Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 34°C | Anul X Nr. 521

La zi

După taxa de salariu pretinsă de un fost director AJOFM Călărasi condamnat cu suspendare pentru luare de mită, o salariată a încălcat grav Codul Administrativ

Published

on

Maria Boboc, jurist al AJOFM Călărași, trece printr-un coșmar după ce a sesizat (ANOFM) Agenția Națională pentru Ocuparea forței de Muncă cu privire la săvârșirea unor aspecte ce conturează fapte de incompatibilitate care au avut loc în urma numirii inspectorului de resurse umane, Arsenescu Mirela, pe funcția de director executiv al AJOFM Călărași după ce fostul director a fost condamnat penal pentru luare de mită.

Situația a început în anul 2021, după ce directorul liberal al AJOFM Călărași, Nicolae Chirana, a fost trimis în judecată, cu acord de recunoaştere, pentru luare de mită. Potrivit unor date din anchetă, Nicolae Chirana cerea inițial un comision de 10% din venitul salarial al viitorilor angajați, redus apoi la o sumă fixă: 100 de lei.

Nicolae Chirana cerea inițial un comision de 10% din venitul salarial al viitorilor angajați, redus apoi la o sumă fixă: 100 de lei. Fostul director a primit 2 ani şi 6 luni închisoare cu suspendarea sub supraveghere a executării pedepsei pe durata unui termen de supraveghere de 2 ani şi 6 luni şi interzicerea pe o perioadă de 2 ani şi 6 luni de la rămânerea definitivă a hotărârii de condamnare.

Începând cu luna mai 2021 pana la data de 1 Noiembrie 2021 Arsenescu Mirela a preluat conducerea instituției.

Advertisement

“În acest moment e relativ liniște și pace, dar în anul 2021 era un calvar să intri în instituție. Faptul în sine, ideea în sine, că trebuie să plec la servici, de seară mă marca și a doua zi nu mai aveam energie, pentru că era o atmosferă absolut mizerabilă, cel puțin pentru mine, provocată de directorul executiv de la momentul respectiv, în perioada mai – 1 noiembrie. Am fost chemată de directorul executiv, numit temporar la momentul respectiv, și am fost făcută mahalagioaică, mi s-a spus că-mi terorizez colegii. Am solicitat prezența colegilor, au venit doar patru, dintre care niciunul nu a recunoscut acest lucru. Atunci, conducerea de la momentul respectiv pur și simplu m-a dat afară din birou. E vorba despre doamna inspector superior resurse umane, Mirela Arsenescu.”a explicat Boboc Maria pentru Călărași PRESS.ro.

Cu alte cuvinte, jurista din AJOFM Călărași, Boboc Maria, explică incompatibilitatea pe care inspectorul superior de resurse umane, Arsenescu Mirela, o are în relația cu instituția unde a fost delegată prin Decizia numire a ANOFM de a exercita funcția de conducere pe o perioadă temporară. Funcția trebuia preluată de directorul adjunct din momentul câștigării concursului pentru postul vacant.

Vorbeați despre incompatibilitatea pe care aceasta o are la nivelul instituției pe care a condus-o la momentul pe care l-ați precizat?

“Începând cu luna mai și până la sfârșitul lunii octombrie 2021 au semnat în dublă calitate, cel puțin în primele două luni, mai și iunie, a semnat în dublă calitate decizii de inspector resurse umane și director executiv al instituției, ceea ce este incompatibil. Eu am sesizat pe legea avertizorului public și NFP??? (2:07), am sesizat și ANI pentru incompatibilitate, pentru că era și consilier de etică la momentul respectiv. Nimeni nu mi-a dat nicio șansă, toată lumea pur și simplu m-a pasat, au pasat toate documentele, am aflat ulterior, la agenția noastră națională, la ANOFM pentru că între timp, tot pe legea avertizorului public, am făcut sesizare la Ministerul Muncii. Ministerul și-a declinat competența către noi, a venit președinta de la momentul respectiv, doamna Maria Mareș și cu inspectorul de resurse umane de la Agenția Națională, care m-au amenințat cu control și comisie de disciplină. Lucru care s-a întâmplat, și unul și celălalt. Am fost cercetată disciplinar în urma controlului de la ANOFM, iar doar în raportul echipei de control scrie clar ca măsură nr.1 – cercetarea administrativ disciplinară și a doamnei Arsenescu, nu doar a mea.” povestește Boboc Maria pentru Călărași PRESS.ro.

Ordinul 193/06.05.2021 a fost emis, decizie temporară prin care Arsenescu Mirela semnează în dublă calitate (inspector resurse umane și director executiv). Potrivit unor date interne, este vorba despre perioada 05.05.2021 – 14.07.2021.

Advertisement

În 14.07.2021 s-a emis cel de-al doilea Ordin de numire, deși la data de 14.07.2021 Nicolae Tudora câștigase, prin concurs, funcția de director adj. Prin Ordinul 292/19.07.2021, Arsenescu a ocupat funcția  până la 1 noiembrie 2021, moment în care a fost eliberată din funcția, atribuțiile fiind preluate de Nicolae Tudora prin Ordinul nr. 418/01.11.2021.

“În noiembrie 2021, 15-16 noiembrie, a venit echipa de control de la ANOFM, care a lăsat ca măsură cercetarea doamnei Arsenescu nr.1 și a mea nr.2. A mea s-a produs și am fost cercetată și sancționată disciplinar, conform legii, dar la doamna Arsenescu nici în data de astăzi nu s-a produs nicio cercetare.
Cercetarea disciplinară pe care ați avut-o dumneavoastră a fost realizată în baza unor documente pe care le-ați semnat. Eu le-am semnat în calitate de consilier juridic al instituției. Le primeam de la doamna Arsenescu, inspector resurse umane, eu le semnam ca și consilier juridic și le duceam în secretariat, urmând ca doamna director executiv temporar, Mirela Arsenescu, să le semneze și ca director executiv – dublă calitate.” a mai precizat juristul Boboc Maria.

Este legal să se întâmple așa ceva?

“Nu, pentru că însăși codul administrativ spune acest lucru, fapt pe care l-au spus și cei de la ANOFM, cu echipa de control a ANOFM-ului. Nu mu mai că a rămas doar la stadiul de discuții – nu au continuat cu cercetarea efectivă, așa au zis”

Cu alte cuvinte, nu s-a luat nicio măsură?

Advertisement

“Absolut niciuna împotriva ei, împotriva mea da. Deja la mine s-a radiat în acest moment, pentru că au trecut cele 6 luni de când s-a emis decizia de mustrare, dar la dumneaei, nu. Cu atât mai mult cât dumneaei a încălcat două articole de lege, nu unul. Deci, nu a predat lucrările și conform codului administrativ, într-un anumite interval de timp specificat în ordinul de numire, trebuie să predai lucrările. Acele lucrări nu au fost predate niciodată nici scriptic, nici faptic.” a completat salariata cercetată disciplinar.

De ce credeți că nu s-a rezolvat conflictul până în acest moment?

“Din cauza faptului că doamna Arsenescu, exact cât am stat cu dânsa în birou – 3 ani, din 23.04.2018 până în 23.04.2021, în permanență avea grijă să spună că ea și-a creat relații la București, la ANOFM, că aceste relații se creează în timp. Vorbea cu colegii de acolo la pertu, absolut cu toți, mai avea puțin și vorbea cu președinta și cu directorul de la resurse umane tot la fel, dar, mă rog, e problema dânsei, până la urmă. Există un termen în codul administrativ și în ce a mai apărut după, în Legea 53/2021, ar fi un termen de un an și 6 luni, numai că acest termen nu este de prescriere, este de constatare a abaterii. Practic, în orice moment ea trebuie cercetată.”

Potrivit unor date, situația ar fi fost tergiversată de sfera politică locală. Cazul a intrat și în atenția Direcției Naționale Anticorupție. 

“Doamna Arsenescu este fina de cununie a primarului de la Modelu, Gheorghe Dobre, membru marcant al Partidului Național Liberal de la Călărași.” a precizat un funcționar din cadrul AJOFM Călărași.

Advertisement

În replică, Arsenescu Mirela recunoaște: “Eu am desfășurat activitate de conducător, mai bine spus de director executiv, interimar, pe o perioadă în care fostul director ( n.r. Nicolae Chirana) era în concediu medical, ulterior trimis în cercetare (PENALĂ) pentru anumite lucruri. A fost condamnat și își ispășește pedeapsa. În ceea ce privește Avizul ANFM prin care am fost numită pentru a îndeplini acea funcție de director și atribuțiile funcției, a fost emis de Agenția Națională a Ocupării Forței de Muncă. Deci, ei au făcut solicitare la ANFP pentru acest lucru.”

Întebată despre existența avizului ANFP, Arsenescu insistă asupra existenței acestui document. 

“Fără avizul acela nu aș fi putut îndeplini funcția de director.”

Privind dubla calitatea sub care semna documente, Arsenescu Mirela recunoaște fără vreo reținere faptul că acest lucru s-a întâmplat.

“Este vorba despre o serie de documente emisă până la data de 14.07.2021, când au fost delegate atribuțiile de director.”

Advertisement

Dacă e să ne referim la situația în care documentele semnate în dublă calitate de Arsenescu care nu au ajuns la ANOFM și să o credem pe cuvânt pe aceasta, hârtiile s-au pierdut pe traseu, iar vina nu aparține nimănui.

“Nu știu să vă spun, eu am fost cercetată de o comisie trimisă de la ANOFM pentru aceste documente. Deci, acele documente au fost date forului tutelar, de acolo au rămas în rezolvare de către dânșii. Corpul de control al Ministerului Muncii a cerut documentele.” a precizat Arsenescu Mirela pentru CălărașiPRESS.ro.

Angajată în cadrul AJOFM Călărași din 1 aprilie 2021 pe postul de șef serviciu, ocupat prin transfer de la Casa de Asigurări de Sănătate, Nicolae Tudora a fost numită ulterior printr-o decizie emisă de ANOFM pe postul de director adjunct. Aceasta a precizat despre cazul care a ajuns pe masa Ministerului Muncii sub forma unui control.

“Începând cu luna februarie 2021, Arsenescu a ocupat acest post, la un moment dat, a trebuit să predea predea sarcinile și atribuțiile de inspector resurse umane, unui salariat din cadrul instituției. La momentul respectiv s-a făcut o sesizare către ANOFM care a trimis un corp de control din cadrul Ministerului Muncii, unde s-au constatat o serie de disfuncții pe această temă și s-au luat măsuri. Le-am pus la dispoziție de peste 600 de documente celor de la Ministerul Muncii și s-a remis o adresă către persoana care a efecgtuat acea sesizare. Despre activitatea colegilor și a activității desfășurate de noi pe cercetare disciplinară care s-a întâmplat și tot ce a fost, a fost, pot să spun, laudă la adresa colectivului, însă suferau că Ministerul Muncii va solicita un punct de vedere oficial Agenției Naținale pentru Ocuparea Forței de Muncă pentru a clarifica ce s-a întâmplat.

Întrebată despre atribuțiile de serviciu care ar fi trebuit să fie delegate unui alt funcționar competent din AJOFM Călărași, directoarea Nicolae Tudora precizează că cel care ar fi primit prin în sarcina de serviciu nu se pricepea să întocmească documentele respective, iar Arsenescu Mirela ar fi acceptat acest lucru.

Advertisement

“(…)Colegul, probabil, neștiind să lucreze activitatea, în momentul în care l-a ajutat, tot colega mea l-a făcut și tot ea le-a semnat, în dubla calitate de inspector resurse umane și director executiv. Acest lucru este într-adevăr verificat și este cuprins într-un raport la noi, urmând ca doamna Arsenescu să fie cercetată de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă. Un lucru este cert. Am să merg personal la Agenția Națională să spun acest lucru, cu toate că este deja cunoscut. Am mers personal cu documente oficiale. Trebuie să se închidă acest lucru. Anual, ANFP cere tuturor instituțiilor publice situația cercetărilor disciplinare. Noi, în anul 2021, am avut o singura cercetarea a unei colege, cealaltă a fost remisă către ANOFM.” a precizat Nicolae Tudora pentru CălărașiPRESS.ro.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

La zi

Un parlamentar din Călărași a renunțat la toată indemnizația: „Oamenii au pierdut tot!”

Published

on

Când alții suferă, nu e timp de calcule sau declarații goale. Este nevoie de implicare. Deputatul Mihai Gheorghe a anunțat public că își donează întreaga indemnizație parlamentară pentru a-i sprijini pe românii din Suceava și Neamț, greu încercați de inundațiile din ultimele zile.

„Să vezi cum apele îți iau casa, animalele, tot ce ai muncit o viață… e o durere pe care nu o poți înțelege decât dacă o trăiești. De aceea, am ales să fac ce ține de mine. Donez întreaga mea indemnizație și îndemn pe oricine poate să dea o mână de ajutor”, a transmis parlamentarul.

Mihai Claudiu Gheorghe a deschis și un punct de colectare local, pentru cei din județul Călărași care doresc să sprijine cu produse esențiale: alimente, apă, pături, haine sau obiecte de igienă personală.

Adresa: strada București nr. 50, Călărași – sediul unde pot fi aduse donațiile.

Advertisement

„Știu că mulți oameni simpli din județul nostru ar face oricând un bine, chiar și când nu au prea mult. Tocmai de aceea cred în forța noastră, ca români. Dacă fiecare face un gest mic, putem schimba multe. E despre inimă, nu despre bani”, a mai spus deputatul.

Acesta s-a alăturat colegilor parlamentari care au decis să contribuie cu sume importante pentru refacerea vieților celor afectați.

Un gest simplu, dar care poate însemna enorm pentru cineva. Iar în fața unei tragedii, omenia nu se votează – se arată.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement
Continue Reading

La zi

TVA 2025: Crește la 21% și 11% – Impact major pentru România!

Published

on

Începând cu data de 1 august 2025, România va implementa noi cote de taxă pe valoarea adăugată (TVA), ca parte a unui pachet de măsuri fiscal-bugetare menite să consolideze finanțele publice și să contribuie la reducerea deficitului bugetar. Aceste modificări aduc schimbări semnificative în structura actuală a cotelor de TVA, cu impact asupra consumatorilor, mediului de afaceri și diverselor sectoare economice.

Cota standard de TVA. va crește de la 19% la 21%, aplicându-se majorității bunurilor și serviciilor din economie. Această majorare va afecta prețurile pentru o gamă largă de produse și servicii, inclusiv cele care nu beneficiază de cote reduse, cum ar fi băuturile nealcoolice cu zahăr adăugat (de exemplu, sucurile din categoria cod NC 2202) și suplimentele alimentare, care vor trece direct la această cotă standard.

În același timp, cotele reduse de TVA de 5% și 9% vor fi unificate într-o singură cotă redusă de 11%. Aceasta se va aplica pentru o serie de bunuri și servicii considerate esențiale sau de interes public, precum alimentele (inclusiv produsele de panificație și lactate), medicamentele, cărțile, ziarele, revistele, lemnele de foc, apa utilizată în irigații agricole, precum și serviciile de cazare și restaurant (cu excepția băuturilor alcoolice și a anumitor băuturi nealcoolice). Această uniformizare simplifică structura cotelor reduse, dar implică o creștere a taxării pentru produsele și serviciile care beneficiau anterior de cota de 5%.

O excepție notabilă este menținerea temporară a cotei de 9% pentru livrarea de locuințe cu o suprafață utilă de maximum 120 de metri pătrați și o valoare de până la 600.000 de lei (fără TVA). Această cotă se va aplica până la data de 1 august 2026, dar doar pentru tranzacțiile în care avansul a fost plătit până la 31 iulie 2025. După această dată, locuințele respective vor trece la cota standard de 21%, ceea ce ar putea influența semnificativ costurile pentru achizițiile imobiliare.

Advertisement

Aceste ajustări ale cotelor de TVA reflectă eforturile autorităților de a echilibra bugetul național, dar pot genera și un impact asupra inflației și puterii de cumpărare a consumatorilor. În plus, mediul de afaceri va trebui să se adapteze rapid la noile cote, inclusiv prin actualizarea sistemelor de facturare și recalcularea prețurilor. Pentru consumatori, schimbările vor fi resimțite în special în domenii precum alimentația, sectorul imobiliar și serviciile de ospitalitate, unde creșterile de prețuri ar putea fi mai vizibile.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Oprire temporară a apei potabile pe strada Nicolae Bălcescu din Călărași

Published

on

Ecoaqua Călărași informează că, în urma unei avarii apărute la rețeaua de alimentare cu apă, furnizarea apei potabile va fi întreruptă temporar pe strada Nicolae Bălcescu, pe tronsonul cuprins între străzile Sloboziei și I.H. Rădulescu.

Intervenția echipelor de reparații va dura aproximativ două ore.

Ecoaqua își cere scuze pentru disconfortul creat și dă asigurări că lucrările vor fi finalizate în cel mai scurt timp posibil.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading