La zi
Semnificația istorică a zilei de 31 iulie

Fapt Divers
Coada de foc cu urechi roșii: Diamantul ascuns al Australiei

Coada de foc cu urechi roșii (Stagonopleura oculata), cunoscută și sub numele de diamant cu urechi roșii, este o pasăre mică și fascinantă, originară din sud-vestul Australiei. Această specie din familia Estrildidae atrage atenția prin penajul său colorat și comportamentul social vibrant, fiind o prezență fermecătoare în habitatele sale naturale.
Caracteristici fizice
Coada de foc cu urechi roșii este o pasăre de dimensiuni reduse, măsurând aproximativ 10-12 cm în lungime. Penajul său este o combinație elegantă de culori: spatele și aripile sunt de un căprui-oliv, pieptul este alb, iar flancurile sunt marcate cu pete albe distinctive pe un fond negru, care par să ascundă o poveste nerostită a naturii. Cea mai izbitoare trăsătură este pata roșie vibrantă din jurul urechilor, care contrastează cu masca neagră ce înconjoară ochii. Ciocul, de un roșu aprins, completează aspectul său spectaculos. Masculii și femelele sunt similari ca aspect, deși masculii pot avea culori ușor mai intense în sezonul de reproducere.
Habitat și răspândire
Această specie trăiește în pădurile de eucalipt, tufișurile și zonele de tufărișuri din sud-vestul Australiei de Vest, în special în regiuni precum pădurea Karri și zonele de coastă. Preferă zonele cu vegetație densă, unde poate găsi hrană și adăpost. Deși nu este considerată o specie migratoare, coada de foc cu urechi roșii poate efectua deplasări scurte în funcție de disponibilitatea resurselor.
Comportament și dietă
Coada de foc cu urechi roșii este o pasăre sociabilă, adesea văzută în grupuri mici sau perechi. Comunică prin triluri melodioase și sunete delicate, care adaugă o notă muzicală peisajului australian. Dieta sa constă în principal din semințe de ierburi și plante, completată ocazional cu insecte mici, mai ales în perioada de reproducere, când necesarul de proteine crește.
Reproducere
Sezonul de reproducere al acestei specii are loc primăvara și vara (septembrie-februarie în Australia). Cuiburile, construite din ierburi și ramuri fine, sunt de obicei plasate în tufișuri joase sau în vegetație densă. Femela depune 4-6 ouă, pe care ambii părinți le clocesc timp de aproximativ 14 zile. Puii părăsesc cuibul după circa 3 săptămâni, dar rămân dependenți de părinți pentru o perioadă.
Statut de conservare
Coada de foc cu urechi roșii nu este în prezent clasificată ca specie amenințată, dar populațiile sale sunt influențate de pierderea habitatului din cauza defrișărilor și a incendiilor frecvente. Eforturile de conservare din Australia vizează protejarea pădurilor și tufărișurilor care sunt vitale pentru supraviețuirea acestei specii.
Curiozități
-
Numele „coada de foc” vine de la ciocul roșu aprins, care pare să „ardă” în lumina soarelui.
-
Pata roșie de pe urechi este mai intensă la păsările sănătoase, fiind un indicator al vitalității lor.
-
În ciuda aspectului său delicat, această pasăre este surprinzător de rezistentă în mediul său natural.
Coada de foc cu urechi roșii este o dovadă a frumuseții și diversității faunei australiene, o mică bijuterie care continuă să încânte ornitologii și iubitorii de natură deopotrivă.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
La zi
Semnificația istorică a zilei de 15 septembrie

IATĂ CE S-A ÎNTÂMPLAT ÎN ACEASTĂ ZI:
1254 – S-a născut navigatorul venețian Marco Polo, cunoscut pentru relatările sale despre o călătorie în China;(d.08.01.1324).
1353 – Împăratul Carol al IV-lea de Luxemburg și regele Ungariei Ludovic I, încheie acordul de succesiune pentru tronul Ungariei.
1486 – Din porunca lui Ștefan cel Mare, domnul Moldovei (1457-1504), a început construcția unui nou palat domnesc la Hârlau.
1521 – Domnitorul Țării Românești Neagoe Basarab, ctitor al Bisericii episcopale de la Curtea de Argeș, moare și este urmat de fiul său, Teodosie.
1538 – Începutul dominației otomane asupra Moldovei. Sultanul turc Soliman intră în Suceava, capitala Principatului Moldovei.
1642 – A avut loc Sinodul de la Iași. Sinodul de la Iași a fost o întâlnire bisericească ortodoxă ce a avut loc în orașul Iași din Principatul Moldovei (astăzi în România), în perioada 15 septembrie – 27 octombrie 1642, convocată de patriarhul ecumenic Partenie I al Constantinopolului, cu sprijinul domnului moldovean Vasile Lupu.
1697 – Electorul Frederic August I de Saxonia este încoronat ca rege al Poloniei sub numele de August al II-lea al Poloniei.
1774 – A început prima domnie a lui Alexandru Ipsilanti în Muntenia (1774-1782). A reorganizat fiscalitatea și administrația, iar în domeniul justiției, a promulgat un nou cod de legi – „Pravilniceasca condică”.
1789 – S-a născut scriitorul american James Fenimore Cooper (“Ultimul mohican”, “Vânătorul de cerbi”); (m. 14 septembrie 1851)
1806 – Armatele franceze predau Bavariei orașul liber imperial Nürnberg.
1812 – Trupele ruse, în retragere, incendiază orașul Moscova în fața armatei lui Napoleon.
1821 – Colonia Guatemala, un teritoriu ce includea actualele state Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua si Costa Rica din America Centrala, si-a declarat independenta fata de Spania.
1830 – Este inaugurată în Anglia linia de cale ferată Liverpool – Manchester, prima cale ferată din lume.
1831 – În Statele Unite ( New Jersey), a circulat pentru prima oară locomotiva John Bull, cea mai veche locomotivă cu abur din lume încă în funcțiune.
1835 – În timpul celei de-a doua călătorii pe vasul HMS Beagle, Charles Darwin a ajuns în insulele Galápagos.
1848 – A avut loc cea de a treia Adunare Națională de la Blaj la care țăranii români au venit în număr de aproximativ 60.000, înarmați cu lănci și furci, notează lucrarea ”Istoria României în date” (Editura Enciclopedică, 2003). Nu a fost recunoscută ”uniunea” Transilvaniei cu Ungaria și au fost reafirmate revendicările țărănimi iobage.
1860 – A apărut la Iași, revista săptămânală științifică și literară “Ateneul român”.
1864 – În România a fost adoptata Legea privind introducerea sistemului de masuri si greutăți metrice, care urma sa fie aplicata începând cu data de 1 ianuarie 1866.
1869 – La propunerea lui Al.Papiu Ilarian și, respectiv a lui I. Heliade Radulescu, sunt alesi primii membri de onoare din străinătate ai Societății Academice Române: istoricul si omul politic francez Edgar Quinet si omul politic italian Giovenale Vegezzi-Ruscalla (15/27).
1890 -Încep ample lucrări de regularizare a cursului Dunării la Porțile de Fier.
1894 – Japonia învinge China în Bătălia de la Pyongyang, in timpul primului război chino-japonez.
1895 – Inaugurarea podului peste Dunăre, la Cernavodă; au avut loc mari festivități la care a participat si Majestatea Sa Regele Carol I. Proiectat și construit de inginerul Anghel Saligny, era la acea vreme cel mai lung pod din Europa continentală și al treilea pod din lume (4.088 m).
1895 – A apărut, la București, revista lunara “Gazeta matematica”, prima revista de specialitate in limba romana. Seria I a fost editata între 1895-1949, după 1949 editându-se alte două serii) (15/27).
1916 – Englezii au folosit pentru prima dată tancurile în bătălia de pe râul Somme, în Franța.
1959 – Nikita Hrusciov devine primul lider sovietic care vizitează Statele Unite unde se întâlnește cu președintele american Eisenhower.
1959 – Corneliu Mănescu a fost ales vicepreședinte al celei de-a XIV-a sesiuni ordinare a Adunării Generale a ONU
1963 – Patru tinere de culoare au fost ucise de membri ai grupării Ku Klux Klan într-un atentat cu bomba comis într-un centru social din Birmingham, Alabama.
1971 – Prima acțiune Greenpeace, la bordul Phyllis Cormack, împotriva testelor nucleare desfășurate de Statelor Unite.
2005 – Seara de vis a fotbalului românesc: Steaua București învinge cu 3-0 pe Valerenga, în deplasare. Dinamo București învinge cu 5-1 pe Everton Liverpool, acasă. Rapid București face 1-1 cu Feyenoord, care în retur a fost un avantaj pentru echipa românească.
2006 – Cercetătorii americani si mexicani au fost descifrat hieroglifele de pe piatra denumita “Stèle de Cascajal”, descoperită in Mexic (1999).
2013 – La București a 15-a zi consecutivă de proteste; Peste 20.000 de protestatari au cerut retragerea proiectului de lege care reglementează exploatarea minereurilor din perimetrul Roșia Montană, anularea contractului cu Roșia Montană Gold Corporation (RMGC), interzicerea exploatărilor cu cianuri în România, introducerea zonei Roșia Montană în patrimoniul UNESCO și demiterea celor patru inițiatori ai proiectului de lege. Proteste împotriva proiectului au avut loc în mai multe orașe mari ale României și în diaspora.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Fapt Divers
Tragedia zborului Singapore Airlines din 2000: O catastrofă aviatică ce a marcat istoria

Pe 30 octombrie 2000, cerul de deasupra Taiwanului a fost martorul uneia dintre cele mai tragice accidente aviatice din istoria companiei Singapore Airlines. Zborul SQ006, operat de un Boeing 747-400 cu destinația Los Angeles, s-a prăbușit la scurt timp după decolarea de pe Aeroportul Internațional Taiwan Taoyuan. Din cei 179 de pasageri și membri ai echipajului aflați la bord, 78 și-au pierdut viața, iar evenimentul a rămas un moment de referință în aviația comercială, ridicând întrebări despre siguranța zborurilor în condiții meteorologice extreme.
Contextul accidentului
Zborul SQ006 era programat să decoleze în seara zilei de 30 octombrie 2000, în ciuda condițiilor meteorologice nefavorabile cauzate de taifunul Xangsane, care adusese ploi torențiale și vânturi puternice în regiune. Avionul, un Boeing 747-400, era considerat unul dintre cele mai moderne și fiabile aparate de zbor ale vremii. Cu toate acestea, o serie de factori au contribuit la producerea dezastrului.
După ce a primit autorizarea pentru decolare, echipajul a început rularea pe pistă. Însă, din cauza vizibilității reduse și a unei erori critice, avionul a fost aliniat pe o pistă greșită – pista 05R, care era închisă pentru reparații și avea utilaje de construcție pe suprafața sa. La viteză mare, Boeing-ul a intrat în coliziune cu aceste obstacole, ceea ce a dus la ruperea aeronavei în mai multe bucăți și la izbucnirea unui incendiu devastator.
Urmările și ancheta
Salvatorii au intervenit rapid, însă amploarea dezastrului a făcut ca 78 de persoane să își piardă viața, iar alte zeci au fost rănite grav. Ancheta ulterioară, condusă de autoritățile din Taiwan și sprijinită de experți internaționali, a identificat mai mulți factori care au contribuit la accident:
-
Eroare umană: Echipajul nu a verificat suficient indicațiile sistemului de navigație și a aliniat avionul pe pista greșită.
-
Condiții meteorologice extreme: Taifunul a redus vizibilitatea și a complicat comunicarea cu turnul de control.
-
Semnalizare inadecvată: Marcajele și indicatoarele de pe aeroport nu au fost suficient de clare pentru a preveni confuzia.
Raportul final a subliniat necesitatea îmbunătățirii procedurilor de siguranță, inclusiv a instruirii echipajelor pentru operarea în condiții meteorologice dificile și a modernizării infrastructurii aeroportuare.
Tragedia zborului SQ006 a avut un impact profund asupra industriei aviatice. Singapore Airlines, recunoscută pentru standardele sale ridicate de siguranță, a implementat noi protocoale de antrenament pentru piloți și a revizuit procedurile de operare în condiții de vreme rea. De asemenea, accidentul a dus la schimbări în reglementările internaționale privind semnalizarea pistelor și gestionarea zborurilor în condiții meteorologice extreme.
La 25 de ani de la accident, tragedia zborului SQ006 rămâne un memento al importanței vigilenței și pregătirii în aviație. În ciuda progreselor tehnologice, factorul uman și condițiile imprevizibile continuă să fie provocări majore. Povestea acestui zbor subliniază necesitatea colaborării între companii aeriene, autorități și organizații internaționale pentru a preveni astfel de dezastre în viitor.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.