Iarna nu vine la fel pentru toți.
Când comparați bugetele, utilajele, stocurile și strategiile celor patru administrații locale – Municipiul Călărași, Municipiul Tulcea, Județul Călărași, Județul Ialomița și Județul Giurgiu – apare o imagine surprinzătoare: aceleași ninsori, dar costuri total diferite.
Unele autorități pregătesc flote întregi, altele cumpără doar cât să nu fie luate prin surprindere.
Rezultatul? Un tablou complet al modului în care banul public este folosit… sau risipit.
Municipiul Călărași: 800.000 lei pentru deszăpezire prin BRAI CATA
Primăria Municipiului Călărași intră în iarnă cu un buget considerabil:
→ 800.000 lei pentru activitatea de deszăpezire, prestări asigurate de operatorul BRAI CATA.
Pentru iarna 2025–2026, Municipiul Călărași anunță, oficial, un dispozitiv extins de deszăpezire: 64 de utilaje propuse, dintre care 27 sunt plătite în regim de staționare. Cifrele apar într-un proiect de hotărâre aprobat la nivel local și sunt prezentate drept garanția unei bune coordonări în cazul ninsorilor abundente, poleiului sau viscolului.
Pe hârtie, planul este amplu. În practică, rămân câteva semne de întrebare esențiale.
Plata staționării pentru aproape jumătate dintre utilaje ridică, inevitabil, problema raportului cost–beneficiu. Câte dintre aceste utilaje sunt efectiv mobilizate în timpul episoadelor de iarnă severă și câte rămân, de fapt, în așteptare, cu costuri care curg indiferent de intervenții?
Programul de deszăpezire promite prioritizarea arterelor principale, a legăturilor dintre cartiere, a accesului către spitale, școli, piețe, stații de transport public și instituții-cheie.
Municipiul Tulcea: buget mare, cheltuieli mari
Municipiul Tulcea a alocat pentru iarna 2024-2025
Și oferă cea mai detaliată listă de tarife dintre toate instituțiile:
- curățat zăpadă manual: 404,26 lei / 1000 mp
- împrăștiere material antiderapant: 57,22 lei / 1000 mp
- intervenții mecanizate, transport de zăpadă, rigole, stropiri etc.
În octombrie 2025, Primaria Tulcea a finalizat achiziția a două utilaje multifuncționale, utilizabile în orice anotimp, pentru activități de deszăpezire, împrăștiat material antiderapant, măturat mecanizat, spălat carosabil, udat zone verzi sau transport materiale.
Utilajele sunt echipate vară-iarnă, cu sărăriță și lamă sau automăturătoare.
Procedura de achiziție a fost cu “licitație deschisă”, pe loturi, respectiv:
– LOT 1: Automăturătoare medie cu structură modulară interschimbabilă cu posibilitatea demontării șasiului, cu suprastructură cu dotări suplimentare, lamă pentru zăpadă și răspânditor de material antiderapant;
– LOT 2: Autovehicul 4X4, multifuncțional, dotat cu echipamente pentru întreținerea carosabilului în perioada iarnă-vară.
Ofertantul desemnat câștigător pentru ambele loturi:
S.C. GRĂDINARIU IMPORT EXPORT S.R.L., cu prețul ofertei:
Lot 1: 755.900,00 lei fără TVA;
Lot 2: 419.900,00 lei fără TVA;
Județul Călărași: utilaje multe, stocuri mari și cost/km mic
Pe partea județeană, Călărași devine un model de eficiență.
- Buget total: ~2.500.000
- Lungime drumuri: 650 km
- Utilaje: 41
- Materiale: 1600 tone antiderapante
- Puncte de intervenție: 3 baze strategice
Cifrele arată clar:
📉 Cost/km în Călărași: ~769 euro/km
unul dintre cele mai mici costuri din regiune.
Cu un buget la jumătate față de Ialomița, Călărași reușește să pregătească:
→ de două ori mai multe utilaje,
→ de peste două ori mai multe materiale antiderapante.
Județul Ialomița: cel mai mare buget, cele mai mici rezultate
Consiliul Județean Ialomița rămâne „campioană” la cheltuieli.
- Buget total: 5.535.699,71 lei (aprox. 1,11 milioane euro)
- Lungime drumuri: 507 km
- Utilaje: doar 20
- Materiale: 675 tone
- Baze operative: 2
Concluzia amară:Ialomița are cel mai mare buget, dar cel mai mic randament.
Cost/km ajunge la 2.189 euro, de aproape 3 ori mai mare decât în Călărași.
Județul Giurgiu: buget mic, performanță mare
Județul Giurgiu devine liderul eficienței:
- Buget total: 1.703.000 lei (342.000 euro)
- Lungime drumuri: 472 km
- Utilaje: 35
- Materiale antiderapante: 3.522 tone
- Puncte de intervenție: 6
💡 Cost/km: ~724 euro/km,
CEL MAI MIC din toată analiza.
Giurgiu depășește toate celelalte administrații la capitolul materiale și puncte de intervenție, în ciuda celui mai mic buget.
Județul Tulcea: contract multianual, sume mari „în așteptare”
La nivel județean, Tulcea merge pe o strategie diferită față de celelalte administrații analizate: contract multianual de deszăpezire, nu buget anual clar, defalcat.
Consiliul Județean Tulcea a lansat procedura de achiziție publică pentru deszăpezirea drumurilor județene din zona de est, pentru perioada 2025–2028, adică trei sezoane de iarnă consecutive.
Valoarea totală estimată a contractului se situează între:
Diferența mare între minim și maxim arată că autoritatea județeană își rezervă legal posibilitatea de a cheltui mult mai mult în cazul unor ierni grele, cu ninsori abundente și intervenții repetate.
Cât înseamnă, de fapt, pe fiecare iarnă
Dacă împărțim contractul pe sezoane de iarnă, rezultă că deszăpezirea drumurilor județene din estul județului Tulcea ar putea costa, estimativ:
-
aproximativ 1,19 milioane lei / iarnă – în scenariul unor ierni blânde;
-
până la aproximativ 4,13 milioane lei / iarnă – în scenariul unor ierni grele.
Aceste sume nu sunt bani alocați automat, ci plafoane maxime, iar plata se face doar pentru intervențiile efectiv realizate, în funcție de condițiile meteo din fiecare sezon.
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.