Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 6°C | Anul XI Nr. 537

Știri

Viziunea lui Adrian Stoica despre sistemul de învățământ românesc

Published

on

Ambițios, creativ, implicat, tânăr și doritor de mai bine. Așa ar putea fi descris Adrian Stoica, un tânăr călărășean care și-a dorit din totdeauna să fie factorul care dă startul unui lucru bine făcut.

Este recunoscut de tinerii din generația noastră pentru implicarea politică din cadrul Partidul Național Liberal, ocupând funcția de președinte al organizației municipale, aripa TNL Călărași, diferite campanii umanitare, campanii de informare, conștientizare, ecologizare, dar și altele.

Am abordat o discuție cu el privind sistemul de învățământ din România. Am vrut să vedem cum percepe un tânăr care are rădăcini politice și care cunoaște nivelul actual al sistemului de învățământ pe care l-a depășit în urmă cu ceva timp.

“Sistemul de învățământ românesc este un aparat de măsurare a capacității de tocit. Cu cât tocești mai mult și mai repede, cu atât ești mai bine punctat. Nu este un lucru rău sa citești și să reții, iar apoi să spui cu voce tare sau să scrii ceea ce ai reținut. Este un exercițiu destul de important pentru minte, dar nu este singurul. Imaginația, creativitatea, îndemânarea, capacitatea de a purta un dialog, capacitatea de a-ti forma o opinie, capacitatea de a socializa și de a lucra în echipă, acestea sunt neglijate.

Advertisement

Nici relația profesor-elev nu traversează o perioadă bună, există des ciocniri între cadrele didactice și elevi. Vină există în ambele părți, dar cea mai mare vină o poartă statul român care încă menține în școli o atmosferă de anii ’60 în care noile generații nu se regăsesc.

Deși cred că privatizarea sistemului de învățământ este cea mai bună soluție pentru îmbunătățirea calității educației, acest lucru este departe de realitate în momentul de față. Așa că voi enumera câteva lucruri care pot îmbunătăți sistemul educațional de stat, din perspectiva mea de fost elev, actual student. Mă voi referi strict la clasele 1-12.
Cum putem schimba în bine acest sistem?”

Adrian Stoica a realizat o listă cu 11 puncte în care a descris cele mai eficiente soluții care ar putea îndrepta problemele identificate de acesta:

  1. Salarii decente pentru profesori, care pot atrage mai mulți oameni capabili în învățământ .
    Tineretul fuge de meseria de profesor, de obicei tinerii aleg pedagogia doar dacă nu au altă variantă mai bună. De ce? Responsabilitate prea mare pentru salarii prea mici. Deci cum sa ai un sistem de educație performant dacă profesorii nu sunt motivați?
  2. Programe de dezvoltare personală pentru elevi.
    Ceea ce ai tocit vei uita imediat dupa test. Este important ca școala să te dezvolte personal, să te pregătească pentru viață și să te învețe cum să îți asumi responsabilități. În loc de asta, majoritatea școlilor promovează disciplina de tip sovietic, în care nu ai voie să ai opinii sau să te abați de la reguli pe care nici nu ți le explică în vreun fel cineva.
  3. Scoaterea de sub influența politică a inspectoratelor școlare .
    Educația este unul dintre domeniile care nu ar trebui să fie câmp de luptă politic. Profesionalismul trebuie să primeze în alegerea directorului/inspectorului școlar și, bineînțeles, a profesorilor care ocupă catedre.
  4. Meditațiile trebuiesc înlocuite cu programe after-school (opționale) menite să aprofundeze materiile, programe la care să aibă acces orice elev din instituția de învățământ.
    Nu toți elevii își permit să plătească meditații (care sunt teoretic ilegale), iar la ore nu se aprofundează îndeajuns de mult materia încât elevii să fie pe deplin pregătiți pentru examene. Există și elevi discriminați pentru că nu merg la meditații, o metodă abuzivă de “marketing” practicată de unii profesori. Aceste programe after-school trebuie să asigure profesorilor un plus la salariu.
  5. Elevii cu program de dimineață ar trebui să înceapă școala la ora 10:00.
    Studii realizate de ministere ale sănătății din occident arată că trezitul prea de dimineață (6:00 -7:00, 5:00 in cazul navetistilor) nu îi oferă adolescentului capacitatea psihică de a da randament maxim la ore.
  6. Profesorii cu rezultate bune să fie diferențiați de cei cu rezultate slabe prin prime de merit.
    Bugetarii, printre care se numără și profesorii, se confruntă cu o problemă majoră. Doi oameni care ocupă același post iau același salariu lunar, indiferent de rezultate. Acest lucru descurajează dorința de muncă în orice instituție, inclusiv în școli.
  7. Investiții masive în modernizarea școlilor.
    Sunt student la Facultatea de Istorie și pot spune că în liceu și școală generală am studiat în condiții foarte asemănătoare cu elevii din perioada interbelică și antebelică. Adică am utilizat doar caiete, cărți și tablă cu cretă.
  8. Eliminarea materiilor nefolositoare domeniului ales de către elevul de liceu. De exemplu: elevii care au ales filologie să nu mai fie obligați să învețe și matematică, fizică, chimie, biologie, desen, muzică, etc. Ne bazăm pe cultură generală prea mult, iar pe specializare prea puțin. În schimb trebuiesc adăugate în programa școlară următoarele materii:
    A) educația politică – fara nuanțe de subiectivism, pentru că deși inspectoratele școlare au întotdeauna o culoare politică, ipocrizia face ca elevii să nu fie informați despre acest domeniu. Rolul instituțiilor statului, doctrinele politice, procesul electoral și istoria politică sunt lucruri pe care elevii trebuie să le înțeleagă pentru a înțelege viața în democrație
    B) educație sanitară (cuprinzând capitole de educație sexuală) – numărul avorturilor în România este de 480 la 1000 de nașteri
    C) educație financiară – economia care se învață în liceu nu are niciun efect asupra educației financiare ale elevului. Dincolo de formule și principii care nu te ajută în viața de zi cu zi, ci doar în situații speciale, elevii care nu își continuă studiile în domeniul economic nu rămân cu nimic după materia rece și profund complicată de economie.
  9. Fiecare unitate de învățământ să aibă obligatoriu un club al elevilor, cu sediu, în cadrul căruia se pot organiza activități extracurriculare, activități dedicate socializării și lucrului în echipă.
    Un studiu realizat de Harvard arată ca doar 20% dintre absolvenții de facultăți prestigioase ajung să aibă și o carieră de succes. De ce? Pentru că deși au o capacitate de reținere extraordinar de mare, au o inteligență socială extraordinar de mică. Nu sunt capabili să se adapteze în societate, să lucreze cu oameni și să fie empatici.
  10. Trebuiesc promovate școlile de meserii, care nu sunt vazute cu ochii buni de către părinți în general. Deși un om care cunoaște bine o meserie ajunge de multe ori să lucreze pe bani mai mulți decât un om cu studii superioare, încă ne confruntăm cu mentalitatea veche și greșită că meseriașii sunt inferiori pe scara socială în raport cu absolvenții de facultăți.
  11. Sportul trebuie promovat în toate școlile. Trebuiesc puse la dispoziția elevilor toate elementele necesare pentru ca aceștia să poată practica un sport. Sportul înseamnă sănătate, disciplină, competiție, toate fiind necesare unei bune dezvoltări. Prin cadrele didactice de specialitate, școlile trebuie să organizeze competiții de nivel local, judetean și național, în parteneriat cu antrenori, impresiari, președinți de cluburi care pot găsi talente neexploatate printre elevi.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement

Știri

Consilierii PNL au votat împotriva rectificării bugetare care aduce fonduri pentru modernizarea școlilor din Fundeni

Published

on

Gheorghiță Cărtușanu - primar comuna Fundeni -

Consilierii PNL au votat împotriva rectificării bugetare care aduce fonduri pentru modernizarea școlilor din Fundeni

Consiliul Local Fundeni a aprobat, în ședința extraordinară din 12 noiembrie 2025, rectificarea bugetului local pe anul 2025. Proiectul a trecut cu 7 voturi „pentru” – toate din partea consilierilor PSD – în timp ce 4 consilieri PNL au votat „împotrivă”, iar 2 s-au abținut, potrivit Hotărârii nr. 104/12.11.2025.

Rectificarea bugetară este esențială pentru continuarea proiectelor aflate în derulare, însă include și o componentă directă pentru modernizarea unităților de învățământ din comună.

120.160 lei pentru dotarea școlilor: mobilier nou, materiale didactice și echipamente digitale

Din documentele oficiale reiese că bugetul local a fost majorat cu 120.160 lei, sumă venită prin Contractul de finanțare DOT 1989/2023, destinat proiectului „Dotare cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ din Comuna Fundeni”.

Venituri suplimentare:

  • +101.006 lei – subvenții pentru proiecte educaționale
  • +19.154 lei – subvenții pentru completarea dotărilor școlare

Cheltuieli aprobate:

  • +101.006 lei – mobilier, materiale didactice, echipamente digitale
  • +19.154 lei – consultanță și management de proiect

Fondurile sunt destinate exclusiv școlilor și reprezintă alocări suplimentare necesare modernizării unităților de învățământ.

Transfer de fonduri între capitole bugetare

Pe lângă majorarea bugetului, Consiliul Local a aprobat o virare de credite în valoare de 122.000 lei, pentru menținerea funcționării serviciilor publice:

  • –122.000 lei de la capitolul „Iluminat public – alte active fixe”
  • +122.000 lei către „Alte cheltuieli în domeniul locuințelor – construcții”

Modificarea este justificată de necesitatea continuării unor proiecte deja în desfășurare.

Primarul Gheorghiță Cărțușanu critică votul consilierilor PNL

Edilul comunei Fundeni a reacționat ferm după vot, subliniind că opoziția PNL s-a manifestat în mod direct împotriva unui proiect care vizează modernizarea școlilor și îmbunătățirea condițiilor în care învață elevii din comună.

„Vorbim despre fonduri direcționate exclusiv către educație – mobilier nou, materiale didactice și echipamente digitale. Aceste investiții nu sunt un moft, ci o necesitate. Un vot negativ pe un astfel de proiect ridică semne de întrebare.”

El a transmis și un mesaj pentru consilierii care au votat împotrivă:

„Îi invit să pună interesul comunității înaintea calculelor politice. Copiii din Fundeni merită tot ce este mai bun.”

Hotărârea poate fi contestată

În conformitate cu documentele oficiale, HCL nr. 104/2025 poate fi contestată în termen de 30 de zile la instanța de contencios administrativ.

 

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Cinemaraton Plus: Noul canal TV care aduce filmul românesc modern și teatrul direct în casa ta

Published

on

Consiliul Național al Audiovizualului a aprobat marți, cu vot unanim, lansarea unui nou post de televiziune național: Cinemaraton Plus. Operat de aceeași echipă care a creat și menține de nouă ani canalul Cinemaraton (dedicat filmelor clasice românești), noul post vine să completeze oferta cu producțiile românești moderne și contemporane.

Cinemaraton Plus va difuza în principal filme artistice românești din ultimele decenii, filme premiate la festivaluri, scurtmetraje, documentare de autor și spectacole de teatru înregistrate special pentru televiziune. Canalul va avea și 10 % conținut original – interviuri cu regizori și actori, reviste de cinema și adaptări televizate ale unor piese clasice și contemporane.

Reprezentanții postului au anunțat parteneriate importante cu UNITER și revista Teatru Azi, precum și colaborări cu marile festivaluri de film și de teatru din România. Emisia va fi disponibilă atât în format standard, cât și înaltă definiție, cu acoperire națională prin cablu, satelit și, în perspectivă, internațională.

Astfel, iubitorii cinematografiei și teatrului românesc vor avea în sfârșit un canal dedicat 100 % creației autohtone recente, separat de clasicul păstrat exclusiv pe Cinemaraton.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

MEGA-OPERAȚIUNE în România: 216 percheziții și peste 250 de mandate de aducere într-o lovitură devastatoare dată traficului de persoane, minori și droguri

Published

on

Astăzi, procurorii DIICOT, împreună cu Poliția Română, Poliția de Frontieră și Jandarmeria, desfășoară una dintre cele mai ample operațiuni din ultimii ani pentru destructurarea mai multor grupări de criminalitate organizată. Acestea sunt suspectate de trafic de persoane și de minori, exploatare sexuală, pornografie infantilă, trafic de droguri de mare risc și infracțiuni informatice grave.

În cadrul acțiunii naționale „Ziua Z” – serie începută în 2018 – sunt puse în executare simultan 216 mandate de percheziție domiciliară și peste 250 de mandate de aducere. Peste 50 de acțiuni operative au loc în același timp în zeci de județe.

Scopul principal: colectarea de probe solide, identificarea tuturor membrilor rețelelor, ridicarea bunurilor obținute ilegal și recuperarea prejudiciilor aduse victimelor.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading