Ministerul Finanțelor Publice continuă demersurile de susținere a creșterii economice, de stimulare a antreprenorialului românesc și de facilitare a activității comerciale a mediului de afaceri.
Astfel, s-a purtat un dialog permanent cu
reprezentanții mediului de afaceri și au fost dezbătute și agreate mai multe
măsuri fiscale.
“Codul fiscal și Codul de
procedură fiscală sunt documente vii, care trebuie adaptate în conformitate cu
observațiile și propunerilor celor care produc bani și plusvaloare în România:
mediul de afaceri. Nu am fost și nu voi fi adeptul modificărilor pompieristice
ale Codului Fiscal, dar voi susține mereu îmbunătățiri cerute imperios de cei
care activează în economia reală. Dialogul cu mediul de afaceri pentru aceste
modificări a început în urmă cu mai bine de un an, iar după sintetizarea
propunerilor și analizarea lor, au reieșit niște modificări care sunt pozitive
pentru economia românească. O țară este atât de puternică pe cât de puternică
îi este economia, iar o economie nu poate fi puternică decât dacă are un mediu
de afaceri stimulat, competitiv și angajat către producerea de plusvaloare.
Mulțumesc tuturor celor care au participat la conversația pentru aceste
modificări ale Codului Fiscal și ale Codului de Procedură Fiscală și-i asigur
că voi rămâne în continuare partenerul și aliatul lor”, a subliniat Eugen Teodorovici, ministrul
finanțelor publice.
Printre măsurile care urmează să fie adoptate, se
numără:
În domeniul Codului fiscal:
- Consolidarea fiscală a
impozitului pe profit datorat de grupurile fiscale de firme;
- Dezvoltarea conceptului de
”loc al conducerii efective” pentru persoanele juridice nerezidente
înregistrate într-un stat cu care România are încheiată Convenție de evitarea a
dublei impuneri, potrivit legislației acelui stat, dar care sunt controlate și
gestionate din România. Aceste persoane juridice străine cu locul de exercitare
a conducerii efective în România vor datora impozit pe profit pentru profitul
impozabil obținut din orice sursă, atât din România, cât şi din străinătate;
- Excluderea din sfera
veniturilor impozabile, pentru veniturile din salarii, a folosirii în scop
personal a anumitor vehicule care nu sunt utilizate exclusiv în scopul
activităţii economice și se află în patrimoniul persoanelor juridice ce aplică
regimul de impozitare a microîntreprinderilor sau impozitul specific unor
activități;
- Reglementarea obligațiilor
de calcul, reținere, plată și declarare a impozitului pe venit și a
contribuțiilor sociale obligatorii, aferente avantajelor în bani şi în natură
primite de angajat de la terţi.
În domeniul procedurii fiscale:
- Reglementarea instituirii și
ridicării popririlor în mediul electronic, astfel încât poprirea să fie
ridicată la îndestularea sumei poprite, iar debitorului să îi fie eliberate
conturile cât mai repede. Prin această măsură se are în vedere dezvoltarea sistemului
informatic propriu al MFP/ANAF, prin intermediul căruia să se gestioneze
popririle şi activitățile aferente de stingere a acestora, astfel încât să nu
necesite din partea băncilor un efort de dezvoltare important în propriile
sisteme informatice.
- Suspendarea inspecției
fiscale în situația sesizării organelor judiciare, în scopul implementării
Cauzei Lungu, în considerarea faptului că CEDO a criticat România prin prisma
faptului că, prin procedurile în vigoare, a permis ca referitor la același
contribuabil și pentru aceeași situație de fapt să se declanșeze două
proceduri: o procedură administrativă și o procedură penală.
- Posibilitatea efectuării
reverificării inspecției și la cererea contribuabilului în cazul în care sunt
îndeplinite cumulativ condițiile prevăzute de lege, în scopul implementării
Cauzei Zabrus (C-81/17) în considerarea faptului că CJUE a sesizat un
dezechilibru în respectiva cauză între drepturile contribuabilului și
drepturile organelor fiscale.
- Sancțiunea cu nulitatea a
actului administrativ fiscal în situația în care organul fiscal nu respectă
anumite obligații stabilite de lege în sarcina acestuia.
- Schimbarea competenței de
soluționare a contestațiilor de la ANAF la MFP. Scopul acestei măsuri este de a
crește gradul de încredere a contribuabililor în sistemul fiscal prin
asigurarea unui nivel superior de independență și, implicit, premise pentru
creșterea imparțialității în luarea deciziilor cu privire la contestațiile
formulate de contribuabili împotriva tuturor actelor emise de administrația
fiscală. Practic, structurile de soluționare a contestațiilor existente la
nivelul ANAF vor fi preluate în cadrul MFP.
- Reglementarea posibilității
de reexaminare a deciziei de soluționare a contestației în anumite situații,
expres prevăzute de lege în scopul încetării procedurilor judiciare
costisitoare atât pentru contribuabili, cât și pentru administrația fiscală,
degrevarea instanțelor judecătorești de asemenea litigii și evitarea plății de
către organele fiscale de cheltuieli de judecată, dobânzi sau alte sume în
cazul în care se apreciază că actul emis nu este în conformitate cu dispozițiile
legale. Aplicarea efectivă: începând cu data de 1 noiembrie 2019.
Proiectul de act normativ este publicat pe
site-ul MFP la rubrica Transparență decizională.