Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 1°C | Anul XI Nr. 541

Știri

Proiect pentru realizarea unui pasaj de trecere la nivel de cale ferată la Lehliu Gară

Published

on

HOTĂRÂRE privind aprobarea încheierii unui parteneriat între UAT Orașul Lehliu–Gară, Județul Călărași   şi Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. în vederea realizării  obiectivului de investiții ”Pasaj de trecere la nivel de cale ferată București–Constanța (Lehliu–Gară)”

Consiliul Judeţean Călăraşi, întrunit în şedinţa ordinară din 31.01.2023,

Având în vedere:

  • – referatul de aprobare al Preşedintelui Consiliului Judeţean Călăraşi, înregistrat sub nr. 1551 din 26.01.2023;
  • – adresa Primăriei Orașului Lehliu–Gară nr. 751 din 26.01.2023, înregistrată la Consiliul Judeţean Călăraşi sub nr. 1530 din aceeaşi dată;
  • – prevederile Hotărârii Guvernului nr. 666/2016 pentru aprobarea documentului strategic Master Plan General de Transport a României, cu modificările şi completările ulterioare;
  • – prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 135/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
  • – prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 134/2021 pentru aprobarea Acordului de împrumut (Mecanismul de redresare și reziliență) dintre Comisia Europeană și România, semnat la București la 26 noiembrie 2021 și la Bruxelles la 15 decembrie 2021;
  • – prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 231/2021, cu modificările şi completările ulterioare;
  • – prevederile art. 2 alin. (3) şi art. 27 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
  • – prevederile art. 5 alin. (3), art. 14 alin. (3), (4), art. 35 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare;
  • – prevederile art. 173 alin. (1) lit. d), e), alin. (5) lit. l) şi alin. (7) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare;

În temeiul art. 196 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare,

HOTĂRĂŞTE:

Advertisement

Art. 1. Se aprobă încheierea unui parteneriat între UAT Orașul Lehliu–Gară, Județul Călărași și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A., în vederea realizării obiectivului de investiții: ”Pasaj de trecere la nivel de cale ferată București–Constanța (Lehliu–Gară)”, conform Acordului de parteneriat prevăzut în Anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 2. – Se împuternicește domnul Vasile ILIUŢĂ, Președintele Consiliului Județean Călăraşi, ca reprezentant legal al Consiliului Județean Călărași pentru, a semna din partea Judeţului Călăraşi Acordul de parteneriat menționat la articolul 1.

Art. 3. – Direcţia Dezvoltare Regională şi Relaţii Externe, Direcţia Economică şi Direcţia Tehnică vor duce la îndeplinire prevederile prezentei hotărâri.

Secretarul General al Judeţului, prin Compartimentul Cancelarie Consiliu şi Editare Monitor Oficial, va comunica prezenta hotărâre celor interesaţi.

REFERAT DE APROBARE pentru Proiectul de Hotărâre privind aprobarea încheierii unui parteneriat între UAT Orașul Lehliu – Gară, Județul Călărași  şi Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. în vederea realizării obiectivului de investiții:

Advertisement

”Pasaj de trecere la nivel de cale ferată București – Constanța (Lehliu – Gară)”

Obiectivul de investiţii ”Pasaj de trecere la nivel de cale ferată București – Constanța (Lehliu – Gară)” a primit aviz de principiu din partea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A.  pentru încadrarea în direcțiile de dezvoltare ale Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, direcţii stabilite prin documentul programatic reprezentat de Programul Investițional pentru Dezvoltarea Infrastructurii de Transport pentru perioada 2021–2030.

Acest proiect se regăseşte la Capitolul Investiții în infrastructura existentă pentru siguranța rutieră, cu finanțare asigurată prin Programul național de redresare și reziliență.

În vederea dezvoltării infrastructurii județului Călărași prin asigurarea unei rețele publice de transport și servicii, pentru o dezvoltare durabilă, prin creșterea accesibilității pentru tranzitul de călători și mărfuri prin intermediul unei infrastructuri de transport moderne si crearea posibilităților de transport intermodal, propun încheierea unui Acord de parteneriat între UAT oraș Lehliu – Gară, Judeţul Călăraşi şi Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A., pentru obiectivul de investiții: ”Pasaj de trecere la nivel de cale ferată București – Constanța (Lehliu – Gară)”.

Acest parteneriat a fost aprobat deja prin Hotărârea Consiliului local al Oraşului Lehliu Gară nr. 93 din 07.12.2022.

Advertisement

Drept urmare, consider necesară şi oportună adoptarea hotărârii Consiliului Judeţean Călăraşi în forma şi în condiţiile arătate în prezentul proiect de hotărâre şi în Acordul de parteneriat constituit ca anexă care face parte integrantă din acesta.

În calitate de inițiator al proiectului de hotărâre, în conformitate cu prevederile art. 182 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 36 alin. (1) şi alin. (8) lit. a) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Consiliului Judeţean Călăraşi, supun prezentul proiect de hotărâre dezbaterii şi votului consilierilor judeţeni.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Știri

Parcurile industriale, o urgență de dezvoltare regională. Județul Călărași nu are niciun parc funcțional

Published

on

Lipsa parcurilor industriale din județul Călărași a fost semnalată explicit în cadrul conferinței de presă organizate marți, 16 decembrie, de Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Muntenia, ca fiind una dintre cele mai mari vulnerabilități economice ale regiunii.

Directorul ADR Sud-Muntenia, Liviu Mușat, a subliniat că, în prezent, județul Călărași nu dispune de un parc industrial funcțional, în condițiile în care acest tip de infrastructură este esențial pentru atragerea investițiilor, crearea de locuri de muncă și diversificarea economiei locale .

De ce contează parcurile industriale

Parcurile industriale reprezintă una dintre cele mai eficiente forme de dezvoltare economică, oferind investitorilor:

  • infrastructură pregătită (utilități, drumuri, acces logistic);
  • proceduri administrative simplificate;
  • posibilitatea dezvoltării rapide a unor capacități de producție sau servicii.

În lipsa acestora, județele riscă să fie ocolite de investitori, chiar dacă dispun de poziționare geografică avantajoasă, forță de muncă sau acces la rețele de transport.

Județul Călărași, un paradox economic

Deși Călărașiul beneficiază de acces la Dunăre, apropiere de Capitală și terenuri disponibile, absența parcurilor industriale limitează serios capacitatea județului de a concura cu alte zone din regiune sau din țară.

Advertisement

Reprezentanții ADR Sud-Muntenia au atras atenția că această lipsă nu mai este doar o problemă de oportunitate ratată, ci una de strategie economică, care poate afecta pe termen lung dezvoltarea județului.

Oportunități de finanțare pentru autorități și parteneriate public-private

În contextul noii perioade de programare, parcurile industriale sunt considerate eligibile pentru finanțare prin instrumente financiare, adresate atât autorităților publice, cât și mediului privat sau parteneriatelor public-private.

Modelul propus permite:

  • implicarea autorităților locale în punerea la dispoziție a terenurilor;
  • atragerea capitalului privat pentru dezvoltarea infrastructurii;
  • utilizarea fondurilor europene sub formă de granturi combinate cu credite bancare.

Acest tip de finanțare este văzut de ADR Sud-Muntenia ca fiind unul dintre cele mai eficiente mecanisme pentru dezvoltarea rapidă a parcurilor industriale, fără a bloca bugete publice pe termen lung .

Parcurile industriale, catalizator pentru locuri de muncă

Un alt argument major pentru dezvoltarea parcurilor industriale îl reprezintă crearea de locuri de muncă stabile. Proiectele de acest tip generează nu doar angajări directe, ci și activitate economică conexă: transport, servicii, construcții, mentenanță.

În plus, parcurile industriale pot susține:

Advertisement
  • relocarea unor afaceri din zonele suprasaturate;
  • dezvoltarea IMM-urilor locale;
  • atragerea de investitori din domenii nepoluante sau cu valoare adăugată mare.

Un semnal clar pentru administrațiile locale

Mesajul transmis de ADR Sud-Muntenia este unul direct: parcurile industriale trebuie să devină o prioritate strategică pentru administrațiile locale, în special în județe precum Călărași, unde lipsa acestora reprezintă un blocaj major în dezvoltarea economică.

Fără proiecte mature pregătite din timp, județele riscă să rateze oportunități importante de finanțare și să rămână în afara marilor fluxuri investiționale regionale.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Peste 127 de milioane de euro pentru eficiență energetică. Persoanele fizice devin beneficiari direcți ai fondurilor europene

Published

on

Persoanele fizice vor putea accesa, în perioada următoare, fonduri europene pentru eficiență energetică, printr-un instrument financiar dedicat, anunțat de Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Muntenia în cadrul conferinței de presă desfășurate marți, 16 decembrie.

Potrivit conducerii ADR Sud-Muntenia, pentru acest tip de finanțare a fost alocat un buget de peste 127 de milioane de euro, fiind singurul instrument din regiune care are ca beneficiari direcți persoanele fizice .

Ce presupune acest program

Finanțarea vizează creșterea eficienței energetice a locuințelor individuale, prin investiții care reduc consumul de energie și costurile suportate de proprietari.

Programul se va baza pe instrumente financiare, nu pe granturi clasice, ceea ce înseamnă că beneficiarii vor accesa fondurile prin intermediul băncilor comerciale, într-un sistem mixt:

Advertisement
  • o parte credit bancar;
  • o parte grant din fonduri europene.

Componenta nerambursabilă poate varia în funcție de performanța energetică obținută în urma investiției.

Ce tipuri de investiții pot fi finanțate

Deși lista finală a cheltuielilor eligibile va fi stabilită ulterior, reprezentanții ADR Sud-Muntenia au indicat că programul se adresează lucrărilor care au impact direct asupra consumului energetic, precum:

  • izolarea termică a locuințelor;
  • modernizarea sistemelor de încălzire;
  • utilizarea surselor de energie regenerabilă pentru autoconsum;
  • alte soluții care conduc la reducerea pierderilor de energie.

Scopul este ca investițiile realizate să producă economii reale și măsurabile, atât pentru proprietari, cât și pentru sistemul energetic în ansamblu.

Accesarea fondurilor: rolul băncilor

La fel ca în cazul celorlalte instrumente financiare anunțate, dosarele nu vor fi depuse la ADR, ci direct la băncile partenere, care vor analiza eligibilitatea beneficiarilor și viabilitatea investiției.

ADR Sud-Muntenia a explicat că Banca Europeană de Investiții va negocia condițiile financiare cu băncile comerciale, urmând ca produsele rezultate să fie lansate pe piață sub forma unor credite cu componentă de grant european.

De ce este important acest program

Introducerea persoanelor fizice ca beneficiari direcți reprezintă o schimbare majoră în politica de finanțare regională, într-un context marcat de creșterea prețurilor la energie și presiunea costurilor de întreținere a locuințelor.

Prin acest program:

Advertisement
  • proprietarii pot reduce facturile pe termen lung;
  • crește valoarea imobilelor;
  • se reduce consumul de energie și impactul asupra mediului.

În același timp, investițiile în eficiență energetică contribuie la atingerea obiectivelor climatice asumate de România la nivel european .

Un program cu impact larg

Reprezentanții ADR Sud-Muntenia au subliniat că interesul pentru acest tip de finanțare este ridicat, tocmai pentru că se adresează direct populației, nu doar administrațiilor sau mediului de afaceri.

Programul este așteptat să genereze un număr mare de proiecte, cu impact rapid și vizibil în comunități, mai ales în zonele unde eficiența energetică a locuințelor este scăzută.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

ADR Sud Muntenia / Turismul intră pe lista finanțărilor europene. Primăriile pot dezvolta obiective turistice cu sprijin financiar

Published

on

Turismul a intrat oficial pe lista domeniilor care pot primi finanțare europeană în regiunea Sud-Muntenia. Anunțul a fost făcut de Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Muntenia, în cadrul conferinței de presă desfășurate marți, 16 decembrie.

Pe scurt, primăriile și alte autorități locale pot obține bani pentru proiecte turistice, dar nu prin granturi clasice, ci printr-un sistem nou, care combină fondurile europene cu credite bancare.

Ce înseamnă, concret, această finanțare

În loc să depună un dosar direct la ADR, autoritățile locale vor merge la bancă, cu un proiect turistic bine pregătit. Banca analizează proiectul și acordă finanțarea, care este formată din:

  • o parte credit bancar;
  • o parte bani europeni nerambursabili.

Dacă proiectul este implementat corect și îndeplinește obiectivele asumate, o parte din credit poate fi redusă, ceea ce înseamnă mai puțini bani de rambursat.

Ce tip de proiecte pot fi finanțate

Finanțarea se adresează proiectelor turistice care pot funcționa și aduce beneficii reale comunității, cum ar fi:

Advertisement
  • amenajarea sau modernizarea obiectivelor turistice;
  • infrastructură pentru agrement și petrecerea timpului liber;
  • dezvoltarea zonelor cu potențial natural sau cultural;
  • proiecte care pot atrage turiști și genera venituri locale.

Nu sunt vizate ideile aflate doar pe hârtie, ci proiecte clare, mature, care pot fi puse rapid în practică.

De ce se schimbă modul de finanțare

Autoritățile europene vor ca banii să ajungă în proiecte care chiar funcționează. De aceea, finanțarea prin bănci asigură:

  • o analiză mai atentă a proiectelor;
  • responsabilitate mai mare din partea beneficiarilor;
  • rezultate concrete, nu investiții blocate.

În acest fel, fondurile europene sunt folosite mai eficient, iar comunitățile locale pot beneficia de investiții durabile.

O oportunitate pentru județele cu potențial turistic

Reprezentanții ADR Sud-Muntenia au arătat că există deja interes pentru astfel de proiecte, inclusiv din județul Călărași. Zonele cu peisaje naturale, Dunărea, patrimoniu cultural sau spații de agrement pot fi puse mai bine în valoare prin aceste finanțări.

Pentru comunități, investițiile în turism pot însemna:

  • locuri de muncă;
  • venituri suplimentare la bugetele locale;
  • servicii mai bune pentru locuitori;
  • mai mulți vizitatori și o imagine mai bună a zonei.

Cine ajută la acordarea finanțării

Un rol important îl are Banca Europeană de Investiții, care colaborează cu băncile din România pentru stabilirea condițiilor de finanțare. Produsele financiare vor fi disponibile direct la bănci, iar autoritățile locale se vor putea adresa acestora pentru accesarea fondurilor.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement
Continue Reading