Începând de miercuri, 3 iulie, pașapoartele simple temporare vor fi eliberate doar în situații obiective și urgente.
Conform noilor modificări legislative în sistemul de pașapoarte, pașapoartele simple temporare nu vor mai fi eliberate pentru deplasări în alte țări care au motive exclusiv turistice.
„Situaţiile obiective şi urgente trebuie probate cu documente din care să rezulte necesitatea deplasării persoanei în străinătate. Totodată, atragem atenţia cu privire la faptul că există state care nu permit intrarea pe teritoriul lor naţional cu paşaportul simplu temporar, sens în care recomandăm accesarea site-ului Ministerului Afacerilor Externe, www.mae.ro , secţiunea condiţii de călătorie, înaintea efectuării călătoriei”, au transmis reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne (MAI) într-un comunicat de presă, potrivit digi24.ro.
Pașapoartele declarate pierdute, distruse sau furate devin nule și nu mai pot fi utilizate, chiar dacă sunt găsite ulterior.
Persoanele care găsesc un document de călătorie declarat pierdut sau furat au obligația de a-l depune imediat la cel mai apropiat serviciu public comunitar de pașapoarte, la Direcția Generală de Pașapoarte sau la misiunile diplomatice ori oficiile consulare ale României.
MAI reamintește că pierderea sau distrugerea pașaportului simplu electronic/temporar trebuie declarată de către titular în țară, la orice serviciu public comunitar de pașapoarte sau la Direcția Generală de Pașapoarte, iar în străinătate, la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României.
De asemenea, furtul documentelor de călătorie trebuie declarat imediat la cea mai apropiată unitate de poliție din țară sau, dacă este cazul, în statul unde s-a produs incidentul, solicitând eliberarea unei adeverințe care să confirme declararea evenimentului respectiv.
Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate a fost modificată și completată, iar noile prevederi au fost promulgate acum o lună de președintele Klaus Iohannis.
În prezent, pașaportul simplu temporar se eliberează în termen de maximum trei zile lucrătoare de la depunerea cererii.
Noua variantă a legii prevede posibilitatea ca datele biometrice ale cetățenilor să fie preluate o singură dată de personalul consular la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României, aceste date putând fi utilizate atât pentru eliberarea pașaportului simplu electronic, cât și pentru eliberarea titlului de călătorie sau a cărții electronice de identitate, conform solicitărilor cetățenilor români.
Actul normativ stipulează, de asemenea, anularea informatică a pașapoartelor eliberate anterior persoanelor care au pierdut cetățenia română, în cazul în care acestea nu au respectat obligația legală de a preda documentele de călătorie în termen de cinci zile de la pierderea cetățeniei. Conform legii, Direcția Generală de Pașapoarte este autoritatea care ține evidența cetățenilor români cu domiciliul în străinătate.