Connect with us

Comunicate de presă

USR Călărași / Proiecte USR pentru reforma administrației locale și stoparea risipei banului public. Mai puțini viceprimari și mai puțini angajați în comunele mici

Proiecte USR pentru reforma administrației locale și stoparea risipei banului public. Mai puțini viceprimari și mai puțini angajați în comunele mici
După proiectele care vizează reforma administrativ-teritorială a României, USR continuă, la inițiativa deputatului Alin Apostol, demersurile pentru ca România să aibă instituții mai puține și mai eficiente, în care banul public să fie cheltuit cumpătat. Una dintre măsurile propuse presupune desființarea posturilor de viceprimari în comunele cu mai puțin de 1.500 de locuitori, iar în comunele cu populație între 1.500 și 3.000 de locuitori să nu existe angajați la cabinetului viceprimarului.
În prezent, o cincime din veniturile României se duc pe finanțarea administrației locale. Adică, la fel de mult cât pe pensii și asigurări sociale. Iar din banii care ajung la autoritățile locale, 20% se duc doar pe cheltuielile de personal.
„Miliarde de euro sunt pompate suplimentar către administrațiile locale direct prin pixul lui Ciolacu (cunoscut și ca Fondul de Rezervă al Guvernului) sau prin programe naționale de investiții ori programe europene. Pentru guvernarea PSD+PNL nu contează nevoia, calitatea, echitatea și durabilitatea, ci volumul și paraîndărătul. Pentru că acest sistem administrativ feudal exclusiv la cheremul politicului nu mai poate continua, am propus mai multe măsuri pentru Reforma Administrativ-Teritorială, printre care și legea reorganizării administrativ-teritoriale, cu care ar trebui să înceapă orice discuție. Ideal pentru România ar fi ca acestea să fie adoptate și implementate cât mai rapid. Dacă Alianța Roșie PSD-PNL nu le va accepta, sper ca măcar aceste măsuri punctuale de reducere a risipei să fie adoptate, că tot se laudă Marcel Ciolacu, de un an încoace, cum taie el din cheltuieli”, afirmă deputatul USR Alin Apostol.
Pachetul de legi privind reforma administrației publice locale, semnat și de deputații USR Claudiu Năsui și Emanuel Ungureanu, aduce mai multe propuneri de modificare a Codului administrativ.
Cea mai importantă dintre ele vizează desființarea funcției de viceprimar în cazul comunelor sub 1.500 de locuitori. De asemenea, în cazul comunelor cu o populație între 1.500 și 3.000 de locuitori, proiectul (https://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect…) propune să nu existe angajați la cabinetul viceprimarului.
„Vă amintiți de comuna Bătrâna din județul Hunedoara, cu mai puțin de 90 de locuitori? Și nu este singurul exemplu de acest fel. Pe datele administrative, avem 380 de comune cu mai puțin de 1.500 de locuitori și alte 1.546 de comune cu mai puțin de 3.000 de locuitori. În prima situație, nu se justifică să existe un viceprimar, consilierii locali pot îndeplini anumite atribuții pe rând, printr-un sistem rotativ. În a doua situație, nu se justifică să avem consilier personal al viceprimarului. Sau vrem să risipim banii din bugetul public și au PSD și PNL oameni de partid ce trebuie răsplătiți cu funcții?”, afirmă deputatul USR Alin Apostol.
Alte măsuri propuse în pachetul pentru reforma administrației locale:
– *Reorganizarea instituțiilor publice aflate în subordinea consiliilor județene, consiliilor locale și serviciilor publice deconcentrate, cu excepția celor din domeniile învățământ, sănătate și social.* Proiectul (https://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect…) propune reorganizarea acestor instituții, astfel încât să se economisească bani de la bugetul de stat, prin partajarea serviciilor de contabilitate, resurse umane, achiziții publice, juridice și transport (șoferi).
– *Ghișeul UNIC*. Proiectul (https://www.senat.ro/legis/lista.aspx?nr_cls=b572…) propune constituirea Ghișeului Unic pentru servicii publice electronice la orice nivel administrativ: local, județean sau național. În acest mod, cetățenii nu vor mai fi puși pe drumuri și își vor putea rezolva problemele administrative într-un singur loc. În paralel, personalul responsabil de ghișeul unic va avea posibilitatea să instruiască cetățenii astfel încât aceștia să poată accesa în mod independent serviciile publice electronice.
– *Autonomie locală reală pentru finanțele publice.* Proiectul (https://www.senat.ro/legis/lista.aspx?nr_cls=b571…) presupune obligația Guvernului de a returna, înapoi în comunitatea locală, 10% din sumele încasate din taxele și impozitele plătite de operatorii economici din respectiva unitate administrativ-teritorială. Este nevoie ca orașele mari să fie lăsate să se dezvolte și să nu mai susțină primării mici, cu zeci sau sute de angajați, care sunt falimentare. Avem nevoie de o reformă reală a modului în care statul alocă sume unităților administrativ-teritoriale și, mai ales, avem nevoie de o reformă administrativ-teritorială pentru a nu mai întreține localități falimentare.
– *Perioadă de probă pentru angajații din administrația locală.* Proiectul (https://www.senat.ro/legis/lista.aspx?nr_cls=b577…) propune preluarea în Codul administrativ al acestei practici reglementate în Codul Muncii. Concret, după examenul pe post, dar până în 3 luni de la angajare, să existe posibilitate încheierii colaborării dintre instituție și angajat, în cazul în care se constată că acesta nu demonstrează abilitățile și competențele necesare pentru postul respectiv.
Reamintim că, în octombrie, au fost depuse un prim pachet pe reforma administrativ-teritorială, sub semnătura deputaților USR Alin Apostol și Diana Stoica, și un proiect de lege pentru reorganizarea teritorială, sub semnătură parlamentarilor Alin Apostol, Narcis Mircescu și Teodor Lazăr. Acest din urmă proiect înlocuiește legea din 1968 și presupune opt județe, comune de 3.000 de locuitori și o singură primărie – în loc de șapte – la București.

CMF 11240015

Comunicate de presă

PRECIZĂRI – În actele normative referitoare la calitatea de asigurat nu există erori

Având în vedere informațiile inexacte apărute în spațiul public referitoare la obținerea calității de asigurat în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală, din asocierea cu o persoană juridică, din cedarea folosinţei bunurilor, din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, din investiţii și din alte surse[1], CNAS precizează:

La finele anului 2024, dintr-un total de 6.504.399 de persoane plătitoare de contribuție la FNUASS[2], un număr de 242.098 de persoane fizice care realizau exclusiv venituri de natura celor prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c) – h) din Codul fiscal au optat pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, conform evidenței CNAS.

Pentru obținerea calității de asigurat în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate în situația persoanelor fizice care realizează venituri de natura celor menționate, atât dispozițiile Codului fiscal, cât și ale Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății sunt clare.

Astfel, aceste persoane fizice pot opta pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate (art. 180 alin. (1) lit. b) și alin. (3) din Codul fiscal). Contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată se evidenţiază în Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice (D212), care se depune oricând în cursul anului în care se optează pentru plata contribuţiei.

Advertisement

Calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate se acordă de la data depunerii declarației D212 (art. 222 alin. (3) din Legea nr. 95/2006) și expiră la termenul legal de depunere a declaraţiei D212, dacă persoanele respective nu depun o nouă declaraţie pentru perioada următoare, prin care este stabilită contribuţia de asigurări sociale de sănătate potrivit legii (art. 267 alin. (2^2) din Legea nr. 95/2006).

Cu alte cuvinte, persoanele fizice care realizează numai venituri de natura celor de la art. 155 alin. (1) lit. c) – h) din Codul fiscal, pentru care nu este reglementată reținerea la sursă a contribuției, au posibilitatea să opteze pentru plata contribuției prin depunerea declarației D212, astfel încât să poată obține calitatea de asigurat în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.

În acest sens, Ordinul președintelui CNAS nr. 763/2025 a fost emis în temeiul și în limita normelor de nivel primar și nu cuprinde nicio confuzie.

Deși CNAS nu a primit sesizări pe această temă din partea persoanelor aflate în categoriile menționate mai sus, a luat toate măsurile preventive în ceea ce privește procedurile de comunicare interinstituțională și a operat toate modificările necesare în PIAS[3], pentru ca acest grup important de asigurați să poată beneficia de servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale.

 Biroul de presă

Advertisement

[1] Potrivit art. 155 alin. (1) lit. c) – h) aceste venituri sunt următoarele:

„c) venituri din drepturi de proprietate intelectuale, definite conform art. 70;

d) venituri din asocierea cu o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125;

e) venituri din cedarea folosinţei bunurilor, definite conform art. 83;

f) venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, definite conform art. 103;

Advertisement

g) venituri din investiţii, definite conform art. 91;

h) venituri din alte surse, definite conform art. 114;”

[2] Fondul Național de Asigurări Sociale de Sănătate, gestionat de CNAS;

[3] Platforma Informatică din Asigurările de Sănătate.

Advertisement
Continue Reading

Comunicate de presă

CJ Călărași are prima reacție despre accesul către Plaja Tineretului din Călărași

COMUNICAT DE PRESĂ

Cu privire la situația accesului către Plaja Tineretului din Călărași

 

În urma informațiilor apărute în spațiul public referitoare la blocarea accesului către Plaja Tineretului și presupusa implicare a Consiliului Județean Călărași, dorim să facem următoarele precizări:

Advertisement

Consiliul Județean Călărași NU are în proprietate/ administrare Plaja Tineretului, precum nici drumul forestier/ calea de acces către aceasta.

Terenul (drumul de acces) la care se face referire se află în administrarea Regiei Naționale a Pădurilor – Direcția Silvică Călărași.

Dezinformările apărute în mediul online nu reflectă realitatea juridică a proprietății sau responsabilităților administrative. În mod regretabil, astfel de afirmații riscă să inducă în eroare opinia publică.

Consiliul Județean Călărași derulează, în prezent, un proiect amplu în imediata vecinătate a zonei, intitulat „Dezvoltare turistică a brațului Borcea – Călărași – Port turistic de agrement”, cu obiectivul clar de a valorifica și moderniza potențialul turistic al zonei, în beneficiul comunității locale.

Asigurăm cetățenii județului că investițiile noastre se desfășoară transparent, etapizat și conform tuturor normelor legale, iar spațiile publice reabilitate vor fi accesibile și primitoare pentru călărășeni și vizitatori deopotrivă.

Advertisement

Facem apel la responsabilitate din partea tuturor celor care comunică public informații legate de proiectele de interes județean și îi îndemnăm pe cetățeni să se informeze din surse oficiale.

Consiliul Județean Călărași rămâne deschis dialogului și va continua să sprijine dezvoltarea durabilă a județului, inclusiv în ceea ce privește infrastructura de agrement și turism.

Compartiment Comunicare

Consiliul Județean Călărași

Advertisement
Continue Reading

Comunicate de presă

USR Călărași / Vaccinarea gratuită anti-HPV extinsă până la 26 de ani – un pas esențial pentru sănătatea publică

Parlamentul României a adoptat miercuri, cu un larg sprijin politic, legea care extinde vaccinarea gratuită împotriva HPV pentru tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 26 de ani. Este o victorie importantă pentru sănătatea publică și o măsură așteptată de mulți ani de către medici și societatea civilă.

Anual, peste 4.300 de femei din România sunt diagnosticate cu cancer de col uterin, iar aproximativ 1.900 își pierd viața. În fiecare zi, 5 femei mor din cauza unei boli care poate fi prevenită. 95% dintre cazuri sunt cauzate de infecția cu virusul HPV – iar singura metodă dovedită științific de prevenție este vaccinarea.

Legea, inițiată de PNL și semnată și de parlamentari USR, reprezintă o continuare firească a măsurilor luate în 2021, când Ministerul Sănătății – aflat atunci sub conducerea USR – a extins vaccinarea gratuită până la 18 ani.

Această extindere până la 26 de ani înseamnă șanse reale pentru prevenție, control și educație în sănătate. Țări din întreaga Europă au demonstrat deja eficiența acestei politici. România nu-și mai poate permite întârzieri.

Advertisement

Este inacceptabil ca, în 2025, să mai existe voci politice care promovează dezinformarea. Recent, într-o moțiune simplă, partidele extremiste AUR, SOS și POT au catalogat vaccinul anti-HPV drept „o politică periculoasă”. Răspundem ferm: o politică periculoasă este negarea științei și promovarea conspirațiilor care pun în pericol vieți.

Facem apel către toți tinerii eligibili și familiile acestora să se informeze din surse sigure și să profite de această oportunitate oferită prin sistemul public de sănătate.

Prevenția salvează vieți. Vaccinarea înseamnă responsabilitate.

 

USR Călărași

Advertisement

Președinte interimar

Amelia Elena Giurcan

Continue Reading