Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 24°C | Anul XI Nr. 528

Știri

Viziunea lui Adrian Stoica despre sistemul de învățământ românesc

Published

on

Ambițios, creativ, implicat, tânăr și doritor de mai bine. Așa ar putea fi descris Adrian Stoica, un tânăr călărășean care și-a dorit din totdeauna să fie factorul care dă startul unui lucru bine făcut.

Este recunoscut de tinerii din generația noastră pentru implicarea politică din cadrul Partidul Național Liberal, ocupând funcția de președinte al organizației municipale, aripa TNL Călărași, diferite campanii umanitare, campanii de informare, conștientizare, ecologizare, dar și altele.

Am abordat o discuție cu el privind sistemul de învățământ din România. Am vrut să vedem cum percepe un tânăr care are rădăcini politice și care cunoaște nivelul actual al sistemului de învățământ pe care l-a depășit în urmă cu ceva timp.

“Sistemul de învățământ românesc este un aparat de măsurare a capacității de tocit. Cu cât tocești mai mult și mai repede, cu atât ești mai bine punctat. Nu este un lucru rău sa citești și să reții, iar apoi să spui cu voce tare sau să scrii ceea ce ai reținut. Este un exercițiu destul de important pentru minte, dar nu este singurul. Imaginația, creativitatea, îndemânarea, capacitatea de a purta un dialog, capacitatea de a-ti forma o opinie, capacitatea de a socializa și de a lucra în echipă, acestea sunt neglijate.

Advertisement

Nici relația profesor-elev nu traversează o perioadă bună, există des ciocniri între cadrele didactice și elevi. Vină există în ambele părți, dar cea mai mare vină o poartă statul român care încă menține în școli o atmosferă de anii ’60 în care noile generații nu se regăsesc.

Deși cred că privatizarea sistemului de învățământ este cea mai bună soluție pentru îmbunătățirea calității educației, acest lucru este departe de realitate în momentul de față. Așa că voi enumera câteva lucruri care pot îmbunătăți sistemul educațional de stat, din perspectiva mea de fost elev, actual student. Mă voi referi strict la clasele 1-12.
Cum putem schimba în bine acest sistem?”

Adrian Stoica a realizat o listă cu 11 puncte în care a descris cele mai eficiente soluții care ar putea îndrepta problemele identificate de acesta:

  1. Salarii decente pentru profesori, care pot atrage mai mulți oameni capabili în învățământ .
    Tineretul fuge de meseria de profesor, de obicei tinerii aleg pedagogia doar dacă nu au altă variantă mai bună. De ce? Responsabilitate prea mare pentru salarii prea mici. Deci cum sa ai un sistem de educație performant dacă profesorii nu sunt motivați?
  2. Programe de dezvoltare personală pentru elevi.
    Ceea ce ai tocit vei uita imediat dupa test. Este important ca școala să te dezvolte personal, să te pregătească pentru viață și să te învețe cum să îți asumi responsabilități. În loc de asta, majoritatea școlilor promovează disciplina de tip sovietic, în care nu ai voie să ai opinii sau să te abați de la reguli pe care nici nu ți le explică în vreun fel cineva.
  3. Scoaterea de sub influența politică a inspectoratelor școlare .
    Educația este unul dintre domeniile care nu ar trebui să fie câmp de luptă politic. Profesionalismul trebuie să primeze în alegerea directorului/inspectorului școlar și, bineînțeles, a profesorilor care ocupă catedre.
  4. Meditațiile trebuiesc înlocuite cu programe after-school (opționale) menite să aprofundeze materiile, programe la care să aibă acces orice elev din instituția de învățământ.
    Nu toți elevii își permit să plătească meditații (care sunt teoretic ilegale), iar la ore nu se aprofundează îndeajuns de mult materia încât elevii să fie pe deplin pregătiți pentru examene. Există și elevi discriminați pentru că nu merg la meditații, o metodă abuzivă de “marketing” practicată de unii profesori. Aceste programe after-school trebuie să asigure profesorilor un plus la salariu.
  5. Elevii cu program de dimineață ar trebui să înceapă școala la ora 10:00.
    Studii realizate de ministere ale sănătății din occident arată că trezitul prea de dimineață (6:00 -7:00, 5:00 in cazul navetistilor) nu îi oferă adolescentului capacitatea psihică de a da randament maxim la ore.
  6. Profesorii cu rezultate bune să fie diferențiați de cei cu rezultate slabe prin prime de merit.
    Bugetarii, printre care se numără și profesorii, se confruntă cu o problemă majoră. Doi oameni care ocupă același post iau același salariu lunar, indiferent de rezultate. Acest lucru descurajează dorința de muncă în orice instituție, inclusiv în școli.
  7. Investiții masive în modernizarea școlilor.
    Sunt student la Facultatea de Istorie și pot spune că în liceu și școală generală am studiat în condiții foarte asemănătoare cu elevii din perioada interbelică și antebelică. Adică am utilizat doar caiete, cărți și tablă cu cretă.
  8. Eliminarea materiilor nefolositoare domeniului ales de către elevul de liceu. De exemplu: elevii care au ales filologie să nu mai fie obligați să învețe și matematică, fizică, chimie, biologie, desen, muzică, etc. Ne bazăm pe cultură generală prea mult, iar pe specializare prea puțin. În schimb trebuiesc adăugate în programa școlară următoarele materii:
    A) educația politică – fara nuanțe de subiectivism, pentru că deși inspectoratele școlare au întotdeauna o culoare politică, ipocrizia face ca elevii să nu fie informați despre acest domeniu. Rolul instituțiilor statului, doctrinele politice, procesul electoral și istoria politică sunt lucruri pe care elevii trebuie să le înțeleagă pentru a înțelege viața în democrație
    B) educație sanitară (cuprinzând capitole de educație sexuală) – numărul avorturilor în România este de 480 la 1000 de nașteri
    C) educație financiară – economia care se învață în liceu nu are niciun efect asupra educației financiare ale elevului. Dincolo de formule și principii care nu te ajută în viața de zi cu zi, ci doar în situații speciale, elevii care nu își continuă studiile în domeniul economic nu rămân cu nimic după materia rece și profund complicată de economie.
  9. Fiecare unitate de învățământ să aibă obligatoriu un club al elevilor, cu sediu, în cadrul căruia se pot organiza activități extracurriculare, activități dedicate socializării și lucrului în echipă.
    Un studiu realizat de Harvard arată ca doar 20% dintre absolvenții de facultăți prestigioase ajung să aibă și o carieră de succes. De ce? Pentru că deși au o capacitate de reținere extraordinar de mare, au o inteligență socială extraordinar de mică. Nu sunt capabili să se adapteze în societate, să lucreze cu oameni și să fie empatici.
  10. Trebuiesc promovate școlile de meserii, care nu sunt vazute cu ochii buni de către părinți în general. Deși un om care cunoaște bine o meserie ajunge de multe ori să lucreze pe bani mai mulți decât un om cu studii superioare, încă ne confruntăm cu mentalitatea veche și greșită că meseriașii sunt inferiori pe scara socială în raport cu absolvenții de facultăți.
  11. Sportul trebuie promovat în toate școlile. Trebuiesc puse la dispoziția elevilor toate elementele necesare pentru ca aceștia să poată practica un sport. Sportul înseamnă sănătate, disciplină, competiție, toate fiind necesare unei bune dezvoltări. Prin cadrele didactice de specialitate, școlile trebuie să organizeze competiții de nivel local, judetean și național, în parteneriat cu antrenori, impresiari, președinți de cluburi care pot găsi talente neexploatate printre elevi.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Știri

Condamnare pe viață pentru ucigașul unei românce și al fiicei sale

Published

on

Justiție tardivă pentru o tragedie previzibilă

Curtea de Apel din Modena l-a condamnat pe 17.09.2025, pe Salvatore Montefusco, în vârstă de 69 de ani, la închisoare pe viață pentru uciderea soției sale, Gabriela Trandafir (47 de ani), originară din România, și a fiicei acesteia, Renata Alexandra (22 de ani), în iunie 2022. Decizia anulează sentința inițială de 30 de ani, care invocase „comprehensibilitatea umană” a gestului, o justificare controversată. Noua sentință include și un an de izolare diurnă, o măsură severă în legislația italiană. „Familia victimelor este profund mulțumită. S-a recunoscut că circumstanțele atenuante au fost acordate eronat”, a declarat avocata Barbara Iannuccelli, citată de presa italiană.

O noapte de groază în Cavazzona

Montefusco a recunoscut că și-a împușcat mortal mai întâi fiica vitregă, apoi soția, folosind o pușcă (cu țeavă scurtă), în casa familiei din Cavazzona di Castelfranco Emilia, Modena. Fiul minor al cuplului, în vârstă de 17 ani, a încercat să intervină, dar a scăpat cu viață, fugind. „L-aș fi putut ucide și pe el. Nu știu ce m-a oprit”, a mărturisit criminalul anchetatorilor, potrivit Știri Diaspora. După crimă, fostul antreprenor în construcții, purtând o cămașă plină de sânge, s-a predat carabinierilor la un bar din apropiere. Casa și arma au fost puse sub sechestru, iar Montefusco a fost acuzat de dublu omor calificat.

Plângeri ignorate și o dramă anunțată

Cazul a fost numit de rude și avocați „epilogul unei tragedii previzibile”. Între 2021 și 2022, Gabriela depusese trei plângeri penale împotriva soțului pentru violență domestică, hărțuire, furt și delapidare, inclusiv pentru instalarea unui dispozitiv GPS pe mașina sa. Procuratura din Modena a clasat însă aceste plângeri, considerându-le doar agresiuni verbale. Conflictul era reciproc: Montefusco le acuza pe Gabriela și Renata de maltratări, iar o audiere programată în iunie 2022 nu a mai avut loc, tragedia petrecându-se în acea dimineață.

Viața sub teroare

Avocata Annalisa Tiron a descris un climat de frică permanentă: „Montefusco le interzicea să muncească și nu le dădea bani. Gabriela a vândut bijuteriile familiei pentru a supraviețui.” Într-un incident, cele două au chemat ambulanța după ce au fost forțate să consume ouă stricate. Renata le spunea prietenilor că se teme pentru viața mamei sale, convinsă că tatăl vitreg va recurge la un gest extrem: „Le amenința mereu că o să plătească.”

Advertisement

Resentimente și motive ascunse

Montefusco o cunoscuse pe Gabriela acum două decenii, părăsindu-și prima familie pentru ea. Casa construită pentru Gabriela fusese donată Renatei, iar teama de a o pierde în urma unui divorț ar fi alimentat furia criminalului. În instanță, acesta a acuzat victimele de hărțuire, iar avocatul său, Marco Rossi, a invocat o „furie incontrolabilă”, cerând arest la domiciliu, cerere respinsă de judecători.

De la colaborator anti-mafia la ucigaș

În anii ’90, Montefusco a contribuit la arestarea a 16 persoane în dosare anti-mafia, un trecut care contrastează cu fapta sa. Dubla crimă a șocat Modena și a atras atenția presei asupra acestui paradox. Condamnarea pe viață a fost salutată ca un act de dreptate tardivă. „Justiția a făcut un pas corect”, a afirmat avocata Iannuccelli.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Oltenița găzduiește expoziția „Repere Dunărene” – un eveniment dedicat artei și identității locale

Published

on

Pe 20 septembrie, de la ora 14:00, oltenițenii sunt invitați la vernisajul expoziției „Repere Dunărene”, organizată în spațiul expozițional al Direcției pentru Cultură, Tineret și Sport Oltenița.

Peste 20 de artiști plastici contemporani, coordonați de curatorii Cristian Boca și Otilia Anastase, vor aduce în fața publicului lucrări inspirate din Dunăre, simbol al liniștii, forței și profunzimii. Evenimentul marchează o celebrare a identității locale, o reîntoarcere la rădăcini și la inspirația naturii care modelează comunitatea oltenițeană.

Criticul de artă Ana Amelia Dincă va fi prezent la deschidere, oferind un moment special de reflecție și emoție.

„Este o bucurie să văd cum Oltenița devine, din nou, un punct de întâlnire pentru artiști și iubitorii de frumos”, a transmis primarul municipiului, Mihăiță Beștea, invitând comunitatea să participe în număr cât mai mare.

Advertisement

Intrarea este liberă.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Oltenița se pregătește de Ziua Recoltei – trei zile de muzică, tradiții și bunătăți de sezon

Published

on

Oltenița îmbracă straie de sărbătoare între 3 și 5 octombrie 2025, când locuitorii orașului și vizitatorii sunt invitați la Ziua Recoltei, un eveniment dedicat toamnei, roadelor și tradițiilor românești.

Timp de trei zile, atmosfera va fi animată de spectacole muzicale, dansuri și întâlniri autentice, iar Bulevardul Republicii se va transforma într-un loc plin de voie bună și culoare.

📅 Program artistic:

  • Vineri, 3 octombrie – Alina Ionescu și invitații săi de la Etno TV, Petrică Ion și Taraf Dorel Bumbacaru vor da startul petrecerii.

  • Sâmbătă, 4 octombrie – Elena Baltos și legendarii RO-MANIA vor aduce energie și emoție, alături de Alina Ionescu și invitații săi.

  • Duminică, 5 octombrie – Taraf Costel David și Dorina Mete vor încălzi inimile publicului, iar trupa Nemuritorii va încheia festivalul cu ritmuri pline de viață.

Pe lângă concerte, vizitatorii se vor bucura de un târg bogat în produse de sezon, vinuri alese, pastramă, preparate tradiționale și meșteșuguri românești, toate pregătite să răsfețe simțurile și să aducă aminte de frumusețea toamnei.

Advertisement

📍 Locație: Bulevardul Republicii, zona digului
📆 Perioada: 3 – 5 octombrie 2025

Organizatorii fac apel și la producători locali și comercianți care doresc să participe la târg, aceștia putând obține informații suplimentare la numărul de telefon: +40 726 600 770.

„Ne întâlnim cu sufletul deschis și cu poftă de sărbătoare, să cinstim împreună roadele pământului și frumusețea comunității noastre”, transmit reprezentanții Primăriei Oltenița.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement

Continue Reading