Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 18°C | Anul XI Nr. 524

La zi

Semnificația istorică a zilei de 3 iulie

Published

on

IATĂ CE S-A ÎNTÂMPLAT ÎN ACEASTĂ ZI:

1423 – S-a născut Regele Ludovic al XI-lea al Franței.

1608 – Exploratorul francez Samuel de Champlain a înființat orașul Quebec (in Canada de astazi). A fost numit “părintele Noii Franțe” și a ocupat funcția de guvernator până la moarte.

1642 – A murit Maria de Medici, regină a Franței, a doua soție a lui Henric al IV-lea.

Advertisement

1767 – Englezul Robert Pitcairn descoperă Insula Pitcairn, in timpul unei expediții comandate de Philip Carteret.

1767 – În Norvegia este fondat si apare in prima ediție cel mai vechi ziar încă publicat, L’Adresseavisen. L’Adresseavisen este un cotidian regional independent si conservator, publicat în orașul Trondheim, cu un tiraj zilnic de 85000 de exemplare.

1771 – A avut loc inaugurarea festivă a uzinelor siderurgice “Reșița”.

1850 – Apare la Iași publicația bisăptămânală “Zimbrul”, tribuna unionista, care va fuziona cu mai apoi cu “Steaua Dunării”, publicație a lui Kogălniceanu.

1863 – A luat sfârșit Bătălia de la Gettysburg, moment de cotitură în Războiul Civil American.

Advertisement

1863 – Dieta Transilvaniei si-a deschis lucrările la Sibiu și-a desfășurat lucrările între anii 1863-1864.

1866 – A avut loc Bătălia de la Königgrätz, care a dus la slăbirea Imperiului Austriac.

1883 – S-a născut Franz Kafka, prozator evreu ceh de limbă germană,

1886 – Karl Benz dezvăluie oficial “Benz Patent Motorwagen“, privit ca primul automobil, un vehicul conceput pentru a fi propulsat de un motor.

1900 – A avut loc prima ascensiune a unui dirijabil (zepelin). Ferdinand, conte von Zeppelin (1838-1927), constructor german de dirijabile, primul care a folosit motorul cu combustie internă pentru propulsia dirijabilelor.

Advertisement

1906 – S-a născut Horia Sima, conducător al Mișcării Legionare din România.

1928 – John Logie Baird englez a enunțat, pentru prima dată, principiul televiziunii în culori.

1939 – Se stabilesc relații diplomatice intre România și China.

1940 – Flota franceză a Atlanticului cu baza la Mers El Kebir din nordul Africii, este atacata de flota britanică din Gibraltar.

1941 – Stalin își anunță hotărârea de a purta un război total împotriva invadatorilor german ai URSS.

Advertisement

1944 – În timpul celui de-al doilea Război Mondial orașul Minsk este eliberat de naziști de către trupele sovietice în cadrul operațiunii Bagration.

1957 – În urma încercării nereușite de a-l compromite și exclude din partid pe Dej, la Plenara CC al PCR, Iosif Chişinevschi și Miron Constantinescu, căzuți în dizgrație, sunt demiși din funcțiile deținute.

1975 – Au avut loc grave inundații în România, ce au dus la instituirea stării de necesitate.

1987 – Fostul șef al Gestapoului din Lyon (Franța), Klaus Barbie, este condamnat la închisoare pe viata de un tribunal francez.

1988 – Zborul 655 al Iran Air – Un avion de tip Airbus A300 aparținând companiei naționale Iran Air, care asigura legătura între Bandar-Abbas (Iran) și Dubai (Emiratele Arabe Unite), a fost doborât imediat după decolare de două rachete trase de la bordul fregatei americane USS Vincennes, aceasta patrulând în strâmtoarea Ormuz.

Advertisement

1990 – A avut loc Adunarea generala a Academiei Romane. Au fost reprimiți 72 de membri corespondenți (literați, istorici, oameni de știința) cărora li s-a retras aceasta calitate sau care au fost privați de ea, pe nedrept de regimul comunist, intre 1948-1989.

1992 – Hunedoara a fost primul județ al României primit ca membru în cadrul Ansamblului Regiunilor Europei.

2001 – A început procesul fostului președinte al Iugoslaviei, Slobodan Milosevici, la Tribunalul Penal International de la Haga.

2013 – Lovitura de stat in Egipt. Președintele egiptean Mohamed Morsi este înlăturat de la putere de militari .Președintele Curții Constituționale Supreme a Egiptului, Adly Mansour este declarat președinte interimar al tarii, pana la organizarea de alegeri prezidențiale.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement

La zi

Cangurul Maurice de la Zoo Călărași, salvat de echipa medicală a dr. Blebea Valentina

Published

on

Cangurul Maurice, unul dintre animalele îndrăgite de la Grădina Zoologică din Călărași, a avut nevoie recent de o intervenție medicală complexă, fiind tratat de echipa condusă de medicul veterinar Blebea Valentina.

„Starea lui este stabilă”, a transmis dr. Blebea într-o postare pe rețelele sociale, unde a explicat pașii parcurși pentru a-l menține pe Maurice în siguranță pe parcursul procedurilor.

Animalul a fost supus mai multor investigații și analize, iar pentru anestezie s-a folosit aparatul Mindray Veta 5, o metodă modernă de anestezie inhalatorie, care oferă un control optim și siguranță în timpul intervenției.

Potrivit medicului veterinar, lui Maurice i-au fost aplicate următoarele tratamente:

Advertisement

✅ tratament special pentru hidratare

✅ vitamino-terapie

✅ deparazitare internă și externă

✅ antibioterapie

„Îngrijitorii săi îl vor supraveghea mai atent în perioada următoare. Maurice este așteptat ‘acasă’ de partenera sa, Gloria, dar și de întreaga echipă Zoo”, a adăugat dr. Blebea.

Advertisement

Imaginile surprinse în timpul procedurii arată profesionalismul și grija echipei medicale, demonstrând atenția cu care sunt tratate animalele de la Grădina Zoologică din Călărași.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Creșteri salariale de până la 40% la Curtea de Conturi: Austeritate pentru unii, bonusuri pentru alții?

Published

on

Pe 14 iulie 2025, Parlamentul României a decis, în ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului, ca doamna Mirela Călugăreanu să exercite atribuțiile funcției de președinte interimar al Curții de Conturi a României, până la numirea unui nou președinte, conform prevederilor Constituției României și ale Legii nr. 94/1992. La doar o lună de la preluarea mandatului interimar, Curtea de Conturi, sub conducerea doamnei Călugăreanu, a aprobat majorări salariale semnificative, conform unei hotărâri publicate în Monitorul Oficial pe 12 august 2025. Acestea includ o creștere de 40% a salariilor de bază pentru noii angajați, aplicabilă din noiembrie 2025 până la prima evaluare profesională, și majorări de 40% pentru angajații evaluați cu calificativul „Foarte bine”, respectiv 30% pentru cei cu calificativul „Bine”.

Aceste creșteri au fost justificate de necesitatea atragerii și retenției personalului calificat, în special pentru gestionarea fondurilor europene. Totuși, decizia a stârnit controverse, mai ales în contextul în care Guvernul promovează măsuri de austeritate. Potrivit unor surse, ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a declarat că nu era la curent cu această măsură și a calificat-o drept neconcordantă cu politica de reducere a cheltuielilor publice. Mai mult, speculațiile din spațiul public și de pe platforma X sugerează că aceste majorări ar putea fi un „tertip jenant” menit să compenseze viitoarele tăieri salariale estimate la 30-40%, astfel încât salariile angajaților să rămână, în esență, la același nivel după reduceri. Criticii susțin că această mărire ar fi una „artificială”, având ca scop doar neutralizarea impactului tăierilor bugetare planificate.

Conform documentelor oficiale, majorările fac parte din modificarea Hotărârii plenului Curții de Conturi nr. 330/2024, care reglementa anterior sporuri de până la 50% pentru personalul implicat în gestionarea fondurilor comunitare. În 2025, sporurile au fost reduse la 40% pentru angajații existenți și la 30% pentru cei nou-încadrați, ceea ce conducerea Curții a descris ca o ajustare, nu o creștere propriu-zisă. Totuși, percepția publică rămâne una de scepticism, mai ales având în vedere că veniturile totale ale unor angajați, incluzând sporuri pentru condiții vătămătoare (până la 1.500 lei lunar) și confidențialitate (până la 3.100 lei lunar), pot ajunge la sume considerabile. De exemplu, fostul președinte al Curții, Mihai Busuioc, a raportat în 2023 un venit anual de 339.330 lei, echivalentul a peste 6.800 euro lunar.

Aceste măsuri au amplificat dezbaterile privind transparența și responsabilitatea Curții de Conturi, o instituție însărcinată cu auditarea cheltuielilor publice. În timp ce rapoartele Curții au evidențiat nereguli financiare în alte sectoare, precum plăți necuvenite sau salarizarea neuniformă, decizia de majorare a salariilor propriilor angajați ridică întrebări despre coerența și credibilitatea instituției în contextul actual al austerității.

Advertisement

UPDATE: Oficiali ai Curții de Conturi spun că hotărârea vizează de fapt o scădere a sporurilor, nu o creștere, iar sporurile scad de la 50% la 40%, respectiv de la 35% la 30% pentru cei nou angajați. Un articol publicat în Monitorul Oficial de marți, 12 august 2025, prevede majorarea salariilor noilor angajați din cadrul Curții de Conturi cu 40% începând cu luna noiembrie a acestui an. Această majorare este de fapt o scădere a salariilor, arată documentele oficiale.

Angajații care vor fi evaluați profesional și vor obține un calificativ „foarte bine” vor beneficia de o majorare a salariului cu 40%, în timp ce aceia care vor obține calificativul „bine” vor avea salariul majorat cu „doar” 30%.

Ce prevede ”HOTĂRÂREA pentru modificarea Hotărârii plenului Curții de Conturi nr. 330/2024 privind aprobarea criteriilor de majorare a salariilor pentru personalul din cadrul Curții de Conturi, cu excepția personalului din cadrul Autorității de Audit, conform prevederilor Legii nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare”:

-► „Art. 3. — (1) Personalul încadrat în una dintre structurile prevăzute la art. 1 lit. d) și e) beneficiază de majorarea salariului de bază cu 40%, până la prima evaluare a activității/performanțelor profesionale individuale.”

-► ”La articolul 3 alineatul (2), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins: „a) pentru calificativul «Foarte bine», majorarea este de 40%;”.

Advertisement

-► ”La articolul 3 alineatul (2), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins: „b) pentru calificativul «Bine», majorarea este de 30%;”.

-► ”Salariul de bază pentru personalul nou-încadrat în cadrul Curții de Conturi, cu excepția celui prevăzut la art. 3 alin. (1), se majorează cu 30%, până la prima evaluare a performanțelor profesionale individuale.”

-► ”În anul 2025, începând cu drepturile salariale aferente lunii noiembrie 2025, prin excepție de la prevederile art. 4 alin. (1), salariul de bază pentru personalul nou-încadrat în cadrul Curții de Conturi se majorează cu 40%.”

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement
Continue Reading

La zi

Revoluție pe drumurile României: adio rovinietă clasică!

Published

on

Ministerul Transporturilor din România a anunțat o schimbare majoră în modul în care șoferii vor plăti pentru utilizarea drumurilor naționale. Sistemul tradițional de rovinietă, bazat pe un abonament cu tarif fix pentru o anumită perioadă, va fi înlocuit cu un sistem modern de taxare „la kilometru”. Această reformă promite mai multă echitate, dar și o adaptare tehnologică semnificativă pentru șoferi. Iată ce trebuie să știi despre această schimbare!

Ce este rovinieta la kilometru?

Rovinieta la kilometru este un sistem electronic de tarifare rutieră care calculează taxa de drum în funcție de distanța parcursă, tipul vehiculului, clasa de emisii poluante (EURO), masa maximă autorizată și categoria de drum. Spre deosebire de rovinieta clasică, care presupune o plată fixă pentru o perioadă determinată (o zi, o săptămână, o lună sau un an), noul sistem va taxa șoferii doar pentru kilometrii efectiv parcurși pe drumurile naționale. Acest model, bazat pe principiul „plătești cât circuli”, este deja utilizat în mai multe țări europene și își propune să fie mai corect: cei care folosesc drumurile mai rar vor plăti mai puțin, iar cei care circulă frecvent vor suporta costuri mai mari.

Cum va funcționa noul sistem?

Implementarea rovinietei la kilometru va fi realizată printr-un sistem electronic avansat, finanțat cu aproape 282 de milioane de lei prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Monitorizarea traseelor și calcularea tarifelor se vor face prin trei metode:

  1. Echipament de bord (OBE) conectat la satelit, care va înregistra automat distanța parcursă.

  2. Aplicație mobilă conectată la rețelele de comunicații, pentru o monitorizare în timp real.

  3. Tichet electronic de rută, completat manual de șoferi, pentru cei care preferă o metodă mai puțin automatizată.

Aceste metode vor permite urmărirea constantă a traseului parcurs, iar plata se va efectua automat către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Sistemul va fi compatibil cu cele din alte state membre ale Uniunii Europene, facilitând schimbul de informații privind neplata acestor tarife.

Advertisement

Când intră în vigoare?

Proiectul, demarat oficial prin contractul semnat pe 31 iulie 2025 între Ministerul Transporturilor și CNAIR, se va desfășura în trei etape:

  1. Dezvoltarea sistemului informatic centralizat – crearea platformei digitale necesare.

  2. Achiziția echipamentelor – instalarea tehnologiei de monitorizare.

  3. Implementarea infrastructurii – stabilirea punctelor de control pe drumurile naționale.

Conform calendarului, infrastructura va fi operațională până în trimestrul al doilea din 2026, iar sistemul va deveni complet funcțional până la 31 decembrie 2026. Până atunci, rovinieta clasică rămâne valabilă, dar șoferii trebuie să fie atenți la creșterea tarifelor și a amenzilor, care intră în vigoare de la 1 septembrie 2025. De exemplu, rovinieta anuală pentru autoturisme va crește de la 28 de euro la 50 de euro, iar amenzile pentru lipsa rovinietei se vor dubla, ajungând între 500 și 1.000 de lei pentru vehiculele ușoare.

Ce înseamnă pentru șoferi?

Această schimbare aduce atât avantaje, cât și provocări:

  • Avantaje: Sistemul este mai echitabil, deoarece plătești doar pentru drumurile efectiv parcurse. De asemenea, digitalizarea procesului va simplifica plata și monitorizarea.

  • Provocări: Șoferii care parcurg distanțe lungi, în special transportatorii, ar putea resimți costuri mai mari. De exemplu, pentru camioane, tarifele ar putea crește semnificativ, ajungând până la 7.050 de euro anual în 2026 pentru un parcurs de 100.000 km, conform estimărilor.

Ce mai trebuie să știi?

Până la implementarea completă, rovinieta clasică rămâne în vigoare, iar șoferii sunt sfătuiți să se asigure că au o rovinietă valabilă pentru a evita amenzile majorate. De asemenea, începând cu 1 ianuarie 2026, șoferii vor avea posibilitatea de a plăti rovinieta până la ora 24:00 a zilei următoare utilizării drumurilor naționale, conform Legii 275/2024. Pentru vehiculele grele (peste 3,5 tone), se va introduce sistemul TollRo, care va calcula taxa strict pe baza kilometrilor parcurși.

Această tranziție marchează un pas important spre modernizarea infrastructurii rutiere din România și alinierea la standardele europene. Șoferii sunt încurajați să se informeze din timp și să se pregătească pentru noile reguli, care vor schimba fundamental modul în care utilizăm drumurile naționale.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading