Connect with us

Comunicate de presă

PRECIZĂRI – În actele normative referitoare la calitatea de asigurat nu există erori

Având în vedere informațiile inexacte apărute în spațiul public referitoare la obținerea calității de asigurat în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală, din asocierea cu o persoană juridică, din cedarea folosinţei bunurilor, din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, din investiţii și din alte surse[1], CNAS precizează:

La finele anului 2024, dintr-un total de 6.504.399 de persoane plătitoare de contribuție la FNUASS[2], un număr de 242.098 de persoane fizice care realizau exclusiv venituri de natura celor prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c) – h) din Codul fiscal au optat pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, conform evidenței CNAS.

Pentru obținerea calității de asigurat în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate în situația persoanelor fizice care realizează venituri de natura celor menționate, atât dispozițiile Codului fiscal, cât și ale Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății sunt clare.

Astfel, aceste persoane fizice pot opta pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate (art. 180 alin. (1) lit. b) și alin. (3) din Codul fiscal). Contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată se evidenţiază în Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice (D212), care se depune oricând în cursul anului în care se optează pentru plata contribuţiei.

Advertisement

Calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate se acordă de la data depunerii declarației D212 (art. 222 alin. (3) din Legea nr. 95/2006) și expiră la termenul legal de depunere a declaraţiei D212, dacă persoanele respective nu depun o nouă declaraţie pentru perioada următoare, prin care este stabilită contribuţia de asigurări sociale de sănătate potrivit legii (art. 267 alin. (2^2) din Legea nr. 95/2006).

Cu alte cuvinte, persoanele fizice care realizează numai venituri de natura celor de la art. 155 alin. (1) lit. c) – h) din Codul fiscal, pentru care nu este reglementată reținerea la sursă a contribuției, au posibilitatea să opteze pentru plata contribuției prin depunerea declarației D212, astfel încât să poată obține calitatea de asigurat în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.

În acest sens, Ordinul președintelui CNAS nr. 763/2025 a fost emis în temeiul și în limita normelor de nivel primar și nu cuprinde nicio confuzie.

Deși CNAS nu a primit sesizări pe această temă din partea persoanelor aflate în categoriile menționate mai sus, a luat toate măsurile preventive în ceea ce privește procedurile de comunicare interinstituțională și a operat toate modificările necesare în PIAS[3], pentru ca acest grup important de asigurați să poată beneficia de servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale.

 Biroul de presă

Advertisement

[1] Potrivit art. 155 alin. (1) lit. c) – h) aceste venituri sunt următoarele:

„c) venituri din drepturi de proprietate intelectuale, definite conform art. 70;

d) venituri din asocierea cu o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125;

e) venituri din cedarea folosinţei bunurilor, definite conform art. 83;

f) venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, definite conform art. 103;

Advertisement

g) venituri din investiţii, definite conform art. 91;

h) venituri din alte surse, definite conform art. 114;”

[2] Fondul Național de Asigurări Sociale de Sănătate, gestionat de CNAS;

[3] Platforma Informatică din Asigurările de Sănătate.

Advertisement
Advertisement

Comunicate de presă

CJ Călărași are prima reacție despre accesul către Plaja Tineretului din Călărași

COMUNICAT DE PRESĂ

Cu privire la situația accesului către Plaja Tineretului din Călărași

 

În urma informațiilor apărute în spațiul public referitoare la blocarea accesului către Plaja Tineretului și presupusa implicare a Consiliului Județean Călărași, dorim să facem următoarele precizări:

Advertisement

Consiliul Județean Călărași NU are în proprietate/ administrare Plaja Tineretului, precum nici drumul forestier/ calea de acces către aceasta.

Terenul (drumul de acces) la care se face referire se află în administrarea Regiei Naționale a Pădurilor – Direcția Silvică Călărași.

Dezinformările apărute în mediul online nu reflectă realitatea juridică a proprietății sau responsabilităților administrative. În mod regretabil, astfel de afirmații riscă să inducă în eroare opinia publică.

Consiliul Județean Călărași derulează, în prezent, un proiect amplu în imediata vecinătate a zonei, intitulat „Dezvoltare turistică a brațului Borcea – Călărași – Port turistic de agrement”, cu obiectivul clar de a valorifica și moderniza potențialul turistic al zonei, în beneficiul comunității locale.

Asigurăm cetățenii județului că investițiile noastre se desfășoară transparent, etapizat și conform tuturor normelor legale, iar spațiile publice reabilitate vor fi accesibile și primitoare pentru călărășeni și vizitatori deopotrivă.

Advertisement

Facem apel la responsabilitate din partea tuturor celor care comunică public informații legate de proiectele de interes județean și îi îndemnăm pe cetățeni să se informeze din surse oficiale.

Consiliul Județean Călărași rămâne deschis dialogului și va continua să sprijine dezvoltarea durabilă a județului, inclusiv în ceea ce privește infrastructura de agrement și turism.

Compartiment Comunicare

Consiliul Județean Călărași

Advertisement
Continue Reading

Comunicate de presă

USR Călărași / Vaccinarea gratuită anti-HPV extinsă până la 26 de ani – un pas esențial pentru sănătatea publică

Parlamentul României a adoptat miercuri, cu un larg sprijin politic, legea care extinde vaccinarea gratuită împotriva HPV pentru tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 26 de ani. Este o victorie importantă pentru sănătatea publică și o măsură așteptată de mulți ani de către medici și societatea civilă.

Anual, peste 4.300 de femei din România sunt diagnosticate cu cancer de col uterin, iar aproximativ 1.900 își pierd viața. În fiecare zi, 5 femei mor din cauza unei boli care poate fi prevenită. 95% dintre cazuri sunt cauzate de infecția cu virusul HPV – iar singura metodă dovedită științific de prevenție este vaccinarea.

Legea, inițiată de PNL și semnată și de parlamentari USR, reprezintă o continuare firească a măsurilor luate în 2021, când Ministerul Sănătății – aflat atunci sub conducerea USR – a extins vaccinarea gratuită până la 18 ani.

Această extindere până la 26 de ani înseamnă șanse reale pentru prevenție, control și educație în sănătate. Țări din întreaga Europă au demonstrat deja eficiența acestei politici. România nu-și mai poate permite întârzieri.

Advertisement

Este inacceptabil ca, în 2025, să mai existe voci politice care promovează dezinformarea. Recent, într-o moțiune simplă, partidele extremiste AUR, SOS și POT au catalogat vaccinul anti-HPV drept „o politică periculoasă”. Răspundem ferm: o politică periculoasă este negarea științei și promovarea conspirațiilor care pun în pericol vieți.

Facem apel către toți tinerii eligibili și familiile acestora să se informeze din surse sigure și să profite de această oportunitate oferită prin sistemul public de sănătate.

Prevenția salvează vieți. Vaccinarea înseamnă responsabilitate.

 

USR Călărași

Advertisement

Președinte interimar

Amelia Elena Giurcan

Continue Reading

Comunicate de presă

Serviciul de Probațiune Călărași continuă seria de activități de prevenție în școli și licee

Luna mai a.c. a fost marcată de două acțiuni de prevenție desfășurate de către consilieri de probațiune: prima, la Liceul Tehnologic Auto, în data de 8 mai 2025 și cea de a doua, la Liceul Teoretic Barbu Știrbei, în data de 14 mai 2025.

În acest context, consilierii de probațiune le-au prezentat elevilor de liceu aspecte teoretice legate de diferența dintre contravenție și infracțiune, gravitatea săvârșirii unor fapte antisociale, cât și consecințele pe care acestea le au asupra altor persoane sau asupra propriei persoane. Au fost discutate și subiecte precum răspunderea penală a minorilor, evitarea anumitor situații de risc, necesitatea implicării la nivelul societății a unei cetățenii responsabile, dar și procedurile penale care le sunt aplicate minorilor.

Necesitatea unei informări cu privire la răspunderea penală începând de la vârsta de 14 ani este esențială, pentru a ajuta elevii să fie mult mai responsabili în societate, dar și a diminua minimalizarea de către aceștia a comportamentului infracțional.

În cadrul întâlnirilor, consilierii de probațiune au urmărit înțelegerea de către elevii de liceu a ușurinței cu care se poate săvârși o infracțiune, fiind analizate infracțiunile cel mai des întâlnite în mediul școlar (furtul, lovirea și alte violențe, amenințarea, hărțuirea, pornografia infantilă, deținerea de droguri în vederea consumului propriu etc. ).

Advertisement

Precizăm că serviciul de probațiune are un rol activ în individualizarea măsurilor educative pe care instanța le poate aplica față de minori, aceștia putând să execute măsurile în libertate, sub supravegherea unui consilier de probațiune, sau le pot executa în regim privativ de libertate în centre educative sau de detenție destinate minorilor.

Serviciul de Probațiune Călărași își manifestă interesul pentru colaborări viitoare și cu alte unități de învățământ care vor să ia parte la astfel de activități de prevenție.

Responsabil

Relații Publice și Presă

Consilier de probațiune

Advertisement

Stere GIACĂ

Continue Reading