Șoferii primesc vești îmbucurătoare! Limita maximă a tarifelor RCA va rămâne în vigoare încă trei luni, până la sfârșitul lui iunie 2025. Propunerea, probabil venită din partea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), se află în prezent la Ministerul de Finanțe și ar urma să fie aprobată de Guvern până la încheierea anului. Cu toate acestea, s-ar putea ca aceasta să fie ultima extindere a acestei reglementări.
Proiectul de plafonare a tarifelor RCA a fost lansat pentru prima dată în primăvara lui 2023, ca urmare a falimentului Euroins, o companie care gestiona peste 3 milioane de clienți. De atunci, măsura a fost extinsă de mai multe ori, ultima prelungire având loc pe 18 decembrie 2024. În acea zi, Marcel Ciolacu a aprobat o extindere de trei luni, valabilă până pe 31 martie 2025.
„Vrem să preîntâmpinăm apariția unor dezechilibre în piață și să prevenim creșterea prețurilor pentru aceste polițe. Plafonarea a fost decisă în aprilie 2023, și prelungită succesiv, iar efectul a fost calmarea pieței RCA”, a declarat atunci Marcel Ciolacu.
Ce mai e nou cu tarifele RCA? Inițial, proiectul de plafonare urma să expire la sfârșitul lunii martie, dar autoritățile au decis să îl extindă cu încă trei luni. Astfel, șoferii români se vor bucura de prețuri limitate la RCA până la finalul lui iulie 2025.
Propunerea a fost deja trimisă către Ministerul de Finanțe și va intra în curând în dezbatere publică. După această etapă, Guvernul va trebui să o aprobe. Totuși, un detaliu important merită atenție: conform unor surse guvernamentale citate de Hotnews.ro, aceasta ar putea fi ultima dată când măsura este prelungită.
Chiar și cu această măsură în vigoare, șoferii rămân nemulțumiți de costurile asigurărilor. Conform datelor oficiale, în 2025, prețurile RCA au urcat cu până la 30% comparativ cu 2024. Tinerii sub 30 de ani, văzuți ca fiind mai predispuși la riscuri în trafic, sunt cei mai afectați financiar. Totodată, șoferii din regiuni cu o incidență ridicată a accidentelor, precum Ilfov și București, se confruntă cu tarife mai mari.
De pildă, un conducător auto sub 30 de ani din București, posesor al unei mașini cu un motor de peste 300 kW, va scoate din buzunar peste 5.200 de lei anual pentru RCA. În contrast, un șofer cu vârsta între 51 și 60 de ani, dintr-o zonă cu risc redus și care conduce un autovehicul mic, sub 50 kW, va plăti în jur de 1.000 de lei pe an