Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 12°C | Anul XI Nr. 532

Știri

Reduceri de iarnă. Sfaturile ANPC pentru cei care fac cumpărături în această perioadă

Published

on

Pentru cumpăraturi avantajoase în perioada ofertelor de iarna, citiți cu atenție caracteristicile produsului și verificați daca acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor dvs.

Cumpăraturile din aceasta perioada pot fi făcute în deplina siguranță dacă:

• Întocmiți o lista cu produsele pe care doriți să le cumpărați și cu preturile actuale ale acestora. Astfel veți fi informat cu privire la reducerile de preturi;
• Verificați stocul existent;
• Verificați prețul afișat și dâcă acesta este integral (conține sau nu TVA);
• Verificați daca prețul include și costul de livrare;
• În cazul în care comandați online, verificați, înainte de a trimite comanda, daca prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul;
• Daca aveți nelămuriri, contactați comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care comerciantul raspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozității vânzătorului;
• Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii, oferind, printre altele, următoarele informații:
• Datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronica, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscala etc);
• Caracteristicile esențiale ale produsului;
• Prețul cu toate taxele incluse;
• Cheltuielile de livrare, daca este cazul;
• Modalitățile de plata și de livrare;
• Perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului;
• Durata minima a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curenta sau periodica a unui produs;
• Funcționalitatea, compatibilitatea și interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conținutului digital și a serviciilor digitale;
• Existenta și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterala a contractului.

Recomand consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. Acesta este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele și să garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul.

Advertisement

În plus, pentru contractele încheiate pe piețele online (de intermediere vânzări intre comercianți și consumatori) consumatorul trebuie să știe că orice furnizor de piață online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze următoarele informații într-o secțiune specifica a interfeței online, care este direct și ușor accesibila de pe pagina unde sunt prezentate ofertele:
o dacă partea tertă care oferă produsele este sau nu un comerciant – persoana juridica și în cazul în care nu este un comerciant – persoana juridica ci o persoană fizica care vinde, să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislația în materie de protecție a consumatorilor nu se aplica contractului încheiat;
o la furnizarea de rezultate că răspuns la o căutare efectuata online de către un consumator, furnizorul de piață online este obligat să specifice în mod clar într-o secțiune specifica a interfeței de pe pagina unde sunt prezentate ofertele, existenta oricărei publicități plătite sau a oricărei plati specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai buna în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării.

Pentru siguranță contului dumneavoastră, când doriți să achiziționați online cu plata prin card bancar, căutati „https” în adresa URL și o pictograma de lacat în bara de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plaților făcute cu cardul, nu transmiteți niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre și parole bancare, daca primiti orice corespondenta care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicita acest lucru.

De asemenea trebuie să aveți în vedere următoarele:

Cum trebuie afișat prețul?

Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, daca este cazul).
Exista mai multe comparatoare de preturi unde poate fi verificata evoluția în timp a preturilor produselor. Aceasta posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale și face că magazinele să evite, în general, afișarea unor reduceri nereale.
Care sunt regulile privind reducerea de preț?
Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință / prețului anterior.
Prețul de referință / prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spatiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.
În cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de data aplicării reducerii de preț.
În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioada mai mica de 30 de zile, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în aceasta perioada înainte de data aplicării reducerii de preț. Vânzătorul trebuie să indice într-un mod clar, lizibil și ușor de identificat perioada în care prețul anterior a fost aplicat.
Orice anunț de reducere de preț exprimata în valoare absoluta sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fară echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:
• fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat;
• fie prin mențiunile “preț nou”, “preț vechi” lângă sumele corespunzătoare;
• fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.

Advertisement

Când se considera contractul încheiat?

Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plătiți și primiti bunul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii dvs.

Puteți renunță la achiziție după ce ați încheiat contractul?

A. În cazul magazinelor clasice, legea NU vă da dreptul de a renunță la contract. Odată achiziționat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursata decât daca este defect, aplicandu-se aici regulile privind garanțiile.
B. Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteți renunță la achiziție, fară a oferi vreun motiv și fară costuri suplimentare. Unele magazine online, că parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă trebuie să verificați acest lucru cu fiecare comerciant în parte. Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menționat expres despre existenta dreptului de returnare a produselor.
Daca vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, vă trebui să plătiți returul.
Comerciantul este obligat să vă ramburseze prețul plătit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care ați renunțat la contract.
Rambursarea se face folosind aceleași modalități de plata că și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială (ex: banii achitați inițial de pe un card bancar vor fi returnați de vânzător pe același card), cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plata și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.
Exista anumite cazuri în care nu vă puteți retrage din contract, cum ar fi, de exemplu, pentru bunurile care sunt realizate după specificațiile dvs. sau înregistrările audio, video ori programele informatice care sunt livrate sigilate și pe care le desigilați.
Comerciantul poate retine, în anumite cazuri, din prețul plătit de dvs. valoarea diminuata a bunurilor în cazul în care le-ați folosit mai mult decât pentru a le testa funcționalitatea.

În cât timp trebuie să primiti bunurile comandate online?

Advertisement

Comerciantul trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care ați transmis comanda sau într-un termen mai scurt care v-a fost comunicat. Daca vânzătorul nu a livrat bunurile în termenul stabilit, trebuie să îi solicitați să livreze cât mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, aveți dreptul să renunțați la contract, iar comerciantul trebuie să vă dea banii înapoi în termen de 7 zile.
Ce se întâmplă daca bunul este deteriorat în timpul transportului?
Daca bunul ajunge la dvs. deteriorat sau distrus vânzătorul este cel care suporta pierderea. Puteți solicita în acest caz un nou bun sau puteți renunță la contract.
Prin urmare, aveți dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, daca bunul din interior este în cea mai buna stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar daca exista unii comercianți care nu permit acest lucru.

Se aplica regulile privind garanțiile și în privință bunurilor achiziționate în perioadele de reduceri?

Regulile privind garanțiile se aplica indiferent de modul în care sunt achiziționate bunurile și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg.
Care sunt regulile privind garanția?
OUG 140/2021 este cea care reglementează garanțiile bunurilor. De fapt, stabilește că exista doua tipuri: garanția legala de conformitate și garanția comerciala, care pot coexista pentru un singur bun.
Garanția legala se aplica pentru orice bun comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul în care un bun vă este vândut, beneficiați de garanția legala, fară că garanția să fi fost oferita de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanția legala este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.

În principiu, garanția legala este de doi ani, dar exista și excepții:
• în cazul bunurilor cu elemente digitale (televizoare, aspiratoare smart, telefoane mobile, etc.) garanția legala poate fi de cinci ani, daca bunurile au o durata medie de utilizare mai mare de cinci ani, iar contractul prevede furnizarea continua de conținut digital sau de servicii digitale (de exemplu, actualizări de sistem periodice sal software inclus în contractul de vânzare). Daca furnizarea continua de conținut digital sau de servicii digitale se face pentru o perioada mai mare de cinic ani, atunci garanția vă fi valabila pentru acea perioada.
• În cazul produselor de ocazie, consumatorul și vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanție mai de cel puțin un an.
Garanția comerciala este cea care, în anumite situații, este oferita suplimentar. De exemplu garanție de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componente ale obiectelor electrocasnice. Este ceva în plus fata de garanția legala și nu aduce atingere acesteia. O poate oferi atât producătorul, cât și vânzătorul. Garanția comerciala poate îmbracă orice forma: o durata de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariției unui defect etc. Dar nu poate înlocui și nu anulează garanția legala.

Ce se întâmplă daca bunul se defectează sau nu respecta specificațiile?

Advertisement

Aveți dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respecta specificațiile.
Că regula, inițial, puteți alege intre reparare și înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese daca are costuri mai mari pentru punerea în practica a acesteia în comparație cu cealaltă. De aceea, în practica, repararea este de regula prima măsură care se ia pentru a asigura funcționalitatea produsului.
Repararea produsului sau înlocuirea acestuia se face în termen de 15 zile calendaristice din momentul în care ați informat vânzătorul asupra problemei. Vânzătorul trebuie să preia bunul înlocuit pe cheltuiala proprie.
Încetarea contractului sau reducerea corespunzătoare a prețului poate interveni în trei cazuri:
• vânzătorul nu a finalizat reparația sau înlocuirea sau vânzătorul a refuzat să aducă în conformitate bunurile
• se constată o neconformitate, în pofida eforturilor vânzătorului de a o remedia;
• neconformitatea este de o asemenea gravitate încât justifica o reducere de preț sau dreptul la încetarea imediata a contractului de vânzare;
• vânzătorul a declarat că nu vă aduce bunurile în conformitate într-un termen rezonabil sau fară inconveniente semnificative pentru consumator ori acest lucru reiese clar din circumstanţele cazului.
Încetarea contractului are că efect punerea parților în situația anterioara contractului. Prin urmare, veți primi suma plătita pentru bun, iar comerciantul bunul înapoi. Returnarea bunului în aceasta situație se face pe cheltuiala vânzătorului.

Contactați vânzătorul daca aveți o problema!

Ce este foarte important, chiar daca în practica vi se spune să luați legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea vă aparține întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveți niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanția. Prin urmare, chiar daca mergeți la service cu produsul, informați întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute.

Bunul reparat/înlocuit este acoperit de o noua garanție?
Bunul înlocuit este acoperit de o noua garanție (legal sal comerciala) care începe din momentul înlocuirii.
În cazul bunurilor reparate, garanțiile legale și comerciale se prelungesc cu o perioada egala cu timpul scurs din momentul în care ați notificat vânzătorului defectul până în momentul în care bunul v-a fost livrat în stare de utilizare normala.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement

Știri

Elevii Colegiului Economic Călărași, lecție despre alimentația sănătoasă la Biblioteca Județeană

Published

on

Biblioteca Județeană Călărași a marcat joi, 16 octombrie, Ziua Mondială a Alimentației printr-o activitate educativă dedicată elevilor de la Colegiul Economic Călărași. Evenimentul, desfășurat în Sala „Nirvana”, a avut ca scop promovarea unei alimentații echilibrate și conștientizarea importanței respectului față de resursele planetei.

Cu sprijinul specialiștilor Direcției de Sănătate Publică Călărași, tinerii au participat la discuții și dezbateri despre risipa alimentară, obiceiurile sănătoase și rolul alegerilor zilnice în menținerea unei vieți echilibrate.

Activitatea, desfășurată sub motto-ul „Suntem ceea ce mâncăm, dar și ceea ce alegem să învățăm despre hrană”, a îmbinat informațiile teoretice cu momente interactive, oferind participanților ocazia să descopere într-un mod practic principiile unei diete corecte.

Biblioteca Județeană continuă astfel seria proiectelor dedicate educației pentru sănătate, încurajând tinerii să adopte un stil de viață echilibrat și responsabil.

Advertisement

📍 Eveniment: Ziua Mondială a Alimentației

📅 Data: 16 octombrie 2025

📍 Locație: Biblioteca Județeană Călărași – Sala Nirvana

🤝 Parteneri: Direcția de Sănătate Publică Călărași, Colegiul Economic Călărași

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Cultură

Filme de acțiune, aventuri SF și animații pentru toate vârstele – programul Cinema Călărași din 16 până pe 30 octombrie 2025

Published

on

cjcc calarasi

Călărășenii se pot bucura de o selecție spectaculoasă de filme în a doua jumătate a lunii octombrie, de la blockbustere SF și thrillere cu distribuții de top, până la animații pentru copii și superproducții românești.
Proiecțiile au loc la Cinema 3D/2D Călărași, în incinta Centrului Județean de Cultură și Creație, iar filmele rulează de marți până duminică, cu pauză în ziua de luni.

🎞️ 16 – 23 octombrie: Aventură SF și comedie divină

🔹 TRON: Ares (3D)
📅 10–16 octombrie 2025, ora 17:00
Regia: Joachim Ronning
Cu: Gillian Anderson, Jeff Bridges, Jared Leto, Evan Peters
🎟️ Rating: AP12
⏱️ Durata: 119 minute
TRON: Ares aduce o nouă generație de eroi într-o lume unde digitalul și realul se ciocnesc spectaculos. Programul Ares este trimis din lumea virtuală în cea reală, marcând prima întâlnire a omenirii cu inteligența artificială.
🎬 Trailer: YouTube

🔹 Roofman: Hoțul de pe acoperiș (2D)
📅 10–16 octombrie 2025, ora 20:00
Regia: Derek Cianfrance
Cu: Channing Tatum, Juno Temple, Ben Mendelsohn, Kirsten Dunst, Peter Dinklage
🎟️ Rating: N15
Un thriller bazat pe fapte reale, despre spărgătorul evadat Jeffrey Manchester, interpretat de Channing Tatum, și perioada în care a reușit să se ascundă de autorități.
🎬 Trailer: YouTube

🧵 17 – 26 octombrie: Emoție, comedie și adrenalină

🔹 Micul erou peticit (2D, animație pentru copii)
📅 17 octombrie, ora 12:30; 18–19 octombrie, orele 10:00 și 12:30; 24 octombrie, ora 12:30; 25–26 octombrie, orele 10:00 și 12:30
Regia: Steve Hudson, Toby Genkel
Cu: Asa Butterfield, Joel Fry, Alison Steadman
🎟️ Rating: AG
Stitch Head, un mic erou construit din petice și piese, trăiește într-un castel plin de monștri și aventuri amuzante. O animație ideală pentru întreaga familie, plină de emoție și învățăminte.
🎬 Trailer: YouTube

Advertisement

🔹 Doamne, ce noroc! (2D, comedie, acțiune)
📅 17–23 octombrie 2025, ora 17:00
Regia: Aziz Ansari
Cu: Keanu Reeves, Seth Rogen, Sandra Oh
🎟️ Rating: AP12
Keanu Reeves interpretează un înger stângaci care provoacă haos în încercarea sa de a ajuta oamenii. O comedie plină de ironie și momente imprevizibile.
🎬 Trailer: YouTube

🔹 Telefonul negru (2D, horror)
📅 17–23 octombrie 2025, ora 20:00
Regia: Scott Derrickson
Cu: Ethan Hawke, Madeleine McGraw
🎟️ Rating: N15
Un thriller psihologic intens în care o tânără primește mesaje din vise printr-un misterios telefon negru. O poveste plină de suspans, ideală pentru iubitorii genului horror.
🎬 Trailer: YouTube

🚗 24 – 30 octombrie: Producții românești și drame de Oscar

🔹 Cursa (2D, acțiune românească)
📅 24–30 octombrie 2025, ora 17:00
Regia: Anghel Damian, Millo Simulov
Cu: Codin Maticiuc, Denis Hanganu, Cristina Ștefania, Andi Vasluianu
🎟️ Rating: AG
Un film românesc de acțiune spectaculos, plin de mașini de lux, cascadorii și adrenalină. Bulevardele Bucureștiului devin circuitul unei competiții periculoase unde viteza și curajul fac legea.
🎬 Trailer: YouTube

🔹 După vânătoare (2D, thriller, dramă)
📅 24–30 octombrie 2025, ora 20:00
Regia: Luca Guadagnino
Cu: Julia Roberts, Andrew Garfield, Ayo Edebiri
🎟️ Rating: N15
O profesoară universitară este prinsă între scandaluri, acuzații și secrete din trecut. Un film tulburător despre moralitate, carieră și decizii imposibile.
🎬 Trailer: YouTube

🎟️ Cinema Călărași își așteaptă spectatorii în sala 3D/2D a Centrului Județean de Cultură și Creație Călărași, situat pe strada 1 Decembrie 1918 nr. 1.
📞 Detalii și program complet: www.culturalcl.ro

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Legea care ar permite intervenții în ariile protejate, contestată dur de ecologiști. Deputatul PSD de Călărași, Ion Samoilă, a votat împotrivă

Published

on

Sursa: Facebook

Camera Deputaților a respins miercuri, 15 octombrie 2025, propunerea legislativă PL 14/2023 privind completarea Ordonanței de Urgență nr. 57/2007 referitoare la regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice. Proiectul, care ar fi permis realizarea unor lucrări de infrastructură și construcții de hidrocentrale în interiorul ariilor protejate, a stârnit reacții dure din partea societății civile și a mai multor lideri politici locali și naționali.

Potrivit datelor oficiale ale Camerei Deputaților, 239 de parlamentari au fost prezenți la vot, dintre care 149 s-au pronunțat împotrivă, 41 pentru, iar 49 s-au abținut. Proiectul a fost, astfel, respins.

Cum au votat partidele

Cele mai multe voturi împotrivă au venit din partea PSD (74 de deputați), urmat de AUR (43), PNL (3), SOS România (10) și UDMR (niciun vot „pentru”). Singurii care au susținut retrimiterea proiectului la comisie au fost USR (30 voturi pentru), alături de câțiva deputați neafiliați și minorități.

Poziția deputaților de Călărași

Din datele obținute de Călărași Press, deputatul PSD de Călărași, Ion Samoilă, a votat împotriva proiectului, alăturându-se celor care au respins inițiativa considerată periculoasă pentru patrimoniul natural al României.

Advertisement

Prin votul său, Samoilă a transmis un mesaj de responsabilitate față de protejarea mediului și conservarea ariilor naturale unice, în contextul în care legea era criticată pentru posibilitatea de a deschide calea exploatărilor în zone până acum protejate strict.

Reacția primarului Dominic Fritz

Primarul Timișoarei, Dominic Fritz, a criticat dur inițiativa, numind-o „cea mai mare trădare împotriva pădurilor României”. Într-o postare pe Facebook, acesta a scris:

„Se pregătește cea mai mare trădare împotriva pădurilor României. AUR și unii aliați de serviciu din PSD vor să dea liber, printr-un proiect de lege, distrugerii tuturor ariilor naturale protejate. Tocmai AUR, care s-a jurat că va proteja pădurile, vrea acum să le taie pentru a construi hidrocentrale. Distrugerea comorilor naturale este o crimă împotriva viitorului copiilor noștri.”

Proiectul de lege PL 14/2023 urmărea modificarea articolului 56¹ din OUG 57/2007, oferind posibilitatea construirii unor obiective de interes public în perimetrul ariilor protejate, inclusiv hidrocentrale și alte lucrări de infrastructură energetică. Specialiștii în mediu au avertizat însă că o asemenea modificare ar duce la pierderea unor ecosisteme unice în Europa.

 

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading