Connect with us

Știri

Un volum care prezintă 28 de ani de istorie a Călărașiului în nu mai puțin de 500 de documente a fost lansat

Urmăriți știrile Călărașipress.ro pe Whatsapp

Constantin Tudor, în calitate de coordonator, și Nicolae Țiripan publică volumul „CĂLĂRAȘII în documente și izvoare istorice vol. II (1919-1947). Volumul conține nu mai puțin de 500 de documente. Lansarea a avut loc pe 18 aprilie în sala de ședințe a Consiliului Local municipal, într-un eveniment editorial susținut de Primăria Municipiului Călărași și Muzeul Municipal. 

În urmă cu an a fost publicat primul volum, unde sunt prezentate 1500 de documente din perioada anilor 1541 – 1989 care oferă o imagine detaliată și complexă a istoriei municipiului Călărași. 

„După ce anul trecut, grație sprijinului primit din partea Primăriei Călărași și implicării directe a Muzeului Municipal, am reușit să publicăm primul volum din proiectul ”CĂLĂRAȘII în documente și izvoare istorice”, conceput ca un corpus masiv de documente de arhivă și izvoare de presă care să aducă în atenția iubitorilor de istorie locală în jur de 1.500 de documente din perioada anilor 1541 – 1989, iată că oferim călărășenilor, și nu numai lor, cel de-al doilea volum care încorporează 500 de documente din anii 1919 – 1947”, a spus prof. dr. Constantin Tudor, coordonator al volumului. 

Advertisement

La eveniment au fost prezente și câteva nume din administrația municipiului, printre care și primarul Marius Dulce sau președintele Consiliului Județean, Vasile Iliuță. 

„Pe parcursul mandatului încredințat de cetățenii Călărașiului în urmă cu aproape 4 ani, am sprijinit și încurajat toate acțiunile întreprinse de Muzeul Municipal, instituție aflată în subordinea primarului și care în acest an împlinește 10 ani de la înființare. Unul dintre proiectele de suflet pe care le-am îmbrățișat și susținut din start îl constituie elaborarea și publicarea unui corpus de documente istorice privind evoluția așezării de la cotul Borcei, începând cu prima atestare documentară și până în zilele noastre”, a declarat Marius Dulce. 

Constantin Tudor a absolvit Facultatea de Istorie – Geografie din Constanța și Facultatea de Istorie – Filosofie din cadrul Universității din București. Călărășeanul și-a luat și diploma de doctorat în 1999, cu o lucrare în istoriografia românească.

Acesta a întemeiat Filiala Călărași a Arhivelor Naționale și s-a aflat în fruntea instituției timp de opt ani. În acest timp a inițiat proiectul de reabilitare a fostei cazărmi a pompierilor din Călărași, unde au fost mutate arhivele călărășene în 1988, scrie Ziua Constanța. Din 1990 și până în 1996, el a fost inspector șef la fostul Inspectorat Județean pentru cultură Călărași.

Advertisement

Știri

Lucrările de dragare pe brațul Borcea au fost sistate din cauza scăderii nivelului Dunării

Lucrările de dragare pe brațul Borcea au fost sistate temporar, din cauza scăderii accentuate a nivelului apelor Dunării, informează Consiliul Judeţean Călăraşi.

Conform declarației lui Alexandru Drăgulin, șeful Agenției Căi Navigabile Călărași, „nivelul apei a coborât sub limita necesară pentru ca navele să poată lucra în condiții normale. Datorită pescajului mic, nava nu se poate încărca cu nisip și nu îl poate transporta. Lucrările vor putea fi reluate doar când Dunărea va ajunge la cota de +100 cm, ceea ce, din păcate, nu se va întâmpla prea curând.”

Intervenția planificată prevede utilizarea a două nave: dragă „Comana”, care va perfora fundul brațului acolo unde este depus un strat gros de nisip, și nava „Cernavodă”, care va aspira și transporta nisipul dislocat. Scopul este refacerea adâncimilor necesare pentru circulația sigură a navelor, în conformitate cu standardele Comisiei Dunării.

Lucrările au început la sfârșitul lunii mai, după sosirea navei „Cernavodă” în portul Călărași, și au fost desfășurate în zona kilometrilor fluviali 90 – 100, conform Avizului către Navigatori emis de Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați.

Advertisement

Consiliul Județean Călărași reafirmă angajamentul său de a susține toate demersurile menite să asigure navigabilitatea Dunării, să protejeze infrastructura portuară și să valorifice potențialul economic al transportului fluvial în județ.

Continue Reading

Știri

Călărași: Pista de biciclete din Parcul Jirlău s-a surpat la câteva luni după inaugurare. Primăria anunță reparații pe garanție

Pista de biciclete din Parcul Jirlău, una dintre investițiile recente ale Primăriei Călărași, a cedat la doar câteva luni de la finalizare. Crăpăturile întinse pe toată lungimea traseului au dus la decizia autorităților de a interveni de urgență, iar în prezent, pista este în mare parte decopertată, urmând să fie reasfaltată.

Deși lucrarea a fost finalizată relativ recent, calitatea slabă a execuției a devenit evidentă în scurt timp. Problemele de structură și surparea în anumite porțiuni au ridicat semne de întrebare cu privire la modul în care a fost proiectată și realizată această investiție, în special având în vedere proximitatea malului lacului.

Primarul municipiului Călărași, Marius Dulce, a transmis că reparațiile nu vor fi suportate din bugetul local, întrucât pista este încă în perioada de garanție.

„Pista de biciclete este în garanție și din acest motiv am cerut reparația pe segmentele care prezintă neconformități. S-a realizat încă o expertiză tehnică a zonei, fiind și malul lacului, iar de săptămâna viitoare începe turnarea asfaltului special”, a precizat edilul.

Acesta a dat asigurări că niciun obiectiv nu va fi refăcut pe cheltuiala primăriei:

Advertisement

„Vreau să înțeleagă toți cetățenii că nimic nu vom reface pe banii noștri, fiecare obiectiv va fi finalizat conform proiectului.”

Lucrările de reparație vor continua în perioada următoare, iar pista de biciclete va rămâne închisă temporar. Municipalitatea nu a anunțat, deocamdată, un termen clar pentru finalizarea reparațiilor.

Această situație ridică din nou întrebări despre calitatea lucrărilor publice și despre modul în care sunt supervizate și recepționate proiectele de infrastructură urbană în Călărași.

Continue Reading

Știri

„Nu punem nici un popic!” Primăria Călărași blocată de… garanție!

De ce arată orașul ca un șantier cu dale sparte și mobilier urban degradat?

Ai trecut prin centrul Călărașiului și ai văzut dale sparte, popici (acele stâlpișori de protecție) dărâmați sau mobilier urban lăsat de izbeliște? Ți-ai zis, probabil: „Ce face primăria? Nu vede nimeni?” Ei bine, surpriză: vede, dar nu poate face nimic.

Primarul Dulce: „Dacă intervenim, pierdem garanția”

Într-o discuție aprinsă din ședința Consiliului Local din 26 iunie 2026, primarul Marius Dulce a explicat de ce nu se repară nimic în unele zone: totul e „în garanție”.

Totul a pornit de la nemulțumirea mai multor consilieri locali, dar și din reclamațiile primite de la cetățeni: „Centrul arată jalnic!” — au spus mai mulți aleși în ședința Consiliului Local Călărași din 26 iunie 2026.

Băncile sunt rupte, dalele de granit crăpate, iar popicii care ar trebui să protejeze trotuarele sunt căzuți sau lipsesc. Cei prezenți au cerut explicații clare: Cine repară? Când? De ce nu se face nimic?

Advertisement

Răspunsul a fost unul care i-a lăsat mască pe mulți: „Nu putem repara nimic. Totul e în garanție!” — a declarat primarul Marius Dulce. Această justificare a declanșat un val de reacții și discuții aprinse despre cât timp trebuie să mai stea orașul „în așteptare”, doar pentru că lucrările sunt „protejate” de garanții contractuale.

Așadar, orice reparație ar însemna pierderea banilor asigurați prin contractele de execuție. În plus, nici în carosabil nu pot face nimic fără aprobări în lanț.

Cetățenii sparg, primăria „notează”

Consilierii au cerut intervenții rapide. Se mătură cioburi, se dărâmă stâlpișori, dar primăria „doar notează”. De ce? Pentru că toate aceste lucrări sunt sub supravegherea firmelor de construcții până la expirarea garanției. Orice reparație făcută de primărie ar însemna că firma nu mai e responsabilă.

„Dacă intru să schimb un popic azi, mâine vine constructorul și zice că l-am stricat eu, nu el,” a explicat primarul.

Și popicii-s cu scandal!

Pe strada București, de exemplu, stâlpii montați sunt considerați prost aleși. Proiectantul „n-a vrut să renunțe la model”. Dulce spune că acum nu mai găsește același tip de popic, iar oamenii se întreabă: „De ce nu puneți alții?”. Răspunsul e același: garanția!

Advertisement

„Bani avem, dar suntem legați de mâini”

E clar că primăria nu duce lipsă de intenții bune sau de bani europeni, dar e blocată într-o capcană birocratică în care „garantia e sfântă”.

Continue Reading