Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 7°C | Anul XI Nr. 538

Comunicate de presă

Rețele Electrice România accelerează digitalizarea în județul Călărași: circa 73% dintre clienți vor avea instalate contoare inteligente până la finele anului 2025

Published

on

București – Rețele Electrice România, parte din grupul PPC în România, își menține angajamentul de a digitaliza rețelele de distribuție a energiei electrice, în beneficiul clienților, cu scopul de a le pune la dispoziție o infrastructură mai rezilientă și flexibilă, sporind în același timp eficiența operațională. Județul Călărași ocupă un loc central în acest demers, unde până la finalul anului 2025 gradul de acoperire cu contoare inteligente va depăși 73%

La începutul anului 2025 erau instalate în județul Călărași peste 87.340 contoare inteligente, urmând ca până la finalul anului să mai fie instalate alte 6.447 de contoare inteligente. Astfel, gradul de acoperire pentru contoarele inteligente, va depăși 73% din totalul contoarelor din județul Călărași.

La nivelul celor trei regiuni pe care le deservește, Rețele Electrice România va instala, în cursul acestui an, peste 174.000 de contoare inteligente, contribuind la atingerea unui total de aproximativ 2 milioane de contoare instalate până la finalul lui 2025 – cel mai mare volum înregistrat de un operator de distribuție din România. Detalii suplimentare despre calendarul instalărilor sunt disponibile aici.

Contoarele inteligente reprezintă o generație modernă de aparate de măsură, care înlocuiesc treptat generația veche de contoare, conform planurilor aprobate de către ANRE. Această înlocuire nu presupune costuri suplimentare pentru clienți. Atunci când contorul inteligent e parte integrantă dintr-un sistem de măsurare inteligentă și comunică activ cu sistemul central, clienții au parte de numeroase beneficii, unul dintre ele fiind faptul că nu mai este necesară transmiterea indexului, iar facturile reflectă consumul real.

Advertisement

Printre cele mai importante beneficii ale contorului inteligent se numără citirea automată, securizată și precisă a consumului, ceea ce înseamnă că facturarea se face pe baza consumului real, nu estimat. În plus, contorul inteligent permite configurarea și aplicarea unor tarife diferențiate, în funcție de ore, zile sau sezoane, oferind clienților o mai mare flexibilitate în alegerea ofertei de furnizare. De asemenea, procesul de schimbare a furnizorului de energie, de conectare sau de deconectare se va putea realiza rapid, de la distanță, economisind timp și efort pentru consumatori. Totodată, în cazul unor incidente din rețea, contorul inteligent contribuie la identificarea rapidă a problemelor.

Conform reglementărilor în vigoare, distribuitorii de energie electrică au obligația de a schimba contoarele de generație veche cu unele noi. Pentru a se putea bucura de toate beneficiile oferite de contorul inteligent, utilizatorii de energie electrică au și ei, la rândul lor, obligația legală de a permite accesul reprezentanților operatorului de distribuție, în cazul în care contorul se află în interiorul locuinței.

În anul 2024, în județul Călărași s-au desfășurat 14 proiecte prin Fondul de Modernizare, în valoare totală de 22 milioane lei, în mai multe localități și pe mai multe linii din județ, care au vizat modernizarea infrastructurii și îmbunătățirea eficienței energetice. Printre ele se numără modernizarea rețelelor de medie tensiune în localitățile Călărași, Grădiștea, Fundeni, Ulmeni, Vasilați, Răzvani. Pentru 2025 Rețele Electrice România va continua să implementeze proiecte în localitățile Călărași, Budești, Roseti, Oltenița în valoare de peste 10 milioane lei.

Compania Rețele Electrice România operează rețele cu o lungime totală de circa 134.000 de kilometri în trei zone importante ale țării: Muntenia Sud (inclusiv București), Banat și Dobrogea, acoperind o treime din piața locală de distribuție, și dezvoltă un program de investiții pentru îmbunătățirea calității serviciilor, siguranța și performanța rețelelor și implementarea locală a standardelor de mediu ale grupului PPC. Rețelele electrice operate de către Rețele Electrice România numără 289 de stații de transformare și peste 25.000 de posturi de transformare.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Comunicate de presă

Amelia Giurcan / DREPT LA REPLICĂ la comunicatul Ecoaqua privind afirmațiile mele despre facturarea serviciului de apă–canal

Published

on

amelia giurcan usr calarasi

Scriu acest drept la replică în primul rând ca om, ca locatar într-un bloc din Călărași și ca simplu consumator al serviciilor Ecoaqua. Abia în al doilea rând vorbesc ca ales local. Nu am nimic de împărțit personal cu nimeni din conducerea companiei, dar am multe de întrebat în numele celor care, lună de lună, plătesc facturile.

Totul a pornit de la o situație foarte concretă: în calitate de persoană fizică, am primit o factură la apă–canal de 713 lei pentru 3 persoane, într-un apartament cu apometre cu telecitire, într-un bloc în care subsolul este uscat, fără acumulări de apă, și în care instalatorii autorizați chemați de noi nu au găsit vreo pierdere pe zonele accesibile lor. În fața unei astfel de facturi, orice om normal se întreabă cum este posibil și cum se poate apăra în fața unui operator de monopol care vorbește despre „pierderi”, dar trimite nota de plată către cetățeni.

Postarea mea de pe Facebook a fost exact asta: reacția unui om care primește o factură uriașă și care își pune întrebări. Nu am făcut un raport tehnic, nu am pretins că țin un curs de hidraulică. Am descris ce trăiesc și am întrebat public cum ne protejăm ca simpli consumatori. De aceea mi se pare nedrept și disproporționat ca Ecoaqua să răspundă acuzându-mă de „informații false” și de „metodă de manipulare socială”, ca și cum ceea ce spun ar fi un fals construit intenționat. Nu mi-am propus să manipulez pe nimeni, ci să pun în cuvinte o situație care, din reacțiile oamenilor, nu este singulară.

În ședința de ieri a Consiliului Local, când s-a discutat și despre coeficientul de repartizare de la blocul nostru, am spus foarte clar că „probabil sunt pierderile din ultimii 3 ani, când nu s-a aplicat coeficientul”. A fost formulată ca o ipoteză, nu ca o certitudine tehnică. Am spus asta pentru că foarte mulți călărășeni s-au plâns în ultimul timp că diferența dintre contorul de la intrarea în bloc și suma totală a apometrelor din apartamente a ajuns la zeci, chiar sute de metri cubi, iar oamenii s-au trezit cu facturi foarte mari, greu de suportat. Asta este realitatea din teren, nu o „metodă de manipulare socială” și cu atât mai puțin un fals: cetățeni care nu înțeleg cum s-a ajuns la asemenea diferențe și cer explicații. Ca ales local, vocea mea în sală nu face decât să ducă mai departe aceste întrebări.

Advertisement

Separat de asta, există rolul meu de consilier local. Acolo nu mai este doar dreptul meu, este obligația mea să pun întrebări și să cer lămuriri. În această calitate am depus o interpelare oficială prin care am cerut ca actualul director Ecoaqua să fie invitat la o ședință de Consiliu Local și să răspundă la întrebările pe care le pun cetățenii, prin reprezentanții lor. Consilierii locali nu sunt decor. Când foarte mulți oameni reclamă facturi mari, „pierderi”, mirosuri de canalizare în apartamente și probleme de rețea, conducerea unui operator public trebuie să dea explicații la vedere, nu doar prin comunicate.

În propriul lor comunicat, Ecoaqua recunoaște că, în perioada contestată, a existat o avarie pe conducta de după contor, între cămin și scară – adică pe un tronson de instalație pe care niciun proprietar obișnuit nu are cum să îl vadă sau să îl verifice. Chiar compania admite că o cantitate semnificativă de apă nu a ajuns niciodată în apartamente, dar a fost înregistrată de contorul de branșament și apoi repartizată și facturată către consumatori. Aici este esența problemei: de ce, într-o astfel de situație, întreaga povară financiară cade pe cetățeni, deși apa respectivă nu a fost efectiv consumată în locuințe?

În comunicat se vorbește despre „grija pentru protecția utilizatorilor” și despre intervenția la avarie. Ce nu vedem este cum arată această „protecție” pe factură: cum sunt ajutați oamenii afectați de o avarie pe care nu au avut cum să o controleze, cum sunt împărțite corect costurile, ce soluții există pentru a nu transforma fiecare incident tehnic într-un șoc financiar pentru familii.

Mai este un aspect important. În comunicat, Ecoaqua ține să sublinieze că este o „întreprindere publică apolitică”. În teorie sună bine, în practică oamenii știu foarte bine că directorii nu sunt aleși prin referendum tehnic, ci sunt numiți politic. Actualul director Ecoaqua a fost consilier local PSD și a deținut o funcție de conducere la nivelul Consiliului Județean. Nu contest dreptul nimănui de a face politică sau de a avea o carieră, dar este cel puțin ironic ca o conducere cu un asemenea parcurs politic să îi acuze pe alții de „manipulare” și, în același timp, să se prezinte drept apolitică exact în momentul în care cetățenii cer explicații.

În plus, discuția despre Ecoaqua nu a apărut ieri. În mandatul meu de consilier județean am ridicat în mod repetat, în ședințele Consiliului Județean, probleme legate de modul în care este administrat acest operator. Colegul meu, care era atunci consilier local, a făcut același lucru în Consiliul Local Călărași. În acea perioadă, actualul director Ecoaqua era consilier local și nu a considerat necesar să spună public nimic despre aceste probleme. Astăzi vorbește despre ele din poziția de director. Noi le-am semnalat la timp, atunci când era mai greu și mai incomod să o faci.

Advertisement

Ecoaqua poate explica în detaliu unde este „punctul de delimitare”, cum se numesc instalațiile „interioare” și cum se calculează diferențele. Dar dincolo de toate aceste detalii tehnice, realitatea pentru oameni rămâne simplă: apa se scumpește, apar „pierderi”, există avarii pe trasee invizibile pentru consumatori, iar la final doar cetățenii plătesc. Și plătesc mult.

Ca persoană fizică, îmi doresc să știu clar ce plătesc și de ce și să am garanția că nu plătesc apă pierdută în pământ sau prin avarii pe care nu le-am produs și pe care nu le putem controla. Ca și consilier local, îmi doresc ca directorul Ecoaqua să vină în fața Consiliului Local, să răspundă calm și transparent la întrebările oamenilor și ca relația dintre operator și cetățeni să fie una de respect, nu de intimidare prin comunicate agresive.

Îmi asum în continuare rolul de a pune întrebări, de a cere explicații și de a apăra interesele celor care, lună de lună, plătesc facturile la apă și canalizare. Pentru că, indiferent cine conduce Ecoaqua și ce etichete își pune, finalul este mereu același: doar cetățenii plătesc.

Amelia Giurcan

consilier local, dar înainte de toate

Advertisement

consumator al serviciilor Ecoaqua

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Comunicate de presă

ECOAQUA răspunde acuzațiilor consilierului local: „Afirmațiile sunt neadevărate. Facturarea s-a făcut conform legii și consumului real”

Published

on

ECOAQUA S.A. respinge ferm acuzațiile publice formulate de consilierul local Amelia Giurcan privind presupusa facturare eronată a consumului de apă în condominiile din Călărași. Compania susține că repartizarea consumului s-a realizat conform legislației în vigoare, pe baza contorului de branșament, iar afirmațiile potrivit cărora nu ar fi fost reflectat corect coeficientul de distribuție „pe ultimii trei ani” sunt neadevărate.

Discuția a fost generată în cadrul ședinței Consiliului Local din 26 noiembrie 2025, când consilierul local Amelia Giurcan a atras atenția asupra facturilor mari la apă pentru locatarii unui bloc din municipiu, acuzând operatorul regional că ar aplica o repartizare nejustificată a consumului.

În replică, ECOAQUA transmite public că acuzațiile sunt „fără dovezi clare și fără ca cineva să-și asume responsabilitatea” și că situația invocată are la bază o defecțiune în instalația interioară a blocului, aflată în administrarea utilizatorilor.

Ce spune ECOAQUA

• Contorizarea și facturarea se fac exclusiv pe baza contorului de branșament, montat la limita de proprietate a utilizatorilor.
• Tot ce urmează după contor (subsolul blocului, coloanele de alimentare, conductele către apartamente) reprezintă instalații interioare, aflate în responsabilitatea locatarilor / asociației.
• O avarie descoperită în subsolul blocului ar fi generat consum suplimentar de apă, nerepartizat individual, ceea ce a dus la diferențe în facturare.
• ECOAQUA arată că a intervenit tehnic, constatând o fisură în conducta de alimentare, dar nu poate răspunde pentru instalațiile interne ale blocului.
• Compania afirmă că repartizarea consumului s-a realizat corect, conform litigiilor constatate și nu există nicio abatere de la legislație.

Advertisement

Elemente tehnice importante

• Punctul de delimitare între rețeaua publică și utilizator este căminul de apometru.
• Pentru apartamentele fără repartitoare funcționale, consumul se distribuie proporțional.
• Operatorul aplică facturarea în baza Legii nr. 241/2006 și Legii nr. 51/2006.
• ECOAQUA subliniază că este întreprindere publică apolitică și își desfășoară activitatea independent de influențe politice.

Declarație oficială ECOAQUA

„Afirmăm, în mod ferm, că informațiile vehiculate în spațiul public sunt false. Facturarea s-a realizat pe baza consumului real înregistrat la branșament, iar coeficientul de repartizare a fost aplicat conform reglementărilor. Diferențele constatate sunt generate de avarii interne la instalația blocului, aflate în responsabilitatea utilizatorilor.”

Imagini prezentate de operator

ECOAQUA a inclus în comunicat fotografii din zona căminului de apometru, evidențiind clar:
• segmentul gestionat de operator (până la contor),
• segmentul aflat în administrarea utilizatorilor (după contor, spre bloc).

Compania de apă respinge categoric acuzațiile aduse în ședința Consiliului Local și subliniază că diferențele din facturi provin din avarii ale instalației interioare, nu din erori de facturare. ECOAQUA susține că a intervenit pentru remediere și că rămâne deschisă colaborării cu asociațiile de proprietari pentru identificarea și rezolvarea eventualelor deficiențe.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Comunicate de presă

Cabinetul parlamentar al deputatului Mihai Gheorghe (AUR) își menține programul normal de funcționare în luna decembrie. Zilele libere oficiale – singurele excepții

Published

on

mihai gheorghe

Cabinetul parlamentar al deputatului AUR Mihai Gheorghe anunță că, pe întreaga durată a lunii decembrie, programul de lucru și programul audiențelor rămân neschimbate, cu excepția zilelor libere stabilite oficial la nivel național.

Reprezentanții cabinetului transmit că activitatea se va desfășura în regim obișnuit, iar cetățenii pot depune sesizări, solicitări sau pot participa la audiențe după programarea prealabilă, la fel ca în restul anului.

Zilele în care cabinetul NU va avea program cu publicul:
• 1 decembrie – Ziua Națională a României
• 25 decembrie – Crăciun
• 26 decembrie – A doua zi de Crăciun

În ceea ce privește date precum 5 decembrie (Moș Nicolae) sau 31 decembrie, acestea nu sunt considerate zile libere legale, astfel că programul se desfășoară normal.

Advertisement

„Dorim să asigurăm continuitate în activitate și în relația cu cetățenii, chiar și în luna decembrie, care este de obicei o lună încărcată. Singurele zile în care activitatea este suspendată sunt cele declarate oficial nelucrătoare”, au precizat reprezentanții cabinetului parlamentar.

Cetățenii care doresc o audiență sunt încurajați să se programeze telefonic sau prin mesaj, pentru a evita supraîncărcarea din perioada sărbătorilor.

Cabinet parlamentar – Municipiul Călărași, Strada București nr. 50, jud. Călărași

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement
Continue Reading