Connect with us

Știri

Apă cu porția în județul Călărași. Care este cea mai afectată comună

România se confruntă cu temperaturi ridicate și secetă pedologică, iar oamenii încep să-și facă griji în acest sens. Prognozele anunță o vară fierbinte și uscată. Ministrul Mediului face apel către români să nu folosească apa potabilă pentru udat grădini și umplut piscina. Este o risipă pe care nu ne-o putem permite acum, mai ales că deșertificarea este în creștere, iar sudul României e pârjolit de secetă de săptămâni bune.  În unele județe, inclusiv Ilfov, au fost luate măsuri de raționalizare a consumului de apă.

Seceta face ravagii în România! Şefa ANM, Elena Mateescu: Până la 1 august va fi mai cald decât indică normele şi deficit mare de apă în sol

115 localități din vestul, sudul și estul României sunt afectate de secetă. Peste 50 delocalităţi primesc apă potabilă cu porția, unele doar ziua. Fermierii au pierderi uriașe și cer stare de calamitate. Iar veştile meteorologilor nu sunt deloc bune.

Specialiștii Administrației Naționale „Apele Române” au anunţat vineri că zonele afectate de fenomenul de secetă sunt orașele mici și comunele, acolo unde sistemele de alimentare cu apă (care aparțin operatorilor de apă-canal) sunt subdimensionate în raport cu dezvoltarea zonei, dar şi mediul rural unde nu există sisteme de alimentare cu apă în regim centralizat, iar alimentarea se face fie din fântâni, fie din sistemele mici centralizate alimentate din foraje. Pentru aceste zone, autorităților locale și cu sprijinul Inspectoratelor Județene pentru Situații de Urgență asigură resursa de apă pentru toți cei care au nevoie de apă pentru băut și activitățile curente.

ANAR a anunţat vineri că la nivel național, rezerva de apă din principalele 40 de lacuri de acumulare este de 3,6 miliarde de metri cubi, la care se adaugă alte 2 miliarde de metri cubi din lacurile de acumulare mai mici administrate la nivel național. În total, este vorba despre 5,28 miliarde de metri cubi în condițiile în care 1,22 miliarde de metri cubi reprezintă cerința pentru alimentarea cu apă a populației.

„Estimăm ca, până la sfârșitul lunii iulie, printr-o gestionare eficientă a volumelor de apă în principalele lacuri de acumulare, coeficientul de umplere să fie menținut la un nivel de peste 70%”, susţin specialiştii ANAR.

Advertisement

Potrivit şefei ANM Elena Mateescu, în ultimele 10 luni, doar în decembrie şi aprilie s-au înregistrat cantităţi peste normele climatologice. Cea mai gravă situaţie a fost în Moldova, unde cantităţile de precipitaţii au fost sub 200 de litri pe metrul pătrat, insemnând, în medie, 10 litri pe lună, practic, cât o căldare de apă.

„De la începutul verii, ANM a emis 32 de  atenţionări de timp now casting de vreme severă imediată, cu anticipaţie de 0 până la 6 ore, 2 coduri roşii pentru caniculă, pentru partea de Vest, Nord Vest a ţării. Dacă înainte se emiteau 1, 2 coduri roşii pe întreg anul,  cu referire la alertele meteorologice la nivel naţional,  iată că acum suntem la jumătatea verii şi avem deja două coduri roşii pentru caniculă”, a spus Elena Mateescu pentru Adevărul.

Cum va fi vremea în iulie 2022

După 14 iulie, temperaturile vor creşte din nou. „Actualizarea estimărilor indică o probabilitate mare ca între 18 iulie şi 1 august, temperaturile medii să fie peste normele climatologice specifice perioadei, iar deficitul de apă din sol va face ca seceta să fie în extindere şi accentuare”, mai spune Elena Mateescu.

La nivelul județului Călărași, seceta pedologică afectează 724,96 de hectare cultivate cu culturi de toamnă

Instituția Prefectului-județul Călărași informează că, la nivelul județului nostru, seceta pedologică afectează 724,96 de hectare cultivate cu culturi de toamnă.
Suprafața cea mai mare afectată de secetă este înregistrată în comuna Borcea, 233,76 ha, urmată de comunele Cuza Vodă cu 174,47 de ha și Roseți cu 96,88 de ha.
De asemenea, suprafețe afectate de seceta pedologică, la nivelul județului Călărași, sunt înregistrate și în comunele: Ștefan Vodă, Dichiseni, Perișoru, Unirea și Fundeni.
Cea mai afectată cultură este cea de grâu, 589,94 de ha, urmată de rapiță -96,23 ha, orz -24,57 de ha și lucernă -14,22 ha.
În ceea ce privește seceta pedologică la culturile de primavară avem înregistrată o suprafață de 1,82 de hectare, la o cultură de mazăre, în comuna Fundeni.
Cu privire la suprafețele cultivate cu culturi de toamnă afectate de grindină, la nivelul județului Călărași, avem înregistrate un număr de 354,17 ha, pe raza comunelor Unirea și Jegalia.
La culturile de primăvară, de această dată, grindina a afectat o suprafață de 816,91 ha. Localități afectate: Unirea, Jegălia și Fundeni.
Suprafața contractată anul acesta pentru a fi irigată este de 47.000 de ha, un procent de 11,51% din totalul suprafeței arabile. S-au irigat efectiv, până la această dată, 34.500 de ha, aproximativ 1000 de ha pe zi, adică 73,40% din totalul suprafeţei contractate.

Advertisement

Știri

Primele microbuze electrice pentru elevii din județul Călărași, livrate prin PNRR

Primele cinci microbuze electrice destinate transportului elevilor din județul Călărași au fost livrate astăzi, marcând începutul unui proiect major de modernizare a infrastructurii școlare, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Vehiculele vor deservi copiii din comunele Frumușani, Dragalina, Borcea, Modelu și Mânăstirea, facilitând accesul la educație în zonele cu infrastructură limitată. Inițiativa face parte din proiectul „Microbuze electrice pentru elevii din județul Călărași”, cu o valoare totală de peste 35,9 milioane de lei.

„Investim în educație și în viitorul copiilor noștri. Aceste microbuze electrice înseamnă un pas concret spre o mobilitate sustenabilă, dar și spre un acces real la școală pentru elevii din mediul rural,” a declarat Vasile Iliuță, președintele Consiliului Județean Călărași, prezent la evenimentul de predare oficială a cheilor, alături de primarii comunelor beneficiare.

Proiectul prevede achiziționarea a 25 de microbuze electrice, furnizate de compania C&I EUROTRANS XXI, conform contractului de achiziție publică semnat în aprilie 2025. Livrările vor continua etapizat, astfel încât până la sfârșitul anului toate vehiculele să fie operaționale și distribuite conform nevoilor din teritoriu.

Advertisement

Continue Reading

Știri

INCENDIU la un restaurant din zona Parcului Victoria din Călărași. Pompierii intervin de urgență!

O situație de urgență a avut loc în după-amiaza zilei de joi, 19 iunie, în municipiul Călărași. Un incendiu a izbucnit la un restaurant situat în apropierea Parcului Victoria, pe strada Victoria, alarmând locuitorii din zonă.

Este vorba despre Restaurantul Chideșa, unde fumul negru a fost observat în interiorul clădirii. Un apel la 112 a mobilizat imediat echipajele de intervenție.

Două autospeciale de pompieri din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Barbu Știrbei” Călărași s-au deplasat rapid la fața locului și acționează în aceste momente pentru localizarea și stingerea incendiului. Zona a fost delimitată pentru siguranța trecătorilor, iar intervenția este în desfășurare.

Deși cauza exactă a izbucnirii focului nu este, deocamdată, cunoscută, pompierii au reușit să țină situația sub control, evitând extinderea flăcărilor către clădirile învecinate.

Advertisement

Din primele informații, nu s-au înregistrat victime, însă evaluările sunt în desfășurare. Autoritățile urmează să stabilească, după stingerea completă a incendiului, cauza probabilă a izbucnirii acestuia.

Continue Reading

Știri

Trenul Leon – renașterea industriei feroviare românești

Pe 19 iunie 2025, Gara de Nord din București a găzduit un moment istoric pentru industria feroviară românească: lansarea trenului Leon, primul automotor diesel (DMU – Diesel Multiple Unit) fabricat integral în România după mai bine de 80 de ani. Proiectat și construit de Electroputere VFU Pașcani, parte a Grampet Group, acest tren simbolizează nu doar o realizare tehnică, ci și o renaștere a spiritului ingineresc autohton.

Un simbol al tradiției și inovației

Trenul Leon, compus din trei vagoane, oferă 145 de locuri (11 VIP și 134 pentru clasa a II-a) și este dotat cu tehnologie modernă care respectă standardele europene de siguranță și confort. Cu un design ergonomic, scaune rabatabile, ferestre panoramice și măsuțe pliabile, Leon asigură o experiență plăcută pasagerilor. Facilitățile includ prize de 230V și USB, spații pentru bagaje voluminoase și biciclete, precum și rampe de acces pentru persoanele cu mobilitate redusă. Vagoanele sunt izolate fonic și echipate cu sisteme de supraveghere video, senzori de incendiu, interfoane pentru comunicarea cu mecanicul și afișaje audio-vizuale pentru informarea călătorilor.

„Leon este dovada vie că tradiția și tehnologia pot merge mână în mână, atunci când sunt susținute de pasiunea și dedicarea unei echipe extraordinare,” a declarat Gruia Stoica, președintele Grampet Group, în cadrul ceremoniei de lansare. Evenimentul, desfășurat la Salonul Regal din Gara de Nord, a fost urmat de o călătorie simbolică până la Gara Băneasa, marcând un nou capitol pentru transportul feroviar românesc.

Performanță și certificare europeană

Trenul Leon a parcurs peste 30.000 de kilometri în teste și a obținut certificarea CE, ceea ce îi permite să circule în orice țară din Uniunea Europeană. Construit pentru transportul de călători pe distanțe medii, acest automotor diesel reprezintă o combinație de eficiență, sustenabilitate și confort. Fabrica din Pașcani, cu o tradiție de peste 155 de ani, demonstrează că România poate redeveni un actor important pe harta industriei feroviare europene.

Advertisement

O investiție în viitor

Grampet Group, cel mai mare operator feroviar privat din Europa Centrală și de Sud-Est, a investit peste 30 de milioane de euro în modernizarea fabricii din Pașcani. Potrivit lui Gruia Stoica, Electroputere VFU are capacitatea de a produce 24 de trenuri pe an, deschizând astfel perspective pentru noi comenzi și exporturi. Proiectul Leon nu este doar o realizare industrială, ci și o declarație de încredere în potențialul economic și tehnic al României.

Un omagiu adus ingineriei românești

Numele „Leon” are o semnificație personală pentru Gruia Stoica, fiind inspirat de familia sa. Totuși, trenul transcende simbolismul personal, devenind un motiv de mândrie națională. După decenii în care industria feroviară românească a fost umbrită, Leon readuce în prim-plan capacitatea de inovare și excelență a inginerilor români.

Trenul Leon nu este doar un mijloc de transport, ci un simbol al ambiției și al revenirii României în elita industriei feroviare. Cu fiecare kilometru parcurs pe șine, Leon scrie o nouă poveste de succes pentru o națiune care privește cu încredere spre viitor.

Advertisement
Continue Reading