Recomandări de carte
Recomandare de carte -„Miracolul de la poștă” de Catherine Siguret
Recomandări de carte
Recomandare de carte -„Fotografia de la Auschwitz” de Julie Tulba
Cartea „Fotografia de la Auschwitz” de Julie Tulba este una dintre acele lecturi care te marchează pentru totdeauna, care te obligă să privești în abisul istoriei fără să-ți mai poți întoarce privirea. Romanul pornește de la o premisă aparent simplă: o fotografie veche, descoperită întâmplător, care ascunde o poveste terifiantă din lagărul de la Auschwitz-Birkenau. Însă din această imagine îngălbenită de timp, autoarea țese o narațiune densă, dureroasă și vie.
Personajul principal, Ana, o femeie în vârstă care trăiește retrasă într-un apartament modest din București, păstrează de decenii o fotografie pe care nimeni nu are voie să o vadă. Când nepoata ei, Mara, o descoperă din întâmplare, începe să dezlege firul unei povești pe care bunica ei a încercat întreaga viață să o îngroape. Ceea ce urmează este o dublă călătorie: în timp, în infernul Auschwitzului din anii 1944-1945, și în sufletul unei supraviețuitoare care a ales tăcerea ca formă de protecție.
Julie Tulba reușește un lucru rar: să vorbească despre Holocaust fără să cadă în capcana melodramei ieftine sau a detaliilor șocante gratuite. Durerea este prezentă în fiecare pagină, dar este o durere curată, aproape sfântă – aceea a celor care au trecut prin iad și au ales să trăiască mai departe, purtând în ei o rană care nu se va vindeca niciodată. Scenele din lagăr sunt scrise cu o precizie chirurgicală, dar fără cruzime voyeuristică; autoarea știe exact când să lase cititorul să respire și când să-l lovească direct în plex.
Cel mai puternic element al romanului este felul în care explorează memoria și uitarea. Fotografia devine un obiect sfânt și blestemat în același timp – singura dovadă concretă că Ana a existat cu adevărat în acel loc al morții, dar și singurul lucru care o mai leagă de coșmar. Relația dintre Ana și Mara, între generația care a trăit ororile și cea care le primește ca moștenire, este tratată cu o delicatețe extraordinară. Dialogurile sunt rare, dar fiecare cuvânt cântărește tone.
Stilul lui Julie Tulba este curat, fără ornamente inutile, dar încărcat de o poezie discretă care apare mai ales în descrierile naturii care supraviețuiește în jurul lagărului – firele de iarbă care cresc printre șinele de tren, cerul care rămâne albastru indiferent ce se întâmplă dedesubt. Este o carte care te face să plângi în tăcere, nu cu suspine zgomotoase, ci cu lacrimi care vin din locuri pe care nu știai că le ai.
„Fotografia de la Auschwitz” nu este o carte ușor de citit. Te va urmări mult timp după ce o vei închide. Dar este o carte necesară. Într-o lume care pare să uite tot mai repede, Julie Tulba ne amintește că există povești care trebuie spuse iar și iar, până când ultimul supraviețuitor va pleca dintre noi. Și chiar și atunci, fotografiile vor rămâne să vorbească în locul lor.
O capodoperă a literaturii române contemporane despre memorie, vină și supraviețuire. Citită cu inima strânsă, păstrată în suflet pentru totdeauna.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Recomandări de carte
Recomandare de carte – „Privighetoarea” de Kristin Hannah
Când „Privighetoarea” a apărut în 2015, nimeni nu se aștepta ca o carte despre două surori franceze în timpul ocupației germane să devină un fenomen mondial, tradus în peste patruzeci de limbi și iubit de milioane de cititori. Kristin Hannah reușește aici ceva rar: transformă o pagină bine-cunoscută a istoriei într-o poveste profund personală, în care eroii nu poartă uniforme, ci rochii simple și duc în spate grijile unei familii.
Vianne și Isabelle sunt atât de diferite încât par să vină din lumi opuse. Vianne, sora mai mare, este femeia care vrea să-și protejeze copilul și casa cu orice preț, chiar dacă asta înseamnă să accepte umilința zilnică a unui ofițer german cazat sub propriul acoperiș. Isabelle, rebela de doar optsprezece ani, nu suportă să stea deoparte. Ea devine „Privighetoarea” – numele de cod al uneia dintre cele mai curajoase membre ale Rezistenței franceze, cea care a condus zeci de piloți aliați căzuți peste munții Pirinei spre libertate.
Cartea nu este doar despre război; este despre alegerile imposibile pe care le fac femeile când lumea lor se prăbușește. Kristin Hannah nu ascunde nimic: foamea cumplită, frica permanentă, lagărele de concentrare, trădările, pierderile care nu se mai vindecă niciodată. Totuși, în mijlocul întunericului, autoarea găsește o lumină aproape supranaturală: iubirea care se naște abia când totul pare pierdut, curajul tăcut al celor care salvează vieți riscând totul, puterea de a rămâne om când ceilalți devin fiare.
Stilul este curat, direct, fără înflorituri inutile, dar fiecare propoziție lovește ca un pumn în stomac. Cititorul plânge, tremură, speră alături de personaje și, la final, închide cartea cu senzația că a trăit el însuși acei ani teribili. Puține romane reușesc să te schimbe atât de profund.
„Privighetoarea” este mai mult decât un bestseller. Este un omagiu adus miilor de femei anonime din Rezistență, ale căror nume nu apar în manualele de istorie, dar al căror curaj a ținut aprinsă flacăra libertății. O carte pe care o citești cu inima strânsă și pe care o porți apoi mult timp în suflet. Obligatorie pentru oricine vrea să înțeleagă ce înseamnă cu adevărat să fii om în cele mai negre timpuri.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Recomandări de carte
Recomandare de carte – „O mare de adevăruri” de Andrea de Carlo
Andrea de Carlo are darul rar de a scrie cărți care par ușoare la suprafață, dar te lovesc ca un pumn în stomac pe măsură ce înaintezi. „O mare de adevăruri” (titlu original „Mare delle verità”, apărut în 2006 și tradus curând în română la Editura Humanitas) este exact genul acesta de carte: te atrage cu peisajul mediteranean, cu miros de sare și cu dialoguri aparent banale, apoi te aruncă într-un abis de întrebări pe care poate nu voiai să ți le pui niciodată.
Personajul principal, Luca, este un bărbat de aproape cincizeci de ani care trăiește de ani buni în Statele Unite și revine în Italia după moartea tatălui său – un om distant, secretos, aproape străin. Moștenirea nu e doar o casă și bani, ci și un teanc de scrisori, jurnale și documente care răstoarnă complet imaginea pe care Luca o avea despre propria familie. Trecutul iese la iveală ca un val uriaș: relații ascunse, trădări, acte de curaj și lașitate ascunse sub covor, minciuni spuse „pentru binele tuturor”.
De Carlo nu judecă niciodată direct. Lasă personajele să se dezgolească singure, prin gesturi mici, prin tăceri, prin felul în care aleg să spună sau să nu spună un adevăr. Stilul lui e curat, precis, fără floricele inutile – propozițiile curg firesc, dar fiecare ascunde o mică bombă cu ceas. Peisajele italiene (o insulă mică, o casă veche de piatră, marea mereu prezentă) nu sunt doar decor: sunt aproape un personaj în sine, care amplifică senzația de izolare și de confruntare inevitabilă cu tine însuți.
Cartea doare pentru că vorbește despre ceva universal: cât de mult ne mințim singuri ca să putem trăi liniștiți. Cât de mult rău facem, uneori, încercând să protejăm pe cineva. Și mai ales: ce se întâmplă când adevărul, odată scos la lumină, nu mai poate fi băgat înapoi în cutie.
Nu e un thriller, dar te ține în priză mai rău decât multe thrillere. Nu e o dramă lacrimogenă, dar la final îți trebuie câteva minute să îți revii.
Dacă ai citit „Trainsurfing” sau „Două din două” și ți-au plăcut, „O mare de adevăruri” e următorul pas firesc. Dacă nu l-ai descoperit încă pe Andrea de Carlo, începe cu asta – o să vrei să-i citești totul după.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.



