Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 5°C | Anul XI Nr. 538

Știri

Viziunea lui Adrian Stoica despre sistemul de învățământ românesc

Published

on

Ambițios, creativ, implicat, tânăr și doritor de mai bine. Așa ar putea fi descris Adrian Stoica, un tânăr călărășean care și-a dorit din totdeauna să fie factorul care dă startul unui lucru bine făcut.

Este recunoscut de tinerii din generația noastră pentru implicarea politică din cadrul Partidul Național Liberal, ocupând funcția de președinte al organizației municipale, aripa TNL Călărași, diferite campanii umanitare, campanii de informare, conștientizare, ecologizare, dar și altele.

Am abordat o discuție cu el privind sistemul de învățământ din România. Am vrut să vedem cum percepe un tânăr care are rădăcini politice și care cunoaște nivelul actual al sistemului de învățământ pe care l-a depășit în urmă cu ceva timp.

“Sistemul de învățământ românesc este un aparat de măsurare a capacității de tocit. Cu cât tocești mai mult și mai repede, cu atât ești mai bine punctat. Nu este un lucru rău sa citești și să reții, iar apoi să spui cu voce tare sau să scrii ceea ce ai reținut. Este un exercițiu destul de important pentru minte, dar nu este singurul. Imaginația, creativitatea, îndemânarea, capacitatea de a purta un dialog, capacitatea de a-ti forma o opinie, capacitatea de a socializa și de a lucra în echipă, acestea sunt neglijate.

Advertisement

Nici relația profesor-elev nu traversează o perioadă bună, există des ciocniri între cadrele didactice și elevi. Vină există în ambele părți, dar cea mai mare vină o poartă statul român care încă menține în școli o atmosferă de anii ’60 în care noile generații nu se regăsesc.

Deși cred că privatizarea sistemului de învățământ este cea mai bună soluție pentru îmbunătățirea calității educației, acest lucru este departe de realitate în momentul de față. Așa că voi enumera câteva lucruri care pot îmbunătăți sistemul educațional de stat, din perspectiva mea de fost elev, actual student. Mă voi referi strict la clasele 1-12.
Cum putem schimba în bine acest sistem?”

Adrian Stoica a realizat o listă cu 11 puncte în care a descris cele mai eficiente soluții care ar putea îndrepta problemele identificate de acesta:

  1. Salarii decente pentru profesori, care pot atrage mai mulți oameni capabili în învățământ .
    Tineretul fuge de meseria de profesor, de obicei tinerii aleg pedagogia doar dacă nu au altă variantă mai bună. De ce? Responsabilitate prea mare pentru salarii prea mici. Deci cum sa ai un sistem de educație performant dacă profesorii nu sunt motivați?
  2. Programe de dezvoltare personală pentru elevi.
    Ceea ce ai tocit vei uita imediat dupa test. Este important ca școala să te dezvolte personal, să te pregătească pentru viață și să te învețe cum să îți asumi responsabilități. În loc de asta, majoritatea școlilor promovează disciplina de tip sovietic, în care nu ai voie să ai opinii sau să te abați de la reguli pe care nici nu ți le explică în vreun fel cineva.
  3. Scoaterea de sub influența politică a inspectoratelor școlare .
    Educația este unul dintre domeniile care nu ar trebui să fie câmp de luptă politic. Profesionalismul trebuie să primeze în alegerea directorului/inspectorului școlar și, bineînțeles, a profesorilor care ocupă catedre.
  4. Meditațiile trebuiesc înlocuite cu programe after-school (opționale) menite să aprofundeze materiile, programe la care să aibă acces orice elev din instituția de învățământ.
    Nu toți elevii își permit să plătească meditații (care sunt teoretic ilegale), iar la ore nu se aprofundează îndeajuns de mult materia încât elevii să fie pe deplin pregătiți pentru examene. Există și elevi discriminați pentru că nu merg la meditații, o metodă abuzivă de “marketing” practicată de unii profesori. Aceste programe after-school trebuie să asigure profesorilor un plus la salariu.
  5. Elevii cu program de dimineață ar trebui să înceapă școala la ora 10:00.
    Studii realizate de ministere ale sănătății din occident arată că trezitul prea de dimineață (6:00 -7:00, 5:00 in cazul navetistilor) nu îi oferă adolescentului capacitatea psihică de a da randament maxim la ore.
  6. Profesorii cu rezultate bune să fie diferențiați de cei cu rezultate slabe prin prime de merit.
    Bugetarii, printre care se numără și profesorii, se confruntă cu o problemă majoră. Doi oameni care ocupă același post iau același salariu lunar, indiferent de rezultate. Acest lucru descurajează dorința de muncă în orice instituție, inclusiv în școli.
  7. Investiții masive în modernizarea școlilor.
    Sunt student la Facultatea de Istorie și pot spune că în liceu și școală generală am studiat în condiții foarte asemănătoare cu elevii din perioada interbelică și antebelică. Adică am utilizat doar caiete, cărți și tablă cu cretă.
  8. Eliminarea materiilor nefolositoare domeniului ales de către elevul de liceu. De exemplu: elevii care au ales filologie să nu mai fie obligați să învețe și matematică, fizică, chimie, biologie, desen, muzică, etc. Ne bazăm pe cultură generală prea mult, iar pe specializare prea puțin. În schimb trebuiesc adăugate în programa școlară următoarele materii:
    A) educația politică – fara nuanțe de subiectivism, pentru că deși inspectoratele școlare au întotdeauna o culoare politică, ipocrizia face ca elevii să nu fie informați despre acest domeniu. Rolul instituțiilor statului, doctrinele politice, procesul electoral și istoria politică sunt lucruri pe care elevii trebuie să le înțeleagă pentru a înțelege viața în democrație
    B) educație sanitară (cuprinzând capitole de educație sexuală) – numărul avorturilor în România este de 480 la 1000 de nașteri
    C) educație financiară – economia care se învață în liceu nu are niciun efect asupra educației financiare ale elevului. Dincolo de formule și principii care nu te ajută în viața de zi cu zi, ci doar în situații speciale, elevii care nu își continuă studiile în domeniul economic nu rămân cu nimic după materia rece și profund complicată de economie.
  9. Fiecare unitate de învățământ să aibă obligatoriu un club al elevilor, cu sediu, în cadrul căruia se pot organiza activități extracurriculare, activități dedicate socializării și lucrului în echipă.
    Un studiu realizat de Harvard arată ca doar 20% dintre absolvenții de facultăți prestigioase ajung să aibă și o carieră de succes. De ce? Pentru că deși au o capacitate de reținere extraordinar de mare, au o inteligență socială extraordinar de mică. Nu sunt capabili să se adapteze în societate, să lucreze cu oameni și să fie empatici.
  10. Trebuiesc promovate școlile de meserii, care nu sunt vazute cu ochii buni de către părinți în general. Deși un om care cunoaște bine o meserie ajunge de multe ori să lucreze pe bani mai mulți decât un om cu studii superioare, încă ne confruntăm cu mentalitatea veche și greșită că meseriașii sunt inferiori pe scara socială în raport cu absolvenții de facultăți.
  11. Sportul trebuie promovat în toate școlile. Trebuiesc puse la dispoziția elevilor toate elementele necesare pentru ca aceștia să poată practica un sport. Sportul înseamnă sănătate, disciplină, competiție, toate fiind necesare unei bune dezvoltări. Prin cadrele didactice de specialitate, școlile trebuie să organizeze competiții de nivel local, judetean și național, în parteneriat cu antrenori, impresiari, președinți de cluburi care pot găsi talente neexploatate printre elevi.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Cultură

Lansare de carte la Biblioteca Județeană: Mihai Viorel Dumitru revine în fața publicului cu volumul „ZEBRE”

Published

on

Biblioteca Județeană „Alexandru Odobescu” Călărași găzduiește joi, 27 noiembrie, de la ora 16.00, un nou eveniment dedicat literaturii locale: lansarea celui de-al treilea volum semnat de tânărul autor călărășean Mihai Viorel Dumitru. „ZEBRE”, proaspăt apărut la Editura Roger, continuă linia introspectivă a scriitorului și aduce în prim-plan teme sensibile, filtrate printr-o voce matură și atent calibrată.

Volumul vine după compilația de schițe Testamentul Ambivalenței (2024) și romanul E ultima doză (2025), lucrări care i-au consolidat autorului un profil literar aparte, bazat pe explorarea psihicului și a zonelor de vulnerabilitate umană. „ZEBRE” păstrează aceeași direcție reflexivă, propunând o incursiune curajoasă în spațiile interioare pe care mulți cititori le recunosc, dar puțini le exprimă.

Mihai Viorel Dumitru, absolvent al Facultății de Litere a Universității din București (Studii Culturale și Studii Europene, promoția 2022–2025), este considerat una dintre vocile tinerei generații de autori din Călărași, implicat constant în evenimentele culturale locale și în proiecte editoriale emergente.

La eveniment vor participa:

  • Prof. Stela Anghel
  • Prof. Afina Florentina Tudoran
  • Poeta Dorina Dragomir-Drăghici

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

O nouă fabrică ar putea apărea la Călărași. Ce urmează să decidă consilierii locali miercuri

Published

on

pmc calarasi

Pe strada Avocat Marin Giurca, nr. 6, ar putea fi construită o mică fabrică ce produce articole de uz gospodăresc și produse sanitare, din hârtie și carton. Proiectul ajunge miercuri, 26 noiembrie, în ședința Consiliului Local, unde aleșii vor decide dacă îi dau undă verde.

Ce înseamnă acest proiect, pe scurt

Compania HYGIENE PLUS SRL vrea să ridice o unitate de producție pe un teren de 1.308 mp. Pentru a face acest lucru, este nevoie ca Primăria să aprobe un PUZ — adică un plan urbanistic care stabilește clar cum poate fi folosit terenul și ce se poate construi acolo.

Dacă proiectul trece, firma va putea începe procesul de obținere a autorizației pentru a construi fabrica.

Cum ar putea arăta fabrica?

Documentația spune că:

Advertisement

  • clădirea ar putea avea parter + două etaje,

  • ar putea ocupa maximum 65% din teren,

  • ar fi destinată exclusiv producției și activităților de depozitare.

Nimic ieșit din comun pentru zona respectivă, unde deja există activități industriale.

Ce spune Primăria

Autoritățile locale consideră proiectul potrivit pentru zonă și spun că investiția ar putea aduce:

  • noi locuri de muncă,

  • activitate economică într-o parte a orașului care se dezvoltă tot mai mult,

  • modernizarea terenului și a zonei înconjurătoare.

Ce spun cetățenii?

În perioadele de consultare publică — acelea în care Primăria anunță proiectul și așteaptă opiniile oamenilor — nu a fost depusă nicio observație.

Asta înseamnă că nimeni nu s-a opus proiectului sau nu a venit cu comentarii suplimentare.

Miercuri, consilierii locali vor vota.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Consiliul Local Călărași discută vânzarea unui teren de 557 mp de pe strada Preot Pârlăea Alexandru către proprietarii locuinței construite pe el

Published

on

În ședința ordinară a Consiliului Local al municipiului Călărași, programată pentru miercuri, 26 noiembrie 2025, aleșii locali vor dezbate un proiect de hotărâre prin care se propune inițierea procedurii de vânzare a unui teren de 557 de metri pătrați, situat pe strada Preot Pârlăea Alexandru, nr. 12.

Terenul se află în domeniul privat al municipiului Călărași și este ocupat în prezent de o locuință cu regim de înălțime P+1 Parțial, edificată conform autorizației de construire nr. 425/12.10.2018, proprietatea soților Ichim Marian și Ichim Mihaela.

Cum s-a ajuns la acest proiect

Potrivit documentelor anexate, proprietarii locuinței au depus o cerere prin care solicită cumpărarea terenului pe care și-au construit casa, în baza contractului de vânzare-cumpărare autentificat în 2019, ce atestă dreptul lor de proprietate asupra construcției și dreptul de superficie asupra terenului.

Primăria Călărași precizează, în referatul de specialitate, că terenul este evidențiat în inventarul domeniului privat cu valoarea de inventar de 66.271 lei și că vânzarea se poate realiza conform legislației în vigoare, pe baza unui raport de evaluare întocmit de un expert autorizat.

Advertisement

Ce prevede proiectul de hotărâre

  • Proiectul pus pe masa consilierilor cuprinde trei articole esențiale:
  • 1. Inițierea procedurii de vânzare
  • Se aprobă trecerea la procedurile legale necesare vânzării terenului de 557 mp către actualii proprietari ai locuinței.
  • 2. Documentația tehnică
  • Administrația locală va întocmi documentațiile obligatorii (inclusiv evaluarea imobilului), urmând ca raportul final să fie supus ulterior aprobării Consiliului Local.
  • 3. Atribuirea sarcinilor
  • Primarul și serviciile de specialitate ale aparatului de specialitate al Primăriei sunt însărcinate cu implementarea procedurilor.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading