Connect with us

Știri

Municipiul Călărași a semnat contractul pentru proiectare şi execuţie proiect ”Reducerea emisiilor de carbon în municipiul Călărași prin crearea unui spațiu urban pietonal multifuncțional în zona centrala a municipiului”

Primarul municipiului Călăraşi Marius Dulce a anunţat, astăzi, semnarea contractului privind atribuirea serviciilor de proiectare şi de execuţie a lucrărilor în cadrul proiectului cu titlul ”Reducerea emisiilor de carbon în municipiul Călărași prin crearea unui spațiu urban pietonal multifuncțional în zona centrală a municipiului”.
 „Astăzi s-a semnat contractul de servicii pentru elaborarea documentației tehnico – economice la stadiu PT + DDE, asistență tehnică din partea proiectantului + execuție lucrări în cadrul proiectului cu titlul ”Reducerea emisiilor de carbon în municipiul Călărași prin crearea unui spațiu urban pietonal multifuncțional în zona centrala a municipiului”.
Finanţat prin Programul Operaţional Regional (POR) 2014-2020, Axa Prioritară 4: Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, proiectul are o valoare totală de 36.346.757,34 lei, adică 7,65 milioane euro, cofinanţarea de 2% asigurată de UAT Municipul Călăraşi fiind de 726.935,14 lei. Durata de implementare a proiectului este de 30 de luni din care execuţia lucrărilor, 16 luni. În principal, investiţia care se bazează pe „Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului Călăraşi pentru perioada 2016-2030” propune soluţii moderne de share-space şi pietonal, infrastructura necesară derulării tranzitului pietonilor şi bicicliştilor între zonele de interes din zona centrală şi a legăturii între liniile de circulaţie ale transportului public urban. În această etapă de realizare a documentaţiei tehnice vom ţine cont şi de unele sugestii primite din partea cetăţenilor, urmând ca acestea să fie luate în considerare în măsura în care va fi posibil”, a declarat primarul Marius Dulce.

Proiectul își propune reducerea emisiilor de CO2 provenite din transportul rutier și schimbarea opțiunii utilizării autoturismelor față de utilizarea modurilor nemotorizate de transport și a transportului public, realizându-se astfel schimbarea accentului de la o mobilitate bazată în principal pe utilizarea autoturismelor, la o mobilitate bazată pe mersul pe jos, utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare principal, ceea ce va conduce la reducerea emisiilor de echivalent CO2 si a altor gaze cu efect de seră (GES) provenite din transportul rutier motorizat de la nivelul municipiului Călărași.

Amplasamentul vizat de proiect este format din zona pietonală care se desfășoară între strada Sloboziei și strada Dobrogei, precum și aleile de legătură ale acesteia cu Parcul Central, segmentul din strada Sloboziei cuprins între intersecția cu strada București și cea cu strada 1 Decembrie 1918, precum și segmentul din strada Traian cuprins între strada 1 Decembrie 1918 și Bulevardul 1 Mai.

Lucrările de intervenție propuse vor consta în: lucrări de infrastructură, construire de fântâni, mărirea și diversificarea zonelor de spațiu verde prin amplasarea de jardiniere și gradene de sprijin (se vor planta specii autohtone și foarte bine adaptate la mediul climatic din zona câmpiei), trepte și rampe pentru accesul persoanelor cu dizabilități, pergole, divers mobilier urban, iluminat ornamental, canalizații subterane pentru instalațiile noi cât și pentru rețelele de telefonie, cablu existente, amenajarea zonelor de ședere prin amplasarea de bănci inteligente (dotate cu prize USB, sisteme inteligente și autonome), etc.

În același perimetru va fi amplasată o stație autonomă de tip bike – shering pentru circa 30 de biciclete, care va permite parcarea în siguranță a acestora precum și un confort ridicat pentru închiriere și returnarea lor.

Advertisement

Prin toate intervențiile propuse se va obține îmbunătățirea calității vieții prin îmbunătățirea amenajărilor peisagistice, prin crearea unui micro climat mai favorabil și a unui mediu mai calm și mai bine oxigenat.

Proiectul propune ca:

– segmentul străzii Sloboziei, de la intersecția cu strada București până la intersecția cu strada 1 Decembrie 1918 să devină un spațiu de tip share – space, concept de mobilitate în care pietonul are prioritate, având ca efect reducerea majoră a traficului auto din aceasta zonă, acesta fiind preluat de către arterele colaterale;

– str. 1 Decembrie 1918 va deveni un spațiu dedicat în exclusivitate pietonilor și bicicliștilor, facilitând atât activitățile de recreere și interacțiunile socio -culturale, dar și tranzitul acestora prin metode de mobilitate urbană sănătoase, accesibile și nepoluante. În același timp, pentru cazurile excepționale de forță majoră, infrastructura trebuie să răspundă și solicitărilor unui trafic ocazional ale autovehiculelor de intervenții.

Rezultatele proiectului în ceea ce privește suprafețele vizate:

Advertisement
  • Suprafață zonă pietonală: 20.194,8 m2
  • Suprafață zonă carosabilă: 785 m2
  • Suprafață spații verzi: 7 255, 9 m2
  • Suprafață fântâni: 439.7 m2
  • Suprafață construcții cu deck: 484.8 m2

Advertisement

Știri

INCENDIU la un restaurant din zona Parcului Victoria din Călărași. Pompierii intervin de urgență!

O situație de urgență a avut loc în după-amiaza zilei de joi, 19 iunie, în municipiul Călărași. Un incendiu a izbucnit la un restaurant situat în apropierea Parcului Victoria, pe strada Victoria, alarmând locuitorii din zonă.

Este vorba despre Restaurantul Chideșa, unde fumul negru a fost observat în interiorul clădirii. Un apel la 112 a mobilizat imediat echipajele de intervenție.

Două autospeciale de pompieri din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Barbu Știrbei” Călărași s-au deplasat rapid la fața locului și acționează în aceste momente pentru localizarea și stingerea incendiului. Zona a fost delimitată pentru siguranța trecătorilor, iar intervenția este în desfășurare.

Deși cauza exactă a izbucnirii focului nu este, deocamdată, cunoscută, pompierii au reușit să țină situația sub control, evitând extinderea flăcărilor către clădirile învecinate.

Advertisement

Din primele informații, nu s-au înregistrat victime, însă evaluările sunt în desfășurare. Autoritățile urmează să stabilească, după stingerea completă a incendiului, cauza probabilă a izbucnirii acestuia.

Continue Reading

Știri

Trenul Leon – renașterea industriei feroviare românești

Pe 19 iunie 2025, Gara de Nord din București a găzduit un moment istoric pentru industria feroviară românească: lansarea trenului Leon, primul automotor diesel (DMU – Diesel Multiple Unit) fabricat integral în România după mai bine de 80 de ani. Proiectat și construit de Electroputere VFU Pașcani, parte a Grampet Group, acest tren simbolizează nu doar o realizare tehnică, ci și o renaștere a spiritului ingineresc autohton.

Un simbol al tradiției și inovației

Trenul Leon, compus din trei vagoane, oferă 145 de locuri (11 VIP și 134 pentru clasa a II-a) și este dotat cu tehnologie modernă care respectă standardele europene de siguranță și confort. Cu un design ergonomic, scaune rabatabile, ferestre panoramice și măsuțe pliabile, Leon asigură o experiență plăcută pasagerilor. Facilitățile includ prize de 230V și USB, spații pentru bagaje voluminoase și biciclete, precum și rampe de acces pentru persoanele cu mobilitate redusă. Vagoanele sunt izolate fonic și echipate cu sisteme de supraveghere video, senzori de incendiu, interfoane pentru comunicarea cu mecanicul și afișaje audio-vizuale pentru informarea călătorilor.

„Leon este dovada vie că tradiția și tehnologia pot merge mână în mână, atunci când sunt susținute de pasiunea și dedicarea unei echipe extraordinare,” a declarat Gruia Stoica, președintele Grampet Group, în cadrul ceremoniei de lansare. Evenimentul, desfășurat la Salonul Regal din Gara de Nord, a fost urmat de o călătorie simbolică până la Gara Băneasa, marcând un nou capitol pentru transportul feroviar românesc.

Performanță și certificare europeană

Trenul Leon a parcurs peste 30.000 de kilometri în teste și a obținut certificarea CE, ceea ce îi permite să circule în orice țară din Uniunea Europeană. Construit pentru transportul de călători pe distanțe medii, acest automotor diesel reprezintă o combinație de eficiență, sustenabilitate și confort. Fabrica din Pașcani, cu o tradiție de peste 155 de ani, demonstrează că România poate redeveni un actor important pe harta industriei feroviare europene.

Advertisement

O investiție în viitor

Grampet Group, cel mai mare operator feroviar privat din Europa Centrală și de Sud-Est, a investit peste 30 de milioane de euro în modernizarea fabricii din Pașcani. Potrivit lui Gruia Stoica, Electroputere VFU are capacitatea de a produce 24 de trenuri pe an, deschizând astfel perspective pentru noi comenzi și exporturi. Proiectul Leon nu este doar o realizare industrială, ci și o declarație de încredere în potențialul economic și tehnic al României.

Un omagiu adus ingineriei românești

Numele „Leon” are o semnificație personală pentru Gruia Stoica, fiind inspirat de familia sa. Totuși, trenul transcende simbolismul personal, devenind un motiv de mândrie națională. După decenii în care industria feroviară românească a fost umbrită, Leon readuce în prim-plan capacitatea de inovare și excelență a inginerilor români.

Trenul Leon nu este doar un mijloc de transport, ci un simbol al ambiției și al revenirii României în elita industriei feroviare. Cu fiecare kilometru parcurs pe șine, Leon scrie o nouă poveste de succes pentru o națiune care privește cu încredere spre viitor.

Advertisement
Continue Reading

Știri

Eveniment la Muzeul Dunării de Jos Călărași – RomânIA îmbracă IA

Muzeul Dunării de Jos, instituție de cultură aflată în subordinea Consiliului Județean Călărași, vă invită să vizitați, începând cu data de 24 iunie, la Secția Etnografie și Artă Populară, expoziția:
RomânIA îmbracă IA
Deschisă publicului până la sfârșitul lunii august, expoziția este dedicată Zilei Universale a Iei și pune în valoare frumusețea, diversitatea și bogăția patrimoniului textil tradițional românesc.
Ia reprezintă piesa de bază a costumului popular, fiind totuși mai mult decât un obiect vestimentar, și anume un simbol național, o poveste sau chiar o filă de istorie.
O filă de istorie întrucât această cămașă cu altiță însumează în ornamentică semne – simbol venite din neolitic, cu funcție apotropaică, de fertilitate sau chiar narativă – ea dezvăluind date despre starea social – statutară, vârsta sau apartenența la o comunitate a femeii care a creat-o.
Această cămașă este recunoscută pentru frumusețea, simplitatea, dar și simbolismul său profund.
Ca orice alt veșmânt tradițional, și ia constituie o secvență a memoriei colective, iar purtarea ei reprezintă o manifestare spirituală ce străbate generații, relevând istoria mitică a unui popor.
Așadar, putem spune cu ușurință că ia reprezintă un puternic și stabil liant al românilor de pretutindeni, unind generațiile și formând punți de legătură între comunitățile românești din diferite țări.
Croită în formă de cruce, cu o deschizătură în partea de sus, ia este de fapt o cămașă de sărbătoare din pânză albă de bumbac, in sau borangic, având diferite broderii dispuse într-o armonie cromatică și ornamentală care alcătuiește unicitatea costumului popular românesc.
Elementele de bază în compoziția iei sunt umărul, încrețul, altița, râurile și cheițele.
Motivele tradiționale care se regăsesc pe ii au adesea semnificații legate de natură, fertilitate, protecție și spiritualitate. Printre simboluri se numără rombul, spirala, crucea, arborele vieții și steaua.
Primele mărturii vizuale ale iei ne parvin din perioada antichității romane. Astfel, regăsim ia pe Columna lui Traian din Roma, pe monumentul Tropaeum Traiani de la Adamclisi, dar și pe Arcul lui Galeriu din Salonic.
În comunitățile românești din întreaga lume, încă din anul 2013, Ziua Internațională a Iei este sărbătorită la data de 24 iunie, ea inspirând creatori de modă celebri precum Yves Saint Laurent sau Tom Ford, fiind recunoscută ca o piesă vestimentară de patrimoniu universal.
Vă așteptăm cu drag să redescoperim împreună simbolurile și poveștile cusute în fiecare ie!

Continue Reading