Connect with us

Știri

Amenzile pentru încălcarea ordonanțelor militare sunt neconstituționale

Curtea Constituțională a declarat neconstituțională Ordonanța de Urgență 34/2020, prin care au fost majorate amenzile date pentru încălcarea ordonanțelor militare. De asemenea, articolul din OUG 1/1999, prin care au fost introduse amenzi pentru încălcarea stării de urgență, a fost declarat neconstituțional. 

Curtea Constituțională a admis sesizarea Avocatului Poporului, care susține că ordonanța de urgență nu este clară și previzibilă, iar faptele pentru care se pot da amenzi nu sunt individualizate.

Decizia CCR nu anulează automat amenzile date. Ele trebuie contestate în instanță de către cei care au fost amendați, a declarat Augustin Zegrean, fost președinte CCR, la Digi24.

De la începutul stării de urgenţă, în România au fost aplicate peste 300.000 de sancţiuni contravenţionale în valoare totală de peste 600 milioane lei (120 milioane euro) pentru nerespectarea restricţiilor instituite prin ordonanţele militare, în perioada stării de urgenţă.

Advertisement

Curtea Constituțională anunță într-un comunicat că OUG 34/2020, care majorează nivelul amenzilor pentru încălcarea ordonanțelor militare, „este neconstituțională, în ansamblul său”, pentru că, legiferând în zona restrângerii drepturilor și libertăților fundamentale, trebuia să fie adoptată sub formă de lege, conform Constituției.

De asemenea, dispozițiile art.28 din OUG 1/1999 (articol care stabilește amenzi pentru încălcarea stării de urgență), sunt neconstituționale, pentru că nu definesc faptele care sunt pedepsite și ni nu stabilesc clar nivelul amenzilor, lăsând la latitudinea agentului constatator să decidă ce amendă dă.

Pe de altă parte, dispozițiile art.14 lit.c1 ) – f) din OUG 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, precum și ordonanța de urgență, în ansamblul său, sunt constituționale.

Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate referitoare la prevederile art. 9, art. 14 lit. c1) – f) și art. 28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, cu modificările și completările ulterioare, și la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2020 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă, în ansamblul său, a anunțat joi instituția într-un comunicat de presă.

„Din analiza întregului act normativ, astfel cum a fost modificat şi completat prin Ordonanţa de urgenţă nr. 34/2020, remarcăm faptul că Guvernul nu a prevăzut vreo faptă contravenţională care să poată fi sancţionată, ci s-a limitat să reglementeze (…) că nerespectarea prevederilor art.9 constituie contravenţie (…) Este de remarcat că, prin formularea generică utilizată la art. 9 (a cărui nerespectare atrage răspunderea contravenţională) fapta nu este configurată prin lege (…). Or, în ipoteza contravenţiilor, legiuitorul trebuie  să indice în mod clar şi neechivoc obiectul material al acestora în chiar cuprinsul normei legale (…)”, se arată în sesizarea formulată de Avocatul Poporului.

Advertisement

Decizia CCR privind amenzile date în starea de urgență

Excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art.9, art.14 lit.c1 )-f) și art.28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, precum și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.34/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, în ansamblul său. În urma deliberărilor, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a decis:

I. A respins excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art.14 lit.c1 ) – f) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, precum și ordonanța de urgență, în ansamblul său, sunt constituționale în raport de criticile formulate.

II. A admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art.28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență sunt neconstituționale.

III. A admis excepția de neconstituționalitate şi a constatat că Ordonanța de urgență a Guvernului nr.34/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență este neconstituțională, în ansamblul său.

1. Din analiza cadrului normativ constituțional și legal, Curtea a constatat că, în domeniul instituirii stării de urgență, autoritățile statului exercită competențe partajate: Parlamentul are competența de legiferare, prin lege organică, a regimului stării de urgență, în vreme ce Președintele are atribuția constituțională de a institui starea de urgență și de a pune în executare dispozițiile legale ale regimului stării de urgență, astfel cum acestea au fost stabilite de legiuitor. Legea organică, transpunând art.93 din Constituție, dă în competența Președintelui instituirea, prin decret prezidențial, a stării de urgență, care presupune inclusiv stabilirea măsurilor concrete de primă urgenţă care urmează a fi luate și identificarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale al căror exerciţiu va fi restrâns. Decretul Președintelui nu este decât un act administrativ normativ, deci un act de reglementare secundară, care pune în executare un act de reglementare primară. Restrângerea exercițiului unor drepturi nu se realizează prin decretul Președintelui, dispozițiile art.14 lit.d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/1999 constituind norma prin care legiuitorul primar abilitează autoritatea administrativă (Președintele României) să dispună executarea legii, respectiv a dispozițiilor art.4 din același act normativ care prevăd expres posibilitatea restrângerii exercițiului drepturilor fundamentale. În speță, Președintele, acționând în limitele competențelor sale legale, a identificat drepturile și libertățile al căror exercițiu urma să fie restrâns.

Advertisement

În schimb, măsurile pe care Președintele le-a apreciat drept ”de primă urgenţă cu aplicabilitate directă” (achiziționarea directă de bunuri de către autorităţile publice, suspendarea din funcţiile de conducere a unor funcționari publici, neînceperea cursului prescripţiilor şi termenelor de decădere, suspendarea prescripţiilor şi termenelor de decădere, suspendarea de plin drept a cauzelor civile și penale, întreruperea termenele de exercitare a căilor de atac etc.) constituie, în mod expres sau implicit, derogări de la legislația în vigoare la momentul instituirii stării de urgență. Președintele a dispus, pe de o parte, suspendarea sau neaplicarea unor dispoziții legale, sau, pe de altă parte, modificarea și completarea unor legi, dispozițiile sale având impact asupra unor drepturi și libertăți fundamentale (dreptul la muncă, libertatea economică, accesul liber la justiție etc.). Curtea a observat că modul în care Președintele și-a exercitat atribuția legală, cu depășirea cadrului legal, nu este consecința vreunui viciu de neconstituționalitate a actului normativ de reglementare primară în virtutea și în limitele căruia autoritatea publică era abilitată să acționeze. Așa fiind, întrucât nicio dispoziție a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/1999 nu îl îndrituiește pe Președinte să acționeze dincolo de competențele sale constituționale, instanța constituțională nu poate sancționa, în cadrul controlului de constituționalitate pe care îl efectuează în procedura instituită de art.146 lit.d) din Constituție referitoare la soluționarea excepțiilor de neconstituționalitate, normele legale criticate de autorul excepției. Având în vedere, însă, natura juridică a decretului Președintelui de act administrativ normativ supus încuviințării Parlamentului, Curtea a constatat că forul legiuitor avea obligația de a-l supune controlului parlamentar, iar prin hotărârea adoptată să sancționeze exercitarea ultra vires a competențelor legale de către Președintele României, doar o atare hotărâre fiind susceptibilă de contestare la Curtea Constituțională, în baza art.146 lit.l) din Constituție.

2. Curtea a reținut că dreptul contravenţional, asemenea dreptului penal, are un caracter subsidiar, intervenind doar acolo unde alte mijloace juridice nu sunt suficiente pentru protejarea anumitor valori sociale. În aceste condiţii, actele normative cu putere de lege și actele administrative cu caracter normativ prin care se stabilesc și se sancţionează contravenţii trebuie să întrunească toate condițiile de calitate ale normei: accesibilitate, claritate, precizie și previzibilitate. Or, Curtea constată că dispozițiile art.28 alin.(1) prin sintagma ”nerespectarea prevederilor art.9 constituie contravenţie” califică drept contravenție încălcarea obligaţiei generale de a respecta și de a aplica toate măsurile stabilite în Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/1999, în actele normative conexe, precum şi în ordonanţele militare sau în ordine, specifice stării instituite, fără a distinge expres actele, faptele sau omisiunile care pot atrage răspunderea contravenţională. În mod implicit, stabilirea faptelor a căror săvârşire constituie contravenţii este lăsată, în mod arbitrar, la libera apreciere a agentului constatator, fără ca legiuitorul să fi stabilit criteriile şi condiţiile necesare operaţiunii de constatare şi sancţionare a contravenţiilor. Totodată, în lipsa unei reprezentări clare a elementelor care constituie contravenţia, judecătorul însuşi nu dispune de reperele necesare în aplicarea şi interpretarea legii, cu prilejul soluţionării plângerii îndreptate asupra procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei.

Mai mult, prevederile art.28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/1999 stabilesc în mod nediferențiat pentru toate aceste fapte, independent de natura sau gravitatea lor, aceeași sancțiune contravențională principală. În ceea ce privește sancţiunile contravenţionale complementare, deși legea prevede ca acestea se aplică în funcţie de natura şi gravitatea faptei, atâta vreme cât fapta nu este circumscrisă, evident că nu se poate determina nici natura sau gravitatea sa pentru a stabili în mod just sancțiunea complementară aplicabilă. În concluzie, Curtea a constatat că prevederile art.28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/1999, caracterizate printr-o tehnică legislativă deficitară, nu întrunesc exigenţele de claritate, precizie şi previzibilitate şi sunt astfel incompatibile cu principiul fundamental privind respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, prevăzut de art.1 alin.(5) din Constituţie, precum și principiul restrângerii proporționale a exercițiului drepturilor și libertăților fundamentale, prevăzut de art.53 alin.(2) din Constituție.

3. Actul normativ care reglementează regimul juridic al stării de asediu și al stării de urgență are ca scop crearea cadrului legal al măsurilor excepționale impuse de gestionarea situației de criză, măsuri care, prin ele însele, afectează drepturi și libertăți ale cetățenilor. Cu alte cuvinte, rațiunea legii este tocmai aceea de a constitui temeiul legal al restrângerii exercițiului unor drepturi sau al unor libertăți fundamentale, în acord cu imperativul constituțional stabilit în art.53 alin.(1), precum și temeiul legal al măsurilor excepționale care pot viza inclusiv atribuții ale instituțiilor fundamentale ale statului.

Reținând că actul normativ care restrânge/afectează drepturi și libertăți fundamentale ale cetățenilor sau instituții fundamentale ale statului cade în sfera interdicției prevăzute de art.115 alin.(6) din Constituție, Curtea a constatat că, în actualul cadru constituțional, un atare act nu poate fi decât o lege, ca act formal al Parlamentului, adoptată cu respectarea dispozițiilor art.73 alin.(3) lit.g) din Constituție, în regim de lege organică.

Advertisement

Având în vedere că Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/1999 a fost adoptată în temeiul art.114 alin.(4) din Constituția României din 1991, deci anterior revizuirii Constituției prin Legea nr.429/2003 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.758 din 29 octombrie 2003) care a introdus dispozițiile art.115 alin.(6), Curtea a reținut că Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/1999 a fost adoptată cu respectarea cadrului constituțional în vigoare la acea dată, care nu limita prerogativa legislativă a Guvernului în sensul neafectării regimului instituţiilor fundamentale ale statului sau a drepturilor și libertăţilor fundamentale.

În schimb, în ceea ce privește Ordonanța de urgență a Guvernului nr.34/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/1999, Curtea constată că aceasta a fost adoptată cu încălcarea art.115 alin.(6) din Constituție, întrucât prin conținutul său normativ a vizat restrângerea exercițiului unor drepturi și libertăți fundamentale (dreptul de proprietate, dreptul la muncă și protecție socială, dreptul la informare, libertatea economică).

Decizia este definitivă și general obligatorie și se comunică celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului

Advertisement

Știri

România se pregătește de scumpiri: TVA, accize și impozite mai mari de la 1 iulie. TVA de 21% și impozitarea veniturilor românilor cu 16%!

Sursa foto: colaj Fanatik
Sursa foto: colaj Fanatik

Guvernul, împreună cu Administrația Prezidențială și partidele politice PSD, PNL, UDMR și USR, lucrează la un pachet extins de măsuri fiscale prin care se propune majorarea mai multor taxe, cu scopul de a reduce deficitul bugetar. Începând cu 1 iulie, românii ar putea ajunge să plătească mai mult pentru produse, servicii și venituri din diverse surse.

De unde vine presiunea pentru noi taxe

După consultările purtate între Palatul Cotroceni, PSD, PNL, UDMR și USR, specialiștii de la ANAF și Ministerul Finanțelor au stabilit că deficitul bugetar poate fi redus doar prin majorarea a patru tipuri de taxe:

  • TVA
  • Accize (tutun și alcool)
  • Impozitul pe venitul persoanelor fizice
  • Impozitul pe dividende

Măsurile sunt așteptate să intre în vigoare de la 1 iulie 2025, iar alte propuneri — precum impozitarea pensiilor și a veniturilor peste 10.000 lei — ar putea fi aplicate abia din 2026.

Creșteri de taxe estimate pentru a acoperi deficitul bugetar

Guvernul trebuie să aducă 28 de miliarde de lei în plus la buget în a doua jumătate a anului. Conform documentelor analizate de experți fiscali și lideri politici, sursele acestor venituri sunt:

  • TVA: +14 miliarde lei
  • Impozitul pe venit: +10 miliarde lei
  • Accize: +2 miliarde lei
  • Dividende și profit: +2 miliarde lei

Noua structură a TVA-ului

Majorările de TVA propuse sunt:

  • Cota generală: de la 19% la 22%
  • Servicii HoReCa: de la 9% la 19%
  • Alimente și medicamente: de la 9% la 11% (în discuție)
  • Cultura și educația: de la 5% la 7–9%

Impactul: consumatorul final va resimți cel mai mult această măsură, alături de IMM-uri.

Accizele cresc doar pentru tutun și alcool

Accizele la combustibil vor rămâne neschimbate, însă:

Advertisement
  • Tutun: accizele cresc cu 10%
  • Alcool: se modifică formula de calcul

Total estimat suplimentar: 2 miliarde lei

Impozitul pe venit și dividende – dublare a taxării

  • Impozitul pe venit: de la 10% la 16% pentru toate formele de venit (salarii, PFA, drepturi de autor etc.)

  • Dividende: de la 8% la 16%

Se analizează și unificarea impozitului pe venit cu contribuțiile sociale și de sănătate pentru simplificare și eficiență.

Impozitul pe profit – rămâne neschimbat

Deși nivelul impozitului pe profit (16%) nu va fi modificat, Guvernul speră la încasări mai mari printr-o colectare mai eficientă și creșterea economică.

Reducerea cheltuielilor – doar din 2026

Tăierile de cheltuieli vor fi operate începând cu 2026. Până atunci, Guvernul a decis să:

  • Înghețe anumite investiții și programe de stat

  • Revizuiască normele de personal în administrația locală și companiile de stat

Economiile estimate: 10–15 miliarde de lei

Presiunea Comisiei Europene: venituri, nu promisiuni

Bruxelles-ul a transmis ferm că România trebuie să crească veniturile cu cel puțin 5 miliarde de euro, respingând ideea reducerii deficitului doar prin tăieri de cheltuieli. Președintele Nicușor Dan a admis public acest lucru în conferința de presă din 4 iunie, după discuțiile cu oficialul european Céline Gauer.

Advertisement

Românii vor plăti mai mult începând cu 1 iulie, în condițiile în care statul are nevoie urgentă de lichidități. Pachetul fiscal propus reprezintă o mutare radicală, dar considerată necesară de guvern și președinție pentru a evita colapsul financiar.

Continue Reading

Știri

Gazoductul Tuzla–Podișor s-a scumpit cu 100 de milioane de euro: costul total depășește 2 miliarde de lei, iar gazele din Marea Neagră vor ajunge în România mai târziu și la un preț mai mare

Costurile pentru construirea gazoductului Tuzla–Podișor, prin care vor fi transportate gazele naturale din perimetrul Neptun Deep al Mării Negre, au crescut cu aproximativ 500 de milioane de lei (fără TVA) față de suma inițială prevăzută în contractul semnat în februarie 2021. Astfel, de la 1,6 miliarde de lei, valoarea totală a contractului a ajuns la aproape 2,1 miliarde de lei în urma a nu mai puțin de 18 acte adiționale.

Potrivit unui anunț publicat de compania de stat Transgaz SA, beneficiarul proiectului, ultima modificare de costuri a fost oficializată pe 6 iunie 2025, când a fost semnat cel mai recent act adițional. Acesta prevede o majorare a valorii contractului de la 2.018.936.852,44 lei la 2.075.837.686,38 lei, fără TVA.

Lucrările vor dura de trei ori mai mult decât se estimase inițial

Conform documentației depuse în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), durata execuției lucrărilor a fost extinsă semnificativ. Dacă inițial se prevedea o perioadă de 24 de luni pentru finalizarea proiectului, acum termenul a fost extins la 72 de luni de la data semnării contractului de execuție, adică din iunie 2023.

Astfel, în loc să fie gata în doi ani, una dintre cele mai importante investiții în infrastructura energetică a României va fi finalizată, cel mai probabil, în 2029.

Advertisement

Cine construiește gazoductul Marea Neagră–Podișor

Lucrările sunt executate de o asociere de firme condusă de compania turcă Kalyon Insaat Sanayi ve Ticaret Anonim Sirketi, alături de care activează opt alte companii din România, Turcia și Algeria. Printre acestea se numără:

  • Electrogrup SRL Cluj – subcontractant (16%)
  • Toscelik Spiral Boru Uretim Sanayii AS – subcontractant (41,4%)
  • Regia Autonomă Asirom – compania SRI (0,2%)
  • Elcas Prodimpex SRL Ploiești – (0,27%)
  • SPA Tosyali Iron Steel Industry Algeria – (4,6%)
  • Degal Construct SRL București – (0,25%)
  • Gurgenler Insaat Turcia – (3%)
  • Corpcontrol ING SRL Ploiești – (0,1%)

Un proiect strategic pentru România și Uniunea Europeană

Conducta Tuzla–Podișor are o lungime de 308,3 kilometri și este considerată un proiect de interes comun al Uniunii Europene. Este inclusă în Planul de dezvoltare pe 10 ani al Transgaz și a obținut o finanțare de 85 de milioane de euro din Fondul de Modernizare, urmând ca restul costurilor să fie acoperite din surse financiare mixte.

Traseul gazoductului traversează trei județe – Constanța, Călărași și Giurgiu – și 42 de localități. La finalizare, conducta va putea asigura alimentarea cu gaze pentru circa 200.000 de români, peste 520 de instituții publice și va contribui la crearea de noi locuri de muncă în regiune.

Continue Reading

Știri

Deputatul Ion Samoilă transmite un mesaj de pace și credință cu ocazia Sărbătorii Rusaliilor

Cu prilejul Sfintei Sărbători de Rusalii, deputatul social-democrat de Călărași, Ion Samoilă, a transmis un mesaj de suflet către toți cetățenii județului, subliniind importanța credinței, a unității și a solidarității în viața comunității.

„Cu prilejul Sfintei Sărbători de Rusalii, vă transmit cele mai calde gânduri de sănătate, pace și binecuvântare!”, a scris deputatul pe pagina sa publică, amintind că Rusaliile sunt o zi cu o profundă semnificație spirituală, marcând pogorârea Duhului Sfânt asupra Apostolilor și întemeierea Bisericii creștine.

Deputatul a mai transmis că această sărbătoare este un bun prilej de reflecție asupra valorilor fundamentale care stau la baza unei comunități unite: înțelepciunea, echilibrul și speranța. „Lumina Rusaliilor să vă călăuzească pașii spre înțelepciune, echilibru și speranță!”, a adăugat acesta.

În încheiere, Ion Samoilă le-a urat tuturor călărășenilor zile liniștite, cu suflete împăcate și inimi deschise către bine.

Advertisement

Continue Reading