Connect with us

Știri

Gara Ciulnița, pe ultima sută de metri! Lucrările de modernizare au trecut de 80%! Se apropie schimbarea mult așteptată

Lucrările de modernizare a stației de cale ferată din Ciulnița, parte a proiectului derulat pe ruta București – Constanța, se apropie cu pași repezi de final. Anunțul vine din partea Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, care confirmă că șantierul a trecut pragul de 80% execuție. Odată cu avansul accelerat din ultimele luni, se conturează tot mai clar imaginea unei stații complet schimbate – modernă, accesibilă și pregătită să intre în rând cu marile stații europene.

Pasarela pietonală care traversează liniile 1 și 2 este gata și le oferă călătorilor acces direct la peroanele 2 și 3. În paralel, muncitorii lucrează intens la finalizarea peroanelor și montarea copertinelor – detalii care până acum câțiva ani păreau un lux, dar care vor deveni realitate în Ciulnița.

Potrivit datelor oficiale, lucrările de dezafectare și pregătire a șantierului au fost încheiate în totalitate. Infrastructura, suprastructura, instalațiile feroviare și telecomunicațiile sunt executate în proporție de 79%, în timp ce instalațiile montate în clădiri și containere au ajuns la 77%. Construcțiile civile, inclusiv clădirile aferente și amenajările pentru pasageri, sunt realizate în proporție de 70%.

Proiectul are o valoare totală de peste 391 de milioane de lei (fără TVA), iar finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile și cofinanțare de la bugetul de stat, prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014–2020. Lucrările sunt realizate de compania ARCADA, în baza contractului semnat în mai 2022, iar termenul de finalizare este de 37 de luni.

Advertisement

Pe hârtie, proiectul înseamnă „dezvoltarea infrastructurii de transport feroviar și facilitarea integrării economice a României în rețeaua europeană”. În realitate, pentru călători înseamnă mult mai mult: un peron curat, un acoperiș deasupra capului în zilele ploioase, un acces facil la trenuri și un sentiment că nu sunt abandonați într-o gară uitată de timp.

Stația Ciulnița are potențialul de a deveni un punct cheie de tranzit pentru zeci de mii de locuitori din zonă, care aleg transportul feroviar în detrimentul celui rutier. Odată finalizat, proiectul ar putea atrage și mai mulți călători, reducând aglomerația de pe șosele și oferind o alternativă mai rapidă, mai sigură și mai ecologică.

Modernizarea vine după ani în care gara a fost ocolită de investiții și ignorată de autorități. Acum, cu fonduri europene și o firmă constructor serioasă pe teren, lucrurile par să fi intrat pe făgașul normal. Iar dacă ritmul lucrărilor se menține, stația C.F. Ciulnița ar putea deveni una dintre cele mai moderne din sud-estul țării, mult înainte de termenul oficial.

Pentru locuitorii din Ciulnița și din comunele învecinate, șantierul care acum zguduie liniștea zonei promite o transformare spectaculoasă. Gara nu va mai fi doar un punct de tranzit, ci o poartă de acces către un transport civilizat, european. Iar asta, în România anului 2025, nu mai e un vis, ci o promisiune în curs de îndeplinire.

Advertisement

Știri

Recomandare de carte – „Zăpadă” de John Banville

„Zăpadă” (titlu original: Snow), scrisă de John Banville sub pseudonimul Benjamin Black, este un roman care împletește cu măiestrie misterul unui roman polițist cu profunzimea literaturii de caracter, plasat în decorul hibernal al Irlandei anilor 1950. Publicată în 2020, această carte marchează revenirea lui Banville la genul noir, dar păstrează amprenta sa stilistică distinctă, caracterizată prin proză elegantă și o atenție minuțioasă pentru detalii.

Acțiunea se desfășoară în comitatul Wexford, unde detectivul St. John Strafford, un protestant într-o țară predominant catolică, este chemat să investigheze uciderea brutală a unui preot catolic, părintele Tom Lawless, găsit mort în conacul familiei Osborne. Crima, aparent imposibilă, are loc într-o casă izolată, acoperită de zăpadă, ceea ce creează o atmosferă claustrofobică, reminiscentă a romanelor clasice de tip „whodunit” ale Agathei Christie. Însă Banville transcende formula tradițională a genului, aducând în prim-plan teme precum tensiunile religioase, secretele de familie și ipocrizia socială.

Personajul principal, Strafford, este un detectiv melancolic și introspectiv, care se confruntă nu doar cu enigma crimei, ci și cu propriile dileme existențiale. Spre deosebire de detectivii tipici, el nu este un erou infailibil, ci un om marcat de nesiguranță și de sentimentul de a fi un outsider. Banville construiește cu finețe portretele psihologice ale personajelor, de la membrii disfuncționali ai familiei Osborne până la figurile secundare, fiecare ascunzând propriile umbre.

Proza lui Banville este, ca de obicei, un punct forte. Descrierile peisajului înzăpezit sunt de o frumusețe aproape poetică, creând un contrast tulburător cu violența crimei. Ritmul narativ este lent, dar deliberat, permițând cititorului să se afunde în atmosfera apăsătoare și în detaliile subtile ale intrigii. Dialogurile sunt ascuțite, iar observațiile sociale – în special legate de influența Bisericii Catolice în Irlanda – sunt tăioase, dar niciodată forțate.

Advertisement

Cu toate acestea, cei care caută un roman polițist clasic, cu răsturnări de situație spectaculoase, ar putea găsi ritmul prea contemplativ. Banville prioritizează atmosfera și profunzimea psihologică în detrimentul unei rezolvări rapide a misterului. Totuși, această abordare este ceea ce face „Zăpadă” să iasă în evidență în peisajul literaturii de gen.

În concluzie, „Zăpadă” este o poveste captivantă despre crimă, credință și adevăruri ascunse, scrisă cu eleganța și subtilitatea care definesc opera lui John Banville. Este o lectură ideală pentru cei care apreciază romanele polițiste cu o dimensiune literară profundă, dar și pentru cei fascinați de complexitatea naturii umane. Recomand cartea cu căldură, mai ales pentru serile de iarnă, când zăpada de afară poate amplifica atmosfera creată de Banville.

Continue Reading

Știri

Guvernul vrea ca primăriile să decidă unde pot funcționa jocurile de noroc. Ilie Bolojan: „Sunt invadate toate orașele noastre”

Premierul Ilie Bolojan a anunțat, în cadrul conferinței de presă de vineri, că în cadrul reformei administrației locale, Guvernul va propune o măsură de descentralizare a autorizării jocurilor de noroc. Astfel, autorizațiile nu vor mai fi acordate la nivel central, ci fiecare primărie va putea decide, pe baza unei taxe speciale, dacă și unde vor funcționa aceste afaceri.

„E nevoie ca primăria să stabilească o zonă unde, pe baza unei taxe speciale, să stabilească intensitatea”, a declarat șeful Guvernului.

Ilie Bolojan a explicat că primăriile trebuie să poată delimita clar spațiile în care astfel de activități sunt permise. Zona poate fi întreg orașul, un cartier, o singură stradă sau deloc – exemplificând cu situația din municipiul Constanța sau stațiunea Mamaia. „Vom veni cu o prevedere care va descentraliza autorizarea jocurilor de noroc. Nu e suficient să te autorizezi la nivel de țară”, a subliniat Bolojan.

Acesta a explicat că în prezent orașele nu au niciun control asupra fenomenului și sunt „invadate de aceste puncte de lucru”. Noua măsură ar permite comunităților locale să decidă dacă au sau nu nevoie de jocuri de noroc în zonele lor și câte să accepte – fie unul, fie o sută.

Advertisement

Totodată, premierul a precizat că modificările propuse de Guvern au fost concepute pentru a reduce deficitul, fără a favoriza pe cineva sau a crea blocaje. El a răspuns și unei declarații recente a liderului interimar PSD, Sorin Grindeanu, care a calificat măsurile drept „dubioase”. Bolojan a replicat că schimbările au fost făcute „pur și simplu pentru a nu genera fenomene care ar fi însemnat blocaje în anumite activități”.

Continue Reading

Știri

Scandal într-un microbuz de transport persoane: Un bărbat din Lehliu Sat acuză că a fost bătut de șofer, însă firma are o altă versiune

Un bărbat din Lehliu Sat acuză că a fost bătut de șoferul unui microbuz de transport public: „M-a lovit cu pumnii și picioarele, în fața tuturor”

Un incident violent petrecut recent într-un microbuz de transport persoane a fost semnalat redacției noastre de Justinian Ciorăneanu, un bărbat în vârstă de 46 de ani, din localitatea Lehliu Sat, județul Călărași. Acesta susține că a fost agresat fizic de șoferul autovehiculului aparținând companiei C&I Internațional, imediat după ce a urcat pentru a se întoarce acasă.

Întreaga scenă s-a desfășurat sub privirile celorlalți pasageri, care, potrivit relatării bărbatului, au fost șocați de cele întâmplate, însă nu au intervenit de teamă.

Incidentul s-a derulat în după-amiaza zilei de 7 iulie 2025, în zona Brănești

Conform afirmațiilor lui Justinian Ciorăneanu, totul s-a întâmplat în jurul orei 17:00, la scurt timp după ce a urcat într-un microbuz operat de firma C&I International. Discuția cu șoferul ar fi degenerat rapid într-o altercație fizică.

„I-am spus că merg până în Lehliu. M-a luat direct la întrebări, mi-a cerut bani. Totul s-a întâmplat în câteva secunde. Nu am apucat nici să reacționez”, a declarat bărbatul.

Ulterior, Ciorăneanu a apelat numărul de urgență 112 pentru a reclama agresiunea. Conform declarațiilor sale, apelul a fost preluat inițial de Poliția Călărași, apoi redirecționat către Poliția Fundulea, care ar fi oprit microbuzul în trafic pentru identificarea părților implicate.

Advertisement

„Le-am spus exact ce s-a întâmplat, dar în final eu am fost cel dat jos din mașină. Mi-au spus că șoferul are dreptul să refuze pasageri. Dar nu mi se pare normal ca cineva care oferă servicii publice să se comporte violent, indiferent de situație.”

Scene de groază sub ochii călătorilor

În momentul incidentului, în microbuz se aflau mai mulți pasageri. Nimeni nu a intervenit pentru a aplana conflictul, însă reacțiile au fost de panică.

„Au țipat, s-au panicat, unii au coborât la următoarea stație. Erau multe femei, nu aveau cum să intervină. Șoferul era bine făcut, solid, și agresiv”, mai spune victima.

Deși are urme vizibile ale agresiunii, Justinian Ciorăneanu afirmă că nu a putut merge imediat la medicul legist pentru obținerea unui certificat medico-legal, din cauza serviciului.

„Lucrez într-un depozit de mașini. Patronul e străin și nu înțelege despre ce e vorba, nu am putut lipsi. Dar voi merge să-mi scot actele medicale și voi face plângere penală.”

Sesizări repetate și acuzații la adresa firmei de transport

Bărbatul susține că nu este la prima situație cu șoferii firmei C&I și că a formulat deja sesizări către mai multe instituții, inclusiv Autoritatea Rutieră Română, ANPC și Guvernul României.

„Toate instituțiile au răspuns, mai puțin ANPC. Problema este veche. Curse anulate fără explicații, comportamente abuzive, refuzuri la îmbarcare. Iar în autogări sunt indivizi care intervin și atrag oamenii în microbuze cu promisiuni mincinoase.”

Firma C&I respinge acuzațiile și oferă o altă versiune

Contactat de redacția noastră, Cristian Albu, reprezentant al companiei C&I Internațional, neagă toate acuzațiile formulate de pasager și afirmă că situația este, de fapt, alta.

„Pasagerul în cauză a fost cel recalcitrant. A refuzat categoric să achite contravaloarea biletului și a avut un comportament agresiv față de personalul nostru. Mirosea puternic a alcool, iar atitudinea lui a fost sfidătoare încă din momentul urcării în microbuz”, a declarat Albu.

Potrivit acestuia, conducătorul auto ar fi acționat conform regulamentului intern al firmei, refuzând îmbarcarea unui pasager aflat într-o stare improprie pentru călătorie.

Advertisement

„Nu a existat nicio agresiune fizică din partea șoferului. Mai mult, pasagerul se lăuda în fața celorlalți că ar avea legături cu persoane din medii interlope”, a mai adăugat Cristian Albu.

Reprezentantul firmei susține că soferul a depus plangere la poliție împotriva pasagerului din Lehliu Sat.

În ciuda faptului că pasagerul susține că a sunat la numărul de urgență 112 pe data de 7 iulie, la ora 17:20, nici Inspectoratul de Poliție Județean Călărași, nici Inspectoratul de Poliție Județean Ilfov nu reușesc, până în acest moment, să identifice apelul înregistrat în sistem, pentru a putea oferi un punct de vedere oficial.

Continue Reading