Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 27°C | Anul XI Nr. 529

La zi

Program de guvernare: reforma pensiilor speciale

Published

on

Guvernul României a anunțat o reformă majoră a sistemului de pensii speciale, ca parte a angajamentelor asumate în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și pentru a asigura sustenabilitatea financiară a sistemului public de pensii. Această reformă vizează reducerea inechităților dintre pensiile obișnuite și cele speciale, acordate anumitor categorii profesionale, precum magistrați, militari, polițiști sau parlamentari.

Măsuri propuse

1. Creșterea vârstei de pensionare la 65 de ani

  • Obiectiv: Uniformizarea vârstei de pensionare pentru beneficiarii pensiilor speciale cu cea aplicată în sistemul public de pensii.

  • Detalii:

    • Începând cu 1 ianuarie 2026, vârsta de pensionare pentru toate categoriile care beneficiază de pensii speciale va fi majorată treptat, ajungând la 65 de ani până în 2030.

    • Excepții: Pentru anumite profesii cu grad ridicat de uzură (ex. militari în teatre de operațiuni), se vor aplica prevederi tranzitorii, dar nu mai devreme de 60 de ani.

  • Impact: Aproximativ 150.000 de beneficiari de pensii speciale vor fi afectați de această măsură, conform estimărilor Ministerului Muncii.

2. Recalcularea pensiilor speciale

  • Obiectiv: Eliminarea discrepanțelor dintre pensiile speciale și cele bazate pe contributivitate.

  • Detalii:

    • Pensiile speciale vor fi recalculate pe baza principiului contributivității, luând în calcul veniturile realizate pe parcursul carierei.

    • Plafonul maxim al pensiei speciale nu va depăși 85% din media veniturilor nete din ultimii 5 ani de activitate.

    • Pensiile aflate în plată care depășesc acest plafon vor fi ajustate gradual, pe o perioadă de 3 ani.

3. Eliminarea privilegiilor suplimentare

  • Obiectiv: Reducerea cheltuielilor bugetare asociate pensiilor speciale.

  • Detalii:

    • Se elimină beneficiile suplimentare, precum indexările preferențiale sau scutirile de impozite acordate anumitor categorii.

    • Se introduce un impozit progresiv pentru pensiile speciale care depășesc 10.000 RON/lună.

Justificare

  • Echitate socială: Reforma răspunde cerințelor cetățenilor privind eliminarea inechităților din sistemul de pensii, unde pensiile speciale pot ajunge și la 20.000 RON/lună, în timp ce pensia medie în sistemul public este de aproximativ 2.000 RON.

  • Sustenabilitate financiară: Cheltuielile cu pensiile speciale au atins 12 miliarde RON în 2024, reprezentând o povară semnificativă pentru bugetul de stat.

  • Conformitate cu PNRR: România s-a angajat să reformeze sistemul de pensii speciale până la finalul anului 2026, pentru a accesa fonduri europene.

Calendar de implementare

  • 2025: Consultări publice și adoptarea legislației necesare.

  • 2026: Începe majorarea treptată a vârstei de pensionare și recalcularea pensiilor.

  • 2030: Finalizarea reformei, cu vârsta de pensionare uniformizată la 65 de ani.

Reacții așteptate

  • Susținere: Sindicatele din sectorul public și organizațiile civice susțin reforma, considerând-o un pas spre justiție socială.

  • Opoziție: Anumite categorii profesionale (magistrați, militari) ar putea contesta măsurile, invocând drepturi câștigate.

Guvernul își asumă responsabilitatea pentru implementarea acestei reforme, considerând-o esențială pentru modernizarea sistemului de pensii și reducerea inechităților sociale.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement

La zi

CCR amână decizia privind pensiile magistraților: Ce înseamnă pentru reformele guvernamentale?

Published

on

Curtea Constituțională a României (CCR) a amânat pentru 8 octombrie decizia privind constituționalitatea proiectului de lege referitor la pensiile magistraților, conform unui comunicat al biroului de presă al CCR. Totodată, judecătorii au respins obiecția de neconstituționalitate vizând Legea pentru eficientizarea activității unor autorități administrative autonome, care prevede restructurarea ANCOM, ANRE și ASF.

De asemenea, CCR a amânat pentru aceeași dată analiza contestațiilor formulate de partidele de opoziție AUR, POT și SOS privind neconstituționalitatea a trei proiecte de lege pentru care Guvernul Bolojan și-a asumat răspunderea în Parlament:

  • Legea pentru modificarea și completarea unor acte normative și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul sănătății;

  • Legea privind stabilirea unor măsuri de redresare și eficientizare a resurselor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative;

  • Legea pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.

În ședința de miercuri, CCR a analizat contestațiile depuse de Înalta Curte de Casație și Justiție, referitoare la proiectul privind pensiile magistraților, precum și obiecțiile formulate de opoziție cu privire la următoarele proiecte de lege:

  • Modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu;

  • Modificarea și completarea unor acte normative și stabilirea unor măsuri în domeniul sănătății;

  • Modificarea și completarea OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice;

  • Eficientizarea activității unor autorități administrative autonome;

  • Stabilirea unor măsuri de redresare și eficientizare a resurselor publice și modificarea unor acte normative.

Surse apropiate discuțiilor, citate de G4Media, au declarat marți că amânarea deciziei privind majorarea vârstei de pensionare a magistraților este motivată de neînțelegeri legate de creșterea etapizată a vârstei de pensionare la 65 de ani și de riscul declarării legii ca neconstituțională înainte de reuniunea ECOFIN din 10 octombrie.

Advertisement

Premierul Ilie Bolojan a declarat pe 27 august că, în cazul în care proiectul privind pensiile magistraților va fi declarat neconstituțional, „e greu de presupus că acest Guvern va mai avea legitimitatea să vină să rezolve alte nedreptăți”.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Consiliul Județean Călărași a aprobat modificarea organigramei Centrului Județean de Cultură și Creație

Published

on

Consiliul Județean Călărași a adoptat, în ședința ordinară din luna septembrie, o hotărâre privind modificarea Organigramei, Statului de funcții și Regulamentului de organizare și funcționare ale Centrului Județean de Cultură și Creație (CJCC) Călărași.

Decizia are la bază necesitatea încadrării instituției în constrângerile bugetare actuale și a eficientizării activității, cu respectarea principiului utilizării responsabile a fondurilor publice.

Principalele modificări aprobate:

  • Reducerea numărului total de posturi de la 45 la 44, prin desființarea unui post vacant de marinar și înființarea unui post de consilier gradul II în cadrul Compartimentului Contabilitate și Achiziții Publice.

  • Promovarea unui referent artistic la funcția de consultant artistic gradul II, ca urmare a promovării examenului pentru personal contractual cu studii superioare.

  • Reorganizarea Serviciului Economic, Juridic, Resurse Umane, Tehnic și Administrativ, prin trecerea Compartimentului Juridic în subordinea directă a managerului.

  • Eliminarea atribuțiilor legate de Ponton Bac, după ce acesta a fost predat către Consiliul Județean Călărași.

  • Introducerea unor atribuții suplimentare pentru șeful Serviciului Economic, Resurse Umane, Tehnic și Administrativ, legate de coordonarea resurselor umane, monitorizarea activității și asigurarea bunei funcționări a instituției.

Argumentele conducerii

Potrivit referatului de aprobare semnat de președintele Consiliului Județean, Vasile Iliuță, și raportului de specialitate, reorganizarea este necesară pentru menținerea echilibrului între activitățile culturale și constrângerile financiare actuale.

„Fondurile alocate trebuie utilizate în condiții de eficiență, economicitate și eficacitate. Prin aceste modificări, urmărim atât consolidarea activității culturale, cât și responsabilizarea instituției în raport cu resursele de care dispune”, se arată în documentația CJ.

Advertisement

Proiectul de hotărâre a primit avize favorabile din partea comisiilor de specialitate ale Consiliului Județean, fiind considerat necesar și oportun în actualul context economic.

Astfel, noua structură organizatorică va intra în vigoare odată cu publicarea hotărârii în Monitorul Oficial al Județului Călărași.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Se modifică organigrama Spitalului Județean de Urgență Călărași. Consilierii județeni vor decide pe 25 septembrie

Published

on

Consiliul Județean Călărași urmează să dezbată și să supună la vot, în ședința din 25 septembrie, modificarea și completarea organigramei și a statului de funcții la Spitalul Județean de Urgență „Dr. Pompei Samarian”. Conducerea unității medicale a transmis solicitarea prin adresa nr. 27397/10.09.2025, înregistrată la CJ Călărași sub nr. 17049/15.09.2025.

Transformarea unor posturi vacante

  • Postul de biolog debutant (specialitatea microbiologie) devine post de biolog debutant la Laboratorul Microbiologie Medicală;

  • Postul de instalator II se transformă în lăcătuș mecanic I (Serviciul Administrativ Tehnic – Întreținere Reparații);

  • Postul de lăcătuș mecanic II devine lăcătuș mecanic I (Serviciul Administrativ Tehnic – Muncitori Lăcătuși).

Transformarea unor posturi existente, pentru promovări

  • Postul de medic specialist în radiologie și imagistică medicală devine post de medic primar în aceeași specialitate (Laborator Radiologie și Imagistică Medicală);

  • Post de medic specialist medicină de urgență – transformat în medic primar (UPU);

  • Post de medic specialist urologie – transformat în medic primar urologie (Chirurgie Generală – Compartiment Urologie).

Înființarea de posturi la noul compartiment „Spitalizare de zi”

  • 1 post asistent medical, specialitatea medicină generală grad principal;

  • 5 posturi asistent medical, specialitatea medicină generală;

  • 6 posturi de infirmieră;

  • 2 posturi de brancardier;

  • 3 posturi de registrator medical.

Conducerea spitalului precizează că aceste modificări au ca scop buna desfășurare a activității medicale, mai ales că în perioada următoare va deveni funcțional un nou corp al unității, unde vor fi prevăzute spații pentru „Spitalizarea de zi”.

Totodată, se propune transformarea a trei posturi vacante în posturi de medic primar, pentru a răspunde nevoilor actuale ale spitalului. Toate modificările se încadrează în bugetul aprobat pentru cheltuielile de personal.

Decizia finală va fi luată de consilierii județeni în ședința de joi, 25 septembrie.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading