Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 24°C | Anul XI Nr. 527

La zi

Semnificația istorică a zilei de 9 septembrie

Published

on

IATĂ CE S-A ÎNTÂMPLAT ÎN ACEASTĂ ZI:

1493 – Are loc Bătălia de la Krbavska bitka, in sudul Croației, între o armată croată vasală Regatului Ungariei și forțele Imperiului Otoman.

1543 – Maria Stuart, în vârstă de nouă luni, este încoronată oficial “Regină a Scoției” în orașul Stirling.

1585 – S-a născut Armand Jean du Plessis , cardinal Richelieu, om politic francez, reprezentant de seamă al absolutismului în Franța.

Advertisement

1743 – Rescriptul împărătesei Maria Terezia prin care s-a dat dreptul copiilor de iobagi români din Transilvania de a frecventa școala.

 1791 – Capitala Statelor Unite, este numită Washington D.C , după președintele american George Washington.

 1804 – Curtea Domnească și o bună parte a orașului București au fost distruse de un incendiu violent.

 1828 – S-a născut genialul scriitor rus Lev Nicolaevici Tolstoi, unul dintre marii romancieri ai literaturii universale (“Anna Karenina”, “Război și pace”) (m. 20 noiembrie 1910).

1850 – Ca parte a compromisului din 1850, California a devenit cel de-al 31-lea stat american.

Advertisement

1878 – Pe baza propunerii Consiliului de Miniștri, domnitorul Carol I a adoptat titlul de “Alteța regala”, titulatura recunoscuta ulterior pe plan internațional.

 1886 – Se adopta, la Berna, prima Convenție internațională pentru protecția operelor literare si artistice (intra in vigoare in România la 5/17 decembrie 1887).

1896 – A încetat din viață Matei Millo, actor și cântăreț, autor de texte dramatice, unul dintre pionierii teatrului românesc (“Baba Hârca”, piesă reprezentată pentru prima dată la Iași, la 27 ianuarie 1849, în care a jucat rolul principal) (n. 24/25 noiembrie 1814).

1898 – Stephane Mallarme, poet și eseist francez, s-a stins din viata la vârsta de 56 de ani.

1908 – S-a născut scriitorul italian Cesare Pavese (jurnalul “Meseria de a trăi”);

Advertisement

1911 –  A fost efectuată prima cursă poștală cu avionul în Europa.

1912 – A fost dezvelit bustul generalului dr. Carol Davila, lucrare a lui Constantin Brâncuși, si primul monument al lui Brâncuși din București.

1914 – Prima Bătălie de pe Marna (5 septembrie – 14 septembrie 1914) ia sfârșit, trupele germane fiind oprite sa înainteze spre Paris.

1918 – Constituirea, din inițiativa lui C. I. Parhon, a Societății de neurologie, psihiatrie și psihologie din Iași (din 1921 și de endocrinologie).

1948 – Dictatorul comunist Kim Ir Sen proclamă Republica Populara Democrata Coreeana in partea de nord a Peninsulei Coreea.

Advertisement

1956 – Elvis Presley apare pentru prima dată în emisiunea The Ed Sullivan Show. Elvis a interpretat piesele Don’t Be Cruel și Hound Dog.

1969 – În Canada este votată legea ( La Loi sur les langues officielles), prin care limba franceză devine limba oficială, egala cu limba engleză pe întreg teritoriul țării

 1973 – Peștera Eberstadt, descoperită în 1971 cu ocazia unor lucrări cu exploziv la cariera de calcar, și apreciată că ar avea o vârstă de circa 2 milioane de ani, este deschisă pentru public. Peștera Eberstadt se află în apropiere de Buchen care aparține de Eberstadt Baden-Württemberg, Germania.

1976 – Mao Zedong, președinte al Republicii Populare Chineze si fondator al Partidului Comunist Chinez, a murit la vârsta de 82 de ani din cauza bolii Parkinson.

1989 – Între 9 septembrie și 17 noiembrie 1989, s-a desfășurat primul și cel mai rapid înconjur al lumii cu automobilul. A fost efectuat de indienii Mohammed Salahuddin Choudhury și de soția sa Neena, în 69 de zile, 19 ore și 15 minute, având ca punct de plecare și sosire capitala Indiei, Delhi.

Advertisement

1997 – Kim Jong Il fiul și moștenitorul desemnat al fostului lider nord-coreean Kim Ir Sen ,a fost numit oficial președinte al RPD Coreene, după 3 ani de doliu păstrat în memoria tatălui său.

1999 – Navele aflate sub pavilion iugoslav care staționau in portul Constanta au fost blocate printr-un ordin al ministrului Transporturilor ca răspuns la comportamentul autorităților iugoslave fata de flota fluviala româneasca.

 2002 – Canalul de televiziune Al-Jazeera a difuzat o banda sonora în care Osama Ben Laden revendică, pentru prima data explicit, atentatele de la 11 septembrie 2001 din SUA.

2004 – A fost lansată prima rachetă ecologică, un vehicul construit de 12 specialiști români, pentru competiția internațională lansată de Fundația Americană „X-Prize” din St. Louis. Denumită „Demonstrator 2B”, racheta folosește drept combustibil apă și oxigen, fiind considerată ecologică în proporție de 100%. Acest prim zbor a durat 42 de secunde.

2015 – Regina Elisabeta a II-a a devenit monarhul britanic cu cea mai lungă domnie din istoria Marii Britanii (63 de ani și șapte luni), surclasând-o pe regina Victoria, stră-străbunica sa.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Fapt Divers

1994 – Zborul China Airlines 140: Catastrofa care a zguduit Nagoya

Published

on

Pe 26 aprilie 1994, zborul China Airlines 140, operat cu un Airbus A300B4-622R (înmatriculat B-1816), s-a prăbușit în timpul unei tentative de aterizare pe aeroportul din Nagoya, Japonia, marcând cea mai gravă catastrofă aviatică din istoria companiei China Airlines și al doilea cel mai mortal accident aviatic din Japonia, după prăbușirea zborului Japan Airlines 123 din 1985. Din cele 271 de persoane aflate la bord (256 de pasageri și 15 membri ai echipajului), doar 7 pasageri au supraviețuit, toți așezați în rândurile 7-15.

Zborul, care decolase de la Aeroportul Internațional Chiang Kai-shek (astăzi Taiwan Taoyuan) din Taipei, Taiwan, la ora 16:53, a avut un parcurs normal până în apropierea aeroportului din Nagoya. În momentul apropierii finale pentru aterizare pe pista 34, sub control manual al prim-ofițerului Chuang Meng-jung, maneta de „go-around” (TO/GA) a fost declanșată accidental, punând autopilotul în modul de urcare. În loc să dezactiveze autopilotul, echipajul a încercat să corecteze manual traiectoria, împingând manșa în jos, în timp ce autopilotul continua să ridice botul avionului. Această luptă între intervenția umană și automatizare a dus la o pierdere a portanței, avionul intrând în stall aerodinamic și prăbușindu-se pe sol la ora 20:15, în apropierea taxiway-ului E1, la doar câteva sute de metri de pistă. Impactul violent și incendiul ulterior au distrus complet aeronava, livrată companiei în 1991.

Investigația oficială, condusă de Comisia Japoneză de Investigare a Accidentelor Aeriene (JAAIC), a identificat drept cauză principală eroarea echipajului, care nu a dezactivat autopilotul și nu a gestionat corect viteza și comenzile. Totuși, designul sistemului de control al zborului al Airbus A300 a fost, de asemenea, pus sub semnul întrebării. Airbus emisese anterior un buletin de service (SB A300-22-6021) care recomanda modificarea computerelor de control al zborului pentru a dezactiva autopilotul la aplicarea unei forțe de peste 15 kg pe manșă, dar China Airlines nu implementase această modificare, considerând-o neurgentă. Lipsa unui simulator A300 în Taipei și antrenamentul insuficient al piloților au fost factori agravanți.

În urma accidentului, Administrația Aeronautică Civilă din Taiwan a ordonat pe 7 mai 1994 reantrenarea și reevaluarea tuturor piloților de A300-600R de la China Airlines, iar Airbus a reclasificat modificarea buletinului de service ca fiind „obligatorie”. În decembrie 2003, Curtea Districtuală din Nagoya a ordonat companiei China Airlines să plătească despăgubiri de 5 miliarde de yeni pentru 232 de victime, dar a absolvit Airbus de responsabilitate. Supraviețuitorii, printre care și trei copii, au suferit răni grave, iar tragedia a rămas un punct de cotitură în istoria aviației, evidențiind pericolele interacțiunii deficitare între piloți și automatizări.

Advertisement

Memoriale au avut loc în Kasugai, prefectura Aichi, în 2014 și 2024, pentru a comemora victimele la 20, respectiv 30 de ani de la accident. China Airlines a retras numărul de zbor CI140, înlocuindu-l cu CI150, și a continuat să opereze ruta cu aeronave Airbus A330-300.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Cimitirele din Călărași sunt pline: oamenii, îngropați pe alei. Primăria caută soluții de extindere

Published

on

La Călărași, locurile de veci s-au epuizat. Cu o medie de 60 de înmormântări pe lună și peste 600 pe an, administrația locală se confruntă cu o criză fără precedent: oamenii sunt înmormântați pe aleile cimitirului.

Problema spațiilor din cimitirele municipiului Călărași a atins un punct critic. Primăria este blocată de procedurile legale și nu mai poate face față cererilor. În prezent, defuncții sunt înmormântați direct pe aleile de trecere, o soluție de avarie care stârnește revoltă și nemulțumire printre cetățeni.

Citește: Cimitirul Măgureni: 90 de zile pentru clarificarea locurilor de veci restante. DMSP Călărași avertizează: spațiile neconforme vor fi reatribuite

Potrivit datelor oficiale, anual sunt organizate aproximativ 600 de înmormântări în municipiu, ceea ce înseamnă o medie de 60 pe lună. Fără o extindere urgentă, situația riscă să devină imposibil de gestionat.

Singura variantă luată în calcul de autorități este o extindere cu aproximativ 3.850 mp din zona Obor, teren care ar putea fi transformat în cimitir, dacă procedurile birocratice vor fi deblocate la timp.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Prezentare de tehnică ISU Călărași – 10 Septembrie 2025, Parcul Dumbrava

Published

on

Pe 10 septembrie 2025 (miercuri), între orele 16:00 și 20:00, Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) „Barbu Știrbei” al județului Călărași organizează o prezentare de tehnică în Parcul Dumbrava din municipiul Călărași. Acest eveniment face parte din seria de activități dedicate Zilei Pompierilor din România (13 septembrie), o sărbătoare națională care marchează 177 de ani de la eroismul pompierilor în Revoluția de la 1848.

Detalii despre eveniment

  • Locație: Parcul Dumbrava, un spațiu public central din Călărași, accesibil gratuit și potrivit pentru familii, copii și public larg.
  • Program: De la 16:00 la 20:00, cu demonstrații live și expoziții statice.
  • Activități principale:
    • Expoziție cu autospeciale de intervenție (mașini de pompieri, ambulanțe SMURD, vehicule pentru descarcerare și intervenții la înălțime).
    • Demonstrații practice: Exerciții de stingere a incendiilor, descarcerare simulată, acordare a primului ajutor calificat și utilizarea echipamentelor de protecție.
    • Ateliere interactive pentru copii: Lecții de prim ajutor de bază, simulări de evacuare și informare preventivă despre riscuri (incendii, inundații, cutremure).
    • Puncte de informare: Distribuire de materiale educaționale și sfaturi de la pompieri privind pregătirea pentru situații de urgență.
  • Public țintă: Deschis tuturor – familii, școlari (mai ales în contextul începutului anului școlar pe 8 septembrie 2025), iubitori de tehnică și cetățeni interesați de siguranță publică. Evenimentul este gratuit și nu necesită înscriere prealabilă.

Această prezentare este o tradiție anuală a ISU-urilor din România, organizată în preajma Zilei de 13 septembrie pentru a promova munca pompierilor și a crește conștientizarea publicului față de prevenirea dezastrelor. În 2025, activitățile naționale includ expoziții similare în mai multe județe (de exemplu, în Alba, între 9-13 septembrie, cu ateliere în centre comerciale și piețe publice). Pentru Călărași, locația din Parcul Dumbrava a fost aleasă datorită accesibilității și istoriei parcului de a găzdui evenimente publice (cum ar fi festivaluri culturale sau demonstrații sportive în anii precedenți).

ISU Călărași subliniază că scopul este educațional: să arate cum funcționează echipamentele moderne și să încurajeze populația să descarce aplicația DSU (disponibilă gratuit pe App Store și Google Play) pentru alerte de urgență. În județul Călărași, ISU gestionează anual mii de intervenții, inclusiv incendii, inundații de pe Dunăre și accidente rutiere, iar astfel de evenimente ajută la consolidarea încrederii comunității.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement
Continue Reading