Connect with us

Știri

Despre Sarbatorile Pascale

Published

on

Paştele este cea mai veche şi importantă sărbătoare a creştinătăţii, care a adus omenirii speranţa mântuirii şi a vieţii veşnice, prin sacrificiul lui Iisus Hristos, Învierea fiind, după cum spunea părintele Arsenie Boca, singura minune care se arată tuturor, credincioşi şi necredincioşi.

La câteva zile după intrarea solemnă în Ierusalim (de Florii), Mântuitorul a fost judecat şi răstignit, a murit pe cruce şi a fost pus în mormânt. După trei zile, a înviat din morţi. Toată această succesiune de evenimente au avut loc în numai o săptămână, cea a Patimilor, care precede Învierea.

Scopul acestei sărbători creştine este amintirea vie a patimii, a morţii şi a Învierii lui Iisus Hristos. Sfânta Scriptură a Noului Testament spune că Iisus Hristos, înainte de a pătimi, a prezis de mai multe ori că va fi răstignit, dar a treia zi va învia. De teama aceasta, iudeii au pus soldaţi de pază la mormântul lui Iisus Hristos. Totuşi, minunea s-a întâmplat.

După intrarea solemnă în Ierusalim, Mântuitorul a fost judecat şi răstignit, a murit pe cruce şi a fost pus în mormânt, iar după trei zile a înviat din morţi. Duminică dis-de-dimineaţă, Iisus Hristos a înviat ca un biruitor, cu puterea dumnezeirii Sale, ca să împlinească Scriptura şi cele hotărâte de iconomia divină pentru mântuirea neamului omenesc, explică părintele Constantin Stoica, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române.

La Cina cea de Taină, în noaptea când a fost trădat de unul dintre apostoli, Iuda Iscarioteanul, înainte de a fi prins şi arestat, Iisus a instituit sărbătoarea Paştelui nou testamental, după porunca ce I-a fost dată de Dumnezeu.

Advertisement

Duminica – a treia zi după Scripturi – femeile purtătoare de mir au găsit mormântul Mântuitorului gol. Împotriva tuturor a celor care L-au acuzat şi batjocorit, numindu-l în derâdere Regele Iudeilor, rege încoronat cu spini, rege al cărui tron era o Cruce, părăsit de ai săi, păzit sub grea şi rece lespede de piatră, Hristos a izbândit cea mai strălucită biruinţă ce s-a văzut vreodată: biruinţa asupra morţii şi asupra răutăţii omeneşti. Această biruinţă nu putut fi tăgăduită şi nu i-a putut fi smulsă niciodată, a spus părintele Stoica.

Împreună cu duminica, sărbătoarea săptămânală a creştinilor, Paştele a fost sărbătorit încă din epoca apostolică. În conştiinţa Bisericii, Învierea Domnului nu este doar cea mai veche sărbătoare creştină, ci şi începutul şi culmea tuturor sărbătorilor şi a praznicelor. Această aleasă şi sfântă zi, cea dintâi a săptămânii, praznic al praznicelor, este şi sărbătoare a sărbătorilor.

Paştele este precedat de 40 de zile de post aspru, apoi o altă săptămână, a şaptea, cea a patimilor.

Un rol deosebit în determinarea şi fixarea duratei Postului Mare l-a avut, probabil, numărul 40 care apare în Vechiul Testament de mai multe ori. Principalele evenimente care implică acest număr ar fi cele patruzeci de zile ale potopului, cele patruzeci de zile petrecute de Moise pe muntele Sinai, cele patruzeci de zile în care iscoadele evreilor au cercetat pământul Canaanului, în care aveau să intre, cele patruzeci de zile parcurse de Sfântul Prooroc Ilie spre a ajunge la muntele Hore, cele patruzeci de zile pe care Dumnezeu le pune înaintea poporului din Ninive, spre a se pocăi.

În Noul Testament există anumite pasaje-cheie unde se aminteşte de numărul de patruzeci de zile – cele patruzeci de zile petrecute de Mântuitor în pustiul Carantanie, cele patruzeci de zile de la Înviere şi până la Înălţare, timp în care Mântuitorul le dă Sfinţilor Apostoli ultimele învăţături.

Un ultim indiciu la fel de important ar fi cei patruzeci de ani petrecuţi de poporul lui Israel în pustiu. Simbolismul acestei perioade este unul forte şi reprezintă cu siguranţă timpul în care Dumnezeu încearcă lealitatea fiilor lui Israel, în vederea renaşterii unei noi generaţii fidele lui.

Advertisement

Săptămâna Sfintelor Pătimiri, cea care precede Învierea, are în cultul ortodox slujbe şi rânduieli speciale. Astfel, luni, marţi şi miercuri se săvârşeşte Liturghia darurilor mai înainte Sfinţite, iar joi şi sâmbătă Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, unită cu Vecernia.

La Liturghia Sfântului Vasile cel Mare din Sfânta şi Marea Joi se scoate, la Proscomidie, un Sfânt Agneţ special care este sfinţit şi va fi uscat şi sfărâmat a treia zi de Paşti la Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur, într-o rânduială specială, miridele rezultate fiind folosite ca Împărtăşanie pentru bolnavi, copii şi în situaţii speciale. Această Sfântă Împărtăşanie este păstrată în Chivotul din Sfântul Altar, pe Sfânta Masă.

Tot joi, la sfârşitul Sfintei Liturghii, există rânduiala spălării picioarelor, în amintirea gestului făcut de Mântuitorul Iisus Hristos la Cina cea de Taină, când a spălat picioarele celor 12 apostoli. Această rânduială se săvârşeşte în unele mănăstiri din Patriarhia Română şi este oficiată de stareţul mănăstirii, care spală picioarele a 12 dintre vieţuitorii mănăstirii pe care o conduce.

În Sfânta şi Marea Vineri, în Biserica Ortodoxă se săvârşesc Ceasurile Împărăteşti, în cadrul cărora se citesc textele evanghelice legate de patimile Domnului Iisus Hristos. Aceste ceasuri se numesc împărăteşti deoarece în Bizanţ participa şi împăratul la ele.

Tot în Sfânta şi Marea Vineri, după ceasurile împărăteşti se săvârşeşte slujba Vecerniei Mari, în cadrul căreia se scoate în mijlocul bisericii Sfântul Epitaf, pe care este reprezentată punerea în mormânt a Mântuitorului. Sfântul Epitaf rămâne în mijlocul bisericii până la sfârşitul slujbei Deniei Prohodului Domnului de vineri seară, când este dus de preoţi în Sfântul Altar după ce a fost purtat în procesiune în jurul bisericii.

În Sfântul Altar, Epitaful este aşezat pe Sfânta Masă, unde rămâne în toată perioada pascală până în ajunul sărbătorii Înălţării Domnului, când va fi aşezat la locul său în biserică.

Advertisement

Sărbătoarea Învierii Domnului este cea mai mărită, îmbucurătoare şi solemnă dintre sărbătorile anului. Duminica Învierii guvernează întocmirea întregului ciclu mobil de sărbători al anului bisericesc, amintindu-ne de trecerea noastră de la întuneric la lumină şi de la moarte la viaţă.

Potrivit tradiţiei liturgice vechi a Bisericii, conservată în Tipicele de origine studită (constantinopolitană), anul liturgic începea, ca şi astăzi, în noaptea Paştilor. De data Paştilor erau legate succesiunea şi denumirea duminicilor şi a săptămânilor de peste an.

Paştele a fost sărbătorit încă de la început în toată lumea creştină, însă nu peste tot la fel. Izvoarele amintesc că în Biserica primară au existat mari diferenţe regionale în ceea ce priveşte data şi modul sărbătoririi Paştelui. Creştinii din părţile Asiei Mici şi ale Siriei, care aveau ca temei practica veche moştenită de la Sfinţii Apostoli Ioan şi Filip, luau în calcul ziua anuală sau lunară şi sărbătoreau mai întâi moartea Domnului (“Paştile Crucii”) la 14 Nisan, apoi Învierea (“Paştile Învierii”) la 16 Nisan, indiferent de ziua din săptămână în care cădea această dată.

Partizanii acestei practici iudaizante mai erau numiţi şi “quartodecimani”, fiindcă sărbătoreau Paştile la 14 Nisan, adică în aceeaşi zi cu iudeii.

Iudaizanţii mai moderaţi (“protopashiţii”) sărbătoreau Paştile duminica, însă întotdeauna legau această duminică de Paştile iudaic, chiar dacă de multe ori sărbătoarea cădea înaintea datei reglementare.

Cea mai mare parte a creştinătăţii însă (Apusul, Egiptul, Grecia şi Palestina) lua drept normă ziua săptămânală. Ei sărbătoreau, aşadar, moartea Domnului întotdeauna în Vinerea cea mai apropiată de 14 Nisan, iar Învierea – în duminica următoare, care cădea totdeauna după 14 Nisan sau după prima lună plină, după echinocţiul de primăvară.

Advertisement

Moartea Domnului sau “Paştile Crucii” era zi de întristare şi era sărbătorită cu post prelungit până în ziua Învierii. Învierea Domnului sau “Paştile Învierii” era zi a bucuriei şi se sărbătorea, ca şi astăzi, prin agape şi cine. Practica aceasta era fondată pe învăţătura Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel.

O parte dintre creştinii din Galia sărbătorea Paştile la o dată fixă: 25 martie sau chiar 27 martie.

Cele două denumiri originare ale Paştelui creştin (“Paştile Crucii” şi “Paştile Învierii”) au fost conservate de către Biserica Romano-Catolică, ce foloseşte doi termeni diferiţi pentru a indica atât “Paştile Crucii” (Pasqua di Passione), cât şi “Paştile Învierii” (Pasqua di Resurrezione).

Lumina Învierii de la Sfântul Mormânt din Ierusalim se aprinde, însă, numai la Paştele ortodox.

Indiferent cum este serbată sau câte tentative de denigrare a celei mai importante sărbători a creştinilor au existat, Hristos a izbutit cea mai strălucită biruinţă ce nu i-a putut fi luată.

Învierea din morţi a lui Iisus Hristos este semnul biruinţei sale, iar comemorarea acestei Învieri rămâne de milenii una dintre cele mai importante sărbători ale creştinătăţii.

Advertisement

Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Știri

USR Călărași trage un semnal de alarmă: Fațadele blocurilor din Călărași, o problemă de estetică urbană neglijată

Published

on

USR Călărași trage un semnal de alarmă asupra aspectului neuniform al fațadelor blocurilor din oraș.

Într-o postare recentă pe o rețea de socializare, USR Călărași a criticat dur administrația locală pentru lipsa de implicare în ceea ce privește aspectul inestetic al fațadelor blocurilor din municipiul Călărași. Locatarii, se arată în postare, au fost lăsați să termoizoleze și să vopsească fațadele după propria lor voință, fără intervenția sau supravegherea autorităților.

Această problemă nu este izolată, ci se întâlnește în aproape toate zonele orașului, unde blocurile prezintă diverse culori, materiale și texturi. USR Călărași atrage atenția că, deși există soluții pentru această situație, nimeni nu pare să le pună în practică.

Acest aspect nu este doar o problemă de estetică urbană, ci afectează și coeziunea în comunitate. Pentru a remedia situația, USR Călărași propune respectarea unui cod de culoare și a materialelor pentru fațadele blocurilor, astfel încât să se obțină un aspect uniform și o nuanță consistentă.

De asemenea, partidul sugerează autorităților locale să ia în considerare implementarea unor reguli sau ghiduri pentru proiectele de termoizolare și renovare a fațadelor, care să includă consultarea comunității și monitorizarea respectării acestor reguli.

Advertisement

Prin aceste măsuri, se poate asigura că aspectul fațadelor va deveni mai plăcut și mai uniform, contribuind astfel la îmbunătățirea esteticii urbane și consolidarea coeziunii în comunitatea locală.

Continue Reading

Știri

500 de polițiști au patrulat județul Călărași weekendul trecut. Au fost aplicate 500 de amenzi în valoare de peste 170.000 de lei

Published

on

BMW POLITIE

Aproximativ 500 de polițiști au patrulat străzile județului Călărași, în perioada 12-14 aprilie, potrivit unui comunicat de presă. Aceștia au intervenit la 169 de sesizări ale cetățenilor, iar 19 permise de conducere au fost reținute în cazul șoferilor care au pus în pericol siguranța traficului rutier. 

Ca urmare a activităților desfășurate pe raza județului, oamenii legii au constatat 67 de infracțiuni și au prins în flagrant 8 persoane. Totodată, aceștia au aplicat 500 de amenzi, în valoare totală de peste 173.000 de lei, ceea ce ar însemna că în medie fiecare polițist prezent ar fi acordat câte o amendă în perioada sfârșitului de săptămână. 

Polițiștii rutieri au reținut și ei 19 permise de conducere și au retras 14 certificate de înmatriculare. 

Mai exact, un bărbat de 45 de ani a fost prins la volan cu o alcoolemie de 0,82 mg/l alcool pur în aerul expirat, care s-a ales cu dosar penal. Un alt tânăr de 19 ani care conducea beat, fără permis auto, o mașină pe care o furase a fost reținut timp de 24 de ore în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă Călărași. Un alt bărbat de 43 de ani a încălcat ordinul de protecție impus de fosta soție, pe care a și agresat-o fizic ulterior. 

 

Advertisement

Continue Reading

Știri

Vânătoare de ouă și strângere de fonduri pentru copiii defavorizați la Grădina Zoologică din Călărași

Published

on

Grădina Zoo din Călărași organizează pentru al treilea an la rând vânătoarea de ouă. De data aceasta, însă, organizatorii își doresc să pună la cale un eveniment memorabil atât pentru ce mici, dar și pentru adulți – mămici, tătici, bunici. Evenimentul este organizat împreună cu Primăria Municipiului Călărași și  va avea loc pe 6 mai, între orele 10:00 – 14:00. 

Alături de Sidepol, Crucea Roșie Călărași, Jandarmeria Călărași și voluntarii din Liceul Teoretic Mihai Eminescu Călărași, călărășenii vor putea susține campania „Stai la masă cu o faptă bună!”, o inițiativă prin care restaurantul Texas Bar-B-Q a implementat conceptul „Meniu în așteptare” – adică donații care se vor transforma într-o masă caldă pentru copiii proveniți din familii defavorizate.

Cum se va întâmpla? Grădina Zoo va organiza diverse ateliere de creație, ateliere de cercetași, de prim-ajutor, iar participanții vor putea vedea și echipele de intervenție ale poliției și ale jandarmeriei, precum și autospecialele acestora. 

Mai mult de atât, vor avea loc concursuri cu premii și multe surprize pentru copii, iar fiecare călărășean va putea să doneze în urnele existente la fiecare stand (atât cât dorește) pentru a susține campania. 

Practic, tu donezi la Zoo în urnele puse la dispoziție de Crucea Roșie, iar la final de lună toți bănuții vor fi transformați în meniuri “aburinde”, care vor ajunge în mânuţele copiilor aflați în dificultate.

Advertisement

Premiile pregătite de Zoo vor fi, printre altele: materiale oferite de Roger Design și de librăria Arienta, vouchere pentru intrare gratuită la Zoo, abonamente pentru copii la bazinul de înot, vouchere pentru van-ul Texas, ouă de ciocolată sau pictură pe față.

Continue Reading

Cele mai vizualizate