Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 16°C | Anul XI Nr. 528

Cultură

Deficiențe în mediul rural: 22 de localități din județul Călărași nu au biblioteci

Published

on

Situația educației din mediul rulal este alarmantă, iar acest lucru este confirmat de numărul instituțiilor cultural-educative care funcțiomează la nivelul localităților. În timp ce în Vest investițiile în bibliotecile publice sunt numeroase și constante, în România autoritățile județene sunt dezinteresate de acest capitol, chiar și atunci când pot primi fonduri europene.

Județul Călărași. Într-o conferință recent desfășurată la sediul PSD Călărași, Ioana Ichim, noul manager al Bibliotecii Județene “Al. Odobescu” din Călărași, a adus în prim-plan o realitate tulburătoare privind starea bibliotecilor din județul Călărași și impactul asupra educației elevilor din mediul rural. Cu o abordare onestă și determinată, Ioana Ichim a dezvăluit problemele serioase cu care se confruntă bibliotecile și elevii din această zonă.

Una dintre concluziile alarmante pe care le-a expus în conferința sa a fost absența a nu mai puțin de 22 de biblioteci în localitățile rurale din județul Călărași. Acest fapt ridică o întrebare: de ce mediul rural este lipsit de performanță în ceea ce privește accesul la educație? Pentru mulți copii, lipsa bibliotecilor înseamnă că nu au la îndemână resurse pentru a-și dezvolta abilitățile de citire și învățare. Cu hotărâre și dedicare, Ioana Ichim a promis că va merge pe teren pentru a discuta cu primarii localităților afectate și va aduce o echipă de experți de la biblioteca județeană pentru a găsi soluții concrete la această problemă apăsătoare.

De asemenea, noul manager a subliniat că problema nu se rezumă doar la absența bibliotecilor, ci și la calitatea dotării acestora. Multe biblioteci din mediul rural sunt subfinanțate și sub-echipate, ceea ce face dificilă desfășurarea activităților educaționale esențiale.

Advertisement
ioana ichim

FOTO: Ioana Ichim, manager Biblioteca Județenă “Al. Odobescu” din Călărași

“Am făcut în această perioadă, cu colegii mei de la bibliotecă, și o evaluare a ceea ce înseamnă bibliotecile din mediul rural. Am constat că există 22 de localități unde nu există biblioteci, și atunci ne întrebăm de ce în mediul rural nu există performanță? Sărmanii copii nici nu au cu ce. Vor urma evaluări în teren, mergem să vorbim cu primarii. Vom lua o echipă de la biblioteca județeană ca să vedem ce soluții putem găsi și în acest sens. Sunt aproape jumătate din localități unde s-a pus lacătul pe acestea sau efectiv nu există un spațiu. Nu mai vorbim de dotare. Clar, există și localități care sunt dotate cu cărți, biblioteci școlare(…),” a declarat Ioana Ichim în conferința de presă recentă.

Cu toate acestea, Ioana Ichim a adus în discuție și responsabilitatea părinților în formarea educațională a copiilor lor. Ea a subliniat importanța implicării părinților în stimularea interesului pentru lectură și învățare. O simplă activitate de citit împreună cu copiii poate face o diferență semnificativă în dezvoltarea abilităților acestora.

Concluzia este clară: educația nu este doar responsabilitatea școlilor și a autorităților, ci și a familiilor. Cu determinare și expertiză, Ioana Ichim se angajează să îmbunătățească situația educației în județul Călărași, să pună bazele unor biblioteci mai accesibile și mai bine echipate, și să încurajeze implicarea părinților în procesul educativ al copiilor lor.

“Trebuie sa punem umăr la umăr și sa sprijinim educația, indiferent de culoarea politică și accesul la educație iar copii din mediul rural nu trebuie neglijați.” Ioana Ichim, manager BJCL

Conform datelor disponibile, autoritățile publice locale au obligația de a respecta prevederile Legii Bibliotecilor Nr. 334/2002, care stipulează că, în fiecare an, primăriile trebuie să achiziționeze 50 de volume pentru fiecare mie de locuitori. Cu toate acestea, observăm că această obligație nu este respectată în multe localități, iar existența bibliotecilor este afectată în urma mai multor probleme. Iată câteva exemple de localități care se confruntă cu astfel de dificultăți:

  • 1. Orașul Fundulea – În Fundulea, nu există o bibliotecă funcțională, iar una dintre cauze este absența personalului angajat în acest scop.
  • 2. Comuna Căscioarele – În comuna Căscioarele, există nevoia de renovare și reabilitare a bibliotecii, iar, de asemenea, nu este angajat personal pentru a administra biblioteca.
  • 3. Comuna Crivat – În comuna Crivat, nu există o bibliotecă, și, în plus, nu există personal angajat pentru gestionarea acestei instituții culturale importante.
  • 4. Comuna Dragalina – În Dragalina, problema este legată de lipsa unui spațiu adecvat sau sediu în care să funcționeze biblioteca locală.
  • 5. Comuna Dragoș Vodă – Aici, s-a început reabilitarea bibliotecii, dar nu s-a finalizat, iar în prezent funcționează căminul cultural în locul bibliotecii.
  • 6. Comuna Frumușani – În Frumușani, pur și simplu nu există o bibliotecă funcțională.
  • 7. Comuna Fundeni – Situația este similară cu cea din Frumușani, în Fundeni nu există o bibliotecă.
  • 8. Comuna Plătărești – În Plătărești, de asemenea, nu există o bibliotecă funcțională.

Aceste exemple evidențiază o problemă serioasă la nivel local legată de infrastructura culturală și de respectarea legilor care vizează dezvoltarea și promovarea culturii și lecturii în comunitățile respective.

Până la sfârșitul anului 2022, conform informațiilor extrase dintr-un raport elaborat de BJCJ, situația fondului de carte disponibil arată astfel pentru primele 9 localități care se situează la coada clasamentului în ceea ce privește numărul de cărți achiziționate în anul precedent:

Advertisement

Fond de carte – Anul 2022

  1. Oltenița – 191 cărți achiziționate
  2. Roșeti – 614 fond de carte din care 318 achiziționate și 296 donate
  3. Tămădău Mare – 192 fond de carte din care 103 achiziționate și 89 donate
  4. Ștefan cel Mare – 177 donate
  5. Nicolae Bălcescu (Preasna) – 105 donate
  6. Jegalia – 120 donate
  7. Lehliu Gară – 274 fond de carte din care 67 achiziționate
  8. Odobești – 146 fond de carte din care 108 achiziționate și 38 donate
  9. Curcani – 224 donate

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Cultură

Recomandare de carte – „Visul numărul 9” – David Mitchell

Published

on

David Mitchell, autorul britanic celebru pentru romane inovatoare precum „Atlasul norilor” sau „Suflete de sticlă”, ne propune în „Visul numărul 9”  o explorare fascinantă a granițelor dintre realitate și vis, inspirată în mare parte de stilul lui Haruki Murakami. Romanul, urmărește odiseea unui tânăr japonez, Eiji Miyake, care, la 20 de ani – vârsta majoratului în Japonia –, ajunge în Tokyo pentru a-și descoperi tatăl biologic, un mister pe care îl poartă din copilărie. Titlul evocă piesa lui John Lennon „#9dream”, iar numărul 9 devine un leitmotiv obsesiv, apărând în nenumărate detalii narative, de la orele de pe ceas la etajele clădirilor, sugerând o lume guvernată de coincidențe mistice și de un subconștient haotic.

Structura romanului este una dintre cele mai captivante aspecte: împărțit în nouă capitole, el alternează între narațiunea în prima persoană a lui Eiji și secvențe onirice sau paralele, care includ jurnale istorice, fabule suprarealiste și episoade de violență urbană. Eiji, un băiat naiv, dar inteligent și cu o imaginație debordantă, navighează prin labirintul metropolei Tokyo: lucrează la un magazin de închiriat videocasete, se împrietenește cu un proprietar excentric, se îndrăgostește de o pianistă cu „ceafa perfectă” și se ciocnește de lumea interlopă a Yakuza. Pe parcurs, visele sale – uneori terifiante, alteori absurde – se împletesc cu realitatea, făcând cititorul să se întrebe constant: ce este adevărat, iar ce doar o proiecție a minții lui Eiji? Un capitol memorabil alternează între așteptarea tensionată a protagonistului într-o cafenea și fantasmele sale violente despre întâlnirea cu tatăl său, culminând cu inundații apocaliptice sau confruntări armate, amintind de stilul kafkian sau de realismul magic al lui Murakami.

Personajele secundare – de la mama alcoolică internată într-o clinică izolată la sora geamănă înecată, care îi bântuie visele – creează o rețea de interconexiuni, tipică stilului autorului, unde totul pare legat de un fir invizibil…

 „Visul numărul 9” este un roman ambițios, plin de energie propulsivă și de jocuri lingvistice, care confirmă statutul lui Mitchell ca unul dintre cei mai talentați prozatori contemporani. Este o lectură intoxicantă pentru fanii literaturii postmoderne, care pune sub semnul întrebării natura realității și a identității, lăsând cititorul cu o obsesie persistentă pentru numărul 9. Recomand cu căldură celor care au iubit „Vânătorul de mielușei sălbatici” al lui Murakami sau „Norwegian Wood”, dar și celor dornici de o aventură narativă neconvențională.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Cultură

Recomandare de carte – „Detalii” de Ia Genberg

Published

on

„Detaliile”, romanul suedez al autoarei Ia Genberg, publicat în 2022 sub titlul original Detaljerna (tradus în română în ediția Polirom din 2025), este o meditație profundă și febrilă asupra memoriei, identității și relațiilor umane, construită prin prisma unor portrete intime și fragmentare. Născută în 1967 la Stockholm, Genberg a debutat în literatură după o carieră jurnalistică, iar acest al treilea roman al său a devenit un bestseller internațional, vândut în peste 30 de țări. A câștigat Premiul August 2022 și Premiul Aftonbladet 2022 în Suedia, fiind finalist la The International Booker Prize 2024 și nominalizat la The International Dublin Literary Award 2025, ceea ce subliniază impactul său global asupra cititorilor de ficțiune contemporană.

Acțiunea se învârte în jurul unei femei neidentificate explicit, care, imobilizată la pat de un acces de febră, este copleșită de o urgență inexplicabilă: să găsească un anumit roman din biblioteca sa. Între paginile cărții, descoperă un bilet vechi de la o fostă iubită, care declanșează un torent de amintiri. Romanul se structurează în jurul a patru portrete vii – ale fostelor iubite, dar și ale unor figuri artistice sau personale – care dezvăluie fragmente de viață, experiențe senzoriale și emoții reprimate. Fiecare portret explorează nu doar subiectul reprezentat, ci și artistul din spatele „penelului”, punând sub semnul întrebării cine este cu adevărat centrul unei istorii: cel observat sau observatorul? Genberg țese o narativă care estompează granițele dintre realitate și ficțiune, trecut și prezent, sine și celălalt, evocând febra ca metaforă pentru haosul interior al amintirilor.

Stilul autoarei este hipnotic și arzător, asemănat de critici cu un acces de febră care hipnotizează și arde la atingere (The New York Times Book Review). Proza sa este captivantă, provocatoare, presărată cu detalii senzoriale vii – mirosuri, texturi, sunete – care transformă abstractul în tangibil. Spre deosebire de romanele nordice mai reci și analitice, „Detaliile” pulsează cu o intensitate emoțională, celebrând umanitatea prin vulnerabilitățile sale. Personajele nu sunt eroi perfecți, ci mosaice de momente efemere: iubiri pierdute, ambiții artistice neîmplinite, confruntări cu identitatea de gen și sexuală. Romanul ridică întrebări profunde despre cum detaliile mărunte – un bilet, un gest, o carte – modelează o viață, și despre pericolele uitării selective.

Cu aproximativ 200 de pagini, „Detaliile” se citește ca un vis febril, pe nerăsuflate, dar lasă în urmă o reflecție durabilă asupra efemerității relațiilor. Nota mea: 4.8/5. Este o lectură esențială pentru iubitorii de literatură introspectivă, care răscolește amintiri personale și invită la o reevaluare a propriei biografii. Recomandată cu entuziasm, mai ales în contextul premiilor recente care o validează ca o capodoperă modernă.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Cultură

Eveniment „secret” la șantierul arheologic Măriuța! Muzeul Dunării de Jos a bifat Ziua Porților Deschise fără… porți deschise

Published

on

Ziua Porților Deschise la șantierul arheologic Măriuța – La Movilă s-a transformat într-o bătaie de joc la adresa comunității. Muzeul Dunării de Jos Călărași, în parteneriat cu Primăria Belciugatele, a „organizat” marți, 16 septembrie 2025, un eveniment despre care aproape nimeni nu a știut.

Anunțul? Nu înainte, ci după! O postare seacă pe rețelele de socializare, ca să dea bine la raport, în care oamenii erau informați că evenimentul a avut deja loc. Cu alte cuvinte, Ziua Porților Deschise a fost ținută cu porțile ferecate pentru publicul larg.

În timp ce elevii și câțiva localnici invitați au fost duși pe câmp, la soare, unde au băut apă ca să nu leșine de căldură, restul celor interesați de patrimoniul arheologic al județului au rămas pe dinafară, fără să aibă șansa să participe.

Muzeul vorbește în postare despre „descoperiri arheologice fascinante” și „explicații accesibile pentru toate vârstele”. În realitate, totul pare mai degrabă o bifă birocratică, fără niciun respect față de comunitatea căreia i se adresează.

Advertisement

Întrebarea e simplă: dacă tot se laudă că vor să aducă patrimoniul mai aproape de oameni, de ce nu anunță public, transparent și din timp, aceste evenimente? Sau adevăratul scop este doar să dea bine pe hârtie și în poze pe Facebook?

Contactat de presă, directorul Muzeului Dunării de Jos a recunoscut că evenimentul nu a fost promovat public:

👉 „Nu a fost anunțat, a fost o circumstanță de moment”, a spus acesta.

Mai mult, el a precizat că totul a fost gândit doar pentru un grup restrâns: „Evenimentul a fost organizat pentru cei ce și-au exprimat dorința să viziteze situl, atât”.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading