Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 6°C | Anul XI Nr. 542

La zi

Roseți: Nicolae Rîjnoveanu – “Tot ce s-a realizat în această comună, s-a datorat faptului că am ținut unii de alții”

Published

on

Anul 2019 se anunță un an plin de lucruri frumoase pentru comuna Roseți. Primarul social democrat, Nicolae Rîjnoveanu vede o oportunitate de dezvoltare prin modificările Bugetul ce au fost făcute de către Guvern. Am discutat acest subiect, dar și alte lucruri de interes în urmă cu câteva zile, în cadrul unui interviu acordat publicației noastre.

Repoter: Cum apreciați modificările Bugetului ce au fost făcute în Guvernul României?

Nicolae Râjnoveanu: Acest sprijin pe care guvernul îl acordă prin actualul buget comunelor, este foarte binevenit, în condițiile în care am promovat atâtea proiecte și anul acesta se desfășoară atâtea proiecte la nivel de localitate. Pentru oricare dintre noi, primarii, această intervenție pe care o face guvernul este benefică. Încă o dată dovedește că acest guvern știe ce face în țara asta. Am spus mereu că lumea trebuie să aibă răbdare, pentru că nu poți să realizezi nimic în viață, dintr-o dată. Cu răbdare cu calm se pot rezolva problemele și realiza lucruri bune pentru oameni, atât la nivel de țară cât și la nivel de localități.  Vedeți dvs., nu întotdeauna presiunea străzii înseamnă un lucru benefic pentru noi. Nu! Cu calmitate, cu dorința de a face și cu mult discernământ, într-adevăr realizăm lucruri mărețe la nivelul țării. Am spus întotdeauna, că dacă cei 2 factori, cele 2 puteri, de fapt toate instituțiile care conduc această țară, Parlament, Guvern, Președinte…își adu mâna, înseamnă că au ajuns să gândească cu responsabilitate privind normalitatea în această țară. Pentru noi, cei din PSD înseamnă și succes. Înseamnă și dezvoltare, înseamnă tot. Mai mult de atât nu se poate face în acest moment.

A încercat guvernul de nenumărate ori să ne sprijine pe diferite căi. Domnul președinte s-a opus intențiilor bune pe care le-au avut atât guvernul cât și parlamentul…Nu am să înțeleg niciodată ce înseamnă această dezbinare. Ce interese servește? Nu se poate așa ceva…Nu se poate. Tot ce am realizat împreună în această localitate, s-a datorat că am ținut unii de alții…că am fost întotdeauna sprijiniți de locuitori, de cetățeni. Am fost înțeles de Consiliul Județean cât și de Prefectură, Instituții cu responsabilitate față de această localitate. Am fost sprijiniți de consilierii județeni, de presă, toți înțelegând că au responsabilități față de această localitate. Am dovedit că putem face multe lucruri bune. Dacă într-o localitate ca Roseți s-au putut realiza atâtea, nu pot înțelege de ce într-o capitală de țară cum este București…nu s-au putut rezolva tot aceleași probleme. Nu se poate să ne ocupăm numai de spectacole…trebuie să realizăm ceva. Trebuie să punem aparatul de specialitate la treabă. Dacă urmărim altceva și urmărim să aruncăm vina, responsabilitatea în curtea altcuiva, atunci ajungem în situația în care este Bucureștiul…Acesta este adevărul, chiar dacă supăr pe cine nu trebuie…Am mult de lucru în Roseți.

Advertisement

În fiecare lună voi raporta cetățenilor stadiul în care ne aflăm cu lucrările. Vom cheltui cu responsabilitate banii pe care ni-i va da Guvernul. Vom realiza lucrări de calitate, care să reziste anilor. Nu va fi nevoie să mai intervenim asupra lucrărilor. Toate au un grafic de realizare, standarde tehnice ce trebuiesc respectate. Noi, cei ce administrăm localitatea trebuie să o facem cu răspundere față de banul public. Iar guvernului trebuie să-i demonstrăm că cheltuim banii ăștia cu multă chibzuință și discernământ. Lucrări de calitate presupun și folosirea de materiale de calitate care stau la baza realizării de lucrări la infrastructura rutieră de exemplu. Nu cerem nimic în plus, decât să se respecte tehnologia de lucru, materialele din proiecte. În primăvară începem lucrările de asfaltare, pentru a termina toate lucrărilelainfrastructura din localitate. O problemă la care mă gândesc este și realizarea unor trotuare. Dar înainte de acestea trebuie să extind rețeaua de apă și canalizare, după aceea voi realiza trotuare, acolo unde este cazul. Am ambiția ca în acest an să termin proiectarea pentru realizarea lucrărilor de gaze în comună. Măcar studiul de fezabilitate. Eu compar programele cu o garnitură de tren care trec prin gări…Gările sunt toate localitățile din această țară. Dacă în momentul în care trece trenul nu ești cu documentația tehnică în gară nu ai făcut nimic…Asta este situația. Deci noi trebuie să fim cu un pas înainte la ceea ce își dorește guvernul. Trebuie să venim în întâmpinarea ideilor guvernului cu documentația necesară.

Guvernul procedează foarte bine. Nu vreau ca să fac politică ci administrație. Dar sunt obligat să apreciez eforturile acestui guvern.  Este singurul guvern care gândește sau care merge în ritm cu noi…Noi ne gândim la rețeaua de gaze. Guvernul cred că prin PNDL 3 se gândește la solicitările noastre. Nu peste tot se va putea rezolva. Dar acolo unde distanța ar fi până la 15 km. de o magistrală. Guvernul s-a gândit și la veniturile populației dar și la prețul materialului lemnos care este foarte scump…Apoi s-a gândit la mediu…la oprirea defrișărilor…Sunt multe răspunsuri de dat la alte probleme. Poate se va gândi ca și celor cu venituri mici să li se ofere posibilitatea de a avea acces la încălzire cu gaze. Trebuie găsite soluții și pentru cei săraci, pentru familii numeroase cu venituri mici. Cum s-a găsit o soluție pentru prețul la consumul de gaze în mediul urban, poate se vor găsi și soluții pentru mediul rural. Trebuie găsite soluții și petru copiii de la țară, pentru că ei sunt viitorul țării care va avea nevoie de forță de muncă. Comnua roseți este una printre puținele dn județ cu demografie pozitivă. Trebuie să ne gândim la acest lucru. Avem 800 de elevi la școală. La 6400 locuitori.

Astăzi BRCT verifică cum se comportă lucrările ce le-am efectuat prin ei. Au rămas rezultate bune privind munca noastră, chiar dacă pe strada Popescu Oiță. Am fost penalizați cu vreo 70000 euro. Banii nu i-am dus acasă. Vroiam să fac și strada aia. Anul ăsta vreau să investesc și acolo să nu rămână așa. Au fost Gică contra care ne-au contrazis și acum le arăt că nu au avut dreptate. Am multe proiecte. Modernizarea școlilor, sala de sport, trama stradală, canalizarea, apa potabilă vor continua, inclusiv corpul 2 de la Primărie. Am înființat serviciul de apă canal. Spațiul de arhivă trebuie reamplasat. Le voi rezolva.

Banii care i-am primit nu sunt în plus…Anul trecut ne-au luat din excedent vreo 7 miliarde. Dar am înțeles. Vreau să se termine cu arieratele. Să ne întindem cât este plapuma. Să ne documentăm corect, sprijiniți. Anul trecut am înțeles că banii noștrii au  trebuit la alții. Acum vrem să fim ajutați. Oare Capitala s-a întrebat câți navetiști lucrează acolo? Măcar impozitul pe salarii ale navetiștilor să fie repartizați la domiciliile lor. Și ei acolo trebuie să aibă condiții. Alea nu le rezolvă doamna Firea. Asta cer eu ca primar. Să se rezolve ca din profitul acestor oameni să ajungă bani și la noi…

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

La zi

Adio plăților cash nelimitate! De la 10 iulie 2027, românii nu mai pot achita cu numerar peste 10.000 de euro în tranzacții comerciale

Published

on

Românii vor continua să folosească bani cash, însă cu restricții mai stricte pentru sumele mari, începând din vara anului 2027. Uniunea Europeană a introdus un plafon maxim de 10.000 de euro pentru plățile în numerar în tranzacțiile comerciale – adică atunci când cumperi bunuri sau servicii de la firme sau profesioniști. România, ca stat membru, va aplica această regulă obligatoriu, scopul principal fiind combaterea spălării banilor, evaziunii fiscale și finanțării activităților ilegale, pe fondul creșterii plăților electronice.

Ce se schimbă exact și de ce acționează UE? Regulamentul european stabilește un plafon uniform de 10.000 de euro (sau echivalentul în lei) pentru orice plată cash într-o singură tranzacție sau în mai multe operațiuni legate între ele, efectuate către comercianți sau entități profesionale. Banii lichizi nu dispar, dar nu mai pot fi folosiți pentru achiziții de valoare mare „pe loc”, cu bancnote și monede.

Măsura vizează reducerea circuitelor financiare opace, unde numerarul greu de urmărit facilitează activități ilegale precum traficul de droguri, corupția sau finanțarea terorismului. Prin direcționarea sumelor mari către sisteme bancare și plăți digitale, autoritățile pot monitoriza mai eficient fluxurile de bani.

Pentru cetățenii obișnuiți, numerarul rămâne esențial pentru tranzacțiile mici: cumpărături zilnice, piețe, situații fără POS sau conexiune la internet. Mesajul oficial de la Bruxelles este clar – cash-ul nu este interzis, ci limitat la rolul său tradițional.

Advertisement

Limitele actuale în România și impactul noii reguli UE În prezent, conform Legii nr. 70/2015, plățile cash sunt deja plafonate în România:

  • Maximum 1.000 de lei/zi de la o persoană fizică spre o firmă;
  • Până la 10.000 de lei/zi între persoane fizice;
  • Maximum 2.000 de lei/zi la magazinele cash & carry.

Aceste restricții naționale rămân valabile, dar plafonul european de 10.000 de euro devine un „capac” superior general pentru tranzacțiile comerciale. Important: limita UE se aplică în principal plăților către profesioniști (firme, magazine etc.), nu și între persoane fizice private (de exemplu, vânzarea unei mașini între doi particulari poate fi cash fără plafon, conform regulilor europene).

Economiștii avertizează asupra efectelor secundare: în zonele rurale, unde infrastructura digitală este slab dezvoltată, sau pentru persoanele în vârstă obișnuite doar cu numerar, tranziția poate crea dificultăți. Totuși, măsura accelerează digitalizarea economiei, făcând plățile mari mai transparente și mai sigure.

De la 10 iulie 2027, regula devine obligatorie în toată UE, inclusiv în România. Numerarul nu va dispărea din portofele, dar își va pierde treptat poziția dominantă pentru tranzacțiile importante, în favoarea unei economii mai moderne și mai controlate.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement

Continue Reading

La zi

Fostul Palat Administrativ din Călărași a fost restaurat complet și devine Centru Socio-Cultural al municipiului

Published

on

Unul dintre cele mai importante monumente istorice ale municipiului Călărași, fostul Palat Administrativ – cunoscut de-a lungul timpului ca sediu al Prefecturii județului – a fost restaurat integral și reintrodus în circuitul public, cu o nouă funcțiune: Centrul Socio-Cultural Călărași.

Proiectul de restaurare a fost finalizat de Compania Națională de Investiții (CNI), cu finanțare asigurată de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA), în colaborare cu antreprenorul CORAL SRL. Lucrările s-au desfășurat pe parcursul a patru ani, în perioada 2021–2025, obiectivul de investiții fiind recepționat în 2025.

Intervenția a vizat recuperarea funcțională și punerea în siguranță a clădirii, dar și adaptarea acesteia la standardele actuale de funcționalitate, siguranță și eficiență energetică, fără a afecta valoarea sa arhitecturală și istorică. Monumentul istoric, clasat cu Cod LMI CL-II-m-A-14665, este considerat una dintre cele mai prestigioase clădiri din Călărași.

Proiectul a fost realizat de o echipă complexă de specialiști membri ai Uniunii Naționale a Restauratorilor de Monumente Istorice (UNRMI): arhitectul Aurel Ioan Botez, în calitate de șef de proiect, biroul de arhitectură SPA INOVATIONS coordonat de arh. George Bogdan Teodorescu, restauratorul Marian Dăbuleanu pentru componentele artistice, alături de antreprenorul general.

Un nou rol cultural pentru o clădire-simbol

În urma restaurării, corpul central al clădirii va găzdui Muzeul artei și tehnicii, un concept inovator care îmbină arhitectura secolului al XIX-lea cu tehnologia secolului XXI. Muzeul va include instalații tehnologice interactive, menite să ofere vizitatorilor o experiență educațională informală, prin explorarea muzicii și a artei într-un mod dinamic și accesibil.

Totodată, corpul de est al imobilului a fost reconfigurat pentru a funcționa ca spațiu expozițional permanent sau itinerant, iar toate fațadele clădirii au fost restaurate pentru a reda monumentalitatea și specificul arhitectural original. Lucrările au inclus și refacerea rețelelor de utilități, reabilitarea aleilor, completarea fondului vegetal și restaurarea componentelor artistice interioare și exterioare.

O clădire cu peste un secol de istorie

Construit în anul 1898, după planurile arhitectului italian Giussepe Ciconi, Palatul Administrativ a fost destinat încă de la început Instituției Prefectului. De-a lungul timpului, clădirea a adăpostit principalele instituții administrative ale județelor Ialomița și Călărași, precum și structuri administrative și de partid în perioada comunistă, revenind după 1989 la rolul său inițial.

Realizat în stil neoclasic, cu ziduri groase de cărămidă presată, soclu din piatră fasonată și decorațiuni bogate, edificiul a impresionat încă din epocă. Istoricul Nicolae Iorga îl compara, la începutul secolului XX, cu unele dintre cele mai mari clădiri publice din București.

Investiție cu impact local major

Finalizarea acestui proiect este prezentată de autorități ca un exemplu de valorificare a patrimoniului construit și de investiție strategică în infrastructura socio-culturală. Noul Centru Socio-Cultural creează premisele desfășurării de activități culturale, educaționale și comunitare, fiind gândit ca un spațiu al dialogului, incluziunii sociale și dezvoltării locale.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Doliu în economia românească: A murit profesorul Mircea Coșea, unul dintre părinții pieței de capital din România

Published

on

Profesorul doctor Mircea Coșea, unul dintre cei mai apreciați și influenți economiști români, a încetat din viață la vârsta de 83 de ani. Anunțul decesului a fost făcut public de postul Realitatea TV și preluat de mai multe site-uri de știri.

Mircea Coșea a ocupat funcții importante în perioada tranziției României spre economia de piață, inclusiv prim-viceprim-ministru, deputat, membru în Comisia pentru Muncă și Protecție Socială, precum și președinte al Institutului Național de Administrație. El a jucat un rol esențial în crearea pieței de capital românești și a reprezentat țara în negocierile cu Banca Mondială și Fondul Monetar Internațional.

Ca autor prolific, a publicat manuale de economie, volume de studii și numeroase articole în publicații românești și internaționale.

Născut în 1942, Mircea Coșea a avut o carieră politică activă: între 1990 și 1997 a fost membru PSDR, iar în iunie 1997 a cofondat, alături de Theodor Meleșcanu și Iosif Boda, partidul APR, care a fuzionat ulterior cu PNL în 2002. La 1 ianuarie 2007 a devenit membru al Parlamentului European din partea PNL.

Advertisement

Cariera sa a fost umbrită de controverse: în octombrie 2006, CNSAS a concluzionat că ar fi fost ofițer acoperit al Securității, primind în ianuarie 2007 un verdict de poliție politică. Coșea a negat vehement acuzațiile și a contestat decizia.

În martie 2007, a demisionat din PNL și s-a alăturat grupului parlamentar naționalist Identitate, Tradiție, Suveranitate în Parlamentul European, alături de deputați PRM. Ulterior, în februarie 2008, a aderat la PDL.

Prin contribuțiile sale, Mircea Coșea rămâne o figură cheie în istoria economică post-comunistă a României.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement

Continue Reading