Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 18°C | Anul XI Nr. 534

La zi

Precizari ale DSV Călărași în legatură cu sacrificarea mieilor de Paște

Published

on

În perioada premergatoare Sărbătorilor Pascale sacrificarea mieilor se face in unitati de abatorizare autorizate sanitar-veterinar unde sunt livrate animalele cu stare de sanatate certificata, identificate si inregistrate, crescute in ferme, localitati si zone unde nu evolueaza boli transmisibile.

Carcasele rezultate, expertizate sanitar-veterinar si marcate cu marca de sanatate de forma ovala, se pot comercializa in magazine alimentare, macelarii, piete agroalimentare, supermarketuri, unitati inregistrate sanitar-veterinar.

Carcasele de ovine / caprine, respectiv miel si ied, trebuie să fie marcate cu marcă de sănătate (stampilă), de către un medic veterinar oficial. Marcile de sănătate oficiale sunt în acest caz ovale (de 6,5/4,5 cm) şi au înscripţionate în centru numărul de autorizare al unităţii de sacrificare. În partea superioară toate mărcile au inscripţionat ”România” iar în partea inferioară cele ovale au inscripţia CE sau EC. Orice altă inscripţie sau caractere poate să ridice suspiciunea de fraudă iar populaţia este rugată să anunţe autoritatea veterinară competentă.

Pentru a se evita substituirile cu alte specii (în special carnivore) carcasa de miel trebuie să fie însoţită şi de cap. Un aspect caracteristic dentiției la oaie este că în partea superioară nu au incisivi (dinți anteriori), aceștea fiind înlocuiți cu un țesut conjunctiv – moale, numit burelet.

Advertisement

In perioada 21 aprilie – 1 mai 2021  este permisă sacrificarea mieilor şi în spaţii amenajate şi autorizate temporar. Aceste spaţii, în care sunt respectate condiţiile prevăzute de legislaţie, se pot organiza de către autorităţile locale, asociaţiile de fermieri etc. Acestea sunt aprobate pentru funcţionare temporară de către Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (DSVSA) judeţeană şi asigurată supravegherea sanitară veterinară prin medicii veterinari officiali, carnea de miel va fi supusa examenului post mortem si marcata cu stampila rotunda.

Carnea de miel din aceste spaţii autorizate temporar este destinată doar consumatorului final şi nu poate fi vândută în magazine sau pieţe.

Mentionam ca pana la aceasta data,  pe teritoriul judetului Calarasi nu sunt autorizate sanitar veterinar spatii amenajate si autorizate temporar la nivelul Consiliilor Locale si nici la nivelul fermelor detinatoare de ovine si caprine, nefind depuse solicitari in acest sens.

Cei care vor să vândă miei trebuie să îi sacrifice la un abator autorizat sau in puncte de sacrificare temporare autorizate sanitar veterinar.

Mieii sacrificați în gospodărie sunt doar pentru consum propriu în familie. Crotaliile provenite de la caprinele și ovinele sacrificate în gospodăria proprie trebuie predate medicului veterinar din localitate, în termen de 7 zile de la sacrificare.

Advertisement

Având în vedere situația epidemiologică la nivel național în direcția pestei porcine africane (PPA), se vor respecta cu strictețe cerințele sanitare veterinare privind mișcarea porcinelor și a altor specii de animale.

În toate pieţele agroalimentare şi în alte locuri special amenajate în care va fi valorificată carnea şi celelalte produse de origine animală, de sezon, este asigurat necesarul de personal sanitar-veterinar şi programul prelungit de activitate, inclusiv în zilele de sâmbată şi duminică, fiind asiguratã permanenta la nivelul circumscriptiilor sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor (CSVSAO) pe raza localitatilor Calarasi, Oltenita, Lehliu Gara, Manastirea, Borcea, inclusiv în zilele de sâmbatã si duminicã. La sediul acestora, sunt afisate programul de lucru, numele medicului veterinar responsabil si numãrul de telefon la care consumatorii pot sesiza orice aspect privind nereguli în domeniul sigurantei alimentelor.

Este interzisa comercializarea produselor si alimentelor de origine animala si non-animala in spatii improvizate, nesupuse controlului pentru siguranta alimentelor si neinregistrate, sau in sistem de vanzare stradal, in care nu sunt asigurate conditii adecvate de igiena si siguranta alimentara.

Pentru sesizarea unor aspecte neconforme, consumatorii pot suna la numarul de telefon al  D.S.V.S.A Calarasi 0242 / 313676.

 

Advertisement

 DIRECTOR EXECUTIV ,

Dr. Viorel BUCUR

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Fapt Divers

Sofia Tolstaya: Infrastructura ascunsă a geniului

Published

on

Ea a copiat Război și Pace de mai multe ori, cu degetele înghețate de cerneala rece, crescând 13 copii și țesând firele finanțelor familiale – totuși, istoria a șoptit numele ei doar în margini, ca o notă de subsol uitată într-un manuscris prăfuit.

Când Sofia Behrs, abia ieșită din floarea tinereții la 18 ani, s-a unit cu Lev Tolstoi în 1862, a pășit într-un destin care i-a devorat următorii 48 de ani: nu doar soție, ci arhitectă a haosului, copistă a viselor, editor tăcut, manager al averii și forță organizatorică ce susținea una dintre cele mai strălucite moșteniri literare.

Istoria îl venerează pe Tolstoi ca pe un geniu solitar, sculptând singur Război și Pace și Anna Karenina din eterul inspirației. Dar paginile sale erau un labirint de schițe haotice, revizuiri nesfârșite și note răzlețe, abia descifrabile sub lumina tremurândă a lumânărilor. Sofia a fost cea care a impus ordine în acel vârtej, transcriind mii de pagini cu o răbdare de călugăriță.

A copiat Război și Pace – cele 1.200 de pagini ale sale – manual, de nenumărate ori, în timp ce revizuirile lui Tolstoi curgeau ca un râu nestăvilit. Unele cronici vorbesc de trei transcrieri, altele de mai multe; cert e că ani întregi s-a aplecat asupra scrisului său indescifrabil, însărcinată, alăptând prunci și conducând o gospodărie vastă ca un imperiu domestic.

Advertisement

Același ritual s-a repetat pentru Anna Karenina și operele târzii. Fără mașini de scris sau ajutoare plătite, doar hârtie, cerneală și nopți albe, după ce copiii adormiseră în liniștea casei.

Dar munca ei nu se oprea la transcriere. Sofia negocia cu editorii ca un strateg de război, încheia acorduri de drepturi de autor, echilibra conturile și apăra finanțele familiei de valurile incertitudinii. Tolstoi visa romane; ea le transforma în realitate tipărită, vândută, profitabilă – suficientă pentru a hrăni și educa cei 13 copii, dintre care cinci au fost răpiți de moarte în leagăn.

Conducea moșia ca pe un regat, supraveghea servitori, educa micuții, îngrijea bolnavii și ținea jurnale detaliate, adevărate cronici ale procesului creativ tolstoian și ale vieții rusești din secolul al XIX-lea – pagini ce pulsează astăzi cu viață, oferind o fereastră spre sufletul unei epoci.

Ani la rând, au fost parteneri în simfonie: ea credea în geniul lui cu o fervoare aproape mistică, dedicându-se să-l elibereze; el, în intimitate, îi recunoștea contribuțiile. Căsnicia lor vibra intelectual, se împletea emoțional, ca două fire într-un covor țesut cu migală.

Apoi, umbrele s-au adunat odată cu bătrânețea lui Tolstoi.

Advertisement

O criză spirituală l-a cuprins ca un foc mistuitor: a respins averea, proprietatea, chiar și autoratul. A îmbrățișat un ascetism creștin radical, predicând sărăcia și simplitatea, visând să renunțe la drepturi de autor și să își trăiască viața ca un țăran ostenit.

Sofia, între timp, plătea facturile, administra moșiile, asigura viitorul copiilor – ani de eforturi ce-i permiseseră să-și urmeze idealurile. Acum, el vedea pragmatismul ei ca pe o lăcomie sordidă; ea, detașarea lui ca pe o cruzime rece.

Jurnalele lor din acele ani sunt poeme ale durerii: doi parteneri odinioară în armonie, acum prinși în vârtejul resentimentelor, cuvinte tăioase ca lamele.

În octombrie 1910, la 82 de ani, Tolstoi a fugit în miez de noapte cu doctorul și fiica cea mică, căutând eliberare de faimă, contradicții, poate de Sofia însăși.

A ajuns doar până la gara Astapovo, unde pneumonia l-a doborât. Când Sofia a sosit, adepții lui – inclusiv fiica Alexandra – i-au interzis accesul, temându-se că prezența ei îl va tulbura pe „sfânt”.

Advertisement

Zile întregi a așteptat în frig, sub privirile presei ce documenta agonia marelui om. A intrat în sfârșit, cu puțin înainte de moartea sa pe 7 noiembrie 1910 – dar el era inconștient. Ultimele cuvinte între ei rămăseseră nerostite.

Imaginea e bântuitoare, ca o scenă dintr-un roman tragic: după 48 de ani de devotament, Sofia Tolstaya, cea care copiase capodopere la lumina lumânărilor, stătea exclusă în fața gării, respinsă de cei care o vedeau ca un obstacol în calea sfinției lui.

Istoria a perpetuat această excludere, pictând-o ca pe o soție amară, agățată, care chinuia un geniu. Abia recent, prin jurnalele și scrisorile ei, adevărul răsare ca o floare din pământ uscat: Sofia era genială, spirituală, capabilă – și epuizată până în măduvă.

Îl iubea și îl ura pe Tolstoi. Îi activase geniul, în timp ce al ei zăcea nerecunoscut. Nu era villain; era o femeie a secolului al XIX-lea, cu un intelect strălucitor, constrânsă la un rol secundar de lanțurile epocii.

Jurnalele ei dezvăluie o minte ascuțită: observă ipocrizia lui (predicând sărăcia din confortul gestionat de ea), înregistrează nașteri și pierderi, descarcă singurătate și oboseală, dar încă mărturisește dragoste pentru bărbatul ce-i consumase existența.

Advertisement

Tolstoi a fost geniu. Dar fără Sofia, geniul său ar fi rămas un haos nepublicat. Ea a creat ordinea, stabilitatea, resursele – fundația invizibilă a creației sale.

Asta nu e accesoriu; e esențial.

Prea mult timp, Sofia Tolstaya a fost o notă de subsol. Astăzi, recunoaștem munca invizibilă ce susține măreția: soțiile, surorile, colaboratoarele ce transformă visele în realitate.

Contribuția ei nu a fost autoratul, ci tot ce l-a făcut posibil: copierea, gestionarea, editarea, conservarea. Nu umbră a lui Tolstoi – ci infrastructura sa.

Când citești Război și Pace, citești cuvintele lui – și miile de ore neplătite, necreditate ale Sofiei.

Advertisement

La capătul vieții, ea a stat interzisă în fața gării, după un parteneriat de aproape jumătate de secol. Nu putem rescrie acel final. Dar putem rescrie moștenirea ei. Nu ca „soția dificilă”. Nu ca notă de subsol.

Ci ca Sofia Tolstaya – scriitoare de jurnale, mamă a 13 ani, negociatoare abilă, editor tăcut, manager vizionar și femeie care a copiat Război și Pace la lumina lumânărilor, în timp ce lumea dormea.

Nu obstacol. Stâlp.

Și e timpul ca numele ei să fie gravat – nu pe margini – ci cu cerneală eternă.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Arest la domiciliu pentru un tânăr prins la volan fără permis

Published

on

Un tânăr de 27 de ani din comuna Mârșa, județul Giurgiu, a fost plasat în arest la domiciliu pentru 30 de zile, după ce a fost prins conducând fără permis pe o stradă din comuna Perișoru, județul Călărași.

Incidentul a avut loc pe 27 octombrie, în jurul orei 12:30. Polițiștii Secției 4 Poliție Rurală Dragalina l-au oprit pe tânăr pentru un control de rutină, iar în urma verificărilor au descoperit că acesta nu deține permis de conducere pentru nicio categorie de vehicule.

Testarea cu aparatul etilotest a arătat că bărbatul nu consumase alcool. Polițiștii au întocmit dosar penal pentru conducerea unui vehicul fără permis.

După 24 de ore de reținere, tânărul a fost prezentat Judecătoriei Călărași, care a dispus arestul la domiciliu pentru 30 de zile.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Fapt Divers

Coco Chanel: De la umilința orfelinatului la tronul modei eterne

Published

on

Gabrielle Bonheur Chanel, cunoscută lumii întregi sub numele de Coco Chanel, s-a născut pe 19 august 1883 în Saumur, o mică localitate din vestul Franței. Viața ei a început în sărăcie lucie: tatăl, Albert Chanel, un vânzător ambulant de mărunțișuri, și mama, Jeanne Devolle, o spălătoreasă, au adus pe lume cinci copii într-o familie instabilă. Când Gabrielle avea doar 12 ani, mama ei a murit de tuberculoză, iar tatăl a abandonat-o pe ea și pe surorile sale, lăsându-le în grija măicuțelor de la orfelinatul din Aubazine. Acolo, în atmosfera austeră a mănăstirii, micuța Gabrielle a învățat să coasă – o abilitate care îi va schimba destinul. Uniformele negre și albe ale călugărițelor, cu linii simple și elegante, au plantat în mintea ei sămânța unui stil minimalist care va revoluționa moda.

La 18 ani, Gabrielle a părăsit orfelinatul și s-a angajat ca vânzătoare într-un magazin de lenjerie din Moulins. Seara, pentru a-și suplimenta veniturile, cânta în cabarete locale. Porecla „Coco” i s-a lipit de la o melodie populară pe care o interpreta: „Qui qu’a vu Coco dans l’Trocadéro?”. Vocea ei nu era extraordinară, dar farmecul și ambiția o făceau de neuitat. În acei ani, a intrat în lumea boemă a ofițerilor militari și a bărbaților înstăriți. Étienne Balsan, un bogat moștenitor și pasionat de cai, a devenit primul ei protector. La castelul lui din Royallieu, Coco a învățat manierele înaltei societăți, dar s-a plictisit repede de rolul de amantă. A început să-și croiască pălării simple, din materiale accesibile, inspirate de garderoba masculină – o rebeliune împotriva corsetelor și rochiilor sufocante ale epocii edwardiene.

Adevărata ei ascensiune a venit prin Arthur „Boy” Capel, un poloist englez și om de afaceri, iubitul ei pasional care i-a finanțat primul magazin în Paris, pe Rue Cambon, în 1910. Capel a fost muza și susținătorul ei; el credea în viziunea ei de a elibera femeile de constrângerile vestimentare. Coco a introdus jerseiul – un material ieftin, folosit până atunci pentru lenjeria bărbătească – în rochii fluide, comode, care permiteau mișcare liberă. „Luxul trebuie să fie confortabil, altfel nu e lux”, spunea ea. În 1913, a deschis un boutique în Deauville, unde a lansat costume de baie și haine sport pentru femei active, inspirate de uniformele marinarilor.

Primul Război Mondial a fost un catalizator neașteptat. Cu milioane de femei intrând în forța de muncă, cererea pentru haine practice a explodat. Coco a prosperat, angajând zeci de croitorese și extinzându-și afacerea. În 1921, a lansat parfumul Chanel No. 5 – primul parfum sintetic, creat cu chimistul Ernest Beaux. Sticla minimalistă, cu dop pătrat și etichetă simplă, era o declarație de modernitate. Marilyn Monroe avea să-l imortalizeze spunând că doarme doar cu câteva picături de No. 5. Succesul a făcut-o miliardară în dolari de azi; ea a cumpărat hotelul Ritz din Paris și a trăit o viață de opulență.

Advertisement

Anii ’20 au fost apogeul: „micul negru” – rochia neagră simplă, versatilă, care a democratizat eleganța. Geanta 2.55 cu lanț, inspirată de curelele soldaților, bijuteriile false care imitau perlele scumpe, tweed-ul moale – toate au definit stilul Chanel. A colaborat cu artiști ca Picasso și Cocteau, a fost amanta ducelui de Westminster, dar a rămas independentă: „Nu fac modă, fac femeile să se simtă libere.”

Al Doilea Război Mondial a adus umbre. În 1939, Coco a închis atelierele, concediind mii de angajați. S-a refugiat la Ritz, ocupat de naziști, și a început o relație cu ofițerul german Hans Günther von Dincklage. Acuzată de colaborare, a fost arestată scurt în 1944, dar eliberată datorită conexiunilor (se spune că Winston Churchill a intervenit). A fugit în Elveția până în 1954, când, la 71 de ani, s-a întors triumfător. Relansarea colecțiilor a fost un succes răsunător în America; costumele cu fustă dreaptă și jachetă cu margini aurii au cucerit-o pe Jackie Kennedy.

Coco Chanel a murit pe 10 ianuarie 1971, la 87 de ani, în apartamentul ei de la Ritz, lucrând până în ultima clipă la o nouă colecție. A lăsat în urmă un imperiu evaluat la miliarde, preluat de Karl Lagerfeld în 1983. De la orfană la icon, Chanel a transformat moda într-o declarație de independență: „Moda trece, stilul rămâne.”

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement
Continue Reading