La zi
Mirela Marcu cere interzicerea artificiilor de Revelion în Călărași. Argumentele ei pun accent pe animale, mediu și sănătate
La zi
România pierde peste 3,3 miliarde de euro pe an din comerțul cu produse agro-alimentare. Ciprian Andrei Olteanu avertizează că exportăm ieftin și importăm scump
România produce mult, dar pierde bani pentru că exportă materie primă ieftină și importă produse procesate la prețuri mari. Mesajul vine de la Ciprian Andrei Olteanu, Președinte al Clubului Fermierilor Români, prezent la un eveniment organizat de Concordia, unde a fost prezentat un studiu Deloitte despre performanțele agro-alimentare ale țării.
Olteanu arată că România înregistrează un deficit comercial de peste 3,3 miliarde de euro doar din produse agro-alimentare. Cea mai mare problemă este la carne.
Tu vezi următoarele dezechilibre:
• Porc, cel mai mare deficit, cu un grad de autoaprovizionare sub 50 la sută în ultimii ani.
• Bovine, autoaprovizionare între 80 și 90 la sută, dar balanță comercială negativă.
• Păsări, deficit constant de peste 50.000 de tone pe an.
În același timp, cerealele asigură un excedent uriaș. România are un grad de autoaprovizionare între 150 și 200 la sută anual. Media ultimului deceniu depășește 9,5 milioane de tone exportate peste nivelul importurilor.
Studiul arată clar că România stă bine la producția primară, însă valoarea adăugată rămâne scăzută. Datele confirmă tendința.
• Produsele alimentare procesate aduc un deficit de peste 2 miliarde de euro.
• Carnea și preparatele din carne rămân un minus de peste 1,4 miliarde de euro.
• Produsele zaharoase, cacao, băuturile și alte articole procesate adaugă alte sute de milioane la pierderi.
Ciprian Olteanu spune că soluția este investiția în procesare, lanț scurt și industrie alimentară, nu doar în ferme. Tu ai nevoie de fabrici în România, care păstrează valoarea adăugată în interiorul economiei.
El spune că fermierii pot readuce echilibrul în economie, dar statul și mediul privat trebuie să construiască împreună un model în care producția internă să fie transformată, nu vândută ca materie primă.
Mesajul este simplu. România poate reduce deficitul doar dacă mută accentul pe procesare și pe industria alimentară, în loc să rămână un exportator de materii prime.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
La zi
Ecoaqua: Apă oprită până mâine pe str. Aviator Adrian Savulescu din Călărași
Alimentarea cu apă este oprită pe strada Aviator Adrian Savulescu, pe segmentul dintre Prelungirea Sloboziei și strada Corneliu Coposu. Măsura este necesară pentru depistarea, supravegherea și remedierea unei pierderi de apă. Informația a fost transmisă de dispeceratul EcoAqua și confirmată de Mihai Ionel.
Intervenția se desfășoară joi, 13 noiembrie, și se prelungește până vineri, 14 noiembrie. Zona afectată este marcată pe hartă în imaginea primită de la dispecerat.
Dacă locuiești sau lucrezi în perimetru, fă provizii de apă pentru consum și igienă. După reluarea furnizării, deschide robineții câteva minute pentru eliminarea aerului din instalație.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
La zi
RCA 2025: Creșteri de până la 5,4% la persoane fizice – cine plătește mai mult și unde scade prețul?
Rata de referință RCA nu reprezintă un preț fix impus de stat, ci un ghid statistic pentru piața asigurărilor auto, calculat de ASF pe baza datelor agregate din ultimii cinci ani (1 ianuarie 2020 – 31 decembrie 2024). Aceasta ține cont de factori precum frecvența și costul daunelor, locația geografică, vârsta șoferului și puterea motorului vehiculului.
Conform raportului ASF, tarifele medii cresc astfel: pentru persoane fizice, cu 5,4% la autoturisme și 5,2% la vehiculele de transport marfă; pentru companii, cu 3,5% la autoturisme și 3,2% la transport marfă.
Regiunea București-Ilfov rămâne cea mai scumpă. De exemplu, un șofer sub 30 de ani cu un motor peste 300 kW plătește un tarif indicativ de 5.129 lei, față de 3.821 lei în restul țării.
Există însă și excepții: șoferii între 51 și 60 de ani care conduc vehicule cu motoare între 151 și 200 kW beneficiază de o scădere de 3,5%.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.



