Connect with us

Știri

Cutremur cu magnitudinea de 5,5 a zguduit România! Seismul a fost resimțit în mai multe țări

Published

on

Un cutremur puternic s-a simțit la ora 3.38 în mai multe zone din România. INFP a anunțat inițial că magnitudinea seismului a fost 5,7. Aceasta a fost revizuită însă, în scurt timp, la 5,8 pe scara Richter. Potrivit emsc-csem.org, cutremurul s-a simțit în Bulgaria, Republica Moldova și la granița cu Ucraina.

UPDATE 4:50 Mircea Radulian, director științific al INFP:

Mircea Radulian, directorul ştiinţific al Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului, a explicat, în direct la Digi24, că este normal, ca la un anumit interval de timp, să apară astfel de cutremure moderate. El susține că apariția unui astfel de cutremur în România poate avea un efect benefic, întrucât se eliberează o parte din tensiunea seismică acumulată în zona Vrancea.

„E un cutremur moderat, ceva mai mare, este un cutremur normal pentru zona Vrancea. Cutremure de magnitudine 6 se produc la intervale de câțiva ani. El a apărut și pe fundalul unei activități ceva mai slabe, în ultimul timp. Era de așteptat. Activitatea seismică înseamnă și o acumulare și are un efect benefic pentru că a eliberat energia acumulată în ultima vreme.

Cutremurele de magnitudine 4 sunt cam la intervale de o lună. În particular, la adâncimea la care s-a produs cel de azi, nu prea s-au produs cutremure. Așa se explică și mărimea lui ceva mai mare, pentru că se acumulase energie.

Aceste fluctuații care apar sunt normale. Cutremurul a eliberat, pe toată zona Vrancea, o parte din energie. Încet, încet, energia se acumulează, în ciuda acestor eliberări. La scară largă, vom avea și un cutremur mare, la un moment dat.

Nu putem spune când va veni acest cutremur mare. Zona Vrancea este o zonă activă seismic. La intervale de zeci de ani, putem avea un cutremur de magnitudine 7. Sunt și alte zone de acest gen pe glob. Trebuie să ținem cont de această particularitate a zonei în care trăim. Nu putem spune că stăm liniștiți 100 de ani fără cutremur.

Aici este intersecția a 3 plăci, e o zonă complicată. Mai apare un fragment, toate converg către zona Vrancea. Însă aceste plăci nu mai sunt la fel de active, însă această convergență a creat desprinderea unei plăci, care se cufundă, coboară aproape vertical.

Ce e puțin ciudat, nu este încă foarte clar, este care e mecanismul care determină aceste descărcări. Avem, totuși, cutremure mari, pentru o zonă atât de mică.

Advertisement

Adâncimea este relevantă din două puncte de vedere: pentru că a fost un cutremur de adâncime, el se resimte pe o suprafață mai mare, dar pentru că a fost la adâncime mare, el nu se resimte la fel de puternic ca un cutremur de suprafață.”, a declarat Mircea Radulian, la Digi24.

RO ALERT NU A SEMNALAT CUTREMURUL

Raed Arafat explică de ce RO ALERT nu a trimis avertizări

Raed Arafat, secretar de stat și șeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), a declarat, în direct la Digi24, că au fost trimise echipe pe teren, în recunoaștere, și că nu au fost înregistrate, deocamdată apeluri de urgență la 112. De asemenea, Raed Arafat a explicat și de ce nu se primesc alerte prin sistemul RO ALERT într-o astfel de situație. 

ACTUALIZARE. „Până acum colegii pompieri nu raportează nicio pagubă. La Întorsura Buzăului a fost o scurtă întrerupere de curent. Nu am avut probleme de comunicații după acest cutremur.”, a declarat Raed Arafat.

Șeful DSU a subliniat că RO Alert nu trimite avertizări înaintea producerii unui cutremur din două motive, iar țările în care se trimit astfel de alerte, se fac exerciții de pregătire a populației de ani de zile. „În primul rând, este foarte greu de prezis. Chiar dacă vine o informare cu 10 secunde înainte, riscul de a induce panică este foarte mare. Din cauza aceasta, nu putem să îl folosim astfel, deși avem planuri în viitor, însă doar după ce identificăm partea de folosire a populației, care nu trebuie să intre în panică și să fugă pe scări sau la lift”, a explicat Raed Arafat.

Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

La zi

Cod Galben de vânt puternic emis pentru județul Călărași: rafale de până la 65 km/h

Published

on

Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) Călărași a transmis că județul Călărași se află sub avertiment de Cod Galben – intensificări ale vântului, valabil în data de 20 septembrie 2024, în intervalul orar 10:00 – 23:00. În această perioadă, vântul va atinge viteze semnificative, cu rafale cuprinse între 50 și 55 km/h, iar temporar pot fi înregistrate rafale de până la 60-65 km/h.

Locuitorii județului sunt sfătuiți să ia măsuri de precauție, în special în zonele deschise sau în apropierea clădirilor cu elemente instabile, pentru a preveni eventuale accidente cauzate de obiectele luate de vânt. De asemenea, ISU Călărași recomandă limitarea deplasărilor în acest interval și evitarea parcurgerii zonelor împădurite sau cu arbori care ar putea fi doborâți.

Autoritățile sunt pregătite să intervină în caz de urgență, iar cetățenii sunt îndemnați să raporteze eventualele incidente provocate de vântul puternic la numărul unic de urgență 112. Totodată, ISU recomandă să se evite parcarea autovehiculelor sub copaci sau lângă construcții cu risc de desprindere a unor elemente, cum ar fi acoperișuri sau panouri publicitare.

Avertizarea este valabilă pentru întreg județul Călărași și alte zone afectate de condiții similare, iar autoritățile vor continua monitorizarea situației meteorologice pentru a lua măsuri suplimentare dacă va fi necesar.

Continue Reading

Știri

Elevii din Călărași au susținut testările inițiale la Limba Română și Matematică pentru Evaluarea Națională 2025. Scopul lucrărilor

Published

on

Elevii de clasa a VIII-a din județul Călărași au participat pe 18 și 19 septembrie 2024 la testările inițiale organizate de Inspectoratul Școlar Județean Călărași. Aceste testări, desfășurate sub forma unui examen, au rolul de a evalua nivelul de pregătire al elevilor înainte de examenul de Evaluare Națională de la finalul anului școlar. Profesorii vor folosi rezultatele acestor teste pentru a stabili planuri de îmbunătățire și programe remediale care să ajute elevii să obțină rezultate mai bune la probele finale, potrivit Edupedu

Conform Inspectoratului Școlar Județean, testele au fost organizate în condiții similare unui examen, pentru a familiariza elevii cu atmosfera și regulile de desfășurare a Evaluării Naționale. Deși aceste teste inițiale nu au fost o simulare oficială, ele au evaluat cunoștințele acumulate de elevi în anii anteriori de învățământ gimnazial.

Lucrările elevilor vor fi corectate de către profesorii de la clasă, iar rezultatele vor fi ulterior centralizate. „Le corectează profesorii de la clasă, ei interpretează rezultatele, noi vom centraliza tot ce primim din școli. În funcție de rezultate, de specificul școlilor și de încadrarea la clasă pentru disciplinele limba română și matematică, vom desfășura diferite activități (alte simulări, inspecții cu focusare pe activitățile remediale)”, precizează inspectorul școlar general adjunct Călin Nicușor pentru Edupedu

Proba la Limba și Literatura Română

Prima probă a testării inițiale a avut loc miercuri, 18 septembrie, la Limba și Literatura Română, între orele 11:00 și 13:00. Subiectele au fost construite pe baza textelor literare și non-literare, iar elevii au trebuit să rezolve cerințe de interpretare, înțelegere și analiză. Unul dintre textele literare a fost „Lunea altfel” de Alex Moldovan, iar cel non-literar a fost un extras din Statutul elevului.

Elevii au fost solicitați să realizeze caracterizarea unui personaj, să compare cele două texte și să își exprime opinia asupra importanței respectării regulilor. În plus, subiectele au inclus exerciții gramaticale care au testat cunoștințele despre diftongi și corectarea greșelilor de exprimare. De asemenea, elevii au redactat un rezumat al textului literar, într-un spațiu limitat între 80 și 120 de cuvinte.

Proba la Matematică

Joi, 19 septembrie, elevii au susținut proba la Matematică. Aceasta a fost structurată pe trei secțiuni: întrebări de tip grilă, geometrie și trigonometrie, precum și probleme de dificultate ridicată. Prima parte a testului a inclus întrebări cu răspunsuri multiple, însă elevii au trebuit să justifice alegerea fiecărui răspuns corect, prin scrierea rezolvării complete.

Inspectorul școlar general adjunct Călin Nicușor a explicat pentru sursa citată anterior că testele au fost concepute pentru a evalua nu doar cunoștințele teoretice, ci și capacitatea elevilor de a aplica aceste cunoștințe în mod logic. Partea de geometrie a inclus calcule ale unghiurilor și segmentelor în diferite figuri geometrice, în timp ce ultima secțiune a testului a vizat probleme complexe care au cerut soluționarea creativă și rațională.

Simularea Evaluării Naționale în martie 2025

Pe lângă aceste teste inițiale, Ministerul Educației va organiza și simularea oficială a examenului de Evaluare Națională în martie 2025. Aceasta va include probele la Limba Română, Matematică și, acolo unde este cazul, Limba Maternă. Calendarul simulării este următorul:

  • 17 martie 2025: Limba și literatura română – probă scrisă
  • 18 martie 2025: Matematică – probă scrisă
  • 19 martie 2025: Limba și literatura maternă – probă scrisă
  • 31 martie 2025: Comunicarea rezultatelor.

Simularea din martie va fi o oportunitate pentru elevi de a-și testa cunoștințele și de a se familiariza cu formatul examenului final, înainte de Evaluarea Națională din vară. Rezultatele obținute atât la testările inițiale, cât și la simulare, vor ajuta profesorii să adapteze strategiile de predare și pregătire, asigurându-se că fiecare elev are șanse maxime să obțină rezultatele dorite la examen.

Advertisement
Continue Reading

Știri

Auchan și EduAct susțin elevii din Dorobanțu, Călărași, cu o donație de 100.000 de lei, în urma campaniei Back to School

Published

on

Zilele trecute s-a încheiat campania Back to School organizată de Auchan România, prin care retailerul a donat 100.000 de lei Asociației EduAct România. Fondurile sunt destinate susținerii programului „Eroi din viitor”, care sprijină dezvoltarea copiilor din satul Dorobanțu, județul Călărași. Acest proiect se concentrează pe abilitățile cognitive, sociale și emoționale ale celor peste 100 de copii din localitate, asigurând în același timp și o masă caldă zilnică. Activitățile au loc într-un centru multifuncțional al școlii din comună, construit acum un an de EduAct și partenerii săi. 

Campania Back to School, desfășurată între 29 august și 17 septembrie 2024, a fost dedicată vânzării de rechizite eco-friendly din care o parte din venituri a fost direcționată către programul educațional. „Suntem bucuroși să continuăm parteneriatul cu EduAct și recunoscători să ne implicăm astfel în formarea generațiilor viitoare. Ne invităm pe această cale clienții să descopere colecțiile de produse prietenoase cu mediul, rechizite realizate din materiale sustenabile sau reciclate. Simpla achiziție a unui astfel de produs înseamnă acum nu doar un gest responsabil față de mediu, ci și o șansă la educație oferită unui grup vulnerabil”, a declarat Corina Dospinoiu-Imre, Director Sustenabilitate Auchan România, la începutul campaniei.

Programul „Eroi din viitor” implementat de Asociația EduAct vine ca o soluție pentru combaterea abandonului școlar și pentru îmbunătățirea educației copiilor din mediul rural. Activitățile au loc în centrul multifuncțional al școlii din Dorobanțu, construit anul trecut cu sprijinul financiar al Auchan și al altor companii. „Obiectivul Asociației EduAct este să completeze cu educație non-formală curricula școlară și să participe la reducerea punctelor de abandon școlar, a absențelor și a numărului de repetenți în unitățile de învățământ în care intervine”, a declarat Ioana Breazu, Communication&Fundraising Manager, EduAct.

Această inițiativă este vitală în contextul în care rata abandonului școlar în România depășește 15%, iar riscul sărăciei afectează 34,5% din populație, în special în zonele rurale. Programul oferă sprijin nu doar la nivel educațional, ci și printr-un sprijin alimentar important pentru copiii din comunitatea locală, sub forma unei mese calde zilnic.

Continue Reading

Cele mai vizualizate