Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Călărași a desfășurat în perioada 14-27 octombrie 2024 o serie de controale pentru combaterea muncii nedeclarate și respectarea normelor legale în domeniul relațiilor de muncă și al securității și sănătății în muncă. În urma verificărilor, au fost aplicate amenzi de 40.000 de lei, dintre care 20.000 de lei au vizat munca nedeclarată, potrivit unui comunicat de presă.
În domeniul relațiilor de muncă, ITM Călărași a efectuat 42 de controale, dintre care 38 s-au concentrat pe combaterea muncii nedeclarate. Ca urmare, 13 angajatori au fost sancționați pentru diverse nereguli. În paralel, inspectorii de muncă au efectuat 31 de controale în domeniul securității și sănătății în muncă, unde au constatat 29 de deficiențe, fiind sancționați 21 de angajatori și aplicate 21 de avertismente.
Acțiunile de control au acoperit diverse sectoare, printre care comerț, coafură, contabilitate, transport, construcții, restaurante și activități de asistență medicală.
Printre neregulile constatate se numără lipsa contractelor individuale de muncă în formă scrisă, neplata sporurilor pentru zilele de repaus săptămânal, neconformități în instruirea lucrătorilor pentru situații de urgență și lipsa echipamentelor individuale de protecție corespunzătoare.
În total, ITM Călărași a regăsit peste 20 de tipuri de nereguli la angajatorii controlați, potrivit comunicatului:
- angajatorul nu a încheiat contract individual de muncă în formă scrisă;
- nu a negociat sporul pentru salariații care prestează activitate în zilele de repaus săptămânal;
- nu face dovada achitării diurnei pentru toți salariații;
- nu a întocmit programarea concediilor de odihnă conform prevederilor art. 148 alin. 1, din Lg. 53/2003, republicată- respectiv cu consultarea salariaţilor ;
- nu a negociat, stabilit și acordat sporul de repaus săptămânal personalului care desfășoară activitate cu regularitate în zilele de repaus săptămânal (îngrijitori, paznici);
- nu a respectat prevederile art. 137(1) și (2) din Legea nr. 53/2003, republicată şi modificată cu privire la acordarea repausului săptămânal, constând în 48 ore libere consecutive;
- angajatorul nu face dovada achitării drepturilor salariale și a concediilor de odihnă;
- nu a respectat prevederile art. 4(1)a din HG nr. 905/2017, cu privire la transmiterea în Revisal a contractelor individuale de muncă;
- nu face dovada comunicării adeverinţelor de vechime și a extrasului din revisal, pentru salariații care au încetat activitatea;
- nu a completat dosarele de personal cu toate documentele necesare angajării;
- pentru salariații care au desfășurat activitate în zilele de sărbătoare legală, angajatorul nu a plătit un spor de cel puțin 100% conform art.142(2) din Codul Muncii;
- societatea nu face dovada scriptică a instruirii lucrătorilor care acordă primul ajutor, de către o persoană competentă;
- unitatea nu avea instrucțiuni proprii de securitate și sănătate în muncă referitoare la utilizarea centralei pe gaz;
- nu a înlocuit sortimentele de echipamente individuale de protecție (EIP) uzate ;
- nu a întocmit instrucţiuni proprii de securitatea muncii pentru locurile de muncă – paznic şi casier.
- nu a actualizat planul de prevenire şi protecţie, rezultat în urma evaluării riscurilor de accidentare;
- în fața tabloului electric general nu a așezat un covor electroizolant;
- societatea nu a marcat, inscripționat și amplasat corespunzător trusa sanitara;
- la fișa individuală de instruire SSM a fiecărui salariat, nu a anexat o copie a fișei de aptitudini completată și semnată de medicul de medicina muncii;
- unitatea nu a completat evaluarea riscurilor profesionale pentru angajați, cu riscurile profesionale pentru personalul din grupa de risc specific (femeile gravide, lehuzele, femeile care alăptează, tinerii și persoanele cu dizabilități).
Pentru deficiențele constatate, au fost dispuse măsuri cu termene precise de remediere, astfel încât angajatorii să se conformeze normelor legale aplicabile.