Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 18°C | Anul XI Nr. 534

Știri

Viziunea lui Adrian Stoica despre sistemul de învățământ românesc

Published

on

Ambițios, creativ, implicat, tânăr și doritor de mai bine. Așa ar putea fi descris Adrian Stoica, un tânăr călărășean care și-a dorit din totdeauna să fie factorul care dă startul unui lucru bine făcut.

Este recunoscut de tinerii din generația noastră pentru implicarea politică din cadrul Partidul Național Liberal, ocupând funcția de președinte al organizației municipale, aripa TNL Călărași, diferite campanii umanitare, campanii de informare, conștientizare, ecologizare, dar și altele.

Am abordat o discuție cu el privind sistemul de învățământ din România. Am vrut să vedem cum percepe un tânăr care are rădăcini politice și care cunoaște nivelul actual al sistemului de învățământ pe care l-a depășit în urmă cu ceva timp.

“Sistemul de învățământ românesc este un aparat de măsurare a capacității de tocit. Cu cât tocești mai mult și mai repede, cu atât ești mai bine punctat. Nu este un lucru rău sa citești și să reții, iar apoi să spui cu voce tare sau să scrii ceea ce ai reținut. Este un exercițiu destul de important pentru minte, dar nu este singurul. Imaginația, creativitatea, îndemânarea, capacitatea de a purta un dialog, capacitatea de a-ti forma o opinie, capacitatea de a socializa și de a lucra în echipă, acestea sunt neglijate.

Advertisement

Nici relația profesor-elev nu traversează o perioadă bună, există des ciocniri între cadrele didactice și elevi. Vină există în ambele părți, dar cea mai mare vină o poartă statul român care încă menține în școli o atmosferă de anii ’60 în care noile generații nu se regăsesc.

Deși cred că privatizarea sistemului de învățământ este cea mai bună soluție pentru îmbunătățirea calității educației, acest lucru este departe de realitate în momentul de față. Așa că voi enumera câteva lucruri care pot îmbunătăți sistemul educațional de stat, din perspectiva mea de fost elev, actual student. Mă voi referi strict la clasele 1-12.
Cum putem schimba în bine acest sistem?”

Adrian Stoica a realizat o listă cu 11 puncte în care a descris cele mai eficiente soluții care ar putea îndrepta problemele identificate de acesta:

  1. Salarii decente pentru profesori, care pot atrage mai mulți oameni capabili în învățământ .
    Tineretul fuge de meseria de profesor, de obicei tinerii aleg pedagogia doar dacă nu au altă variantă mai bună. De ce? Responsabilitate prea mare pentru salarii prea mici. Deci cum sa ai un sistem de educație performant dacă profesorii nu sunt motivați?
  2. Programe de dezvoltare personală pentru elevi.
    Ceea ce ai tocit vei uita imediat dupa test. Este important ca școala să te dezvolte personal, să te pregătească pentru viață și să te învețe cum să îți asumi responsabilități. În loc de asta, majoritatea școlilor promovează disciplina de tip sovietic, în care nu ai voie să ai opinii sau să te abați de la reguli pe care nici nu ți le explică în vreun fel cineva.
  3. Scoaterea de sub influența politică a inspectoratelor școlare .
    Educația este unul dintre domeniile care nu ar trebui să fie câmp de luptă politic. Profesionalismul trebuie să primeze în alegerea directorului/inspectorului școlar și, bineînțeles, a profesorilor care ocupă catedre.
  4. Meditațiile trebuiesc înlocuite cu programe after-school (opționale) menite să aprofundeze materiile, programe la care să aibă acces orice elev din instituția de învățământ.
    Nu toți elevii își permit să plătească meditații (care sunt teoretic ilegale), iar la ore nu se aprofundează îndeajuns de mult materia încât elevii să fie pe deplin pregătiți pentru examene. Există și elevi discriminați pentru că nu merg la meditații, o metodă abuzivă de “marketing” practicată de unii profesori. Aceste programe after-school trebuie să asigure profesorilor un plus la salariu.
  5. Elevii cu program de dimineață ar trebui să înceapă școala la ora 10:00.
    Studii realizate de ministere ale sănătății din occident arată că trezitul prea de dimineață (6:00 -7:00, 5:00 in cazul navetistilor) nu îi oferă adolescentului capacitatea psihică de a da randament maxim la ore.
  6. Profesorii cu rezultate bune să fie diferențiați de cei cu rezultate slabe prin prime de merit.
    Bugetarii, printre care se numără și profesorii, se confruntă cu o problemă majoră. Doi oameni care ocupă același post iau același salariu lunar, indiferent de rezultate. Acest lucru descurajează dorința de muncă în orice instituție, inclusiv în școli.
  7. Investiții masive în modernizarea școlilor.
    Sunt student la Facultatea de Istorie și pot spune că în liceu și școală generală am studiat în condiții foarte asemănătoare cu elevii din perioada interbelică și antebelică. Adică am utilizat doar caiete, cărți și tablă cu cretă.
  8. Eliminarea materiilor nefolositoare domeniului ales de către elevul de liceu. De exemplu: elevii care au ales filologie să nu mai fie obligați să învețe și matematică, fizică, chimie, biologie, desen, muzică, etc. Ne bazăm pe cultură generală prea mult, iar pe specializare prea puțin. În schimb trebuiesc adăugate în programa școlară următoarele materii:
    A) educația politică – fara nuanțe de subiectivism, pentru că deși inspectoratele școlare au întotdeauna o culoare politică, ipocrizia face ca elevii să nu fie informați despre acest domeniu. Rolul instituțiilor statului, doctrinele politice, procesul electoral și istoria politică sunt lucruri pe care elevii trebuie să le înțeleagă pentru a înțelege viața în democrație
    B) educație sanitară (cuprinzând capitole de educație sexuală) – numărul avorturilor în România este de 480 la 1000 de nașteri
    C) educație financiară – economia care se învață în liceu nu are niciun efect asupra educației financiare ale elevului. Dincolo de formule și principii care nu te ajută în viața de zi cu zi, ci doar în situații speciale, elevii care nu își continuă studiile în domeniul economic nu rămân cu nimic după materia rece și profund complicată de economie.
  9. Fiecare unitate de învățământ să aibă obligatoriu un club al elevilor, cu sediu, în cadrul căruia se pot organiza activități extracurriculare, activități dedicate socializării și lucrului în echipă.
    Un studiu realizat de Harvard arată ca doar 20% dintre absolvenții de facultăți prestigioase ajung să aibă și o carieră de succes. De ce? Pentru că deși au o capacitate de reținere extraordinar de mare, au o inteligență socială extraordinar de mică. Nu sunt capabili să se adapteze în societate, să lucreze cu oameni și să fie empatici.
  10. Trebuiesc promovate școlile de meserii, care nu sunt vazute cu ochii buni de către părinți în general. Deși un om care cunoaște bine o meserie ajunge de multe ori să lucreze pe bani mai mulți decât un om cu studii superioare, încă ne confruntăm cu mentalitatea veche și greșită că meseriașii sunt inferiori pe scara socială în raport cu absolvenții de facultăți.
  11. Sportul trebuie promovat în toate școlile. Trebuiesc puse la dispoziția elevilor toate elementele necesare pentru ca aceștia să poată practica un sport. Sportul înseamnă sănătate, disciplină, competiție, toate fiind necesare unei bune dezvoltări. Prin cadrele didactice de specialitate, școlile trebuie să organizeze competiții de nivel local, judetean și național, în parteneriat cu antrenori, impresiari, președinți de cluburi care pot găsi talente neexploatate printre elevi.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement

Știri

Semnificația istorică a zilei de 25 octombrie

Published

on

IATĂ CE S-A ÎNTÂMPLAT ÎN ACEASTĂ ZI:

ZIUA ARMATEI ROMÂNE

Ziua de 25 octombrie traversează epocile ca un fir roșu al suveranității și al memoriei. De la bătălii care au schimbat cursul războaielor, la tratate care au redefinit ordinea internațională, de la nașteri regale la eliberări naționale, această dată adună în ea ecouri de demnitate, rezistență și renaștere.

1147 – Bătălia de la Dorylaeum  – În cadrul celei de-a doua cruciade, armata cruciată condusă de Conrad al III-lea al Germaniei este înfrântă de turcii selgiucizi în Asia Mică. Înfrângerea marchează începutul declinului expediției germane și subliniază dificultățile logistice și strategice ale cruciadelor.

1154 – Henric al II-lea devine rege al Angliei.

1415 – Bătălia de la Azincourt  – Regele Henric al V-lea al Angliei obține o victorie decisivă asupra armatei franceze, deși era numeric inferior. Bătălia devine emblematică pentru eficiența arcașilor englezi și este ulterior mitologizată în cultura britanică, inclusiv în piesa „Henric al V-lea” de Shakespeare.

1632 – Matei Basarab înfrânge pe Radu Alexandru Iliaș  – În lupta de la Mănăstirea Plumbuita, Matei Basarab își consolidează poziția în fruntea Țării Românești. Victoria sa va fi urmată de o domnie lungă și stabilă, marcată de reforme administrative, culturale și religioase.

1648 – Semnarea Tratatului de la Westfalia După 30 de ani de război religios și politic în Europa Centrală, tratatul încheie Războiul de Treizeci de Ani. Se consfințește suveranitatea statelor, principiul non-intervenției și egalitatea confesională. Este considerat momentul fondator al dreptului internațional modern.

1760 – George al III-lea devine rege al Marii Britanii – După moartea bunicului său, George al II-lea, George al III-lea urcă pe tron. Domnia sa va fi marcată de pierderea coloniilor americane și de începuturile Revoluției Industriale.

1795 – A treia împărțire a Poloniei – Rusia, Prusia și Austria își împart teritoriul polonez, desființând statul polono-lituanian. Este un act de agresiune geopolitică ce va alimenta idealul renașterii naționale poloneze și va rămâne un simbol al nedreptății istorice.

1824 – Țarul rus Alexandru I sancționează hotărârea Consiliului de Miniștri, de a acorda Senatului dreptul să aprobe actele de proprietate asupra suprafețelor de pământ din Basarabia, dăruite prin decret imperial diferitor persoane.

1825 – S-a născut compozitorul austriac Johann Strauss ( fiul), supranumit regele valsului ; (m. 3 iunie 1899).

1838 – S-a nascut Georges Bizet ( Alexandre Cesar Leopold Georges Bizet ), compozitor francez (“Carmen”) ;(d.3.06.1875).

1854 – Bătălia de la Balaclava (Războiul Crimeii)  – Are loc faimoasa „Încărcare a Brigăzii Ușoare”, un atac cavaleresc britanic eroic, dar dezastruos, împotriva artileriei ruse. Deși militar ineficient, momentul devine simbol al curajului și al absurdității războiului.

1921 – Nașterea Regelui Mihai I al României La Sinaia se naște Mihai I, fiul principelui Carol al II-lea. Va deveni rege în două rânduri și va juca un rol crucial în actul de la 23 august 1944. După abdicarea forțată din 1947, va trăi în exil, devenind simbol al demnității regale.

1944 – Eliberarea orașului Carei de către Armata Română – Ultimul oraș românesc eliberat de sub ocupația horthystă, Careiul devine simbolul reîntregirii teritoriale după Dictatul de la Viena. Este considerat momentul final al campaniei de eliberare a Transilvaniei de Nord.

1959 – Instituirea oficială a Zilei Armatei Române Prin Decretul nr. 381, 25 octombrie este desemnată Ziua Armatei Române. Se marchează anual prin ceremonii militare, arborarea drapelului și comemorarea eroilor căzuți.

1983 – Invazia americană în Grenada Statele Unite lansează operațiunea „Urgent Fury” pentru a înlătura regimul marxist și a proteja cetățenii americani. Acțiunea reflectă politica externă a Războiului Rece și provoacă reacții internaționale controversate.

2001 – Lansarea oficială a sistemului de operare Windows XP Microsoft lansează Windows XP, unul dintre cele mai populare și longevive sisteme de operare din istoria calculatoarelor personale. Va deveni standardul global pentru utilizatorii de PC-uri timp de peste un deceniu.

2025 – Ceremonii dedicate Zilei Armatei Române în Carei și Satu Mare În contextul geopolitic actual, cu războiul din Ucraina în desfășurare, manifestările din 2025 capătă o semnificație sporită. Sunt organizate defilări, slujbe religioase și ceremonii comemorative în garnizoanele din țară și în teatrele de operațiuni externe.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Proiect de hotărâre | Subvenția de 10 lei la apă, ideea USR care s-a înecat la Primărie!

Published

on

Pe ordinea de zi a ședinței ordinare a Consiliului Local Călărași din 30 octombrie 2025 se află un proiect inițiat de consilierii locali USR, Costin Mirescu și Giurcan Amelia. Cei doi propun ca Primăria Călărași să acorde o subvenție lunară de 10 lei de persoană pentru plata serviciilor de apă și canalizare prestate de Ecoaqua SA, până la sfârșitul anului 2026. De acest sprijin ar urma să beneficieze doar persoanele fără datorii la apă și canal.

În expunerea de motive, inițiatorii susțin că măsura ar fi necesară în contextul majorării tarifelor la utilități și ar reprezenta un ajutor minim pentru populația afectată de scumpiri.

Documentul a fost înregistrat la Primăria Călărași sub numărul 131325/23.09.2025 și urmează să fie dezbătut în plenul Consiliului Local.

Aparatul de specialitate al primarului a analizat propunerea și a emis un raport nefavorabil. În document se arată că, deși intenția de sprijin a populației este justificată social, nu există în legislația actuală un mecanism clar care să permită acordarea uniformă a unor astfel de subvenții.

Advertisement

Direcția Juridică și Direcția Economică din cadrul Primăriei Călărași au transmis că proiectul USR nu se poate fundamenta pe prevederile legale invocate. Reprezentanții instituției menționează că legislația actuală permite finanțarea investițiilor în infrastructura de apă și canalizare, dar nu acordarea directă de subvenții persoanelor fizice pentru plata serviciilor furnizate.

În concluzie, raportul de specialitate semnat de șeful Serviciului Juridic, Rizvan Ștefan, și directorul economic, Nae Valentina, recomandă respingerea proiectului, precizând că „nu se poate pune în sarcina Consiliului Local acordarea unei astfel de subvenții, în lipsa unui temei legal clar”.

Proiectul urmează să fie supus votului consilierilor în ședința de joi, 30 octombrie, la sediul Primăriei Municipiului Călărași.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement

Continue Reading

Știri

Ateliere de toamnă la Biblioteca Județeană Călărași: povești, culoare și zâmbete în ultima zi din „Școala Altfel”

Published

on

Biblioteca Județeană Călărași a încheiat săptămâna „Școala Altfel” cu o zi dedicată toamnei și creativității. Activitatea „Magia Toamnei prin Lecturi și Ateliere de Îndemânare” a adus împreună copiii din trei grădinițe din municipiu:

  • Grădinița Voinicel (Amicii), coordonată de educatoarele Nicoleta Stan și Aurelia Voicu

  • Grădinița Step by Step, coordonată de educatoarea Georgiana Dugheru

  • Grădinița Aricel, coordonată de educatoarele Andreea Nicolae și Ionela Badea

Cei mici au descoperit farmecul poveștilor de toamnă prin lecturi captivante, apoi și-au pus creativitatea la încercare în ateliere de îndemânare, realizând adevărate opere de artă din frunze, castane și alte materiale naturale.

Copiii s-au bucurat de o experiență plină de culoare, zâmbete și voie bună, iar activitățile le-au reamintit tuturor cât de frumoasă poate fi toamna privită prin ochii lor.

Evenimentul face parte din programul educativ desfășurat de Bibliotecă în cadrul „Școala Altfel – Ziua 5”, dedicat lecturii, creativității și colaborării cu instituțiile de învățământ preșcolar din Călărași.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading