Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 21°C | Anul XI Nr. 528

Cultură

Exclusiv / Din culisele „Flori de Mai”: Georgiana Teodorescu vorbește despre organizarea celui mai mare festival de muzica ușoară din țară

Published

on

Flori de Mai, cel mai mare festival concurs de muzică ușoară din România, s-a terminat după patru zile de spectacol. 54 de concurenți din toată țara s-au întrecut pentru cele două trofee în valoare totală de 35.000 de lei, iar călărășenii și nu numai s-au distrat alături de artiști și trupe consacrate, precum Puya, 3 Sud Est sau Vama. Însă pentru organizatori, munca pentru ediția de anul acesta a început tocmai în februarie. Mai multe despre munca din spatele acestui festival de amploare din județul Călărași ne spune Georgiana Teodorescu, manager al Centrului Județean de Cultură și Creație.

Ediția cu numărul 34 a festivalului-concurs Flori de Mai a ajuns la bun sfârșit după patru zile pline de concerte din partea celor mai consacrați artiști români, dar și din partea a 54 de voci tinere din toată țara care au urcat pe scenă pentru a câștiga premiile oferite de juriu și sponsori. 

Georgiana Teodorescu alături de câștigătoarea trofeului „Flori de Mai”. Sursă imagine: Centrul Județean de Cultură și Creație Călărași

Georgiana Teodorescu, manager al Centrului Județean de Cultură și Creație, este deja la a treia ediție a festivalul pe care îl organizează și a vorbit despre munca pe care nu toată lumea o vede, în exclusivitate pentru Călărași Press. Spune despre ea că are emoții la fiecare eveniment pe care îl organizează (a mai organizat Hora Mare, MotorFest, Chitara Dunării, târgul de Crăciun sau spectacolele de Revelion), pentru că își dorește să iasă foarte bine. 

Eu sunt un om perfecționist și nu accept să lucrez la un nivel mediocru. Și din cauza asta am emoții, pentru că îmi doresc să iasă foarte, foarte bine”, povestește aceasta. 

„Nu este simplu deloc” 

Munca organizatorilor începe cu adevărat din luna februarie, când încep înscrierile. Urmează apoi o perioadă în care materialele trimise de concurenți sunt validate, iar juriul se întrunește apoi pentru a determina concurenții care trec de preselecții. „Și acolo este o muncă foarte grea. Cu cât se înscriu mai mulți concurenți, cu atât este mai greu, pentru că avem un număr limitat de concurenți care pot intra în festival”, spune managera CJCC. 

Advertisement

Din cauza numărului limitat, există și foarte mulți participanți buni care nu trec de preselecții. Unul dintre cele mai simple motive poate fi chiar că „unele filmulețe nu sunt foarte bine filmate și copilul pierde pentru că nu a trimis un material bun”. 

După preselecții urmează publicarea listei cu cei care ajung să cânte pe scenă, iar pentru unii dintre ei asta înseamnă repetiții cu o orchestră. 

Sunt copii care nu au cântat niciodată cu orchestra și au nevoie de mai multe repetiții. Este o muncă titanică atât din partea echipei Centrului de Cultură, cât și din partea orchestrei care trebuie să aibă răbdare. Este o adunare de forțe, pentru că singuri nu reușim să facem așa ceva”, spune Georgiana Teodorescu. 

Participant cu orchestră, categoria „Floricele de Mai”. Sursă imagine: Centrul Județean de Cultură și Creație Călărași

„Cel mai important lucru la acest festival este partea de concurs”

Georgiana Teodorescu și-ar dori cel mai mult ca publicul să aprecieze mai mult talentele care urcă pe scenă în secțiunea de concurs a festivalului. Simte că oamenii gravitează mai mult spre concertele susținute de artiștii consacrați din industrie, în timp ce participanții urcă pe scena din Sala Barbu Știrbei și îi au în față doar pe părinți și membrii juriului. 

Vrem ca publicul să știe că cel mai important lucru la acest festival este partea de concurs, nu partea de recitaluri de afară și artiștii. Din păcate, la concurs, în sala Barbu Știrbei, publicul călărășean nu vine, deși intrarea este gratuită. Copiii ăștia cântă la o sală aproape goală. În sală sunt doar părinții lor și jurul”, spune ea. 

Festivalul „Flori de Mai” își propune în principal să promoveze noi talente din toată țara care n-au avut bani să se lanseze sau care n-au avut noroc să-i descopere cineva, iar faptul că sunt invitați an de an artiști sau trupe precum Puya, Mario Fresh, 3 Sud Est, Andia sau Vama, este doar pentru a completa evenimentul – adică pentru a atrage un public cât mai larg și pentru a le oferi localnicilor un prilej în plus de a se relaxa. 

Advertisement

Aici am văzut niște voci, am ascultat niște voci mai mari decât artiști consacrați la noi, și este păcat să nu-i vedem și să nu-i încurajăm. Ei tocmai de aceea vin la acest festival. Ca să se facă cunoscuți și să se promoveze, să ajungă și artiști. Asta este pasiunea lor cea mare și asta își doresc să facă în viață, iar acest festival a rămas printre puținele festivaluri care se ocupă cu promovarea talentelor”, explică organizatoarea. 

O parte din câștigătorii Flori de Mai 2024. Sursă imagine: Centrul Județean de Cultură și Creație Călărași

„Ne-am gândit să revenim pe stadion”

Din ce în ce mai mulți oameni participă la Festivalul „Flori de Mai”, organizat anul acesta pe noul platou din fața Centrului Județean Călărași. Mai mulți dintre aceștia s-au plâns de spațiul mic, având în vedere că există atât o secțiune de mese, cât și o secțiune de comedii pentru cei mici. Anul trecut, din cauza lucrărilor de renovare care au avut loc în centrul vechi al orașului, festivalul a fost organizat pe stadion. 

Cu toate astea, stadionul nu oferă destule facilități din punct de vedere logistic, „Pentru că pe stadion acolo nu avem toalete, nu avem curent care să ne asigure scena și operatorii economici, acolo este foarte greu de organizat. Nu este imposibil, dar este foarte greu. Locația este foarte bună, doar că logistica nu există acolo”, menționează aceasta. 

Managera Centrului de Cultură spune că nu ar fi rău dacă în municipiul Călărași ar fi construită o locație dedicată festivalurilor. „Platoul ne-a rămas mic și ne bucurăm că noi creștem”, spune ea. În perioada 21-23 iunie va avea loc MotorFest și se așteaptă la cel puțin 8000 de participanți, care „nu ar încăpea sub nicio formă pe platou”. 

Puya în noaptea de închidere a festivalului. Sursă imagine: Centrul Județean de Cultură și Creație Călărași

Flori de Mai 2024 a avut loc în perioada 23 – 26 mai și a devenit în cei peste 30 de ani de istorie cel mai mare festival-concurs de muzică ușoară din România. În această ediție, premiul cel mare în valoare de 25.000 de lei de la categoria „Flori de Mai”, pentru participanți cu vârste între 16 și 25 de ani, a mers la o tânără din Iași de 18 ani – Eliza Rianna Rusu. La categoria „Floricele de Mai”, pentru cei cu vârste între 7 și 15 ani, marea câștigătoare a fost tot din Iași.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement

Cultură

Recomandare de carte – „Memoriile unui motan călător” de Hiro Arikawa

Published

on

Hiro Arikawa, autoare japoneză născută în 1972 în prefectura Kōchi și absolventă a Universității Rikkyo, este cunoscută pentru romanele sale care îmbină cu finețe emoția umană cu elemente de cotidian japonez, adesea inspirate din experiențe personale și din dragostea pentru animale. Romanul, cu 256 de pagini, a devenit un bestseller internațional, vândut în peste un milion de exemplare în Japonia și tradus în peste 30 de limbi, fiind nominalizat la premii importante precum Eiji Yoshikawa Bungaku Shinjin, Shūgoro Yamamoto și Fūtarō Yamada. În 2018, a fost ecranizat într-un film de succes regizat de Kōichirō Miki, cu Sōta Fukushi în rolul principal, care a capturat esența emoțională a poveștii și a atras un public larg, inclusiv iubitori de animale.

Povestea este narată în cea mai mare parte la persoana întâi din perspectiva lui Nana, un motan vagabond inteligent și independent, cu o coadă care formează un „șapte” („na” în japoneză, de unde îi vine numele). Totul începe când Nana, un supraviețuitor al străzilor, este lovit de o mașină și salvat de Satoru, un tânăr de treizeci de ani care locuiește singur în Tokyo. După vindecare, Nana decide să rămână alături de stăpânul său, renunțând la libertatea sa periculoasă pentru o viață de confort, plină de mângâieri și hrană regulată. Relația lor, marcată de umor subtil și afecțiune necondiționată, devine nucleul romanului. Însă, când Satoru este diagnosticat cu o boală gravă (insomnie și probleme de vedere care sugerează o afecțiune terminală), el pornește într-o călătorie memorabilă prin Japonia, însoțit de Nana, pentru a-i vizita pe prietenii și rudele vechi și a decide cui să-i încredințeze motanul după moartea sa.

Structura narativă alternează între perspectiva lui Nana – plină de observații nonșalante, ironice și pline de înțelepciune felină asupra comportamentului uman – și secțiuni omnisciente care dezvăluie trecutul personajelor. Călătoria îi poartă pe cei doi prin peisaje pitorești japoneze: de la sate rurale la orașe aglomerate, trecând prin vizite la unchiul veterinar, o soră adoptivă sau un vechi prieten de baschet. Fiecare oprire dezvăluie fragmente din viața lui Satoru: pierderea părinților într-un accident, prietenia cu fratele său adoptiv Kosuke sau momente de generozitate uitate, cum ar fi salvarea unui câine numit Hachi (cifra 8, un ecou simbolic al lui Nana). Temele centrale – prietenia necondiționată, sacrificiul, legăturile familiale și acceptarea pierderii – sunt explorate cu o sensibilitate profundă, fără a cădea în sentimentalism exagerat. Vocea lui Nana, cu remarci precum „Oamenii sunt ciudați, dar interesanți”, adaugă un strat de umor și detașare care face lectura accesibilă și captivantă, amintind de citatul din „Motanul are cuvântul” de Natsume Sōseki care deschide romanul: „Eu sunt Măria-Sa motanul”.

Arikawa, care a înființat propria trupă de teatru Sky Rocket și a câștigat Premiul Dengeki pentru debutul său, infuzează textul cu o atmosferă autentică japoneză: descrieri vii ale peisajelor, referințe la cultură pop și o reflecție asupra singurătății urbane. Criticii internaționali au lăudat cartea pentru echilibrul emoțional – The Guardian o numește o lectură care „ne înnobilează ca ființe umane”, iar Kirkus Reviews o descrie ca „blândă, molatică și plină de înțelepciune”. Totuși, unii cititori observă că finalul poate fi copleșitor de trist, inducând lacrimi, și că narațiunea liniară, deși emoțională, nu este la fel de complexă ca în alte opere japoneze moderne. Pe Goodreads, media este de 4.29/5, reflectând popularitatea sa printre iubitorii de animale și cititorii de literatură contemporană.

Advertisement

Pe ansamblu, „Memoriile unui motan călător” este un roman reconfortant și profund, care celebrează legăturile invizibile dintre oameni și animale, amintindu-ne că viața, oricât de efemeră, merită trăită cu generozitate. Este o lectură ideală pentru cei care au iubit „Marley și eu” de John Grogan sau „O mie de răscruci” de Banana Yoshimoto, oferind speranță în mijlocul tristeții. Recomand cu entuziasm, mai ales iubitorilor de pisici – Nana vă va cuceri iremediabil.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Cultură

Recomandare de carte – „Visul numărul 9” – David Mitchell

Published

on

David Mitchell, autorul britanic celebru pentru romane inovatoare precum „Atlasul norilor” sau „Suflete de sticlă”, ne propune în „Visul numărul 9”  o explorare fascinantă a granițelor dintre realitate și vis, inspirată în mare parte de stilul lui Haruki Murakami. Romanul, urmărește odiseea unui tânăr japonez, Eiji Miyake, care, la 20 de ani – vârsta majoratului în Japonia –, ajunge în Tokyo pentru a-și descoperi tatăl biologic, un mister pe care îl poartă din copilărie. Titlul evocă piesa lui John Lennon „#9dream”, iar numărul 9 devine un leitmotiv obsesiv, apărând în nenumărate detalii narative, de la orele de pe ceas la etajele clădirilor, sugerând o lume guvernată de coincidențe mistice și de un subconștient haotic.

Structura romanului este una dintre cele mai captivante aspecte: împărțit în nouă capitole, el alternează între narațiunea în prima persoană a lui Eiji și secvențe onirice sau paralele, care includ jurnale istorice, fabule suprarealiste și episoade de violență urbană. Eiji, un băiat naiv, dar inteligent și cu o imaginație debordantă, navighează prin labirintul metropolei Tokyo: lucrează la un magazin de închiriat videocasete, se împrietenește cu un proprietar excentric, se îndrăgostește de o pianistă cu „ceafa perfectă” și se ciocnește de lumea interlopă a Yakuza. Pe parcurs, visele sale – uneori terifiante, alteori absurde – se împletesc cu realitatea, făcând cititorul să se întrebe constant: ce este adevărat, iar ce doar o proiecție a minții lui Eiji? Un capitol memorabil alternează între așteptarea tensionată a protagonistului într-o cafenea și fantasmele sale violente despre întâlnirea cu tatăl său, culminând cu inundații apocaliptice sau confruntări armate, amintind de stilul kafkian sau de realismul magic al lui Murakami.

Personajele secundare – de la mama alcoolică internată într-o clinică izolată la sora geamănă înecată, care îi bântuie visele – creează o rețea de interconexiuni, tipică stilului autorului, unde totul pare legat de un fir invizibil…

 „Visul numărul 9” este un roman ambițios, plin de energie propulsivă și de jocuri lingvistice, care confirmă statutul lui Mitchell ca unul dintre cei mai talentați prozatori contemporani. Este o lectură intoxicantă pentru fanii literaturii postmoderne, care pune sub semnul întrebării natura realității și a identității, lăsând cititorul cu o obsesie persistentă pentru numărul 9. Recomand cu căldură celor care au iubit „Vânătorul de mielușei sălbatici” al lui Murakami sau „Norwegian Wood”, dar și celor dornici de o aventură narativă neconvențională.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Cultură

Recomandare de carte – „Detalii” de Ia Genberg

Published

on

„Detaliile”, romanul suedez al autoarei Ia Genberg, publicat în 2022 sub titlul original Detaljerna (tradus în română în ediția Polirom din 2025), este o meditație profundă și febrilă asupra memoriei, identității și relațiilor umane, construită prin prisma unor portrete intime și fragmentare. Născută în 1967 la Stockholm, Genberg a debutat în literatură după o carieră jurnalistică, iar acest al treilea roman al său a devenit un bestseller internațional, vândut în peste 30 de țări. A câștigat Premiul August 2022 și Premiul Aftonbladet 2022 în Suedia, fiind finalist la The International Booker Prize 2024 și nominalizat la The International Dublin Literary Award 2025, ceea ce subliniază impactul său global asupra cititorilor de ficțiune contemporană.

Acțiunea se învârte în jurul unei femei neidentificate explicit, care, imobilizată la pat de un acces de febră, este copleșită de o urgență inexplicabilă: să găsească un anumit roman din biblioteca sa. Între paginile cărții, descoperă un bilet vechi de la o fostă iubită, care declanșează un torent de amintiri. Romanul se structurează în jurul a patru portrete vii – ale fostelor iubite, dar și ale unor figuri artistice sau personale – care dezvăluie fragmente de viață, experiențe senzoriale și emoții reprimate. Fiecare portret explorează nu doar subiectul reprezentat, ci și artistul din spatele „penelului”, punând sub semnul întrebării cine este cu adevărat centrul unei istorii: cel observat sau observatorul? Genberg țese o narativă care estompează granițele dintre realitate și ficțiune, trecut și prezent, sine și celălalt, evocând febra ca metaforă pentru haosul interior al amintirilor.

Stilul autoarei este hipnotic și arzător, asemănat de critici cu un acces de febră care hipnotizează și arde la atingere (The New York Times Book Review). Proza sa este captivantă, provocatoare, presărată cu detalii senzoriale vii – mirosuri, texturi, sunete – care transformă abstractul în tangibil. Spre deosebire de romanele nordice mai reci și analitice, „Detaliile” pulsează cu o intensitate emoțională, celebrând umanitatea prin vulnerabilitățile sale. Personajele nu sunt eroi perfecți, ci mosaice de momente efemere: iubiri pierdute, ambiții artistice neîmplinite, confruntări cu identitatea de gen și sexuală. Romanul ridică întrebări profunde despre cum detaliile mărunte – un bilet, un gest, o carte – modelează o viață, și despre pericolele uitării selective.

Cu aproximativ 200 de pagini, „Detaliile” se citește ca un vis febril, pe nerăsuflate, dar lasă în urmă o reflecție durabilă asupra efemerității relațiilor. Nota mea: 4.8/5. Este o lectură esențială pentru iubitorii de literatură introspectivă, care răscolește amintiri personale și invită la o reevaluare a propriei biografii. Recomandată cu entuziasm, mai ales în contextul premiilor recente care o validează ca o capodoperă modernă.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading