La zi
Temperaturi negative în România încă din octombrie 2025

La zi
TVA în HoReCa la 21%: Falimente și scumpiri

Din 2026, TVA în HoReCa ar putea crește de la 11% la 21%, dacă încasările din august-octombrie 2025 nu satisfac guvernul. Majorarea, parte a măsurilor pentru reducerea deficitului bugetar, urmează creșterii de la 9% la 11% din august 2025 (Legea nr. 141/2025).
-
Scumpiri: Prețurile în restaurante și hoteluri ar putea crește cu 10-25%, reducând consumul și turismul.
-
Falimente: Peste 4.000 de unități (10%) riscă închiderea, cu 40.000-50.000 de concedieri.
-
Evaziune fiscală: TVA de 21% ar încuraja neemiterea bonurilor fiscale, afectând încasările statului.
-
Turism: România ar deveni mai puțin competitivă față de țări cu TVA redus (Franța 10%, Germania 7%).
Reacții
HORA și FPIOR cer menținerea cotei de 11% și dialog cu guvernul. Digitalizarea e văzută ca soluție mai bună decât majorarea taxelor.
Creșterea TVA la 21% amenință HoReCa la falimente și scumpiri, afectând turismul și economia. Decizia finală din toamna 2025 va fi crucială.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
La zi
Alertă la Sulina: Drone rusești în apropierea graniței pun armata română în gardă

Incident din 4-5 septembrie 2025:
În seara zilei de 4 septembrie 2025, sistemele radar ale Ministerului Apărării Naționale (MApN) au detectat un grup de drone aeriene la aproximativ 36 de mile marine nord-est de Sulina, în apropierea graniței cu Ucraina. Ca răspuns, două avioane de luptă Eurofighter Typhoon ale Forțelor Aeriene Germane, dislocate la Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu, au fost trimise pentru a monitoriza zona. La scurt timp după stabilirea contactului radar, dronele și-au schimbat traiectoria spre nord, iar semnalul lor electronic a dispărut. Avioanele germane au continuat misiunea de supraveghere și apoi au revenit la bază. Nu s-a raportat nicio pătrundere confirmată în spațiul aerian românesc în acest caz specific.
- Atacuri rusești în zonă: Dronele rusești vizează frecvent porturile ucrainene de la Dunăre, precum Ismail sau Reni, aflate în apropierea graniței cu România. Aceste atacuri au determinat emiterea frecventă de mesaje RO-Alert în județul Tulcea, inclusiv în Sulina, pentru a avertiza populația despre riscul căderii unor resturi din spațiul aerian.
- Răspunsul României: Armata română monitorizează constant spațiul aerian cu avioane F-16 sau alte aeronave aliate (cum ar fi Eurofighter Typhoon germane sau F-18 spaniole) și emite alerte RO-Alert atunci când există riscuri. Începând cu 26 februarie 2025, România a adoptat o lege care permite armatei să doboare drone care pătrund ilegal în spațiul aerian național, dar în multe cazuri, dronele sunt doar monitorizate dacă nu reprezintă o amenințare directă.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Fapt Divers
Dezastrul zborului 191 American Airlines: Tragedia din 1979

Pe 25 mai 1979, cerul de deasupra orașului Chicago a fost martorul uneia dintre cele mai devastatoare catastrofe aviatice din istoria Statelor Unite. Zborul 191 al American Airlines, operat de un avion McDonnell Douglas DC-10, s-a prăbușit la doar câteva momente după decolarea de pe Aeroportul Internațional O’Hare. Tragedia a curmat viețile tuturor celor 271 de pasageri și membri ai echipajului de la bord, împreună cu două persoane aflate la sol, totalizând 273 de victime. Aceasta a fost, la acea vreme, cea mai gravă catastrofă aeriană din istoria SUA.
Zborul 191 era programat să zboare de la Chicago la Los Angeles. În timpul decolării, motorul stâng al avionului s-a desprins de aripă, provocând daune critice sistemelor hidraulice și electrice. Avionul a intrat într-o înclinare necontrolată și s-a prăbușit într-un câmp din apropiere, explodând la impact. Ancheta ulterioară a stabilit că accidentul a fost cauzat de o eroare de mentenanță: proceduri necorespunzătoare utilizate de American Airlines pentru demontarea și reinstalarea motorului au slăbit structura de susținere a acestuia.
Dezastrul a avut un impact profund asupra industriei aviatice, ducând la revizuirea procedurilor de mentenanță și la interzicerea temporară a zborurilor DC-10 în SUA. Tragedia zborului 191 rămâne un memento al importanței rigorii în mentenanța aeronavelor și al consecințelor fatale ale erorilor umane.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.