Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 11°C | Anul XI Nr. 530

La zi

Viața și moartea femeilor islamice

Published

on

Ce este lapidarea?

Lapidarea este o formă de pedeapsă capitală în care o persoană este ucisă prin aruncarea cu pietre de către un grup de oameni. Această practică are rădăcini istorice în anumite tradiții religioase și culturale, fiind asociată în special cu unele interpretări ale legii islamice (Sharia), dar și cu practici din alte tradiții antice, inclusiv în iudaism și creștinismul timpuriu. În contextul islamic, lapidarea este aplicată, în teorie, pentru infracțiuni grave, cum ar fi adulterul sau alte încălcări ale codurilor morale, conform unor interpretări stricte ale textelor religioase, în special hadith-urilor. Procesul implică adesea îngroparea victimei până la gât (pentru femei) sau până la talie (pentru bărbați), urmată de aruncarea cu pietre până la deces.

Se mai practică lapidarea în prezent?

Da, lapidarea se mai practică în 2025, dar cazurile sunt rare și concentrate în anumite regiuni sau țări unde se aplică interpretări stricte ale legii Sharia. Pe baza informațiilor disponibile, situația este următoarea:

  • Iran: Lapidarea rămâne legală conform Codului Penal Islamic pentru infracțiuni precum adulterul. Totuși, aplicarea sa a devenit mai rară în ultimii ani din cauza criticilor internaționale și a presiunilor organizațiilor pentru drepturile omului, cum ar fi Amnesty International. Când are loc, lapidarea este adesea înlocuită cu alte forme de execuție, cum ar fi spânzurarea, dar cazuri izolate pot apărea, mai ales în zone mai puțin vizibile public.
  • Afganistan: De la revenirea talibanilor la putere în 2021, au fost raportate cazuri sporadice de lapidare în zonele controlate de aceștia, în special pentru acuzații de adulter sau alte “infracțiuni morale”. Aceste execuții sunt adesea extrajudiciare și nu sunt întotdeauna documentate oficial.
  • Alte țări: În țări precum Arabia Saudită, Pakistan sau Somalia, lapidarea este teoretic permisă în anumite coduri legale bazate pe Sharia, dar aplicarea sa efectivă este extrem de rară. De exemplu, în Arabia Saudită, execuțiile publice sunt mai frecvent realizate prin decapitare, iar în Pakistan, pedepse alternative tind să înlocuiască lapidarea. În regiuni din Somalia controlate de grupări islamiste, cum ar fi Al-Shabaab, lapidarea poate avea loc, dar astfel de cazuri sunt izolate.

Context și controverse

Lapidarea este extrem de controversată și considerată de organizațiile internaționale pentru drepturile omului o pedeapsă crudă, inumană și degradantă, încălcând tratatele internaționale, cum ar fi Declarația Universală a Drepturilor Omului. Criticii subliniază că această practică afectează disproporționat femeile și este adesea aplicată în baza unor procese judiciare netransparente, cu dovezi insuficiente sau mărturii forțate. În multe cazuri, victimele nu au acces la apărare legală adecvată.

Pe de altă parte, în comunitățile conservatoare care susțin lapidarea, aceasta este văzută ca o pedeapsă divină, justificată de texte religioase. Totuși, chiar și în țările islamice, există dezbateri interne privind reformarea sistemelor judiciare și eliminarea pedepselor arhaice, pe fondul modernizării și influenței globale.

Cum se desfășoară lapidarea?

Lapidarea, ca formă de pedeapsă capitală, este un proces brutal și strict reglementat în sistemele judiciare care o aplică, bazându-se pe interpretări ale legii Sharia sau pe tradiții istorice. Desfășurarea sa variază în funcție de țară, context cultural și autoritățile responsabile, dar există anumite elemente comune în practicile documentate, în special în țări precum Iranul sau zonele controlate de grupări islamiste, cum ar fi talibanii în Afganistan. Mai jos este o descriere generală a modului în care se desfășoară lapidarea, bazată pe informații reale:

Advertisement
  1. Decizia judiciară:
    • Lapidarea este de obicei ordonată de un tribunal religios sau de o autoritate care aplică legea Sharia, în urma unui proces pentru infracțiuni precum adulterul, considerat o încălcare gravă a codului moral.
    • În multe cazuri, condamnarea se bazează pe mărturii (de exemplu, patru martori oculari în cazul adulterului, conform unor interpretări ale Sharia) sau pe o mărturisire a acuzatului, care poate fi obținută sub presiune.
  2. Pregătirea execuției:
    • Locul execuției: Lapidarea are loc de obicei într-un spațiu public sau semi-public, cum ar fi o piață sau o curte, pentru a servi drept exemplu pentru comunitate, deși în unele cazuri moderne se încearcă limitarea accesului publicului din cauza criticilor internaționale.
    • Pregătirea condamnatului: Condamnatul este adesea legat sau imobilizat pentru a preveni mișcarea. În tradiția strictă, bărbații sunt îngropați în pământ până la talie, iar femeile până la gât, pentru a le limita capacitatea de a se apăra. În unele cazuri, condamnatul este înfășurat într-un cearșaf sau material textil.
    • Pietrele: Se folosesc pietre de dimensiuni medii, selectate astfel încât să provoace durere și răni grave, dar să nu ucidă instantaneu, prelungind suferința. Utilizarea pietrelor prea mari sau prea mici este uneori interzisă, conform regulilor tradiționale.
  3. Procesul lapidării:
    • Un grup de persoane, adesea membri ai comunității sau executori desemnați, aruncă pietre asupra condamnatului. În unele cazuri, participarea este obligatorie pentru martorii acuzării sau pentru membrii comunității, pentru a sublinia responsabilitatea colectivă.
    • Procesul continuă până când condamnatul își pierde cunoștința și moare, ceea ce poate dura de la câteva minute la peste o oră, în funcție de circumstanțe.
    • În anumite tradiții, dacă victima reușește să scape din groapă (în cazul bărbaților, mai frecvent), pedeapsa poate fi oprită, dar acest lucru este extrem de rar.
  4. Rolul autorităților și al comunității:
    • Execuția este supravegheată de autorități religioase sau judiciare pentru a asigura conformitatea cu regulile. În unele cazuri, mulțimea este încurajată să participe, consolidând caracterul public al pedepsei.
    • În practica modernă, în țări precum Iranul, autoritățile pot limita publicitatea execuției din cauza presiunilor internaționale, dar procesul rămâne în mare parte neschimbat.

Concluzie

Lapidarea, deși rară, continuă să fie practicată în mod izolat în țări precum Iranul și Afganistanul, în special în contexte unde interpretările stricte ale Sharia sunt aplicate. Cu toate acestea, frecvența sa a scăzut semnificativ datorită presiunilor internaționale și schimbărilor sociale. Practica rămâne un subiect sensibil, reflectând tensiunile dintre tradiție, religie și standardele moderne ale drepturilor omului.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

La zi

VIDEO. PRIMELE DECLARAȚII ALE VICTIMELOR CONFLICTULUI VIOLENT DIN UNIREA: „AM FOST PUȘI LA PĂMÂNT, LOVIȚI ȘI AMENINȚAȚI CU PISTOLUL”

Published

on

Un apel la 112 pentru muzică dată prea tare s-a transformat, duminică, în localitatea Unirea, într-un conflict violent. Intervenția polițiștilor a degenerat, iar oamenii prezenți susțin că au fost puși la pământ, loviți cu pumnii și picioarele și chiar amenințați cu armele, deși nu ar fi existat motive pentru o asemenea reacție în forță.

În exclusivitate pentru Călărași Press, doi dintre participanți, Cristian Buga și Cristi Merișanu, au relatat momentele de panică și violență prin care au trecut.

Potrivit acestora, totul a pornit de la o petrecere organizată pentru sărbătorirea victoriei echipei de fotbal din comună. O patrulă de poliție a venit în urma unei sesizări privind tulburarea ordinii publice. Petrecăreții afirmă că au acceptat sancțiunile, dar că intervenția ar fi degenerat rapid.

„Polițistul a ridicat tonul și a spus că urmează să fim sancționați. Am acceptat, dar la scurt timp a pretins că este în pericol și a chemat întăriri. Când antrenorul de fotbal a încercat să discute cu el, agentul i-a deschis portiera mașinii și l-a lovit direct în față, spărgându-i nasul”, a declarat Cătălin Buga.

Advertisement

Martorii susțin că, la scurt timp, la fața locului au sosit mai multe echipaje de poliție și jandarmi, care ar fi acționat „mai rău ca în filme”. Oamenii acuză că au fost trântiți la pământ, bruscați, înjurați și chiar amenințați cu arma.

„M-a aruncat pe jos și mi-a pus pistolul la cap. Stăteam la masă și beam cafeaua. Nu am ripostat, nimeni nu a ripostat. Se vede pe filmări”, a povestit Cristi Merișanu.

Cătălin Buga spune că inclusiv tatăl său a fost rănit în timpul intervenției, suferind o lovitură serioasă la cap: „A avut un hematom mare, aproape de tâmplă. I s-a pus viața în pericol.”

În urma incidentului, mai multe persoane au fost conduse la poliție, unele fiind reținute pentru 24 de ore. Victimele declară că vor depune plângeri penale împotriva agenților implicați.

„Nu e normal ca un polițist să vină la o intervenție și să trateze totul personal. Noi avem drepturi și ne așteptăm să fim protejați, nu agresați”, au spus participanții.

Advertisement

În loc de lege și ordine, oamenii din Unirea spun că au primit pumni, picioare și înjurături. Intervenția arată nu doar lipsă de profesionalism, ci și o atitudine de forță brută care nu-și are locul într-o comunitate ce așteaptă protecție, nu teroare.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Fapt Divers

Bijuteria verde a Amazonului: Descoperă magia Green Honeycreeper!

Published

on

Pasărea Smarald a pădurilor tropicale: Green Honeycreeper

În inima pădurilor tropicale umede din America Centrală și de Sud, unde aerul este încărcat de umiditate și culori vibrante, trăiește o bijuterie a naturii: Green Honeycreeper, cunoscut științific sub numele de Chlorophanes spiza. Această pasăre mică, parte a familiei tanagerilor, este un simbol al diversității biologice din regiuni precum Mexicul de sud, Columbia, Venezuela, Brazilia și chiar Trinidad. Cu o lungime de doar 13-14 centimetri și o greutate medie de aproximativ 19 grame, Green Honeycreeper pare un spirit al frunzișului, adaptat perfect la viața în coronamentul copacilor înalți.

Masculul este o adevărată minune vizuală: corpul său este de un verde-albăstrui strălucitor, cu o capetă neagră contrastantă și un cioc galben aprins, curbat delicat, care îi permite să pătrundă adânc în florile pentru a extrage nectarul. Femela, în schimb, adoptă un verde mai pal, asemănător ierbii, cu gâtul mai deschis la culoare, iar puii seamănă cu ea, fără iridescența masculului. Această diferență de penaj ajută la camuflaj în frunzișul dens, dar nu diminuează farmecul lor. Subspeciile, precum C. s. spiza sau C. s. caerulescens, variază ușor în nuanțe și dimensiuni, reflectând adaptările locale la habitate diverse.

Habitatul Green Honeycreeper este un tărâm al abundenței: păduri umede de șes, margini de pădure, plantații și chiar grădini tropicale. Preferă nivelurile superioare ale copacilor, unde fructele și florile sunt la îndemână, dar coboară uneori în tufe pentru a căuta hrană. Aici, adesea formează perechi sau se alătură stolurilor mixte cu alte specii de păsări, creând un balet aerian în căutarea hranei. Dieta lor este un festin variat: aproximativ 60% fructe și semințe, 20% nectar și restul insecte mici, colectate prin ciugulire din frunze sau hover-ing scurt în fața florilor. Ciocul curbat și limba cu vârf de pensulă sunt arme perfecte pentru polenizare, contribuind astfel la regenerarea ecosistemului prin dispersarea semințelor.

Viața reproductivă a Green Honeycreeper se desfășoară în ritmul sezonului ploios, când hrana abundă. Cuibul, o construcție mică din fibre vegetale și mușchi, este ascuns în ramurile înalte. Puii sunt hrăniți cu un mix de insecte și nectar, crescând rapid pentru a supraviețui amenințărilor. Deși puține detalii se cunosc despre ciclul lor complet, vocile lor – un “chip” ascuțit și strigăte înalte – răsună prin pădure, anunțând prezența lor discretă.

Advertisement

Din fericire, Green Honeycreeper este clasificată de Uniunea Internațională pentru Conservarea Naturii (IUCN) ca “Least Concern”, datorită distribuției largi și populațiilor stabile. Totuși, amenințările nu lipsesc: defrișările pentru agricultură, invazia plantelor exotice și schimbările climatice perturbă habitatele fragile. Eforturile de conservare, precum protejarea pădurilor tropicale și promovarea practicilor sustenabile, sunt esențiale pentru a păstra această pasăre vibrantă în viitor.

Green Honeycreeper ne amintește de fragilitatea frumuseții tropicale – o lecție vie despre importanța păstrării echilibrului natural.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Donație generoasă pentru bunicuțele de la Căminul „Sf. Antim Ivireanul”: lucruri frumoase, croșetate cu bucurie

Published

on

Zi plină de emoție și recunoștință la Căminul „Sfântul Antim Ivireanul”, unde bunicuțele au primit o donație generoasă ce le-a adus multă bucurie. Materialele oferite au fost folosite imediat pentru activități de croșetat, transformând darurile primite în mici creații pline de culoare și frumusețe.

Directorul instituției, Ilinca Enescu, a transmis mulțumiri doamnei Toader Doina, reprezentant al Merceria Deea Bia Tacea SRL, pentru sprijinul oferit. „Un gest minunat, primit cu multă bucurie și entuziasm! Bunicuțele noastre au fost astăzi harnicuțe și foarte fericite”, a declarat conducerea căminului.

Imaginile surprind momente de liniște și creativitate, în care seniorii, cu zâmbetul pe buze, croșetează alături de colegele lor, bucurându-se de lucrurile primite.

Astfel de gesturi de solidaritate aduc lumină și căldură în viața celor aflați în grija căminului, demonstrând că binele se poate țese, fir cu fir, cu suflet și generozitate.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading