După mai bine de 20 de ani, gramatica redevine materie de studiu pentru elevii de clasa a IX-a și a X-a, alături de istoria și geografia României.
Introducerea acestor trei discipline are rolul de a-i ajuta pe elevi să recupereze cunoștințe esențiale de cultură generală pe care nu le-au acumulat la momentul potrivit.
„Aducem din nou unități de învățare din gramatica limbii române la nivelul liceului. Era un lucru foarte important. A fost un feedback bun legat de gramatică, dar nu atât de gălăgios. Lucrurile bune nu se aud atât de tare”, a transmis Daniel David, ministrul Educației, potrivit stirileprotv.ro.
Cele mai frecvente greșeli întâlnite în tezele de bacalaureat sunt dezacordurile între subiect și predicat, absența semnelor de punctuație la finalul enunțurilor, utilizarea incorectă a virgulelor și despărțirea greșită în silabe.
Deși regulile de ortografie și punctuație sunt predate până în clasa a IV-a, iar structura corectă a frazei ar trebui însușită până în clasa a VIII-a, lingviștii consideră că scrisul elevilor s-a deteriorat din cauza comunicării frecvente în grupurile de colegi și pe aplicațiile online. Acolo, toți scriu la întâmplare, fără diacritice, cratime sau alineate, iar greșelile trec neobservate, fără ca cineva să le corecteze.
„A fost o decizie care nu suferea amânare“, spune ministrul Educației, „pentru că mulți absolvenți de liceu se exprimă catastrofal, atât la examene, cât și în viața curentă.”
Pe lângă gramatică, în orarul primilor doi ani de liceu vor fi introduse și două discipline care sunt în prezent studiate în anii terminali: Geografia României și Istoria românilor. “Nimeni nu le învăța, dacă nu erau obligatorii la bac”, spune ministrul, iar elevii ieșeau din liceu cu o cultură generală mediocră.
Modificările se vor aplica din 2027.