Connect with us

Știri

VIDEO. Primarii din Călărași primesc bani pentru reabilitatea drumurilor

Mai mulți primari din Călărași au cerut bani de la Consiliul Județean Călărași pentru reabilitarea mai multor drumuri comunale. Finanțarea acestor lucrări va fi susținută din cotele defalcate, sume de bani repartizate din fondul constituit la dispoziția CJ Călărași,  în procent de 6% ce urmează a fi realizat în anul 2023, pentru susținerea activităților/proiectelor de infrastructură și programe de dezvoltare locală, ori cheltuieli de funcționare care nu pot fi finanțate din veniturile proprii.
9.809.000 lei este suma repartizată CJ Călărași în anul 2023 de Guvernul României din sumele defalcate din TVA destinate finanțării cheltuielilor privind drumurilor comunale și județene.

Cinci drumuri comunale vor fi reabilitate anul acesta, suma alocată fiind în valoare de 1.736.000 lei.

  • Dragalina: 700.000 lei pentru DC 16 ( 4 km) și DC 20 (4 km)
  • Fundulea: 336.000 pentru DC 42 (2.,7 km)
  • Ileana: 700.000 lei pentru DC 45 ) (11,3 km) și DC 49 (5,7 km)

Restul sumei de 8.073.000 lei va fi utilizată de CJ Călărași pentru reabilitarea mai multor drumuri județene.

Începând cu data intrării în vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2023, nr. 368/2022, prin derogare de la prevederile art. 32 şi 33 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, din impozitul pe venit estimat a fi încasat la bugetul de stat, la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale se repartizează prin decizie a directorului direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şefului administraţiei judeţene a finanţelor publice, următoarele cote:

  • a) 15% la bugetul local al judeţului;
  • b) 63% la bugetele locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor pe al căror teritoriu îşi desfăşoară activitatea plătitorii de impozit pe venit;
  • c) 6% într-un cont distinct deschis pe seama direcţiei generale regionale a finanţelor publice/administraţiei judeţene a finanţelor publice, ce se repartizează bugetelor locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor prin hotărâre a consiliului judeţean;
  • d) 14% într-un cont distinct deschis pe seama direcţiei generale regionale a finanţelor publice/administraţiei judeţene a finanţelor publice, pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor;
  • e) 2% într-un cont distinct deschis pe seama direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/administraţiilor judeţene ale finanţelor publice, pentru finanţarea instituţiilor publice de spectacole din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale ale unităţilor administrativ-teritoriale din judeţe, respectiv teatre, opere şi filarmonici.

Prin prezentul proiect de hotarare propun repartizarea sumei de 36.110 mii lei, pe unitati administrativ-teritoriale, potrivit Anexei nr, 1 la proiectul de hotarare, in functie de necesarul de fonduri pentru anul 2023, iar diferenta ramasa nerepartizata in valoare de 2.066 mii lei se va aproba intr-o sedinta viitoare.

Repartizarea sumelor defalcate din taxa  pe valoarea adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale si a sumelor alocate din cotele defalcate din impozitul pe venit  pentru echilibrarea bugetelor locale, pe unitati administrativ – teritoriale, pe anii 2024 – 2026, asa cum se prezinta in  anexa nr. 2, a fost realizata in functie de ponderea populatiei fiecarei unitati administrativ-teritoriale in totalul populatiei judetului Calarasi raportata la cifrele comunicate, pentru fiecare an in parte, de Administratia Judeteana a Finantelor Publice Calarasi.

În cadrul întâlnirii din 13 ianuarie a.c., dintre CJ Călărași și cei 55 de edili ai localităților călărășene, prin dispozițiile Legii 368/2022 privind bugetul de stat pe anul 2023, raportat la proiectul de hotărâre privind repartizarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată în cotă de 6%, prin consultarea publică a primarilor, s-a stabilit forma de repartizare a sumelor pentru reabilitarea drumurilor judeţene şi comunale, pe anul 2023 si estimările pentru anii 2024-2026.

Advertisement

Mai mulți primari s-au ridicat și au cerut susținere financiară pentru reabilitarea drumurilor comunale pentru 2023, iar alții și-au exprimat nevoie de finanțare însă

Se aproba repartizarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adaugată destinate finanţării cheltuielilor privind drumurile judeţene şi comunale, pe anul 2023, in valoare de 9.809 mii lei, pe unitati administrativ-teritoriale pe anul 2023, potrivit Anexei, care face parte integranta din prezenta hotarare

            Art. 2. – Se aproba includerea, in cadrul bugetului propriu al judetului Calarasi, a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adaugata destinate finanţării cheltuielilor privind drumurile judeţene şi comunale, pentru anii 2024-2026, astfel:

  • Pentru anul 2024: 357 mii lei;
  • Pentru anul 2025: 357 mii lei;
  • Pentru anul 2026: 357 mii lei.

Potrivit Anexei nr. 6 din Legea nr. 368/2022 privind bugetul de stat pe anul 2023, din taxa pe valoarea adăugată, a fost repartizată suma de 9.809 mii lei Județului Călărași, în vederea finanţării cheltuielilor privind drumurile judeţene şi comunale, sumă ce trebuie repartizată pe unităţi administrativ-teritoriale de către consiliul judeţean prin hotărâre, după consultarea primarilor, în funcţie de lungimea şi starea tehnică a drumurilor.

Având în vedere că numărul total de km de drumuri județene și comunale care necesită întreținere și reparații este de 840,472 km, rezultând o valoare de 11,670 mii lei/km, suma de 9.809 mii lei propun a fi repartizata in functie de lungimea drumurilor judetene si comunale, astfel:

  • – pentru drumuri comunale suma de 1.736 mii lei, având în vedere faptul că lungimea totală a drumurilor județene este de 148,775 km;
  • – pentru drumuri judetene suma de 8.073 mii lei având în vedere faptul că lungimea totală a drumurilor comunale  este de 691,697 km.

Suma aferenta drumurilor comunale repartizata pe unitati administrativ –teritoriale este prezentata in anexa la proiectul de hotarare.

Pentru perioada 2024-2026, propun ca intreaga suma prevazuta in Anexa nr. 6 din Legea nr. 368/2022 a bugetului de stat pe anul 2023, cu destinatia finanţarii cheltuielilor privind drumurile comunale, sa fie inscrisa in bugetul propriu al Judetului Calarasi.

Advertisement

Cu privire la motivarea în drept, arãtãm cã mãsura propusă îsi gãseste suportul legal în prevederile art. 4 lit. c)  și pct. 12 din Anexa nr. 6 a Legii bugetului de stat pe anul 2023 nr. 368/2022 si in prevederile art. 173 alin. (1) lit. f) din Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.

In conformitate cu prevederile art. art. 36 alin. (1) si alin. (8) lit. a) din Regulamentul de organizare si functionare al Consiliului Judetean Cãlãrasi, supunem dezbaterii si votului consilierilor judeteni prezentul raport.

Știri

Oltenița: Scăpăm de țânțari, ne bucurăm de vară!

Primăria Municipiului Oltenița a anunțat că se derulează două nopți de tratamente împotriva țânțarilor în toată localitatea — vineri și sâmbătă, 4 și 5 iulie, între orele 22:00 și 05:00, pentru ca locuitorii să se poată bucura de serile de vară fără disconfortul provocat de insecte.

🦟 Scăpăm de țânțari, ne bucurăm de vară!

Primarul orașului transmite că activitățile se desfășoară cu folosirea substanțelor omologate și avizate, garantând siguranță pentru oameni și animale. Acțiunea vizează reducerea semnificativă a populațiilor de țânțari și alte insecte care pot afecta confortul nocturn al cetățenilor.

Ce trebuie să știți

Advertisement
  • Acțiunea va acoperi întreg teritoriul orașului Oltenița, inclusiv zone rezidențiale și spații publice.
  • Este posibilă reprogramarea intervenției în funcție de evoluția condițiilor meteorologice — dacă vremea nu permite, primăria va comunica o dată alternativă.
  • Apicultori, atenție: vă rugăm să protejați stupii în perioada tratamentelor, pentru a preveni orice risc asupra albinelor.

De ce contează

Serile liniștite de vară sunt prețuite de toți. Cu acțiuni proactive și planificate, autoritățile locale urmăresc să creeze un mediu mai plăcut pentru socializare, relaxare în aer liber și plimbări nocturne în liniște.

Recomandări practice pentru cetățeni înainte de tratament:

  • Dacă locuiți în apropierea zonei tratate, feriți ferestrele și ușile între orele menționate.
  • Acoperi recipientele cu miere și apă, protecte stupii — pentru apicultori.
  • Respectați eventualele instrucțiuni suplimentare comunicate de Primărie în cazul reprogramării.

Astfel de acțiuni de deratizare sunt tot mai necesare în sezonul cald pentru a limita transmiterea bolilor de către insecte, dar și pentru a ridica calitatea vieții comunității. Oltenița spune “adio” țânțarilor și salută serile liniștite de vară!

Continue Reading

Știri

PSD Călărași, omagiu de Ziua Drapelului Național: „România este o datorie, o moștenire și un ideal”

Astăzi, 26 iunie, cu ocazia Zilei Drapelului Național, Organizația PSD Călărași a transmis un mesaj de respect și recunoștință față de unul dintre cele mai puternice simboluri ale identității naționale: tricolorul românesc.

„Drapelul spune povestea unei națiuni care nu a încetat niciodată să lupte, să spere și să construiască. Este un simbol care ne unește ca popor, indiferent de vremuri și greutăți”, se arată în mesajul organizației județene.

Președintele PSD Călărași, Vasile Iliuță, a subliniat că adevăratul patriotism se exprimă prin fapte, nu doar prin vorbe:
„Cred cu tărie că patriotismul înseamnă faptele care aduc onoare țării. Tricolorul ne amintește că România este o datorie, o moștenire și un ideal. Să fim demni de steagul sub care trăim!”

Cu acest prilej, social-democrații din Călărași le-au transmis tuturor românilor gânduri de solidaritate, unitate și speranță.

Advertisement

La mulți ani, Drapelului României!
La mulți ani, România!

Continue Reading

Știri

Primăria Călărași are 101 oameni la Spații Verzi, dar plătește o altă firmă să facă treaba

Municipiul Călărași se confruntă cu o situație administrativă paradoxală: în timp ce Serviciul Public Pavaje Spații Verzi (SPPSV), aflat în subordinea primăriei, funcționează cu 101 angajați plătiți din bani publici, autoritatea locală continuă să externalizeze, an de an, serviciile de cosit mecanic al ierbii către o firmă privată — Lazy Garden SRL.

Potrivit datelor oficiale, firma a avut în 2024 un număr mediu de doar 3 angajați. În anii anteriori, cifra a fost ușor mai mare, dar nu a depășit 5 angajați. Cu toate acestea, Lazy Garden a reușit să câștige contracte în valoare totală de 2.189.412,75 lei (fără TVA) între 2021 și 2025, pentru servicii precum:

  • cosit mecanic al ierbii
  • încărcare și transport vegetație
  • întreținerea spațiilor verzi pe suprafețe mari, de peste 200.000 mp/an

Doar în perioada 2021–2025, Lazy Garden a încheiat contracte în valoare de aproape 2 milioane de lei (fara TVA), prin licitații directe sau achiziții publice, pentru a presta activități pe care, teoretic, SPPSV ar trebui să le poată realiza intern.

An Valoare totală contracte (RON)
2021 266.190,00
2022 533.430,75
2023 501.674,75
2024 520.354,75
2025 367.762,50

În unele cazuri, contractele au presupus întreținerea unor suprafețe de peste 200.000 mp și manipularea a peste 100 de tone de vegetație – toate în termene relativ scurte.

Am întrebat: cum este posibil ca o firmă cu 3 angajați să acopere munca de zeci de oameni?

Pentru clarificări, l-am contactat pe administratorul firmei Lazy Garden SRL, Lucian Croitoru. I-am adresat întrebarea direct: care este secretul capacității firmei sale de a realiza lucrări care ar necesita, în mod realist, cel puțin 40–50 de oameni pe teren?

Advertisement

Lucian Croitoru ne-a răspuns:

„Activitatea este acoperită prin încadrarea de persoane în regim zilier, în baza legii. Sunt folosiți strict în anumite zile, pentru o perioadă determinată.”

Pentru confirmare, am discutat și cu șeful ITM Călărași, Nicolae Dumitru, care a precizat:

„Este legal ca o firmă să angajeze zilieri în condițiile prevăzute de lege, cu respectarea duratei zilnice maxime și a numărului de zile lucrate per an. Obligația raportării prin aplicația electronică Revizor este respectată în acest caz.”

Este de asemenea legitim să ne întrebăm ce activitate reală desfășoară SPPSV, dacă pentru lucrările de bază – întreținerea spațiilor verzi – se apelează constant la contracte externe. Mai ales în condițiile în care structura serviciului include zeci de angajați pentru drumuri, pepinieră, atelier mecanic și chiar mixturi asfaltice.

Aceste practici ridică semne de întrebare nu doar privind eficiența administrativă, ci și utilizarea fondurilor publice. Primăria plătește:

  • Salariile lunare a 101 persoane
  • Contracte externe repetate, de sute de mii de lei anual

Advertisement
Continue Reading