Curiozități și Istorie
Semnificația istorică a zilei de 12 noiembrie
Curiozități și Istorie
Ciocănitoarea roz vinacee – Bijuteria roz a Munților Himalaia!
Pasărea numită ciocănitoarea roz vinacee (Carpodacus vinaceus), o specie fascinantă din familia Fringillidae, reprezintă un adevărat spectacol al naturii în regiunile montane ale Asiei. Cu o talie medie, masculul impresionează prin penajul său de un roșu-violet intens, asemănător vinului vechi, contrastând cu sprâncenele liliachii și aripile închise la culoare.
Femela, mai discretă, afișează un maro-oliv cu dungi subtile, perfect adaptat pentru camuflaj în mediul său. Această pasăre se întâlnește în păduri temperate umede și subtropicale uscate din Nepal, China central-vestică (inclusiv Sichuan și Gansu) și nordul extrem al Myanmar-ului, preferând altitudini între 1.800 și 3.400 de metri, dar coborând uneori până la 500 de metri în bazinele joase. Aici, în subarboretul dens, la marginea pădurilor sau în tufișurile de bambus, își găsește hrana principală: semințe, muguri mici și viermi, pe care îi caută cu migală în vegetație sau chiar în grămezi de resturi.
Comportamentul său este discret, dar vocalizările – un ciripit moale și melodic – dezvăluie prezența sa în sezonul de cuibărit, când perechile construiesc cuiburi bine ascunse pentru a-și proteja ouăle. Deși populația sa este stabilă și clasificată ca „puțin îngrijorătoare” de IUCN, ciocănitoarea roz vinacee ne amintește de fragilitatea ecosistemelor montane, amenințate de defrișări și schimbări climatice. Observarea sa în sălbăticie oferă un moment de contemplare pură, unde culorile vii se împletesc cu liniștea munților – o invitație la explorarea biodiversității asiatice!
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Curiozități și Istorie
Dansatorul cu guler alb: White-collared Manakin (Manacus candei)
White-collared Manakin, cunoscut științific sub numele de Manacus candei, este o pasăre paseriformă mică și compactă din familia Pipridae, originară din regiunile tropicale umede ale Americii Centrale. Această specie fascinantă măsoară aproximativ 11 cm în lungime și cântărește în jur de 18-19 grame, fiind numită după exploratorul francez Antoine Marie Ferdinand de Maussion de Candé.
Masculii adulți sunt adevărați spectacol de culoare: au coroana, aripile și coada negre, o bandă neagră pe spate, un guler alb strălucitor care acoperă gâtul, pieptul și ceafa, o rump olive-verzuie și burta galbenă intensă. Picioarele portocalii viu colorate completează aspectul lor exotic. Femelele și puii, în schimb, au un penaj discret olive-verzui cu burta galbenă, pentru a se camufla mai bine în vegetație.
Habitatul preferat include marginile pădurilor umede, vegetația secundară înaltă, tufărișuri dense (mai ales cu plante Heliconia) și vechi plantații de cacao, de la nivelul mării până la altitudini de 700-900 m. Specia este răspândită din sud-estul Mexicului, prin Belize, Guatemala, Honduras, Nicaragua și Costa Rica, până în vestul extrem al Panama, unde hibridizează cu multe rude apropiate precum Manacus vitellinus (golden-collared manakin).
Cea mai captivantă caracteristică a lui Manacus candei este comportamentul de curtare în lek-uri comunale – zone curate pe solul pădurii unde mai mulți masculi concurează pentru atenția femelelor. Fiecare mascul curăță o suprafață de până la 120 cm de pământ gol, sărind acrobatic între crenguțe subțiri, producând zgomote puternice prin pocnitul aripilor modificate structural (penelor primare îngustate și îndoite). Când o femelă apare, masculii sar împreună, încrucișându-se în aer, și își umflă penele gâtului formând o “barbă” albă. Aceste dansuri explozive, însoțite de sunete ca pocnituri de crenguțe sau foșnete, sunt un adevărat spectacol al naturii!
Hrana constă în principal din fructe mici și insecte, capturate în zbor din frunziș. Femela construiește singură cuibul – o cupă superficială la 1-3 m înălțime într-o furcă de copac – depune două ouă albicioase cu pete maronii și incubează 18-21 de zile, crescând puii fără ajutor masculin, deoarece aceste păsări nu formează perechi stabile.
Cu o populație stabilă și răspândire largă, White-collared Manakin este clasificat de IUCN ca specie cu “preocupare minimă” (least concern), fiind destul de comun în aria sa. Această pasăre mică demonstrează perfect cum evoluția a creat adevărați artiști ai dansului în lumea aviară, captivând observatorii din pădurile tropicale!
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Curiozități și Istorie
Aruncată în abis: Dragostea letală dintre Modigliani și Jeanne Hébuterne
În tulmultul boem al Parisului anilor 1910, unde fumul de opiu se amesteca simțitor cu mirosul de vopsea proaspătă și vin ieftin, Amedeo Modigliani și Jeanne Hébuterne au țesut o poveste de dragoste care sfida convențiile vremii. El, un pictor italian cu ochi arzători și un trup slăbit de tuberculoză, ea, o tânără de doar 19 ani, studentă la Academia Colarossi, cu părul negru ca noaptea și un zâmbet ce ascundea o sensibilitate fragilă. S-au întâlnit în 1917, într-un atelier aglomerat din Montparnasse, și de atunci, viețile lor s-au împletit ca liniile lungi și arcuite din portretele lui Modigliani. Jeanne a devenit muza sa supremă, nemurită pe pânză în zeci de tablouri unde gâtul ei se prelungea infinit, ca un vis suprarealist, iar ochii ei priveau în gol cu o melancolie ce părea să prevestească sfârșitul.
Modigliani, marcat de sărăcie și boală, trăia pe muchie de cuțit. Alcoolul și absintul îl hrăneau creativitatea, dar îl devorau pe dinăuntru. Jeanne, venită dintr-o familie catolică și conservatoare, a rupt toate podurile pentru el: a părăsit casa părintească, a renunțat la studiile de artă și a suportat privirile disprețuitoare ale societății. Împreună au avut o fiică, Jeanne, născută în 1918, pe care au lăsat-o în grija unor prieteni, incapabile să-și asume responsabilitatea unei vieți stabile. Viața lor era un vârtej de pasiune: nopți albe în care Modigliani picta febril, iar Jeanne, cu burta rotunjită de a doua sarcină, îi șoptea versuri de poezie sau cânta fragmente din cântece italiene învățate de la iubitul ei.
Dar boala nu ierta. În ianuarie 1920, tuberculoză meningită l-a lovit pe Modigliani cu cruzime. Zăcea în camera lor mizeră de pe Rue de la Grande Chaumière, tușind sânge, cu febră. Jeanne, însărcinată în opt luni cu al doilea copil al lor, a refuzat să-l părăsească nici măcar o clipă. Legendele vremii spun că, în delirul morții, el i-ar fi șoptit: “Vino după mine, iubito… nu mă lăsa singur.” Sau poate că nu – poate că a fost doar ecoul durerii ei interioare, o profeție născută din disperare. Pe 24 ianuarie, la ora 11 dimineața, Modigliani a murit, la doar 35 de ani, în brațele ei, lăsând în urmă un haos de pânze neterminate și o femeie sfâșiată de durere.
Familia lui Jeanne, îngrozită de boemul care o “stricase”, a smuls-o cu forța din apartamentul lor și a dus-o acasă, la suburbia pariziană din Corbeil-Essonnes. Acolo, în tăcerea sufocantă a casei părintești, durerea s-a transformat în abis. La doar două zile după înmormântarea lui Modigliani – pe 26 ianuarie 1920 –, Jeanne, cu burta grea de opt luni, s-a urcat la etajul al cincilea al clădirii și s-a aruncat pe fereastră. Cadavrul ei s-a prăbușit pe trotuar, zdrobit iremediabil, iar fătul din pântece – un băiețel, după cum se va afla ulterior – a murit odată cu ea. Motivul? Nu un act de răzbunare sau nebunie bruscă, ci o dragoste atât de profundă încât moartea iubitului ei a șters orice urmă de lumină din lume. Prieteni și contemporani au descris-o ca pe o femeie cu o sensibilitate artistică extremă, predispusă la melancolie, agravată de izolarea impusă de familie și de trauma pierderii. Familia Hébuterne l-a învinuit pe Modigliani pentru “coruperea” ei, interzicând inițial ca trupul ei să fie îngropat lângă al lui. Dar, după șase ani, regretul a învins: Jeanne a fost mutată în cimitirul Père-Lachaise, lângă artistul care i-a furat inima – și, în cele din urmă, viața.
Astăzi, portretele lor stau alături în muzee, mărturii ale unei iubiri care a ars prea luminos și prea scurt. Jeanne nu a fost doar o victimă; ea a fost co-creatoare, o artistă în umbră a cărei moarte tragică a pecetluit legenda lui Modigliani. Oare ce ar fi fost dacă? Poate un alt tablou, un alt copil, o viață liniștită. Dar realitatea a fost crudă: dragostea lor a fost un foc care i-a mistuit pe amândoi.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.



