Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ -1°C | Anul XI Nr. 542

La zi

De ce au auzit aseară călărășenii sirene în oraș. ISU Călărași informează

Published

on

Exercițiul tactic de cooperare pe timp de noapte cu 29 de autospeciale și aproximativ 100 de persoane implicate s-a desfășurat în condiții optime
Joi, în data de 24.03.2022, în intervalul orar 21:00 – 23:45, pe platforma unui complex commercial (lanţ de retail cu material de construcţii şi produse pentru amenajări interioare de tip DIY), situat la ieșirea din municipiu, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Barbu Ştirbei” al judeţului Călăraşi a desfăşurat un amplu exerciţiu tactic de cooperare în cazul producerii unui accident tehnologic, fiind simulate mai multe intervenţii de salvare a persoanelor și acordarea de prim ajutor, salvări de la înălțime, căutare victime surprinse sub dărâmături, localizare şi lichidare incendiu, degajare de elemente de construcţie și multe altele.
Au participat la această aplicaţie tactică: cadre ale ISU Călăraşi, cât și un Post Medical Avansat, medicul Coordonator U.P.U. SMURD – doctor în medicină de urgență – Viorica Gheorghiță, reprezentanți ai Serviciului de Ambulanță Județean Călărași, echipaje ale Poliției Române, Jandarmeriei şi personal din cadrul obiectivului (complexului comercial).
Tema exerciţiului tactic de cooperare a urmărit modul de acţiune al forţelor cu atribuţii în managementul situaţiilor de urgenţă in cazul producerii unor situaţii de urgenţă in zona de competenţă a I.S.U.J. “Barbu Ştirbei” Calarasi şi asigurarea unui răspuns coordonat al tuturor structurilor cu atribuţii de intervenţie la nivelul judeţului Călăraşi în cazul producerii unor situaţii de urgenţă deosebit de rapide si efecte limitate in timp, având ca rezultat victime multiple.
Potrivit scenariului exerciţiului tehnico-tactic “în data de 24.03.2022, în jurul orei 2100, Detașamentul de Pompieri Călărași a fost anunţat de prăbușirea unei grinzi de la nivelul acoperișului, în magazinul Dedeman, în dreptul raionului cu materiale de construcții, surprinzând 10 persoane. Alertate, forţele de intervenție din cadrul Detașamentului de Pompieri Călărași au efectuat recunoașterea și evaluarea zonei de acțiune, au căutat și localizat victimele, au executat lucrări de sprijinire și trecere în vederea ajungerii la victime, la care au efectuat evaluarea funcțiilor vitale, mobilizarea și evacuarea acestora în afara zonei de risc, precum și acordarea de prim ajutor calificat. A fost declanșat Planul roșu de intervenție și s-a solicitat suplimentarea forțelor de intervenție.
La ora 21:30 comandantul intervenției a fost înștiințat de faptul că doi angajați, care desfășurau lucrări de mentenanță la sistemul de ventilație aflate pe acoperișul clădirii, au fost surprinși de bucăți de tablă desprinse din acoperiș în momentul prăbușiri elementelor de construcție, rănindu-l pe unul dintre ei la picior, aceștia fiind în imposibilitatea de a se evacua singuri. S-a intervenit cu autoscara mecanică pentru evacuarea în siguranță a celor două victime de pe acoperișul obiectivului și predarea acestora la punctul medical avansat în vederea evaluării și a transportului la spital.
În urma prăbușiri elementelor de construcție peste instalația de iluminat electrică, s-a produs un scurt-circuit care a generat un incendiu. În scurt timp acesta s-a extins la materialele izolante aflate depozitate în imediata vecinătate. Pentru soluționarea situației operative, comandantul intervenției organizează trei sectoare: unul cu misiunea de localizare și lichidare a incendiului, unul cu misiunea de protecție a mărfurilor ce nu pot fi evacuate și a încăperilor amenințate și unul de evacuare a bunurilor materiale.
La scurt timp de la producerea acestor evenimente, pe fondul neatenției, în parcarea magazinului, s-a produs un accident rutier între 2 autovehicule, dintre care unul care transporta un aparat medical de tip RMN. Se intervine cu autospeciala CBRN pentru izolarea zonei și pentru măsurarea emisiilor de radiații.”
Obiectivul principal al exerciţiului a urmărit pregătirea şi antrenarea personalului cu funcţii de răspuns, pentru dezvoltarea capabilităţii de a întreprinde acţiunile necesare, în cazul situaţiilor de urgenţă generate de prăbușiri de construcții, instalații sau amenajări, evacuare de persoane, căutare-salvare persoane din spații ostile vieții, acordare asistență medicală de urgență, incendiu și risc radiologic.
Dintre cele mai importante obiective generale se pot menționa: Verificarea modului de punere în aplicare şi a viabilităţii planului realizării capacităţii operaţionale a structurii de intervenţie; Verificarea fluxului informaţional-decizional la nivelul structurii antrenate; Verificarea modului de punere în aplicare şi a viabilităţii Planului Roşu de intervenţie; Verificarea viabilităţii documentelor operative, a procedurilor operaţionale şi a planurilor de intervenţie/acţiune/răspuns; Verificarea viabilităţii legăturilor de comunicaţii operative pentru asigurarea conducerii forţelor proprii; Verificarea funcţionării, eficienţei, compatibilităţii şi a suportului/sprijinului logistic din dotare stabilit pentru îndeplinirea misiunilor.
În ceea ce privesc obiectivele specifice ale personalului obiectivului:
se pot menționa: Verificarea gradului de pregătire pentru gestionarea unui eveniment complex; Verificarea măsurilor adoptate pentru evacuarea personalului de la locul de muncă, localizarea incendiului, anunţarea persoanelor cu atribuţii în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor din cadrul obiectivului şi a celorlalte forţe ce vor interveni; Verificarea procedurilor de acţiune în comun pentru limitarea efectelor negative și gestionarea situaţiilor de urgenţă reale.
Pentru personalul ISU Călăraşi s-au urmărit: Consolidarea cunoştinţelor şi perfecţionarea deprinderilor comandanţilor şi echipajelor de intervenție din subunitățile ISU Călărași în conducerea şi desfăşurarea acţiunilor salvare a persoanelor de sub dărâmături și de la înălțime, de stingere a incendiilor şi limitării efectelor negative, de acordare a asistenței medicale de urgență și de desfășurare a intervenției în situația unei urgențe radiologice, în cazul situaţiilor de urgenţă ce se pot produce în obiective, prin: verificarea asigurării primei intervenţii; executarea întrunită a operaţiunilor de intervenţie; verificarea viabilităţii planurilor şi procedurilor de intervenţie; verificarea timpilor operativi de intervenţie al forţelor proprii; identificarea surselor de alimentare cu apă şi verificarea posibilităţii alimentării. organizarea funcţionării sistemului de comunicaţii şi informatic; respectarea procedurilor de lucru şi verificarea modului de completare a formularelor, rapoartelor şi transmiterea acestora; organizarea şi menţinerea cooperării inter şi intra-instituţionale;
Aplicația tactică de cooperare cu forțe și mijloace în teren s-a desfășurat în condiții optime, fiind bifate toate cererile scenariului de intervenție, s-au simulat proceduri dintre cele mai complexe, iar la final, s-a putut spune că exercițiul s-a dovedit a fi un bun antrenament pentru o situație reală.
Astfel de exerciții de cooperare se vor mai desfășura și în următoarele etape, în concepții asemănătoare, astfel încât personalul participant să poate deprinde abilități eficiente de salvare în condițiile cele mai vitrege de intervenție.
Purtător de cuvânt al I.S.U. „Barbu Ştirbei” Călăraşi
Plutonier adjutant şef Tătăranu Ştefan-Ovidiu – Telefon: 0758236044 / 0723208850

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

La zi

Amenzi de până la 1 milion de lei pentru munca la negru. Reguli mult mai dure pentru angajatori, din decembrie 2025

Published

on

Regimul sancțiunilor pentru munca la negru se schimbă radical în România. Începând cu 18 decembrie 2025, angajatorii care folosesc persoane fără contract individual de muncă riscă amenzi uriașe, cuprinse între 40.000 și 1.000.000 de lei, potrivit noilor reglementări anunțate în contextul întăririi controalelor pe piața muncii.

Noua legislație elimină plafonul anterior de 200.000 de lei, aplicabil până acum în cazul sancțiunilor cumulate. Astfel, chiar și un singur angajat depistat fără forme legale poate genera o amendă dublă, fără a mai exista o limită maximă care să protejeze angajatorul.

O altă noutate majoră vizează activitatea inspectorilor de muncă. Aceștia vor fi dotați cu body-cam-uri, având dreptul de a înregistra controalele fără consimțământul angajatorului sau al persoanelor verificate. Înregistrările vor fi stocate pentru o perioadă de minimum șase luni, putând fi folosite ca probe în eventuale litigii sau anchete.

Mesajul autorităților este unul ferm: toleranța față de munca la negru devine zero, iar riscurile financiare și legale pentru angajatori cresc semnificativ. Într-un context în care controalele sunt anunțate ca fiind mai frecvente și mai stricte, specialiștii avertizează că prevenția și informarea nu mai sunt opționale, ci esențiale pentru supraviețuirea oricărui business.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Gripa lovește crunt România: primul deces confirmat chiar de Crăciun – o femeie de 88 de ani din Cluj

Published

on

În ajunul Crăciunului 2025, România primește o veste dureroasă din partea autorităților sanitare: primul deces cauzat de gripă în acest sezon rece a fost confirmat oficial. Victima este o femeie în vârstă de 88 de ani din județul Cluj, nevaccinată antigripal și cu afecțiuni medicale preexistente. Virusul identificat – tip A, subtip H3 – este cel care domină în acest moment atât la noi, cât și în mare parte din Europa.

Anunțul vine în contextul unei creșteri explozive a cazurilor: în doar o săptămână (15–21 decembrie), numărul îmbolnăvirilor de gripă clinică s-a dublat, ajungând la 11.174 de cazuri raportate la nivel național. Cele mai afectate zone rămân Bucureștiul și județele Cluj, Iași, Bihor, Botoșani și Neamț. În total, peste 102.000 de infecții respiratorii acute (gripă, IACRS și pneumonii) au fost înregistrate în ultima săptămână raportată, cu o intensitate declarată „crescută” de Ministerul Sănătății și chiar o alertă epidemiologică emisă de INSP.

Tulpina A(H3N2) din acest sezon nu este una obișnuită. Circulă de ceva timp în Europa sub o variantă mai agresivă (subclada K), produce debut brusc, febră foarte mare, dureri musculare intense și complicații respiratorii severe mai ales la vârstnici și persoanele cu boli cronice. Din păcate, tocmai aceste categorii sunt și cele mai puțin vaccinate: până la finalul lunii decembrie, doar puțin peste 1,25 milioane de doze antigripale au fost administrate în toată țara, majoritatea în cadrul campaniilor compensate.

Medicii trag un semnal de alarmă: valul abia începe să se contureze, iar perioada sărbătorilor – cu reuniuni familiale, călătorii și spații aglomerate – riscă să accelereze și mai mult răspândirea. Primul deces nu este doar o statistică tristă, ci un avertisment clar: gripa nu iartă atunci când sistemul imunitar este deja slăbit și când protecția prin vaccin lipsește.

Advertisement

Ce putem face concret în următoarele zile?

  • Dacă ești în grupa de risc (peste 65 ani, boli cronice, obezitate severă) → mergi de urgență să te vaccinezi, chiar dacă protecția maximă se instalează după 10–14 zile
  • Poartă mască în spații închise aglomerate (magazine, transport în comun, biserici)
  • Spală-te frecvent pe mâini și evită să-ți atingi fața
  • Izolează-te imediat ce apar febră, frisoane, dureri de cap și musculare puternice
  • Solicită ajutor medical precoce – antiviralul poate schimba radical evoluția bolii dacă este administrat în primele 48 de ore

Crăciunul acesta vine cu o umbră serioasă peste sănătatea noastră colectivă. Primul deces din sezon ne amintește că, uneori, „doar o gripă” poate fi mult mai mult decât atât.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Rețetele și documentele medicale dispar de pe hârtie! Din august 2026 intră în vigoare super-platforma digitală a sănătății din România

Published

on

Începând cu august 2026, sistemul medical românesc face un salt uriaș în era digitală. Rețeta electronică, biletul de trimitere, scrisoarea medicală și toate celelalte documente clasice vor dispărea treptat de pe hârtie și vor fi integrate într-o nouă platformă informatică unică, mult mai sigură și modernă.

Ministrul Sănătății, Alexandru Rogobete, a anunțat la Digi 24 că actuala Platformă Informatică a Asigurărilor Sociale de Sănătate (PIAS), veche de 15 ani și nementenată de aproape un deceniu, va fi înlocuită complet cu un sistem finanțat prin PNRR, aflat deja în execuție tehnică la peste 65%.

Cum va funcționa în practică? Mergi la farmacie doar cu CNP-ul, cardul de sănătate sau noua carte de identitate electronică (toate trei vor fi acceptate în perioada de tranziție). Farmacistul accesează instant prescripția direct în platformă și îți eliberează medicamentele – fără hârtie, fără cerere suplimentară.

Noua platformă va centraliza:

Advertisement
  • rețetele electronice
  • biletele de trimitere
  • scrisorile medicale
  • dosarul electronic al pacientului
  • istoricul complet al serviciilor medicale

Astfel, peste 95% din birocrația dintre pacienți, medici, farmacii și spitale va fi eliminată.

Autoritățile subliniază că vechiul sistem nu mai face față volumului uriaș de utilizatori și solicitări, motiv pentru care această transformare digitală reprezintă cel mai mare proiect de modernizare din istoria sistemului de sănătate românesc. Tranziția va fi graduală, pentru a permite tuturor să se adapteze fără probleme.

Începând din vara lui 2026, interacțiunea cu sistemul medical devine, în sfârșit, simplă, rapidă și… fără hârtii!

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading