Connect with us

Știri

Reduceri de iarnă. Sfaturile ANPC pentru cei care fac cumpărături în această perioadă

Pentru cumpăraturi avantajoase în perioada ofertelor de iarna, citiți cu atenție caracteristicile produsului și verificați daca acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor dvs.

Cumpăraturile din aceasta perioada pot fi făcute în deplina siguranță dacă:

• Întocmiți o lista cu produsele pe care doriți să le cumpărați și cu preturile actuale ale acestora. Astfel veți fi informat cu privire la reducerile de preturi;
• Verificați stocul existent;
• Verificați prețul afișat și dâcă acesta este integral (conține sau nu TVA);
• Verificați daca prețul include și costul de livrare;
• În cazul în care comandați online, verificați, înainte de a trimite comanda, daca prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul;
• Daca aveți nelămuriri, contactați comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care comerciantul raspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozității vânzătorului;
• Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii, oferind, printre altele, următoarele informații:
• Datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronica, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscala etc);
• Caracteristicile esențiale ale produsului;
• Prețul cu toate taxele incluse;
• Cheltuielile de livrare, daca este cazul;
• Modalitățile de plata și de livrare;
• Perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului;
• Durata minima a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curenta sau periodica a unui produs;
• Funcționalitatea, compatibilitatea și interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conținutului digital și a serviciilor digitale;
• Existenta și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterala a contractului.

Recomand consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. Acesta este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele și să garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul.

Advertisement

În plus, pentru contractele încheiate pe piețele online (de intermediere vânzări intre comercianți și consumatori) consumatorul trebuie să știe că orice furnizor de piață online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze următoarele informații într-o secțiune specifica a interfeței online, care este direct și ușor accesibila de pe pagina unde sunt prezentate ofertele:
o dacă partea tertă care oferă produsele este sau nu un comerciant – persoana juridica și în cazul în care nu este un comerciant – persoana juridica ci o persoană fizica care vinde, să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislația în materie de protecție a consumatorilor nu se aplica contractului încheiat;
o la furnizarea de rezultate că răspuns la o căutare efectuata online de către un consumator, furnizorul de piață online este obligat să specifice în mod clar într-o secțiune specifica a interfeței de pe pagina unde sunt prezentate ofertele, existenta oricărei publicități plătite sau a oricărei plati specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai buna în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării.

Pentru siguranță contului dumneavoastră, când doriți să achiziționați online cu plata prin card bancar, căutati „https” în adresa URL și o pictograma de lacat în bara de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plaților făcute cu cardul, nu transmiteți niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre și parole bancare, daca primiti orice corespondenta care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicita acest lucru.

De asemenea trebuie să aveți în vedere următoarele:

Cum trebuie afișat prețul?

Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, daca este cazul).
Exista mai multe comparatoare de preturi unde poate fi verificata evoluția în timp a preturilor produselor. Aceasta posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale și face că magazinele să evite, în general, afișarea unor reduceri nereale.
Care sunt regulile privind reducerea de preț?
Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință / prețului anterior.
Prețul de referință / prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spatiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.
În cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de data aplicării reducerii de preț.
În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioada mai mica de 30 de zile, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în aceasta perioada înainte de data aplicării reducerii de preț. Vânzătorul trebuie să indice într-un mod clar, lizibil și ușor de identificat perioada în care prețul anterior a fost aplicat.
Orice anunț de reducere de preț exprimata în valoare absoluta sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fară echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:
• fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat;
• fie prin mențiunile “preț nou”, “preț vechi” lângă sumele corespunzătoare;
• fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.

Advertisement

Când se considera contractul încheiat?

Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plătiți și primiti bunul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii dvs.

Puteți renunță la achiziție după ce ați încheiat contractul?

A. În cazul magazinelor clasice, legea NU vă da dreptul de a renunță la contract. Odată achiziționat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursata decât daca este defect, aplicandu-se aici regulile privind garanțiile.
B. Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteți renunță la achiziție, fară a oferi vreun motiv și fară costuri suplimentare. Unele magazine online, că parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă trebuie să verificați acest lucru cu fiecare comerciant în parte. Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menționat expres despre existenta dreptului de returnare a produselor.
Daca vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, vă trebui să plătiți returul.
Comerciantul este obligat să vă ramburseze prețul plătit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care ați renunțat la contract.
Rambursarea se face folosind aceleași modalități de plata că și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială (ex: banii achitați inițial de pe un card bancar vor fi returnați de vânzător pe același card), cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plata și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.
Exista anumite cazuri în care nu vă puteți retrage din contract, cum ar fi, de exemplu, pentru bunurile care sunt realizate după specificațiile dvs. sau înregistrările audio, video ori programele informatice care sunt livrate sigilate și pe care le desigilați.
Comerciantul poate retine, în anumite cazuri, din prețul plătit de dvs. valoarea diminuata a bunurilor în cazul în care le-ați folosit mai mult decât pentru a le testa funcționalitatea.

În cât timp trebuie să primiti bunurile comandate online?

Advertisement

Comerciantul trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care ați transmis comanda sau într-un termen mai scurt care v-a fost comunicat. Daca vânzătorul nu a livrat bunurile în termenul stabilit, trebuie să îi solicitați să livreze cât mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, aveți dreptul să renunțați la contract, iar comerciantul trebuie să vă dea banii înapoi în termen de 7 zile.
Ce se întâmplă daca bunul este deteriorat în timpul transportului?
Daca bunul ajunge la dvs. deteriorat sau distrus vânzătorul este cel care suporta pierderea. Puteți solicita în acest caz un nou bun sau puteți renunță la contract.
Prin urmare, aveți dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, daca bunul din interior este în cea mai buna stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar daca exista unii comercianți care nu permit acest lucru.

Se aplica regulile privind garanțiile și în privință bunurilor achiziționate în perioadele de reduceri?

Regulile privind garanțiile se aplica indiferent de modul în care sunt achiziționate bunurile și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg.
Care sunt regulile privind garanția?
OUG 140/2021 este cea care reglementează garanțiile bunurilor. De fapt, stabilește că exista doua tipuri: garanția legala de conformitate și garanția comerciala, care pot coexista pentru un singur bun.
Garanția legala se aplica pentru orice bun comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul în care un bun vă este vândut, beneficiați de garanția legala, fară că garanția să fi fost oferita de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanția legala este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.

În principiu, garanția legala este de doi ani, dar exista și excepții:
• în cazul bunurilor cu elemente digitale (televizoare, aspiratoare smart, telefoane mobile, etc.) garanția legala poate fi de cinci ani, daca bunurile au o durata medie de utilizare mai mare de cinci ani, iar contractul prevede furnizarea continua de conținut digital sau de servicii digitale (de exemplu, actualizări de sistem periodice sal software inclus în contractul de vânzare). Daca furnizarea continua de conținut digital sau de servicii digitale se face pentru o perioada mai mare de cinic ani, atunci garanția vă fi valabila pentru acea perioada.
• În cazul produselor de ocazie, consumatorul și vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanție mai de cel puțin un an.
Garanția comerciala este cea care, în anumite situații, este oferita suplimentar. De exemplu garanție de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componente ale obiectelor electrocasnice. Este ceva în plus fata de garanția legala și nu aduce atingere acesteia. O poate oferi atât producătorul, cât și vânzătorul. Garanția comerciala poate îmbracă orice forma: o durata de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariției unui defect etc. Dar nu poate înlocui și nu anulează garanția legala.

Ce se întâmplă daca bunul se defectează sau nu respecta specificațiile?

Advertisement

Aveți dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respecta specificațiile.
Că regula, inițial, puteți alege intre reparare și înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese daca are costuri mai mari pentru punerea în practica a acesteia în comparație cu cealaltă. De aceea, în practica, repararea este de regula prima măsură care se ia pentru a asigura funcționalitatea produsului.
Repararea produsului sau înlocuirea acestuia se face în termen de 15 zile calendaristice din momentul în care ați informat vânzătorul asupra problemei. Vânzătorul trebuie să preia bunul înlocuit pe cheltuiala proprie.
Încetarea contractului sau reducerea corespunzătoare a prețului poate interveni în trei cazuri:
• vânzătorul nu a finalizat reparația sau înlocuirea sau vânzătorul a refuzat să aducă în conformitate bunurile
• se constată o neconformitate, în pofida eforturilor vânzătorului de a o remedia;
• neconformitatea este de o asemenea gravitate încât justifica o reducere de preț sau dreptul la încetarea imediata a contractului de vânzare;
• vânzătorul a declarat că nu vă aduce bunurile în conformitate într-un termen rezonabil sau fară inconveniente semnificative pentru consumator ori acest lucru reiese clar din circumstanţele cazului.
Încetarea contractului are că efect punerea parților în situația anterioara contractului. Prin urmare, veți primi suma plătita pentru bun, iar comerciantul bunul înapoi. Returnarea bunului în aceasta situație se face pe cheltuiala vânzătorului.

Contactați vânzătorul daca aveți o problema!

Ce este foarte important, chiar daca în practica vi se spune să luați legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea vă aparține întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveți niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanția. Prin urmare, chiar daca mergeți la service cu produsul, informați întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute.

Bunul reparat/înlocuit este acoperit de o noua garanție?
Bunul înlocuit este acoperit de o noua garanție (legal sal comerciala) care începe din momentul înlocuirii.
În cazul bunurilor reparate, garanțiile legale și comerciale se prelungesc cu o perioada egala cu timpul scurs din momentul în care ați notificat vânzătorului defectul până în momentul în care bunul v-a fost livrat în stare de utilizare normala.

Advertisement

Știri

Conferință de presă la Instituția Prefectului Călărași: transparență și teme de interes pentru comunitate

Serviciile de pașapoarte și permise ar putea fi mutate în Palatul Prefectural din Călărași. Prefectul Laurențiu State: „Este o variantă pe care o analizăm serios”

Instituția Prefectului – Județul Călărași, condusă de prefectul Laurențiu State, anunță organizarea conferinței de presă lunare, vineri, 20 iunie 2025, începând cu ora 10:00, în sala de ședințe a instituției.

Evenimentul fusese inițial programat anterior, dar a fost reprogramat din cauza activităților intense legate de organizarea celor două tururi de alegeri. Conducerea Prefecturii transmite că această conferință marchează reluarea dialogului direct și constant cu presa și cetățenii, în spiritul transparenței instituționale.

Temele anunțate pentru discuție includ:

  • Situația actuală a fondului funciar în județ
  • Proiecte de dezvoltare durabilă și investiții în infrastructura educațională
  • Sprijinirea și dezvoltarea activităților sportive
  • Implementarea noului model de carte de identitate de către Serviciul Public Comunitar de Evidență a Persoanelor
  • Rezultatele ședințelor tehnice desfășurate în cadrul Prefecturii
  • Deplasările prefectului și ale echipei în teritoriu
  • Confirmarea calității apelor de îmbăiere din zonele publice, conform notificărilor primite de la DSV
  • Alte subiecte de interes public pentru județ

La conferință vor participa, alături de prefectul Laurențiu State, și Cristian Dumitrescu – inspector-șef al Inspectoratului de Poliție Județean Călărași, precum și Doinița Nicolae – director executiv al Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Călărași.

Advertisement
Continue Reading

Știri

Deputatul PSD Ion Samoilă demontează informațiile false despre măsurile fiscale propuse de partid: „Protejăm cetățenii și economia, nu luăm din veniturile celor vulnerabili!”

Deputatul călărășean Ion Samoilă a transmis un mesaj ferm cu privire la speculațiile apărute recent în spațiul public referitoare la măsurile fiscale discutate de Partidul Social Democrat. Acesta a subliniat că PSD nu a propus nicio măsură care să afecteze veniturile populației cu salarii sau pensii mici, ci, dimpotrivă, susține politici menite să protejeze cetățenii și economia României.

„Se vehiculează informații eronate despre presupuse măsuri propuse de PSD în discuțiile de la Palatul Cotroceni. Adevărul este cu totul altul”, afirmă deputatul Ion Samoilă.

În acest sens, parlamentarul călărășean a clarificat că PSD NU a propus:

  • introducerea unei taxe pe tranzacțiile bancare;
  • extinderea CASS sau creșterea impozitului pe venit;
  • oprirea investițiilor în autostrăzi și proiecte de infrastructură;
  • majorarea TVA-ului general sau a cotei speciale pentru alimente și medicamente;
  • anularea facilităților fiscale pentru persoanele vulnerabile;
  • scăderea subvențiilor din agricultură;
  • creșterea accizelor la carburanți.

În schimb, măsurile susținute de PSD vizează:

  • reducerea cheltuielilor publice prin comasarea unor instituții și eliminarea sporurilor nejustificate;
  • introducerea unei taxe de solidaritate pentru veniturile mari și foarte mari, inclusiv pensii speciale;
  • promovarea impozitării progresive după finalizarea digitalizării ANAF;
  • stimularea economiei, pentru menținerea creșterii economice și a veniturilor bugetare.

„Partidul Social Democrat va continua să protejeze interesele cetățenilor și să susțină dezvoltarea economică durabilă a României, prin măsuri echilibrate, responsabile și orientate spre echitate socială și eficiență fiscală”, a conchis deputatul Ion Samoilă.

Advertisement
Continue Reading

Știri

Deputatul Ion Samoilă, în mijlocul seniorilor din Călărași: „Respectul nu se votează, se câștigă!”

Bucurie și emoție la Palatul Parlamentului! Deputatul PSD Ion Samoilă a fost astăzi gazda unui eveniment cu totul special — întâlnirea cu seniorii din județul Călărași, veniți să vadă „cu ochii lor” cum arată locul în care se iau deciziile pentru România.

Alături de senatoarea social-democrată Daniela Mihai, Samoilă a deschis larg ușile instituției și sufletul pentru cei care, spune el, „ne-au lăsat o moștenire de muncă, demnitate și onoare”.

„Echipa Iliuță îi respectă și îi onorează pe cei care, cu pricepere și dăruire, ne-au fost predecesori în dezvoltarea județului. Să fie sănătoși și îi mai așteptăm!”, a transmis senatoarea Daniela Mihai într-o postare emoționantă.

Ion Samoilă nu este genul de parlamentar care stă în birou, spun seniorii. Cu o activitate tot mai vizibilă în teritoriu, deputatul călărășean își asumă rolul de punte între cetățeni și instituțiile statului. Vizita seniorilor nu a fost doar un gest de curtoazie, ci un semnal clar că vocea comunității trebuie să se audă în Parlament.

Evenimentul recent vine la scurt timp după ce cei doi parlamentari au participat la comemorarea Zilei Veteranilor de Război.

Advertisement

Continue Reading