Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 24°C | Anul XI Nr. 526

Știri

VIDEO. Portul turistic de agrement din Călărași prinde contur: vizită oficială pe șantier

Published

on

Portul turistic de agrement din Călărași prinde contur: vizită oficială pe șantier

Județul Călărași face pași concreți în direcția consolidării profilului său turistic și economic în regiunea Dunării. Președintele Consiliului Județean Călărași, Vasile Iliuță, a primit joi vizita oficială a lui Gabriel-Bogdan Ștețco, secretar de stat în cadrul Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului. Întâlnirea a fost marcată de o vizită neanunțată pe șantierul portului turistic de agrement din municipiul Călărași – un proiect de investiții majore aflat sub coordonarea administrației județene.

Lucrările la portul turistic prind contur de la o zi la alta, oferind o perspectivă promițătoare pentru dezvoltarea economică și turistică a zonei. Construcția acestui obiectiv vizează valorificarea potențialului de agrement și transport pe Dunăre, devenind un nod strategic pentru revitalizarea relației dintre oraș și fluviu. Proiectul este considerat un pilon central în eforturile de regenerare urbană și promovare a turismului durabil în județul Călărași.

Președintele CJ Călărași  a luat parte la o întâlnire importantă în cadrul proiectului european Mystical Danube, finanțat prin Programul Interreg Regiunea Dunării 2021–2027. Inițiativa, care aduce laolaltă parteneri din mai multe țări riverane, are scopul de a crea o rută turistică transnațională pe Dunăre, valorificând patrimoniul cultural imaterial – legendele, tradițiile și identitatea comunităților de pe malul fluviului.

Proiectul vizează crearea unei “rute a poveștilor vii”, în care județul Călărași ocupă un loc special, datorită potențialului său natural și cultural. Potrivit Consiliului Județean, integrarea Călărașiului în acest traseu european deschide oportunități noi pentru comunitate: dezvoltare locală, implicarea cetățenilor, promovarea identității locale și atragerea de turiști.

Advertisement

„Obiectivul nostru este să implicăm comunitatea locală, să punem în valoare patrimoniul și să construim un viitor turistic durabil, cu suflet local. Dunărea merită să fie redescoperită și pusă în lumină, iar județul Călărași este pregătit să-i redea vocea”, a transmis conducerea Consiliului Județean.

Cu sprijin guvernamental și european, autoritățile județene își propun să transforme Călărașiul într-o destinație de referință pe harta turismului dunărean, reconectând comunitatea la resursa naturală ce i-a definit istoria: fluviul Dunărea.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Știri

Povestea motanului supraviețuitor al celui de-al doilea război mondial

Published

on

În tumultul celui de-al Doilea Război Mondial, o poveste incredibilă iese la iveală din apele agitate ale istoriei: cea a lui Sam, un motan alb-negru care a sfidat moartea de trei ori, supraviețuind scufundării a trei nave legendare – cuirasatul german Bismarck, distrugătorul britanic HMS Cossack și portavionul HMS Ark Royal. Cunoscut ca „Nescufundabilul Sam”, acest feline curajos a devenit un simbol al rezilienței și al norocului în mijlocul haosului războiului naval.

Începuturile pe Bismarck

Povestea lui Sam începe în mai 1941, când, sub numele de Oscar, era pisica de bord a cuirasatului german Bismarck, nava-amiral a marinei naziste. Lansat în prima sa misiune, Operațiunea Rheinübung, Bismarck era un colos de 50.000 de tone, proiectat să domine Atlanticul. Pe 18 mai 1941, nava a pornit din Gotenhafen (azi Gdynia, Polonia) pentru a intercepta convoaiele aliate. Însă, pe 27 mai, după o bătălie feroce cu flota britanică, Bismarck a fost scufundat. Din cei peste 2.200 de membri ai echipajului, doar 115 au supraviețuit. Printre ei, plutind pe o scândură în apele înghețate ale Atlanticului, era Oscar. Găsit de marinarii distrugătorului britanic HMS Cossack, motanul a fost salvat și adoptat, primind un nou cămin pe o navă inamică. Aici, britanicii l-au numit „Oscar”, după semnalul internațional pentru „om peste bord”.

Aventura pe HMS Cossack

Pe HMS Cossack, Oscar a devenit rapid mascota echipajului, însoțind convoaiele prin Marea Mediterană și Atlanticul de Nord. Distrugătorul britanic era cunoscut pentru curajul său, dar soarta i-a fost potrivnică. Pe 24 octombrie 1941, în timp ce escorta convoiul HG-75 din Gibraltar spre Liverpool, Cossack a fost lovit de o torpilă lansată de submarinul german U-563. Explozia a ucis 159 de marinari, iar nava, grav avariată, s-a scufundat trei zile mai târziu, pe 27 octombrie, la vest de Gibraltar. În mod miraculos, Oscar a supraviețuit din nou, fiind găsit agățat de o bucată de epavă. Echipajul l-a poreclit „Nescufundabilul Sam”, un nume care reflecta tenacitatea sa extraordinară.

Ultima navă: HMS Ark Royal

După această dramă, Sam a fost transferat pe portavionul HMS Ark Royal, o navă care, ironic, jucase un rol crucial în scufundarea lui Bismarck. Aici, motanul și-a continuat „cariera” navală, dar norocul său a fost pus din nou la încercare. Pe 14 noiembrie 1941, în timp ce se întorcea din Malta, Ark Royal a fost torpilată de submarinul german U-81. Deși echipajul a încercat să salveze nava, aceasta s-a scufundat la 30 de mile est de Gibraltar. Sam a fost găsit, din nou, agățat de o scândură plutitoare, descris de supraviețuitori ca fiind „furios, dar nevătămat”. Transferat pe distrugătorul HMS Lightning, motanul a supraviețuit și acestui naufragiu.

Advertisement

Retragerea și moștenirea

Scufundarea lui Ark Royal a marcat sfârșitul carierei navale a lui Sam. Considerat prea valoros (sau prea ghinionist pentru nave), motanul a fost transferat la birourile guvernatorului din Gibraltar, apoi trimis în Regatul Unit, unde și-a petrecut restul vieții într-o casă a marinarilor din Belfast. Sam a murit în 1955, lăsând în urmă o poveste care a captivat imaginația multora. Portretul său, realizat de artista Georgina Shaw Baker, este expus în colecția Muzeului Național Maritim din Greenwich, iar legenda sa continuă să inspire.

Totuși, povestea lui Sam nu este lipsită de controverse. Unii istorici consideră că detaliile vieții sale ar putea fi o „poveste marinărească”, din cauza lipsei unor dovezi concrete care să lege motanul de toate cele trei nave. De exemplu, salvarea sa de pe Bismarck este pusă la îndoială, deoarece navele britanice aveau ordine stricte să nu oprească din cauza amenințării submarinelor germane. În plus, există fotografii cu doi motani diferiți identificați ca fiind „Oscar” sau „Sam”. Cu toate acestea, relatările din presă din 1941, inclusiv un reportaj Reuters și articole din ziare nord-irlandeze, susțin că un motan numit Oscar a fost salvat de pe Ark Royal și asociat cu Bismarck.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Românii plătesc mai mult din septembrie: sănătate, rovinietă, taxe de pod și transport

Published

on

bani

De la 1 septembrie, românii vor resimți un val de scumpiri care lovește în mai multe domenii esențiale. Persoanele fără venituri, aflate până acum în întreținerea unui membru de familie asigurat, nu mai beneficiază automat de asigurare de sănătate. Pentru a rămâne în sistem, acestea vor trebui să plătească anual 2.430 de lei – suma putând fi achitată integral sau în două tranșe, prima de 25% (607 lei) și restul până în mai 2026.

Șoferii sunt, la rândul lor, afectați. Rovinieta pentru autoturisme se scumpește: taxa pentru 10 zile urcă de la 3,3 la 6 euro, iar cea pentru un an de la 28 la 50 de euro. Neplata poate atrage amenzi între 500 și 1.000 de lei. Tot de la 1 septembrie, cresc și taxele de pod – la Fetești, trecerea ajunge la 19 lei pentru autoturisme, iar la Giurgeni la 16 lei.

Nici transportul public din Capitală nu scapă de scumpiri. Din 4 septembrie, o călătorie integrată STB–Metrourex va costa 7 lei, în loc de 5 lei, iar pachetul de 10 călătorii ajunge la 59 de lei. Abonamentele lunare urcă la 160 de lei, față de 140 anterior.

Astfel, toamna începe cu un nou val de cheltuieli obligatorii pentru români, care vor resimți direct impactul acestor majorări în bugetul lunar.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Primarul Mihăiță Beștea, mesaj de Ziua Limbii Române: „Să o vorbim cu grijă, să o scriem cu mândrie și să o transmitem mai departe cu respect și iubire”

Published

on

oltenita calarasi

Primarul municipiului Oltenița, Mihăiță Beștea, a transmis duminică, 31 august, un mesaj cu prilejul Zilei Limbii Române, sărbătoare dedicată valorii și identității naționale.

Edilul a subliniat importanța limbii române ca element care unește generații și păstrează tradițiile:
Există ceva care ne unește dincolo de distanțe, generații sau vremuri: limba română. Este firul nevăzut care unește generații, păstrează tradiții și dă glas visurilor noastre. Prin ea ne spunem poveștile, ne păstrăm istoria și construim viitorul”, a transmis Mihăiță Beștea.

Primarul a arătat că limba română se regăsește în fiecare vorbă rostită de bunici, în poeziile învățate la școală sau în rugăciunile spuse în taină, fiind o moștenire pe care fiecare generație are datoria să o ducă mai departe.

„Să o vorbim cu grijă, să o scriem cu mândrie și să o transmitem mai departe cu respect și iubire!”, a îndemnat acesta.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading