corespunzătoare cotei de 6% din impozitul pe venit, inclusiv cele încasate și nerepartizate unităților administrativ-teritoriale anterior intrării în vigoare a prezentei legi, se repartizează în mod egal județelor, în limita sumei de 27.134 mii lei, reprezentând fond la dispoziția consiliului județean. În cadrul fiecărui județ, fondul la dispoziția consiliului județean se repartizează integral în anul 2021 comunelor, orașelor și municipiilor, prin hotărâre a consiliului județean, pentru susținerea programelor de dezvoltare locală, pentru susținerea programelor de infrastructură care necesită cofinanțare locală, precum și pentru cheltuielile de funcționare, pe care unitățile administrativ-teritoriale din județ, în mod justificat, nu le pot finanța din veniturile proprii, astfel cum sunt definite de Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, și din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale. Sumele astfel repartizate se reflectă în bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale, la o poziție de venituri distinctă.

Pentru acest an, la repartizarea cotei de 6% din impozitul pe venit s-a tinut cont de faptul ca, in decursul anului 2020, prin Hotărârea nr. 758/2020 si prin Hotărârea nr. 1100/2020, unele unitati administrativ teritoriale au beneficiat de alocari bugetare consistente din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul trecut, iar altele mai putin consistente.

De asemenea, tot in anul precedent, din fondul de   al Consiliului Judetean Calarasi, au fost alocate sume de bani, de cele mai multe ori, acelorasi localitati care au primit sume mai mari prin hotararile susamintite.

Din aceste motive, prin acest proiect de hotarare de alocare a cotei de 6% din impozitul pe venit in anul 2021, exista unitati administrativ-teritoriale carora le-au fost acordate sume foarte mici sau deloc, in sensul achilibrarii bugetelor.

Repartizarea  sumelor defalcate din taxa  pe valoarea adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale si a sumelor alocate din cotele defalcate din impozitul pe venit  pentru echilibrarea bugetelor locale, pe unitati administrativ – teritoriale, pe anii 2022 – 2024, asa cum se prezinta in  anexa nr.2, a fost realizata in functie de ponderea populatiei fiecarei unitati administrativ-teritoriale in totalul populatiei judetului Calarasi raportata la cifrele comunicate, pentru fiecare an in parte, de Administratia Judeteana a Finantelor Publice Calarasi.

Temeiul legal al măsurilor propuse mai sus îl constituie prevederile art. 6  alin.(1) lit. c)  din Legea nr. 15/2021 a bugetului de stat pe anul 2021 si in prevederile art. 173 alin. (1) lit. f) din Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.

Advertisement

 

Director executiv,                                                                          AVIZAT,

     Aneta Claudia Vladescu                                                                Consilier Juridic,

                                                                                                    Robert PLESEA

  • CONSILUL JUDETEAN CALARASI
  • COMISIA DE STUDII, PROGNOZE ECONOMICO-SOCIALE,
  • BUGET-FINANTE SI ADMINISTRAREA
  • DOMENIULUI PUBLIC SI PRIVATAL JUDETULUI
  •  

 

 

Advertisement

AVIZ

la proiectul de hotarare privind repartizarea sumelor din fondul constituit la dispozitia Consiliului Judetean Calarasi, in procent de 6%, din impozitul pe venit estimat a fi incasat la nivelul Judetului Calarasi, pe unitati administrativ – teritoriale, pe anul 2021 si estimari pentru anii 2022-2024

 

 

Comisiei de Studii, Prognoze Economico – Sociale, Buget – Finanţe şi Administrarea Domeniului Public şi Privat al Judeţului, i-a fost transmis, în conformitate cu prevederile art. 182 alin. (4) raportate la art. 125 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, la proiectul de hotarare privind repartizarea sumelor din fondul constituit la dispozitia Consiliului Judetean Calarasi, in procent de 6%, din impozitul pe venit estimat a fi incasat la nivelul Judetului Calarasi, pe unitati administrativ – teritoriale, pe anul 2021 si estimari pentru anii 2022-2024.

Advertisement

In sedinta din data  de ___.04.2021 am luat în dezbatere proiectul de hotãrâre transmis.

Din discutiile care au avut loc, s-a desprins concluzia cã mãsura propusã este necesarã si oportunã, fiind motivatã juridic de prevederile art.6  alin.(1) lit.c)  din Legea nr. 15/2021 a bugetului de stat pe anul 2021 si in  prevederile art. 173 alin. (1) lit. f) din Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.

Votul nominal al Comisiei pentru Studii, Prognoze Economico-Sociale, Buget-Finanţe şi Administrarea Domeniului Public şi Privat al Judeţului, asupra proiectului de hotărâre, se prezintă astfel:

 

  1. Găman Ion
  2. Ţîncu Cornel – Gheorghe
  3. Vîrtejanu Liviu
  4. Dinulescu Marian
  5. Giurcan Amelia – Elena
  6. Pușcașu Ioan
  7. Ilie Marius Eugen
  8. Gîdea Vasile
  9. Tîlpeanu Ilie

 

Pentru considerentele expuse mai sus, Comisia de Studii, Prognoze Economico – Sociale, Buget – Finanţe şi Administrarea Domeniului Public şi Privat al Judeţului prezintă aviz favorabil/nefavorabil proiectului de hotărâre transmis, cu ____ voturi pentru, ____ voturi contra, ____ abţineri din totalul de _____ consilieri ce compun comisia şi ____ consilieri prezenţi.

Advertisement

Prezentul aviz va fi supus dezbaterii Consiliului Judeţean Călăraşi.

.

 

 

 PRESEDINTE,                                                                                         SECRETAR,

Advertisement

 

 

 

 

Advertisement
Advertisement

La zi

Prognoza meteo pentru luna iulie 2025 în România: Temperaturi peste normele climatice

Pe baza estimărilor furnizate de Administrația Națională de Meteorologie (ANM) și de Centrul European pentru Prognoze pe Medie Durată (ECMWF), luna iulie 2025 se anunță a fi una deosebit de călduroasă în România, cu temperaturi medii care vor depăși valorile normale pentru această perioadă. Vremea va fi marcată de un regim termic ridicat și precipitații deficitare, ceea ce poate accentua seceta în mai multe regiuni ale țării.

Temperaturi peste normele sezoniere

În prima săptămână a lunii (30 iunie – 7 iulie 2025), temperaturile medii vor fi mai ridicate decât cele obișnuite, cu abateri termice pozitive mai accentuate în sud-vestul țării. Maximele zilnice vor oscila între 28 și 36°C în zonele de câmpie, cu valori care pot atinge izolat 35°C în sudul Munteniei, Olteniei și Banatului. În regiunile vestice și centrale, temperaturile vor fi, de asemenea, peste normă, dar mai moderate, cu maxime între 25 și 32°C. În zonele montane, valorile vor fi mai scăzute, între 18 și 24°C.

În a doua săptămână (7 – 14 iulie 2025), masa de aer tropical va persista, menținând temperaturile ridicate în toată țara. Sud-vestul va rămâne cel mai afectat, cu maxime frecvent izolate de 35–36°C, iar disconfortul termic va fi accentuat din cauza umidității. În estul și nord-estul țării, temperaturile vor fi mai apropiate de normele climatice, dar tot peste medie, cu maxime între 27 și 33°C.

Precipitații deficitare

Regimul pluviometric va fi deficitar pe parcursul întregii luni. În primele două săptămâni, ploile vor fi rare, cu doar 4–7 zile ploioase la nivel național și cantități reduse, de maximum 20–30 mm. Regiunile sud-vestice, vestice și nord-vestice vor fi cele mai afectate de lipsa precipitațiilor, ceea ce va agrava seceta solului. În est și nord-est, există posibilitatea unor averse locale, dar acestea vor fi izolate și de scurtă durată.

Advertisement

Impact și recomandări

Lipsa ploilor și temperaturile ridicate vor pune presiune pe agricultură, resursele de apă și consumul de energie. Disconfortul termic va fi ridicat, mai ales în zonele urbane din sudul și vestul țării, unde indicele temperatură-umezeală (ITU) va depăși pragul critic de 80 de unități. Populația este sfătuită să evite expunerea prelungită la soare, să consume suficiente lichide și să fie atentă la avertizările meteorologice pentru posibile episoade de caniculă.

Tendințe generale

Luna iulie 2025 se încadrează într-un context climatic mai larg, în care România se confruntă cu veri din ce în ce mai calde din cauza schimbărilor climatice. Temperaturile medii lunare ar putea fi cu 1,5–3°C peste media multianuală (1991–2020), iar seceta persistentă ridică semne de îngrijorare pentru mediu și economie.

Această prognoză se bazează pe datele disponibile până la 20 iunie 2025 și poate suferi modificări în funcție de evoluția fenomenelor meteorologice. Pentru actualizări, consultați site-ul oficial al ANM (www.meteoromania.ro).

Advertisement
Continue Reading

La zi

Șoc fiscal în România: 91 de măsuri de la Cotroceni care schimbă totul din 1 iulie 2025

În ultimele săptămâni, Palatul Cotroceni a fost scena unor negocieri intense între liderii principalelor partide politice (PSD, PNL, USR, UDMR) și reprezentanții Administrației Prezidențiale, sub coordonarea președintelui Nicușor Dan. Obiectivul acestor discuții a fost elaborarea unui pachet de 91 de măsuri fiscale menite să corecteze deficitul bugetar excesiv al României, care a atras atenția Uniunii Europene. Aceste măsuri, care urmează să fie implementate de la 1 iulie 2025, vor aduce schimbări semnificative în sistemul de taxe și impozite, afectând atât cetățenii, cât și companiile. Deși lista completă nu a fost încă publicată oficial, informațiile disponibile conturează o reformă fiscală dură, cu majorări de taxe, eliminarea unor scutiri și reduceri de cheltuieli bugetare.

Contextul negocierilor

România se confruntă cu un deficit bugetar care a depășit 2,95% din PIB în primele patru luni ale anului 2025, conform Ministerului Finanțelor. Pentru a evita sancțiuni din partea Comisiei Europene și pentru a stabiliza finanțele publice, autoritățile au fost nevoite să adopte măsuri drastice. Negocierile de la Cotroceni au fost marcate de tensiuni, în special între președintele Nicușor Dan, care s-a opus majorării generale a TVA, și lideri precum Ilie Bolojan, care au susținut creșteri de taxe pentru a echilibra bugetul. Lipsa unui consens politic a întârziat finalizarea pachetului fiscal, dar surse indică faptul că măsurile vor fi anunțate oficial cel târziu săptămâna viitoare.

Pachetul fiscal 2025: 91 de măsuri negociate la Cotroceni pentru stabilizarea bugetului României

Cu un deficit bugetar de peste 2,95% din PIB în 2025, România se confruntă cu necesitatea unei reforme fiscale majore. Negocierile de la Palatul Cotroceni, conduse de președintele Nicușor Dan alături de liderii PSD, PNL, USR și UDMR, au dus la elaborarea unui set de 91 de măsuri fiscale, care vor intra în vigoare de la 1 iulie 2025. Aceste măsuri vizează creșteri de taxe, eliminarea scutirilor și reducerea cheltuielilor publice. Mai jos sunt prezentate toate cele 91 de măsuri, reformulate clar, dar păstrând sensul original.

Cele 91 de măsuri fiscale

  1. Scăderea sporului pentru condiții vătămătoare de la 15% la 10%, cu un plafon maxim de 500 lei (în dezbatere).
  2. Înlăturarea sporului pentru antenă acordat angajaților (acord unanim).
  3. Suspendarea temporară a stimulentului pentru gestionarea fondurilor europene (acord unanim).
  4. Alinierea salariului de bază între ministerele responsabile de fonduri europene, la nivelul MIPE (acord unanim).
  5. Ajustarea rambursării cheltuielilor de personal pentru ADR la nivelul salariilor din MIPE sau alte instituții care gestionează fonduri europene (acord unanim).
  6. Restricționarea sporului pentru implementarea proiectelor la maximum 10% din angajați, cu un plafon de 50% din salariul minim; impactul se evaluează pentru 10% sau 20% (acord unanim).
  7. Limitarea sporului pentru proiecte la maximum 20% din angajați, cu un plafon de 50% din salariul minim; se analizează impactul (acord unanim).
  8. Eliminarea sporurilor în cazul întârziilor la termenele proiectelor (acord unanim).
  9. Reducerea sporurilor maxime de la 50% la 35% din salariul de bază (sub dezbatere).
  10. Suprimarea sporului pentru complexitatea muncii (acord unanim).
  11. Abolirea sporului pentru confidențialitate și date clasificate (acord unanim).
  12. Renunțarea la al 13-lea salariu și plafonarea primelor de Crăciun și Paște la maximum 300 lei, inclusiv pentru instituțiile cu venituri proprii parțiale sau totale (acord unanim).
  13. Eliminarea sporului pentru titlul de doctor pentru funcționarii publici și contractuali, păstrat doar pentru educație și sănătate (acord unanim).
  14. Menținerea intactă a sporurilor pentru personalul medico-sanitar (acord unanim).
  15. Diminuarea sporului pentru condiții speciale la ANSVSA de la 35% la 25%, aliniat cu sectorul medico-sanitar, și eliminarea sporului de inspecție și control de 12,5% (acord unanim).
  16. Înlăturarea sporului CFP (acord unanim).
  17. Desfășurarea cursurilor de formare doar la sediul instituțiilor sau online (acord unanim).
  18. Suprimarea privilegiilor pentru magistrații activi sau pensionari, inclusiv pentru soți/soții sau copiii acestora (servicii medicale, medicamente, dispozitive medicale, spor de delegare de 2%) (acord unanim).
  19. Eliminarea scutirilor de CASS pentru membrii familiilor polițiștilor și magistraților (sub dezbatere).
  20. Abolirea indemnizației de 6 salarii la pensionare (în discuție).
  21. Acordarea indemnizației de hrană doar pentru salarii brute de maximum 6.000 lei (aproape de acord; PSD și USR propun 6.000 lei net).
  22. Restricționarea tichetelor de vacanță la 800 lei, fără contribuție proprie, doar pentru salarii brute sub 6.000 lei, utilizabile în extrasezon (acord unanim).
  23. Spor pentru munca peste program și zilele de repaus în MAI și penitenciare (sub dezbatere).
  24. Reevaluarea sporurilor din sistemul educațional și a normei didactice pentru o decizie finală (în discuție).
  25. Stabilirea unei limite pentru sporurile cumulate la 20% sau 30% din salariul de bază; se propune o anvelopă de 25% la ordonator de credite sau 20% (sub dezbatere).
  26. Analiza sporului pentru risc epidemiologic la DSP (în discuție).
  27. Eliminarea indemnizațiilor pentru membrii comitetelor interministeriale (sub dezbatere).
  28. Limitarea indemnizațiilor pentru membrii consiliilor de administrație (sub dezbatere).
  29. Reducerea cu 20% a posturilor ocupate în sectorul public (acord unanim).
  30. Scăderea cu 10% a costurilor de personal în 2025 față de anvelopa salarială din 2024, prin reorganizări, program parțial, externalizări sau ajustări ale grilei salariale în administrațiile locale (sub dezbatere).
  31. Diminuarea cu 20% a coeficientului maxim de salarizare în administrația publică locală (în discuție).
  32. Reducerea cheltuielilor operaționale ale instituțiilor publice și companiilor de stat cu 1% din PIB (19 miliarde lei) anual, în 90 de zile de la formarea guvernului, prin restructurare, comasare sau desființare (sub dezbatere).
  33. Propuneri pentru comasarea instituțiilor: USR sugerează fuziunea ANAF cu Vama și o instituție deconcentrată per minister pe județ; UDMR propune eliminarea direcțiilor regionale (ANAF, Protecția Consumatorului) (în negocieri).
  34. Interzicerea cumulării pensiei cu salariul în sectorul public până la vârsta standard de pensionare (acord unanim).
  35. Desființarea unor entități, precum ARICE, AOSR, Institutul Levantului, Institutul Revoluției, Academia de Științe Medicale, Academia de Științe Tehnice, Institutul Drepturilor Omului, Casa Unirea, ATOP (acord unanim).
  36. Listarea la bursă a pachetelor minoritare ale unor companii de stat (acord unanim).
  37. Valorificarea activelor și companiilor de stat (acord unanim).
  38. Interzicerea serviciilor gratuite de salubritate; reducerea defalcării TVA sau a impozitului pe venit dacă gratuitatea continuă (acord unanim).
  39. Schemă de sprijin energetic doar pentru consumatorii vulnerabili, cu card nominal (sub dezbatere).
  40. Condiții pentru subvențiile agricole: minimum 2 ha și PFA/SRL/II pentru sume peste 5.000 euro (fără acord).
  41. Reevaluarea transportului gratuit pentru studenți (sub dezbatere).
  42. Oprirea temporară a schemelor de ajutor de stat și subvențiilor până la finalizarea negocierilor cu Comisia Europeană (agricultură, economie, AFM, MFP) (acord unanim).
  43. Crearea unei scheme de credit fiscal pentru cercetare-dezvoltare (sub dezbatere).
  44. Implementarea modelului polonez pentru transferul de prețuri (acord unanim).
  45. Eliminarea scutirilor fiscale pentru veniturile din reclame și închirieri ale școlilor și spitalelor private (acord unanim).
  46. Suprimarea reducerii impozitului pe profit pentru menținerea sau majorarea capitalului propriu pozitiv (acord unanim).
  47. Abolirea reducerii impozitului pe profit pentru casele de marcat (acord unanim).
  48. Aplicarea cotei reduse de TVA de 9% doar pentru medicamentele de uz uman, 19% pentru cele veterinare (acord unanim).
  49. Limitarea cotei reduse de TVA de 9% la apă și alimente, 19% pentru alte bunuri (sub dezbatere).
  50. Păstrarea cotei reduse de TVA de 9% pentru apa destinată irigațiilor agricole (acord unanim).
  51. Menținerea cotei reduse de TVA de 9% pentru îngrășăminte chimice și pesticide (acord unanim).
  52. Cota redusă de TVA de 9% pentru serviciile de alimentare cu apă și canalizare (acord unanim).
  53. Creșterea cotei de TVA la 19% (de la 9%) pentru cazarea în hoteluri și campinguri (acord unanim).
  54. Majorarea cotei de TVA la 19% (de la 9%) pentru restaurante și catering, excluzând băuturile alcoolice și anumite băuturi nealcoolice (acord unanim).
  55. TVA de 19% (de la 9%) pentru locuințele sociale și terenurile aferente (sub dezbatere).
  56. Creșterea cotei de TVA la 19% (de la 9%) pentru panouri fotovoltaice, pompe de căldură și sisteme de încălzire eficiente (acord unanim).
  57. TVA de 19% (de la 9%) pentru accesul la bâlciuri (acord unanim).
  58. Majorarea cotei de TVA la 19% (de la 9%) pentru evenimentele sportive (acord unanim).
  59. Creșterea cotei de TVA la 9% (de la 5%) pentru manuale, cărți, ziare și reviste, excluzând conținutul video/muzical sau publicitar (acord unanim).
  60. Majorarea cotei de TVA la 9% (de la 5%) pentru accesul la muzee, castele, monumente, grădini zoologice și botanice (acord unanim).
  61. Creșterea cotei de TVA la 9% (de la 5%) pentru lemnul de foc (trunchiuri, butuci, ramuri) (acord unanim).
  62. Ajustarea cotei de TVA la 9% (de la 5%) pentru energia termică în sezonul rece pentru anumite categorii (acord unanim).
  63. Eliminarea scutirilor de CASS pentru rudele, urmașii sau membrii de familie ai beneficiarilor indemnizațiilor din Decretul-Lege nr. 118/1990 (persecutați politic), Legea nr. 341/2004 (Revoluția din 1989, revolta de la Brașov) și indemnizațiile pentru invalizi și veterani, păstrând beneficiile doar pentru văduvele de război (acord unanim).
  64. Suprimarea exceptării de la CASS pentru ajutorul social din Legea nr. 416/2001 și veniturile persoanelor cu handicap din Legea nr. 448/2006 (acord unanim).
  65. Desființarea ONJN și integrarea funcțiilor în ANAF (acord unanim).
  66. Impozit de 10% pe câștigurile din jocuri de noroc până la 10.000 lei (acord unanim).
  67. Taxă de 20% pe premiile din jocuri de noroc între 10.000 și 20.000 lei (acord unanim).
  68. Impozit de 20% plus CASS pe câștigurile din jocuri de noroc reținute la sursă (acord unanim).
  69. Interzicerea plăților în numerar pentru jocurile de noroc, doar cu cardul (acord unanim).
  70. Creșterea taxei pe jocurile de noroc la 2% (acord unanim).
  71. Obligativitatea autorizării de către primării pentru jocurile de noroc (acord unanim).
  72. Majorarea rovinietei de la 28 euro la 50 euro (acord unanim, grupul de lucru pe transport).
  73. Introducerea unei taxe pentru camioanele și transportul de marfă cu tonaj mare (acord unanim, grupul de lucru pe transport).
  74. Taxă de solidaritate de 20% pe veniturile persoanelor fizice peste 10.000, 15.000 sau 17.300 lei, cu trecere la impozitare progresivă (fără acord).
  75. Impozit de 1% pe tranzacțiile imobiliare pentru proprietăți deținute peste 5 ani, minim 3% pentru cele sub 5 ani, restul 10% din diferență (acord unanim).
  76. Taxă de 0% pe moșteniri în primul an după deces, apoi 1% din valoare (acord unanim).
  77. Aplicarea TVA ca taxă pe servicii pentru transportul intern și extern (acord unanim).
  78. Cota forfetară de 30% pentru cheltuieli deductibile pe veniturile din Airbnb și Booking, cu impozit pe diferență (acord unanim).
  79. Creșterea accizelor pentru motorină (acord unanim).
  80. Majorarea accizelor pentru benzină (acord unanim).
  81. Ajustarea accizelor pentru tutun (fără acord).
  82. Creșterea accizelor pentru zahăr (acord unanim).
  83. Introducerea unei taxe de operare pe coletele fără taxe vamale (acord unanim).
  84. Impozitarea dividendelor din Pilonul II de pensii (acord unanim).
  85. Taxarea veniturilor din platformele Facebook, Google și TikTok (acord unanim).
  86. Abolirea impozitării câștigurilor de capital de 1% sau 3%, trecerea la impozit pe venit (acord unanim).
  87. Impozit de 10% pe câștigurile de capital din bursă și criptomonede (acord unanim).
  88. Impozit standard de 30% pe veniturile cluburilor și barurilor (acord unanim).
  89. Taxă pe tranzacțiile bancare, fie per tranzacție, fie pe valoare (acord unanim).
  90. Impozit standard de 30% pe veniturile din cluburi și baruri (acord unanim).
  91. Introducerea unei taxe pe tranzacțiile bancare, calculată fie per tranzacție, fie în funcție de valoarea acesteia (acord unanim).

Surse: Informațiile se bazează pe datele furnizate și surse publice precum stiripesurse.ro, digi24.ro, profit.ro, fanatik.ro, adevarul.ro (20 iunie 2025).

Aceste măsuri vor avea un impact semnificativ asupra consumatorilor finali, în special asupra persoanelor fizice și a firmelor mici. Creșterea TVA va duce la scumpirea bunurilor și serviciilor esențiale, de la alimente și medicamente la energie termică și lemn de foc. Impozitarea suplimentară a veniturilor mari și a influencerilor vizează reducerea evaziunii fiscale, dar ar putea genera nemulțumiri în rândul contribuabililor vizați. Eliminarea scutirilor de CASS pentru categorii vulnerabile, precum persoanele cu handicap sau urmașii foștilor deținuți politici, a stârnit deja critici din partea sindicatelor și a societății civile.

Advertisement

Continue Reading

Fapt Divers

Gândacul Asasin: Vânătorul tăcut al lumii insectelor

Gândacii asasin, membri ai familiei Reduviidae, sunt un grup fascinant de insecte, cu peste 7.000 de specii răspândite pe aproape toate continentele, exceptând Antarctica. Acești prădători ai lumii insectelor sunt cunoscuți pentru adaptările lor remarcabile, comportamentele complexe și rolul ambiguu în ecosisteme și sănătatea umană. Iată o explorare mai profundă a lumii lor:

Caracteristici fizice și adaptări

  • Aspect: Gândacii asasin variază în dimensiune, de la 4 mm la peste 40 mm. Au un corp alungit, cu antene lungi și subțiri, picioare adaptate pentru prindere și un rostru curbat, folosit pentru a înțepa prada. Unele specii au culori vii (roșu, galben) pentru avertizare, în timp ce altele sunt criptice, imitând mediul înconjurător.
  • Rostru letal: Rostru, o structură asemănătoare unui ac, este arma principală. Gândacul injectează o salivă cu enzime proteolitice care paralizează prada și îi lichefiază organele interne. Procesul durează doar câteva minute, după care gândacul „suge” conținutul victimei.
  • Camuflaj și mimetism: Unele specii, cum ar fi Acanthaspis petax, își acoperă corpul cu cadavrele victimelor sau resturi organice pentru a se ascunde de prădători și pradă. Altele imită aspectul viespilor sau al frunzelor pentru a păcăli inamicii.

Comportament și vânătoare

  • Strategii diverse: Gândacii asasin sunt fie prădători activi, fie „stau la pândă”. De exemplu, Zelus renardii aleargă după pradă, în timp ce Triatoma infestans așteaptă în ascunzișuri. Unele specii folosesc „momeală”: secretă substanțe care atrag alte insecte, cum ar fi furnicile.
  • Pradă variată: Dieta lor include de la păianjeni, furnici și termite până la alte gândaci sau chiar vertebrate mici. Unele specii sunt canibale, vânându-se între ele dacă hrana este rară.
  • Reproducere: Femelele depun ouă în grupuri, adesea pe suprafețe ascunse. Unele specii, precum Rhinocoris, manifestă grijă parentală, păzind ouăle până la eclozare.

Distribuție și habitat

  • Gândacii asasin sunt cosmopoliți, dar cei mai diverși sunt în zonele tropicale și subtropicale. În America de Sud, Africa și Asia se găsesc cele mai multe specii.
  • Preferă habitate variate: păduri, savane, deșerturi, dar și medii antropice (case, grajduri). Speciile hematofage (care se hrănesc cu sânge) trăiesc adesea în apropierea mamiferelor, inclusiv a omului.

Rolul în sănătatea umană

  • Boala Chagas: Specii precum Triatoma și Rhodnius prolixus sunt vectori ai parazitului Trypanosoma cruzi, care provoacă boala Chagas. Aceasta afectează milioane de oameni, în special în America Latină, ducând la probleme cardiace și digestive cronice. Mușcăturile sunt nedureroase, iar parazitul este transmis prin fecalele insectei, care intră în rană sau mucoase.
  • Control biologic: Pe de altă parte, gândacii asasin sunt aliați în agricultura. Specii precum Zelus și Pristhesancus sunt folosite pentru a controla dăunătorii agricoli, reducând nevoia de pesticide.

Curiozități

  • „Sărutul morții”: Gândacii asasin hematofagi sunt numiți uneori „kissing bugs” în engleză, deoarece mușcă adesea oamenii în jurul gurii sau ochilor în timp ce dorm.
  • Super-adeziv: Unele specii secretă o substanță lipicioasă pentru a imobiliza prada, inspirând cercetări în domeniul biomimeticii pentru adezivi ecologici.
  • Vânătoare nocturnă: Multe specii sunt active noaptea, folosindu-și ochii mari și antenele sensibile pentru a detecta mișcarea în întuneric.

Continue Reading