Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 14°C | Anul XI Nr. 536

Evenimente

Copii mai implicați, care nu se tem de nou. La Lehliu-Gară, elevii învață de ce este importantă să lucreze împreună

Published

on

„Am învățat să fiu mai comunicativă, cum să lucrez într-o echipă, ce înseamnă să organizez un concurs.”

„Proiectul mi-a oferit oportunitatea de a implementa și adapta la clasă metode de predare inovative, bazate pe design thinking, menite a crește motivația elevilor, a spori gradul de implicare al acestora în propria formare.”

„Am descoperit puterea de schimbare a elevilor mei. Implicarea lor în rezolvarea problemei identificate. Responsabilizarea lor.”

„Am învățat să fiu mai empatică și să comunic mai ușor cu cei din jurul meu”.

Advertisement

Mărturiile pe care le-ați citit până acum (urmează și altele, la fel de impresionante) aparțin elevilor și profesorilor din Lehliu Gară care participă în proiectul „Profesori Inovatori, Comunități Inovatoare”, implementat de Asociația All Grow.

Programul își propune să extindă cu 10 noi membri comunitatea de profesori inovatori din comunitățile rurale defavorizate și să contribuie la construirea de abilități noi prin transferul de cunoștințe digitale.

Două dintre școlile în care se desfășoară proiectul Profesori Inovatori, Comunități Inovatoare, câștigător al competiției „Susține un ONG”, organizată de către Fundația Orange, sunt din orașul Lehliu-Gară.

Profesorii de la Școala Gimnazială nr. 1 și de la Liceul „Alexandru Odobescu” au fost sprijiniți de Asociația All Grow cu resurse, materiale și training, pentru a aplica metoda Design Thinking în realizarea proiectelor.

Iar voluntarii Orange au fost implicați ca mentori, pentru a susține elevii în realizarea proiectelor lor.

Advertisement

Ce este Design Thinking

Pornită inițial ca o metodă utilizată de designeri pentru rezolvarea practică și creativă a problemelor (a fost inventată de un arhitect), design thinking a trecut și în alte domenii, inclusiv în educație.

În cadrul școlii, aceasta înseamnă că un cadru didactic trebuie să vină în fața elevilor cu o minte deschisă, astfel încât să-i asculte cu adevărat și să-i încurajeze să treacă peste obstacole, oferindu-le respectul cuvenit și oportunitatea de a se dezvolta emoțional, dar și din punct de vedere al abilităților, astfel încât să recunoască singuri și să rezolve problemele cu care se confruntă. (https://edict.ro/design-thinking-metoda-inovativa-de-succes/).

Astfel, la Școala Gimnazială Nr. 1 „Nicolae Bălcescu”, elevii și cadrele didactice au abordat tema abuzului între copii, prin proiectul „DELETE CYBERBULLYING!”. Iar la Liceul „Alexandru Odobescu”, copiii din clasa a X-a au învățat cum să protejez mediul, astfel încât să-l ofere mai departe curat, în proiectul „Ștafeta generațiilor”.

19 zile pentru combaterea cyberbulling

Advertisement

Concret, elevii din Lehliu-Gară au învățat să empatizeze cu problemele celor din jurul lor, să-și imagineze soluții, să le pună în practică pe cele mai bune, iar la final să reflecteze asupra impactului creat și să prezinte realizările lor întregii comunități.

De exemplu, în „Ștafeta generațiilor”, elevii au dezvoltat un ghid de ecologizare și un training pentru colegii din alte unități de învățământ, pentru a promova educația ecologică.

Liceenii au pregătit  un atelier interactiv pentru elevii din clasele a V-a și a VI-a ale Școlii Gimnaziale nr. 1 „Nicolae Bălcescu”, pentru a-i ajuta, la rândul lor, să adopte practici ecologice.

Iar „Delete Cyberbulling” a însemnat și că timp de 19 zile, elevi și profesori au devenit activiști pentru prevenirea abuzului și a violenței împotriva copiilor.

Fenomenul este încă la cote uriașe în România, din păcate. În 2023, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție a înregistrat 17.709 cazuri de abuz asupra minotilor.

Advertisement

Dar numărul de cazuri rămâne subraportat, pentru că de prea multe ori copiiilor le este frică sau nu știu cu cine să vorbească. Iar cadrele didactice nu au cunoștințele necesare pentru a identifica la timp când un minor este abuzat.

Astfel, autoritățile află doar despre manifestările cele mai violente și cazurile cele mai dramatice.

„Am combătut cyberbullying-ul cu fapte bune”

Alexandra Letea este elevă în clasa a X-a și a făcut parte din echipa celor care s-au ocupat de realizarea materialelor de prezentare din cadrul „Ștafetei Generațiilor” și care au prezentat ghidul de mediu colegilor lor din școala Preasna.

„Cea mai interesantă parte pentru mine a fost tocmai prezentarea ghidului”, ne-a povestit Alexandra Letea.

Advertisement

Eleva consideră că prin participarea în acest program și-a dezvoltat abilitățile de a lucra în echipă și a învățat să fie mai organizată.

„Mă vor ajuta, deoarece în orice situație trebuie să fii dispus să lucrezi în prezența mai multor oameni și să știi să-ți organizezi timpul”, a precizat Alexandrea Lete.

Și elevii mai mici au înțeles că o comunitate se construiește prin colaborare și empatie. Ștefan Ionuț Tolea, în clasa a VI-a la Școala Gimnazială nr. 1, a povestit pentru Călărași PRESS că a distribuit materiale informative, iar împreună cu colegii săi din Grupa Statisticienilor a  elaborat și distribuit elevilor și părinților chestionare cu privre la cyberbullying.

„Apoi le-am interpretat. Interesant pentru mine a fost faptul că am realizat prima dată grafice.

Totuși, cea mai importantă activitate mi s-a părut «Săptămâna Bunătății», la care au participat toate clasele de gimnaziu. Am combătut cyberbullying-ul cu fapte bune!

Advertisement

Este a doua ediție organizată de către clasa noastră în școală”, a declarat elevul de clasa a VI-a, pentru Călărași Press.

Ștefan Tolea este, de asemenea, bucuros că a reușit să vorbească mai bine în fața oamenilor.

„De exemplu, când colegi mei m-au ascultat cu atenție în timp ce le-am vorbit despre fenomenul de cyberbullying”, și-a amintit elevul.

Un proiect care pune elevul în centrul procesului de învățare

Activitățile de la cele două școli fac parte dintr-o serie de 14 sesiuni de lucru facilitate la clasă de profesori inovatori, urmând pașii metodei Design Thinking (Empatizează, Imaginează, Acționează, Reflectează și Comunică).

Advertisement

În total, proiectul finanțat de Fundația Orange, prin competiția „Susține un ONG”,  își propune să ajute peste 200 de elevi din 10 comunități rurale din țară.

Cornelia Cacerovschi, cadru didactic în cadrul Liceului „Al. Odobescu” Lehliu Gară, se numără printre cei 10 profesori inovatori pregătiți în proiectul Asociației „All Grow”.

„Proiectul mi-a oferit oportunitatea de a implementa și adapta la clasă metode de predare inovative, bazate pe metoda design thinking, menite a crește motivația elevilor, a spori gradul de implicare al acestora în propria formare și a forma, la elevi, diverse competențe de comunicare, de colaborare, de gestionare a resurselor etc.

Colaborarea cu mentorul Orange, doamna Andreea Manciu, cu o deosebită expertiză în aplicarea metodei design thinking la nivel economic, a adus o oportunitate suplimentară, atât pentru mine cât și pentru elevi”, a explicat cadrul didactic.

Cornelia Cacerovschi  a menționat că elevii au lucrat foarte bine în echipă, iar validarea și aprecierea muncii lor au contribuit la creșterea încrederii în sine a elevilor și la sporirea motivației de învățare.

Advertisement

Pe de altă parte, Ioana Rucăreanu, profesor la Școala Gimnazială Nr.1 Lehliu Gară, a remarcat că a făcut parte dintr-un proiect care pune elevul în centrul procesului de învățare.

„Un proiect care se bazează pe creativitatea lor. Metodele didactice pe care le folosesc în predare vor fi adaptate. În egală măsură, am descoperit puterea de schimbare a elevilor mei.

Implicarea lor în rezolvarea problemei identificate – Cyberbullyingul. Colaborarea cu mentorul, care i-a ghidat în desfășurarea activităților. Responsabilizarea lor”, a explicat Ioana Rucăreanu, pentru Călărași Press.

Mădălina Bouroș, președinta Asociației All Grow, a insistat asupra faptului că educația din România are nevoie de profesori dedicați și inovatori, pentru a produce schimbare pe termen lung în comunitățile în care aceștia predau.

„Prin activitatea lor didactică și implicarea elevilor în proiecte de inovare socială, aceștia din urmă sunt ghidați să intervină în rezolvarea problemelor observate în comunitate.

Advertisement

În cadrul proiectelor, elevii își dezvoltă competențe și abilități cheie, printre care menționăm colaborarea, comunicarea, lucrul în echipă, gândirea critică și creativă.

Aceste competențe vor fi utile copiilor și tinerilor pe toată durata vieții și îi vor ajuta să acceadă la un loc de muncă mai bun sau chiar să-și construiască propriile organizații și afaceri”, a menționat Mădălina Bouroș.

Aceasta a explicat că Fundația Orange are un rol cheie în proiect, prin susținerea financiară, dar și prin implicare cu resurse umane.

„Mai exact, voluntarii Fundației Orange se implică în calitate de mentori ce ghidează elevii în realizarea proiectelor.

Se întâlnesc online cu elevii și cadrele didactice, pentru a le pune întrebări ce stimulează gândirea critică și îi ajută pe elevi să-și structureze intervențiile pentru a crește impactul proiectelor”, a arătat președinta Fundației All Grow.

Advertisement

Cadrele didactice facilitează experiențe educaționale inovatoare și întreaga comunitate, inclusiv voluntarii și companiile, se implică în educație.

 

130.000 de euro de la Fundația Orange pentru programul „Susține un ONG” 2024

Programul „Susține un ONG” este un fond care oferă finanțare pentru proiecte de filantropie propuse de angajații Orange și dezvoltate alături de o organizație non-profit, pentru ca ei să învețe să coordoneze un proiect, să învețe să caute resurse alternative de finanțare pentru proiectele în care cred, să învețe să comunice un proiect, să dezvolte capacitatea de identificare de soluții la probleme sociale elementare și să crească gradul de satisfacție personală.

https://www.fundatiaorange.ro/programe/sustine-un-ong/

Advertisement

Fundația Orange este o organizație non-profit care se implică în viața comunității prin realizarea de proiecte de filantropie menite să aducă schimbări pozitive în viața persoanelor dezavantajate.

În cei 12 ani de activitate, Fundația Orange a investit peste 7,8 milioane de euro în proiecte de educație digitală pentru persoane defavorizate și în proiecte de sănătate, educație și cultură, în beneficiul persoanelor cu deficiențe de vedere și/sau de auz, în scopul incluziunii lor sociale.

Principalele programe ale fundației sunt: „Orange Digital Center”, „Digitaliada”, „Susține un ONG”, „Lumea prin culoare și sunet”, „Solidarity FabLabs” și „Centrul Digital pentru Femei”.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement
Advertisement

Evenimente

Colegiul Economic Călărași devine „Școala Ecoterrienilor” – elevii, implicați în protejarea mediului

Published

on

Colegiul Economic Călărași s-a alăturat proiectului național „Școala Ecoterrienilor”, o inițiativă educațională dedicată protejării mediului și formării tinerilor în spiritul responsabilității ecologice. Programul este derulat în parteneriat cu Asociațiile ECOTIC și ECOTIC BAT și se desfășoară în anul școlar 2025–2026.

Proiectul urmărește implicarea elevilor, profesorilor și comunității școlare în acțiuni de educație ecologică și colectare selectivă a deșeurilor electrice și a bateriilor uzate. Elevii vor participa la lecții interactive, ateliere ecologice și campanii de informare, unde vor învăța cum pot contribui, prin gesturi simple, la un mediu mai curat și mai sănătos.

„Este o oportunitate excelentă pentru elevii noștri să înțeleagă impactul acțiunilor zilnice asupra mediului și să devină adevărați ambasadori ai reciclării în comunitate”, a declarat prof. înv. primar Negrilă Adriana Elena, coordonatorul proiectului la nivelul școlii.

Conducerea Colegiului Economic Călărași a felicitat inițiativa, subliniind importanța implicării elevilor în acțiuni de protecție a mediului. „Prin astfel de proiecte, școala noastră devine un exemplu de responsabilitate și implicare față de natură”, se arată în mesajul conducerii instituției.

Advertisement

Prin participarea la acest program, Colegiul Economic Călărași își propune să devină o școală verde, un model de educație ecologică și un veritabil exemplu al conceptului „Școala Ecoterrienilor”.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Evenimente

Toamna bucuriei la Căminul „Sf. Antim Ivireanul” din Călărași

Published

on

Zâmbete, muzică populară și emoție sinceră. Așa a arătat ziua de vineri pentru seniorii de la Căminul pentru Persoane Vârstnice „Sf. Antim Ivireanul” din Călărași, care s-au bucurat de un eveniment plin de culoare și voie bună.

Cu sprijinul Centrului Județean de Cultură și Creație Călărași, condus de Laura Petre, copiii din Ansamblul Folcloric „Bărăganul” și grupul vocal „Flores Campi” au oferit un spectacol de dansuri și cântece tradiționale. Seniorii au aplaudat, au fredonat și s-au bucurat de atmosfera caldă creată în curtea căminului.

La eveniment au fost prezenți primarul municipiului Călărași, Marius Dulce, și directorii mai multor instituții publice. Ei au stat de vorbă cu beneficiarii și au apreciat efortul echipei care are grijă zilnic de ei.

Un rol important în organizarea activității l-a avut Ilinca Enescu, directorul Căminului „Sf. Antim Ivireanul”. Ea este omul care se asigură zi de zi că fiecare vârstnic primește atenția, îngrijirea și căldura de care are nevoie.

Advertisement

„Astfel de momente ne arată cât de frumoasă este legătura dintre generații. Zâmbetele seniorilor sunt cea mai sinceră răsplată”, a spus primarul Marius Dulce.

Evenimentul face parte din seria activităților dedicate toamnei și a adus împreună oameni, emoții și tradiție. Seniorii au promis că vor repeta astfel de întâlniri care le fac sufletele mai ușoare.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Evenimente

HALLOWEEN MAGIC LA BIBLIOTECĂ: OLTENIȚENII, INVITAȚI LA UN EVENIMENT PLIN DE CREATIVITATE ȘI DISTRACȚIE

Published

on

Pe 31 octombrie, de la ora 11:00, Biblioteca Municipală Oltenița devine locul unde magia, culoarea și misterul se întâlnesc. Primăria Municipiului Oltenița și Direcția pentru Cultură, Tineret și Sport Oltenița organizează evenimentul „Halloween Magic la Bibliotecă”, o zi dedicată copiilor și tinerilor pasionați de activități creative.

Sub coordonarea bibliotecarului Nicoleta Calenciuc, participanții vor avea parte de ateliere tematice, jocuri și concursuri menite să transforme biblioteca într-un spațiu al veseliei și imaginației.

Programul include activități amuzante și provocatoare:

  • „Învelește mumia” – dansul mumiilor
  • „Notă lipicioasă” – shake off
  • Sesiuni de crafting
  • Cursa de mers cu mătura
  • Dansul dovleacului
  • Sparge baloane cu șezutul
  • Decorațiuni fantastice și atmosferă de mister
  • Concurs de dans – Wednesday
  • Colorează personaje de Halloween

Copiii sunt așteptați să vină costumați și pregătiți să se bucure de o experiență interactivă, într-un decor plin de simboluri ale toamnei și ale sărbătorii de Halloween.

Evenimentul îmbină educația cu distracția, stimulând creativitatea și spiritul de echipă al celor mici. Biblioteca devine astfel un spațiu unde lectura, jocul și prietenia se întâlnesc într-o zi cu adevărat magică.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading