Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 22°C | Anul XI Nr. 524

Cultură

Actrița Maria Obretin trage un semnal de alarmă privind închiderea teatrului Metropolis

Published

on

Actriţa Maria Obretin se numără printre numeroasele personalităţi care trag un semnal de alarmă faţă de situaţia de la Teatrul Metropolis, unde, din cauza bugetului subdimensionat, alocat pe anul 2022, instituţia nu mai are bani să programeze spectacole la scenă şi să primească public în sală.

Maria Obretin  se numără printre primii actori care au vorbit despre situația de la Teatrul Metropolis. Actrița a publicat un mesaj pe rețelele de socializare, acolo unde a vorbit despre problemele cu care se confruntă acum Teatrul Metropolis

Iată ce scrie Maria Obretin pe pagina ei de Facebook:

„Am terminat facultatea de teatru în 2003. Nu mai erau locuri în teatre, doamna Sanda Manu ne-a crescut cu povești despre cum intri într-un teatru, într-o trupa, despre cum crești de la rolurile mici spre cele mari, despre cum înveți de la actorii cu experiență. Părea o lume idilică, fermecătoare. Am terminat. Hăul, nenică, un mare hău. Nu se făceau angajări în teatre, erau locurile blocate de mulți ani și așa aveau să rămână multă vreme. Am rezistat cum am putut, unii dintre noi. Alții s-au lăsat. Pur și simplu era greu spre imposibil să răzbești, să reziști. Am făcut ani de zile carieră în petreceri pentru copii, zâne și Albe că Zăpadă. Asta e, rezist, mi-am zis. Mai prindeam din când în când scenă. Rar. Cam ce soluții aveam? Green Hours pe vremea aceea, doar el era, un spațiu deschis tinerilor. Voicu era un fel de înger păzitor. Și, din când în când, câteva concursuri în teatrele de stat pentru vreo colaborare. Ce înseamnă asta? Dacă un regizor care punea într-un teatru nu găsea printre actorii angajați pe cineva potrivit pentru un rol, se dădea concurs, se angajau colaboratori. Va dați seama că eram zeci spre sute pentru un rol.

Advertisement

Ani mai târziu a apărut Teatrul Metropolis. O gură de aer pentru independenți, un fel de acasă. Și cam singurul loc unde mă duceam și nu cărăm costumul și recuzita după mine. În independent, vii că un melcusor când ai spectacol, cu hainele, cu recuzita, cu decorul uneori. La Metropolis era o mică oază de normalitate. Nu trebuia să mai cari fierul de călcat. Erau niște oameni care aveau grijă de ține și tu te puteai ocupă de treburile tale de actor. La Metropolis jucau zeci, sute de actori, majoritatea independenți. Teatru de proiect. Fără actori angajați. Dacă ar există mai multe teatre de proiect, viață ar fi mai ușoară pentru mulți dintre noi. E foarte greu să nu fii angatat, să nu ai nicio siguranță, niciun statut. Bun, aici ar fi de discutat despre statutul actorului independent și despre statutul tuturor independenților de fapt, din muzică, dans, teatru”, a scris actrița pe rețelele de socializare.

Maria Obretin: E păcat de tot talentul, de toată munca, de toată viața asta a noastră

„Pandemia a arătat cât de vulnerabili suntem. Faza e că e jale. Prin teatre s-a cam renunțat la colaboratori de vreo doi ani, de când s-au redus drastic bugetele. Acum vreo luna am fost sunată de la un teatru bucureștean în care joc. ‘Bună, Maria, programăm spectacolul, să-ti oprești datele!’ Bucurie, veselie. Telefon a două zi. ‘De fapt, vor juca doar cei angajați!’ Am fost tristă dar am înțeles situația. Nu sunt bani pentru colaboratori. Nu se programează spectacolele în care sunt colaboratori (nu mai deschid subiectul dureros…că și colaboratorii ăștia și-au pus sufletul în ridicarea spectacolului, e acolo și viețișoara lor). Bun! Deci au picat teatrele de stat în care colaborez, nu au bani, vor programa spectacolele în care joacă cei angajați, nu sunt fonduri. Asta e! Dar acum pică Metropolisul. Și asta mă rupe. Metropolisul nu are actori angajați. Toți suntem colaboratori. Ani de zile s-au jucat acolo spectacole minunate, nu trebuie să le laud eu acum, orice spectator care a fost vreodată la Metropolis știe asta. Metropolis nu mai are bani să programeze spectacolele.

Am jucat în octombrie, noiembrie acolo. Spectacolele încă nu au fost plătite. Acum nu-și mai poate permite să programeze altele. Da, Metropolis nu se închide oficial, dar cum nu mai are bani, nu mai poate programa nimic. Acum, nu va imaginați că rupeam fâsul cu banii de pe un spectacol, dar 500 erau totuși niște bani. Mai ales pentru tinerii din generațiile care tot ies și nu mai au loc în teatre. Pentru ei, mai ales pentru ei, v-aș ruga să fim solidari. Suntem o breaslă tare nesolidară și împărțită. Poate gășiți timp si motive să luptați pentru Metropolis. Nu cred că e singurul în pericol. Bugetele sunt penibile în multe teatre, vine hăul. Și e păcat. De tot talentul, de toată muncă, de toată viață asta a noastră”, a mai spus actrița.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement

Cultură

Recomandare de carte – „Changi” de James Clavell

Published

on

Changi (publicat în 1962, cunoscut și ca King Rat), romanul de debut al lui James Clavell, este o poveste captivantă și profund autentică, inspirată din experiența autorului ca prizonier de război în lagărul japonez Changi din Singapore, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Parte a seriei Saga Asiatică, romanul explorează lupta pentru supraviețuire într-un mediu brutal și complexitatea naturii umane în condiții extreme.

Acțiunea se desfășoară în lagărul de prizonieri Changi, unde soldați britanici, americani, australieni, olandezi și neozeelandezi îndură foamete, violență și umilințe. Clavell descrie cu precizie atmosfera sumbră a lagărului, bazându-se pe propriile trăiri. În centru se află „Împăratul”, un caporal american charismatic și pragmatic, care își folosește inteligența pentru a domina prizonierii și gardienii japonezi. Alături de el, personaje ca Jack, un ofițer britanic, și Yasuko, o japoneză implicată în dinamica opresivă, aduc profunzime poveștii. Romanul analizează supraviețuirea, demnitatea umană și relațiile de putere, dezvăluind conflicte între prizonieri și gardieni, dar și între deținuți.

Experiența lui Clavell conferă o autenticitate incontestabilă. Descrierile foametei, epuizării și torturilor psihologice sunt vii și copleșitoare.

 „Împăratul” este un anti-erou fascinant, iar contrastul cu idealismul altor personaje, ca Jack, creează o dinamică aparte și captivantă.

Advertisement

 Romanul explorează supraviețuirea, onoarea și puterea, cu o reflecție asupra codurilor morale în condiții extreme.

 Scris realist și tensionat, combină suspansul cu analiza psihologică, ținând cititorul captivat.

Changi este o lectură esențială pentru iubitorii de ficțiune istorică și povești de supraviețuire. A fost ecranizat, reflectând popularitatea sa, și rămâne o meditație asupra rezistenței umane și efectelor războiului.

Recomand Changi pasionaților de romane istorice și explorări ale naturii umane. Cu 464 de pagini, este o carte densă, care necesită implicare emoțională, dar răsplătește cu o poveste profundă. Dacă ai apreciat Shogun sau alte romane din Saga Asiatică, Changi este o alegere excelentă.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Cultură

Biblioteca Județeană „Alexandru Odobescu” promovează lectura și arta la Școala de vară din Ciocănești

Published

on

Biblioteca Județeană „Alexandru Odobescu” Călărași continuă să fie un partener activ în educația și dezvoltarea culturală a tinerilor. În cadrul Școlii de vară organizate la Ciocănești, participanții au avut ocazia să descopere expoziția de artă „Fancy”, dar și să afle mai multe despre activitățile și serviciile oferite de instituția de cultură din Călărași.

Evenimentul a fost coordonat de bibliotecara Camelia Fistic și profesorul Flavius Munteanu, care au ghidat grupul printr-o serie de prezentări interactive menite să stimuleze interesul copiilor și tinerilor pentru lectură, artă și resursele puse la dispoziție de bibliotecă.

Prin astfel de inițiative, Biblioteca Județeană „Alexandru Odobescu” își reafirmă rolul de centru educațional și cultural, conectând comunitățile din județ cu lumea cărților, a artei și a informației.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Cultură

CJCC Călărași / Mihai Bobonete aduce la Călărași noul show de stand-up comedy „Life is Life”

Published

on

Călărășenii sunt așteptați la o porție zdravănă de râs și bună dispoziție! Duminică, 24 august 2025, de la ora 20:00, Sala „Barbu Știrbei” a Centrului Județean de Cultură și Creație va găzdui noul spectacol de stand-up comedy semnat Mihai Bobonete – „Life is Life”.

Show-ul promite o seară plină de energie, umor autentic și întâmplări savuroase. Atmosfera va fi încălzită de inconfundabilul Mihai Rait, care va pregăti publicul pentru avalanșa de glume marca Bobonete.

Reguli și informații importante:

  • Accesul este permis doar persoanelor cu vârsta de peste 16 ani;

  • Biletele sunt valabile atât în format tipărit (alb-negru sau color), cât și în format electronic, prin scanarea codului QR;

  • Filmarea și utilizarea telefonului în timpul spectacolului sunt strict interzise.

Organizatorii recomandă spectatorilor să își rezerve locurile din timp, întrucât evenimentul se anunță a fi unul de neratat.

👉 „Life is Life” – râzi, trăiește și bucură-te de moment alături de Mihai Bobonete!

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading