Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 7°C | Anul XI Nr. 540

La zi

De ce au auzit aseară călărășenii sirene în oraș. ISU Călărași informează

Published

on

Exercițiul tactic de cooperare pe timp de noapte cu 29 de autospeciale și aproximativ 100 de persoane implicate s-a desfășurat în condiții optime
Joi, în data de 24.03.2022, în intervalul orar 21:00 – 23:45, pe platforma unui complex commercial (lanţ de retail cu material de construcţii şi produse pentru amenajări interioare de tip DIY), situat la ieșirea din municipiu, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Barbu Ştirbei” al judeţului Călăraşi a desfăşurat un amplu exerciţiu tactic de cooperare în cazul producerii unui accident tehnologic, fiind simulate mai multe intervenţii de salvare a persoanelor și acordarea de prim ajutor, salvări de la înălțime, căutare victime surprinse sub dărâmături, localizare şi lichidare incendiu, degajare de elemente de construcţie și multe altele.
Au participat la această aplicaţie tactică: cadre ale ISU Călăraşi, cât și un Post Medical Avansat, medicul Coordonator U.P.U. SMURD – doctor în medicină de urgență – Viorica Gheorghiță, reprezentanți ai Serviciului de Ambulanță Județean Călărași, echipaje ale Poliției Române, Jandarmeriei şi personal din cadrul obiectivului (complexului comercial).
Tema exerciţiului tactic de cooperare a urmărit modul de acţiune al forţelor cu atribuţii în managementul situaţiilor de urgenţă in cazul producerii unor situaţii de urgenţă in zona de competenţă a I.S.U.J. “Barbu Ştirbei” Calarasi şi asigurarea unui răspuns coordonat al tuturor structurilor cu atribuţii de intervenţie la nivelul judeţului Călăraşi în cazul producerii unor situaţii de urgenţă deosebit de rapide si efecte limitate in timp, având ca rezultat victime multiple.
Potrivit scenariului exerciţiului tehnico-tactic “în data de 24.03.2022, în jurul orei 2100, Detașamentul de Pompieri Călărași a fost anunţat de prăbușirea unei grinzi de la nivelul acoperișului, în magazinul Dedeman, în dreptul raionului cu materiale de construcții, surprinzând 10 persoane. Alertate, forţele de intervenție din cadrul Detașamentului de Pompieri Călărași au efectuat recunoașterea și evaluarea zonei de acțiune, au căutat și localizat victimele, au executat lucrări de sprijinire și trecere în vederea ajungerii la victime, la care au efectuat evaluarea funcțiilor vitale, mobilizarea și evacuarea acestora în afara zonei de risc, precum și acordarea de prim ajutor calificat. A fost declanșat Planul roșu de intervenție și s-a solicitat suplimentarea forțelor de intervenție.
La ora 21:30 comandantul intervenției a fost înștiințat de faptul că doi angajați, care desfășurau lucrări de mentenanță la sistemul de ventilație aflate pe acoperișul clădirii, au fost surprinși de bucăți de tablă desprinse din acoperiș în momentul prăbușiri elementelor de construcție, rănindu-l pe unul dintre ei la picior, aceștia fiind în imposibilitatea de a se evacua singuri. S-a intervenit cu autoscara mecanică pentru evacuarea în siguranță a celor două victime de pe acoperișul obiectivului și predarea acestora la punctul medical avansat în vederea evaluării și a transportului la spital.
În urma prăbușiri elementelor de construcție peste instalația de iluminat electrică, s-a produs un scurt-circuit care a generat un incendiu. În scurt timp acesta s-a extins la materialele izolante aflate depozitate în imediata vecinătate. Pentru soluționarea situației operative, comandantul intervenției organizează trei sectoare: unul cu misiunea de localizare și lichidare a incendiului, unul cu misiunea de protecție a mărfurilor ce nu pot fi evacuate și a încăperilor amenințate și unul de evacuare a bunurilor materiale.
La scurt timp de la producerea acestor evenimente, pe fondul neatenției, în parcarea magazinului, s-a produs un accident rutier între 2 autovehicule, dintre care unul care transporta un aparat medical de tip RMN. Se intervine cu autospeciala CBRN pentru izolarea zonei și pentru măsurarea emisiilor de radiații.”
Obiectivul principal al exerciţiului a urmărit pregătirea şi antrenarea personalului cu funcţii de răspuns, pentru dezvoltarea capabilităţii de a întreprinde acţiunile necesare, în cazul situaţiilor de urgenţă generate de prăbușiri de construcții, instalații sau amenajări, evacuare de persoane, căutare-salvare persoane din spații ostile vieții, acordare asistență medicală de urgență, incendiu și risc radiologic.
Dintre cele mai importante obiective generale se pot menționa: Verificarea modului de punere în aplicare şi a viabilităţii planului realizării capacităţii operaţionale a structurii de intervenţie; Verificarea fluxului informaţional-decizional la nivelul structurii antrenate; Verificarea modului de punere în aplicare şi a viabilităţii Planului Roşu de intervenţie; Verificarea viabilităţii documentelor operative, a procedurilor operaţionale şi a planurilor de intervenţie/acţiune/răspuns; Verificarea viabilităţii legăturilor de comunicaţii operative pentru asigurarea conducerii forţelor proprii; Verificarea funcţionării, eficienţei, compatibilităţii şi a suportului/sprijinului logistic din dotare stabilit pentru îndeplinirea misiunilor.
În ceea ce privesc obiectivele specifice ale personalului obiectivului:
se pot menționa: Verificarea gradului de pregătire pentru gestionarea unui eveniment complex; Verificarea măsurilor adoptate pentru evacuarea personalului de la locul de muncă, localizarea incendiului, anunţarea persoanelor cu atribuţii în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor din cadrul obiectivului şi a celorlalte forţe ce vor interveni; Verificarea procedurilor de acţiune în comun pentru limitarea efectelor negative și gestionarea situaţiilor de urgenţă reale.
Pentru personalul ISU Călăraşi s-au urmărit: Consolidarea cunoştinţelor şi perfecţionarea deprinderilor comandanţilor şi echipajelor de intervenție din subunitățile ISU Călărași în conducerea şi desfăşurarea acţiunilor salvare a persoanelor de sub dărâmături și de la înălțime, de stingere a incendiilor şi limitării efectelor negative, de acordare a asistenței medicale de urgență și de desfășurare a intervenției în situația unei urgențe radiologice, în cazul situaţiilor de urgenţă ce se pot produce în obiective, prin: verificarea asigurării primei intervenţii; executarea întrunită a operaţiunilor de intervenţie; verificarea viabilităţii planurilor şi procedurilor de intervenţie; verificarea timpilor operativi de intervenţie al forţelor proprii; identificarea surselor de alimentare cu apă şi verificarea posibilităţii alimentării. organizarea funcţionării sistemului de comunicaţii şi informatic; respectarea procedurilor de lucru şi verificarea modului de completare a formularelor, rapoartelor şi transmiterea acestora; organizarea şi menţinerea cooperării inter şi intra-instituţionale;
Aplicația tactică de cooperare cu forțe și mijloace în teren s-a desfășurat în condiții optime, fiind bifate toate cererile scenariului de intervenție, s-au simulat proceduri dintre cele mai complexe, iar la final, s-a putut spune că exercițiul s-a dovedit a fi un bun antrenament pentru o situație reală.
Astfel de exerciții de cooperare se vor mai desfășura și în următoarele etape, în concepții asemănătoare, astfel încât personalul participant să poate deprinde abilități eficiente de salvare în condițiile cele mai vitrege de intervenție.
Purtător de cuvânt al I.S.U. „Barbu Ştirbei” Călăraşi
Plutonier adjutant şef Tătăranu Ştefan-Ovidiu – Telefon: 0758236044 / 0723208850

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

La zi

Achiziția microbuzelor electrice pentru elevi, zguduită de un scandal uriaș: dosarul ajunge la Parchetul European după suspiciuni de prețuri umflate și nereguli grave

Published

on

Achiziția microbuzelor electrice destinate transportului școlar, finanțată prin PNRR, se transformă într-un caz național. Un raport al Corpului de Control al Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene scoate la lumină discrepanțe inexplicabile, proceduri confuze și suspiciuni de supraevaluare care trimit dosarul direct spre analiza Parchetului European (EPPO) și a Departamentului pentru Lupta Antifraudă (DLAF).

Ce a găsit raportul: diferențe de peste 160.000 de euro pentru același tip de microbuz

Documentul evidențiază că 40 de județe au derulat, în total, 74 de achiziții separate pentru același tip de microbuz (16+1 locuri). Prețurile plătite variază însă într-un mod șocant: între 99.000 de euro și 263.000 de euro pentru un vehicul identic ca specificații.

Această diferență uriașă nu ar fi fost susținută de justificări tehnice sau financiare, iar în unele cazuri termenii de livrare nu ar fi fost respectați. Suspiciunile privind posibile înțelegeri între furnizori sau prețuri supraevaluate au determinat autoritățile să trimită deja sesizări către EPPO și DLAF.

Advertisement

Fonduri europene cu probleme: bani risipiți în loc să ajungă la elevi

Raportul subliniază că fondurile europene trebuie utilizate transparent, cu responsabilitate și în interesul comunităților. În realitate, însă, achizițiile pentru microbuze par să fi devenit o loterie a prețurilor, în care banii destinați elevilor din mediul rural au fost cheltuiți neuniform și, în unele cazuri, netransparent.

Oficial, s-a vorbit despre „economii”. În practică, diferențele dintre costurile reale ale vehiculelor și sumele plătite ridică probleme serioase privind corectitudinea procedurilor.

Ce urmează

– verificarea tuturor diferențelor de preț;

Advertisement

– sesizarea instituțiilor europene de investigare;

– impunerea unor reguli stricte pentru achizițiile publice finanțate din programe europene;

– reevaluarea contractelor și, posibil, recuperarea prejudiciilor.

În timp ce autoritățile se pregătesc pentru controale aprofundate, rămâne întrebarea esențială: cum este posibil ca un microbuz identic să coste într-un județ 99.000 de euro, iar în altul 263.000 de euro?

Pentru elevii din mediul rural, aceste nereguli înseamnă mai puține vehicule, întârzieri și investiții ratate. Iar pentru contribuabili, un nou caz în care banii europeni riscă să fie irosiți în loc să ajungă acolo unde sunt cu adevărat necesari.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

DESCOPERIRE ȘOCANTĂ lângă Parcul Central! O bătrână de 81 de ani, găsită moartă în casă după ce nu a mai răspuns la telefon. Pompierii au spart geamul și au intrat în apartament

Published

on

Sursă foto: CanalSud.ro

Panică și agitație marți seară într-un bloc din zona Parcului Central, unde liniștea a fost ruptă de sirene, bătăi în ușă și țipete de disperare. O femeie de 81 de ani nu a mai răspuns la telefon ore întregi, iar nepoata ei, alarmată că ceva rău s-a întâmplat, a cerut ajutorul salvatorilor.

Pompierii au ajuns imediat la fața locului și, pentru că nimeni nu răspundea din apartament, au fost nevoiți să intre pe geam în locuința de la etajul al doilea. Operațiunea dramatică a atras atenția întregului bloc, vecinii ieșind pe holuri și la ferestre să vadă ce se întâmplă.

Odată intrați, salvatorii au dat peste o scenă tragică: bătrâna era întinsă în casă, fără semne de viață. Echipele SMURD nu au mai putut face nimic pentru a o salva.

Vecinii spun că femeia locuia singură și ieșea rar din apartament. În seara tragediei, nimeni nu și-a imaginat că tăcerea ei ascundea un final atât de dureros.

Advertisement

Autoritățile au preluat cazul, iar familia este în stare de șoc după vestea cumplită. Intervenția pompierilor a fost singura cale de a afla adevărul din spatele ușii închise.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

APIA anunță termen-limită pentru ajutorul de stat la motorină: fermierii pot depune cererile până la 22 decembrie 2025

Published

on

motorina

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) a deschis sesiunea de depunere a cererilor pentru schema de ajutor de stat privind reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură pentru anul 2026. Fermierii au timp până la data de 22 decembrie 2025, inclusiv, să își înregistreze documentele la centrele județene sau la cel al Municipiului București.

Pot depune cereri exploatațiile agricole pentru care s-a solicitat ajutorul de stat în trecut sau cele pentru care au fost depuse cereri de plată în Campania 2025.

Unde se depun cererile

La Centrele Județene APIA ori la Centrul Municipiului București, în funcție de amplasarea exploatației agricole.
La același centru unde fermierul a depus cererea de plată în Campania 2025.

Acordul prealabil pentru finanțare prin rambursare va fi emis de centrele APIA până la 1 martie 2026, pas esențial pentru beneficiarii care vor să își recupereze o parte din costurile cu motorina folosită în lucrările agricole.

Advertisement

Toți fermierii care desfășoară lucrări mecanizate în sectorul vegetal, zootehnic sau în cel al îmbunătățirilor funciare pot solicita rambursarea accizei, cu condiția să achiziționeze motorina pe numele lor și să solicite furnizorilor documentele corespunzătoare. Procedura este reglementată de OUG 12/2021, modificată de Legea 139/2022.

Schema de ajutor este în vigoare conform HG 1174/2014 și OMADR 1727/2015, cu actualizările ulterioare.

Programul rămâne unul dintre cele mai importante instrumente de sprijin pentru agricultori, într-un an marcat de costuri ridicate la carburanți și presiune pe producția agricolă. Autoritățile recomandă fermierilor să își pregătească din timp documentele pentru a evita aglomerația din ultimele zile de depunere.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement
Continue Reading