Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 11°C | Anul XI Nr. 537

La zi

Fundeni/ Gheorghiță Cărtușanu: “Am finalizat proiectul de asfaltare de 9 km prin P.N.D.L., cu fonduri primite de la Guvernul României

Published

on

Dezvoltarea localității Fundeni se află în plin progres. Am stat de vorbă cu Gheorghiță Cărtușanu, primarul localității, despre proiectele puse în aplicare pentru comuna pe care acesta o conduce cu mult interes, spune acesta. Asfaltare, modernizare iluminat stradal, pietruirea străzi, reabilitarea rețelei de apă curentă și canalizare, modernizarea dispensarului din localitate, renovarea școlii și grădinițe, fiind doar câteva exemple pe care primarul le expune discuției.

În urmă cu șase luni discutam cu edilul despre asfaltarea străzilor care prezintă importanță pentru locuitorii și pentru autoritățile locale. Edilul a declarat la acea vreme pentru presa: 

“La Fundeni vorbim concret. Am finalizat proiectul de asfaltare, 9 km prin PNDL, cu fonduri primite de la Guvernul României. Am început în urmă cu câțiva ani un proiect de realizare a rețelei de apă și canalizare și am extins rețeaua, schimbarea conductelor, bazinului, pompelor prin O.G. 7, am continuat prin fonduri proprii. Mai avem câteva străzi prin care conducta de apă nu trece. Avem proiect depus la Ministerul Dezvoltării în care sunt prinse spre finanțare și aceste câteva străzi. Nu am avut fonduri financiare…Totul se rezumă la bani.” – afirmă edilul-șef Gheorghiță Cărtușanu

Primarul călărășean a dorit să aducă mulțumiri celor care l-au sprijinit în finanțarea proiectelor de dezvoltare din localitate. A precizat faptul că actuala guvernare a acordat sprijin în dezvoltare primăriilor din România indiferent de culoare partidului politic.

Advertisement

“Mulțumesc pe această cale conducerii partidului, Guvernului PSD pentru că nu a ținut cont de culoarea politică și indiferent de aceasta a permis tuturor primăriilor să se aplice în minim 1 proiect. Oamenii văd ceea ce se face pentru ei. Este o comparație importantă cea cu acum 20 ani. Avem 20 km de străzi inventariate în comună. Când am venit ca primar nu exista pietruit 1 metru de stradă. Le-am luat străzile și am lucrat pe etape. Sunt lucruri care se văd. Se vede schimbarea și bunăstarea.

Până nu pui suflet în ceea ce faci nu rezolvi nimic. Proiectul de asfaltare străzi de 9 km plus 1,1 km prin fonduri europene. Anul acesta mai asfaltăm 7 km, adică 19 străzi…Încet, încet vom asfalta cca. 70% din suprafața comunei. Sunt în legătură directă cu ceea ce discută oamenii, urmărind cu interes reacțiile acestora pe rețelele sociale. Mai avem câteva străzi pe care se circulă greu. Acestea vor beneficia de un proiect de pietruire, trebuie să intervenim și acolo. Procedurile de licitații se fac doar cu bani, altfel este imposibil. Nu poți face o procedură de licitație fără bani.” – declară acesta pentru reporteri.

Dispensarul din localitate, unul dintre cele mai importante puncte de interes din localitate. Aici vin locuitorii din comună care au nevoie de asistență medicală în diferite probleme. 

Clădirea a fost reabilitată recent de autoritățile locale din Fundeni. Oamenii se declară mulțumiți de ajutorul acordat de administrația locală care a finanțat reabilitarea unității medicale. Locuitorii spun că primarul este preocupat de nevoile și sănătatea cetățenilor. 

La terminarea reportajului am revenit în primărie pentru a face o sinteza alături de edil asupra opiniilor oamenilor pe care i-am abordat cu întrebări. Am discutat și cu funcționarii din primărie despre cele mai frecvente necesități ale cetățenilor. Aceștia ne exemplifică prin câteva exemple, de regula sunt probleme sesizate în orice primărie din România.

Advertisement

În fiecare dimineață, primarul Gheorghiță Cărtușanu verifică fiecare compartiment din cadrul primpriei, discutând cu angajații, aflând problemele cu care aceștia se confruntă și pe care trebuie să le rezolve, caută soluții rapide și bune.

An de an aici se asfaltează cca. 10 km. de străzi, se betonează trotuare sau se pietruiesc străzile periferice. Proiectele primarului nu se limitează doar la infrastructura stradală. El discută cu oamenii despre extinderea rețelei de apă, despre forarea de noi puțuri care să asigure apă de calitate și la un volum suficient mai ales pentru perioadele de vară când consumurile sunt foarte mari. Descoperim un primar preocupat să facă lucruri bune an de an, să lase ceva în urma lui, un OM pe care oamenii îl respectă și îl asigură de sprijinul lor în mandatele următoare, pentru a finaliza tot ce a promis.

 

Mulțumim primarului Gheorghiță Cărtușanu pentru amabilitate și timpul acordat pentru realizarea acestui material. Mult succes în proiectele aflate în desfășurare!

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement
Advertisement

La zi

ȘOC în Justiție și Armată: Pensionarii speciali, evacuați din apartamentele statului cu chirie de 200 lei/lună!

Published

on

Ministerul Justiției, susținut de Guvernul Bolojan, propune un proiect de lege exploziv: sute de pensionari speciali – foști judecători, procurori, militari sau polițiști – ar urma să fie evacuați din locuințele de serviciu ale statului, unde plătesc chirii ridicol de mici, uneori sub 200 de lei/lună. Tarifele sunt înghețate din 2007, iar acum statul vrea să pună capăt acestui privilegiu.

Ce prevede proiectul?

  • Toate contractele de închiriere încetează automat la pensionare sau eliberarea din funcție.
  • Pentru locuințele ocupate deja, evacuarea trebuie făcută în maximum 3 luni.
  • Scopul: eliberarea spațiilor pentru angajații activi, în special judecători și procurori nou-intrati, care nu au unde locui.

Ministerul justifică măsura dură: aceste apartamente sunt un sprijin temporar pentru personalul în funcțiune, nu un beneficiu pe viață. Mulți pensionari au venituri solide din pensii speciale sau militare, deci nu sunt vulnerabili. În schimb, fondul locativ e blocat, lăsând tinerii magistrați pe drumuri.

Situația pe instituții (date oficiale):

  • Ministerul Justiției și instanțe: 211 locuințe (53 ocupate de pensionari, 8 libere).
  • Ministerul Public: 23 de locuințe (7 cu procurori pensionari, 8 libere).
  • Administrația Penitenciarelor: 178 de locuințe (88 ocupate de pensionari).
  • Ministerul Apărării Naționale: 662 de locuințe (45 cu personal pensionat) – aici s-a blocat avizarea, MApN cerând un grup de lucru special.
  • Ministerul Afacerilor Interne: 380 de locuințe (doar 6 cu pensionari, 70 libere).

Proiectul e în avizare, dar împotmolit la Apărare. Rămâne de văzut dacă pensionarii vor ceda ușor sau vor declanșa un val de contestații.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Șoferi începători, interziși la volanul mașinilor puternice: Ce modele mai pot conduce și ce excepții există

Published

on

Șoferii cu permis de conducere categoria B obținut de mai puțin de doi ani vor fi restricționați să conducă doar autoturisme cu un raport putere/masă de maximum 0,075 kW/kg. Măsura, propusă printr-un proiect de lege susținut de Guvern, vizează scăderea numărului de accidente grave implicând tineri fără experiență suficientă.

Inițiativa vine în contextul unor tragedii rutiere recente, precum accidentul provocat în august 2023 de Vlad Pascu, aflat sub influența drogurilor, lângă localitatea 2 Mai. Acesta a fost condamnat la 10 ani de închisoare pentru uciderea a doi tineri și rănirea altor doi.

Ce prevede proiectul de lege:

În primii doi ani de la obținerea permisului, conducătorii auto nu pot folosi vehicule care depășesc limita de 0,075 kW/kg, cu două excepții principale (conform Profit.ro):

Advertisement
  • Prezența în mașină a unui șofer cu permis categoria B de minimum 10 ani (pentru aceeași categorie).
  • Utilizarea vehiculului exclusiv în scop profesional, pe baza unui contract de muncă, doar în programul de lucru, cu dovada clară că mașina este esențială pentru sarcinile de serviciu.

Nerespectarea regulilor devine contravenție, pedepsită cu amendă din clasa a IV-a (9-20 de puncte-amendă) și suspendarea permisului pe 90 de zile.

Modele de mașini conforme cu limita:

Printre autoturismele populare care respectă raportul putere/masă sub 0,075 kW/kg se regăsesc: Dacia Logan și Sandero 1.0 SCe, Renault Clio 1.0 TCe, Volkswagen Polo 1.0 MPI și Golf 1.0 TSI, Ford Fiesta 1.1, Hyundai i20 1.2, Toyota Yaris 1.0 VVT-i, Skoda Fabia 1.0 MPI și Seat Ibiza 1.0 MPI. Acestea sunt considerate sigure pentru începători datorită motoarelor moderate.

Poziția Guvernului:

Executivul acordă aviz favorabil, dar cere modificări pentru aplicare unitară:

  • Explică de ce prezența unui șofer experimentat ar anula riscurile vizate de restricție.
  • Semnalează că excepția profesională exclude categorii precum polițiștii (cu raport de serviciu, nu contract de muncă) sau antreprenorii.
  • Propune dovezi suplimentare pentru necesitatea utilizării mașinii în activități de serviciu.

Proiectul va fi dezbătut în Parlament pentru adoptare finală.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Când dispar punctele de penalizare și cum verifici GRATUIT istoricul rutier în câteva secunde

Published

on

Punctele de penalizare reprezintă o componentă esențială a regulilor de circulație și pot afecta dreptul de a conduce. Deși pot părea complicate, legea stabilește clar durata lor de valabilitate și modalitățile de verificare. Odată cu digitalizarea, șoferii își pot accesa acum istoricul rutier mult mai rapid și mai ușor.

Conform Codului Rutier, punctele de penalizare nu rămân definitiv în evidență, ci se șterg automat după șase luni de la data contravenției. Fiecare abatere are propriul termen, astfel că punctele se radiază separat, în funcție de momentul în care au fost aplicate.

Este important ca, în aceste șase luni, șoferul să nu primească alte sancțiuni, deoarece perioada se resetează odată cu noile puncte. Situația diferă dacă este depusă o plângere împotriva procesului-verbal prin care au fost acordate punctele, conform playtech.ro.

Dacă plângerea ajunge în instanță, ștergerea punctelor se suspendă automat pentru toate punctele care au dus la acumularea celor 15 puncte. Suspendarea rămâne valabilă până când hotărârea instanței devine definitivă.

Advertisement

Dacă un șofer acumulează 15 puncte de penalizare în decurs de șase luni, permisul îi este suspendat pentru 30 de zile.

Cum poți verifica online istoricul punctelor și sancțiunilor rutiere

Istoricul sancțiunilor rutiere poate fi accesat online prin platformele puse la dispoziție de Ministerul Afacerilor Interne. Documentul poate fi descărcat gratuit, în format electronic, de pe site-ul Poliției Române, ghișeul.ro sau hb.mai.gov.ro.

Actul este semnat electronic și are valoare oficială, fiind acceptat în orice procedură. Șoferii cu permise eliberate în România se pot autentifica fie cu un cont existent pe ghișeul.ro, fie printr-un cont creat în HUB-ul MAI. Pentru confirmarea identității, este necesară o singură vizită la un ghișeu al unei structuri MAI care oferă servicii publice.

După ce contul este validat, cererea pentru istoricul rutier este trimisă automat, iar sistemul generează imediat documentul. De asemenea, acesta poate fi consultat direct în platformă, fără a fi necesară descărcarea fișierului.

Advertisement

Cum obții documentul în format fizic, dacă ai nevoie de el

Chiar dacă varianta digitală este cea mai rapidă, unii șoferi pot avea nevoie de documentul tipărit. În acest caz, titularul permisului se poate prezenta la orice serviciu rutier din cadrul inspectoratelor de poliție județene sau la Brigada Rutieră. Autoritățile vor elibera pe loc documentul în format fizic, oferind astfel o opțiune clasică pentru cei care preferă hârtia.

Prin noile proceduri simplificate și accesul online la istoricul rutier, șoferii își pot monitoriza mai ușor punctele de penalizare și își pot gestiona responsabil situația în trafic.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement
Continue Reading