Connect with us

Cultură

Miercuri, 18 iunie, Mihai Viorel Dumitru lansează la Călărași volumul „E ultima doză”, o carte despre eliberare și introspecție

Miercuri, 18 iunie 2025, la Biblioteca Județeană Călărași, începând cu ora 14:00, va avea loc lansarea cărții „E ultima doză”, semnată de Mihai Viorel Dumitru, un tânăr scriitor de doar 21 de ani, student la Facultatea de Litere.

Opera, așa cum sugerează chiar autorul, este rezultatul unui proces profund interior, cu valențe terapeutice, și promite să ofere publicului nu doar o poveste, ci o introspecție sinceră asupra condiției umane și a sensului eliberării personale.

O „ultimă doză” de introspecție și revelație

„Cred că «ultima» este cuvântul menit să desemneze esența acestei cărți”, declară Mihai. Titlul volumului nu este ales întâmplător. Tânărul autor mărturisește că în jurul acestui cuvânt gravitează toate celelalte sensuri, conturând ideea unei finalități absolute – o încheiere fără posibilitate de revers, atât pentru el, cât și pentru personajele care populează paginile cărții. Fiecare cuvânt scris pare să fie o ultimă confesiune, o ultimă ieșire dintr-un sine captiv.

„Dacă ar fi să aleg câteva cuvinte, probabil aș spune: căutare, obsesie, găsire, dependență, eliberare – în ordinea aceasta”, explică Mihai, oferind o cheie subtilă pentru cititorii care vor să pătrundă în miezul narativ al volumului.

Advertisement

Cartea s-a născut dintr-o nevoie acută de eliberare. Deși ideea i-a venit acum aproximativ trei ani, autorul spune că abia în ultimul an aceasta s-a cristalizat în urma unei „revelații cathartice”. În spatele acestei apariții editoriale se află însă mii de pagini scrise și nescoase la lumină, texte pe care Mihai Viorel Dumitru nu a vrut și poate nu va vrea niciodată să le publice.

„Am scris fiindcă n-am avut cu cine să vorbesc, fiindcă am crezut că cei din jur nu mă vor înțelege”, mărturisește el. În ciuda vârstei fragede, autorul are un raport matur cu scrisul, văzându-l nu doar ca pe o artă, ci ca pe un spațiu de siguranță, de refugiu și de adevăr.

Mihai Viorel Dumitru pășește cu încredere în fața publicului Călărășean

Pentru lansarea de miercuri, Mihai nu are emoții. Dimpotrivă, e nerăbdător să-și întâlnească cititorii și să pornească un dialog real. „Abia aștept!”, spune cu entuziasm. În cadrul evenimentului, el intenționează să vorbească despre desfășurarea acțiunii din carte și să abordeze, într-un mod deschis, problematica liberului arbitru, fără să ofere concluzii definitive. Ideea? Să transforme monologul autorului într-un dialog cu publicul.

Deși lansarea are loc într-un oraș mic, Mihai Viorel Dumitru este încrezător în potențialul cultural al Călărașiului. Tânărul scriitor vede o comunitate diversificată, în continuă dezvoltare, și remarcă inițiativele care promovează educația și cultura locală.

„Cred că oamenii ar trebui să lase puțin deoparte pesimismul ăsta (care ne cam domină de ceva vreme) și să arunce o privire la acești copii și tineri care fac performanțe într-o țară în care educația este la pământ”, subliniază tânărul. „Suntem cel mai frumos paradox”, adaugă el, cu o sinceritate care definește întreaga sa perspectivă.

Advertisement

„E ultima doză” nu este doar un debut literar. Este, poate, primul semnal al unei voci autentice, sensibile și lucide, care merită urmărită. Iar miercuri, 18 iunie, Mihai Viorel Dumitru ne invită să pătrundem în universul său.

Cultură

Recomandare de carte – „Surâsul Caterinei” de Carlo Vecce

„Surâsul Caterinei” de Carlo Vecce este o lectură captivantă care împletește istoria cu ficțiunea, oferind o perspectivă inedită asupra vieții mamei lui Leonardo da Vinci. Publicat în 2023 și tradus în română de Oana Sălișteanu, romanul se remarcă prin abordarea sa riguroasă, bazată pe documente istorice, și prin talentul narativ al autorului, un renumit specialist în opera lui Leonardo.

Povestea urmărește destinul Caterinei, o tânără cercheză numită Wafa-naka („Ochi-de-cer”), răpită din Caucaz și transformată în sclavă. Călătoria sa, de la platourile sălbatice ale Caucazului la Constantinopol, Veneția, Florența și în cele din urmă Vinci, este redată prin vocile personajelor care i-au intersectat viața. Această tehnică narativă, deși nu oferă o introspecție directă a Caterinei, creează o imagine complexă a unei femei puternice, ale cărei suferințe și mândrie au influențat profund fiul său, geniul Renașterii.

Vecce reușește să reconstruiască un univers viu, plin de detalii despre migrațiile tătare, comerțul cu sclavi și strălucirea decadentă a Veneției. Descrierile peisajelor și ale obiceiurilor aduc o autenticitate remarcabilă, reflectând pasiunea autorului pentru cercetare. Romanul explorează teme universale precum libertatea, robia și puterea feminină, făcând din Caterina un simbol atemporal. Ipoteza că surâsul Mona Lisei ar putea fi inspirat de mama lui Leonardo adaugă o notă intrigantă, deși rămâne speculativă.

Stilul lui Vecce este cursiv și sensibil, echilibrând documentarea istorică și cu o imaginație care umple golurile trecutului. Cartea nu este doar o biografie romanțată, ci și o frescă a Renașterii, care invită la reflecție asupra moștenirii culturale și personale. Cu toate acestea, ritmul poate părea lent pentru cititorii obișnuiți cu narațiuni mai dinamice, iar lipsa unei perspective interne a Caterinei ar putea lăsa unele întrebări neelucidate.

Advertisement

„Surâsul Caterinei” este o operă care cucerește prin profunzimea sa istorică și emoțională, fiind o lectură recomandată celor pasionați de istorie, artă și povești despre reziliență. Finalul, cu melancolia surâsului enigmatic al Caterinei, lasă un ecou puternic, îmbogățind experiența lecturii.

Continue Reading

Cultură

Recomandare de carte – „Nu există ţară pentru bătrâni” de Cormac McCarthy

„Nu există țară pentru bătrâni” („No Country for Old Men”), publicat în 2005 de Cormac McCarthy, este un roman intens, sumbru și captivant, care explorează violența, moralitatea și declinul valorilor într-o lume tot mai haotică. Amplasat în Texasul anilor 1980, pe fondul traficului de droguri de la granița cu Mexicul, romanul împletește un thriller tensionat cu o meditație filozofică asupra naturii răului și a trecerii timpului.

Povestea se concentrează pe trei personaje principale: Llewelyn Moss, un vânător care descoperă o valiză cu milioane de dolari la locul unei tranzacții de droguri eșuate; Anton Chigurh, un asasin psihopat de o cruzime implacabilă; și Ed Tom Bell, șeriful îmbătrânit care încearcă să facă față haosului și să înțeleagă o lume care pare să-și piardă reperele morale. McCarthy construiește o narațiune alertă, dar păstrează spațiu pentru reflecții profunde, în special prin monologurile introspective ale lui Bell, care deplâng eroziunea valorilor tradiționale.

Stilul lui McCarthy este auster și percutant: lipsit de semne de punctuație convenționale în dialoguri, textul capătă un ritm brut, aproape visceral, care amplifică tensiunea. Descrierile sunt minimaliste, dar evocatoare, iar personajul lui Chigurh, cu calmul său înfricoșător și filozofia nihilistă, devine o întruchipare memorabilă a răului absolut. În contrast, Bell reprezintă o voce a conștiinței, dar una care se simte tot mai neputincioasă în fața schimbărilor.

Romanul nu oferă rezoluții facile sau răspunsuri clare. În schimb, provoacă cititorul să reflecteze asupra naturii destinului, a alegerilor și a luptei dintre bine și rău. Deși lipsa unui deznodământ tradițional poate frustra unii cititori, aceasta contribuie la forța tematică a cărții, subliniind ideea că nu toate conflictele au o soluție.

Advertisement

„Nu există țară pentru bătrâni” este o operă de o intensitate rară, care combină suspansul unui thriller cu profunzimea unei tragedii. Este o lectură obligatorie pentru cei care apreciază literatura care pune întrebări dificile și refuză să ofere răspunsuri comode.

Continue Reading

Cultură

Recomandare de carte – „Orașele din câmpie” de Cormac McCarthy

„Oraşele din câmpie” („Cities of the Plain”), ultimul volum al „Trilogiei frontierei” de Cormac McCarthy, încheie magistral o poveste despre granițe – nu doar cele geografice, dintre Statele Unite și Mexic, ci și cele dintre oameni, visuri și realitate. Publicată în 1998, cartea reunește personajele John Grady Cole din „Toți caii sălbatici” și Billy Parham din „Trecerea”, plasându-le în decorul arid al anilor 1950, pe fondul unei Americi în schimbare.

Romanul explorează prietenia dintre cei doi tineri cowboy, legați de un cod al onoarei și de lupta pentru supraviețuire într-o lume care își pierde treptat valorile tradiționale. John Grady, idealist și pasional, se îndrăgostește de o tânără prostituată mexicană, Magdalena, declanșând o serie de evenimente tragice ce subliniază conflictul dintre dorințele personale și forțele implacabile ale destinului. Billy, mai pragmatic, dar profund loial, devine martorul și, în cele din urmă, păstrătorul acestei povești sfâșietoare.

McCarthy impresionează prin stilul său distinctiv: proza este densă, poetică, dar neverbuloasă, cu dialoguri austere care par să ascundă mai mult decât dezvăluie. Descrierile peisajelor din New Mexico și ale vieții de cowboy sunt de o frumusețe brutală, reflectând atât splendoarea, cât și cruzimea lumii. Teme precum dragostea, pierderea și efemeritatea vieții sunt țesute cu o profunzime filozofică, culminând într-un epilog memorabil, care invită la reflecție asupra sensului existenței.

„Oraşele din câmpie” nu este o lectură ușoară; ritmul lent și tonul sumbru pot fi descurajante pentru unii. Totuși, pentru cei care apreciază literatura ce provoacă și emoționează, romanul este o experiență profundă. McCarthy nu oferă răspunsuri simple, ci ne lasă să contemplăm fragilitatea visurilor în fața unei realități necruțătoare.

Advertisement

Continue Reading