Connect with us

Cultură

Exclusiv / Din culisele „Flori de Mai”: Georgiana Teodorescu vorbește despre organizarea celui mai mare festival de muzica ușoară din țară

Flori de Mai, cel mai mare festival concurs de muzică ușoară din România, s-a terminat după patru zile de spectacol. 54 de concurenți din toată țara s-au întrecut pentru cele două trofee în valoare totală de 35.000 de lei, iar călărășenii și nu numai s-au distrat alături de artiști și trupe consacrate, precum Puya, 3 Sud Est sau Vama. Însă pentru organizatori, munca pentru ediția de anul acesta a început tocmai în februarie. Mai multe despre munca din spatele acestui festival de amploare din județul Călărași ne spune Georgiana Teodorescu, manager al Centrului Județean de Cultură și Creație.

Ediția cu numărul 34 a festivalului-concurs Flori de Mai a ajuns la bun sfârșit după patru zile pline de concerte din partea celor mai consacrați artiști români, dar și din partea a 54 de voci tinere din toată țara care au urcat pe scenă pentru a câștiga premiile oferite de juriu și sponsori. 

Georgiana Teodorescu alături de câștigătoarea trofeului „Flori de Mai”. Sursă imagine: Centrul Județean de Cultură și Creație Călărași

Georgiana Teodorescu, manager al Centrului Județean de Cultură și Creație, este deja la a treia ediție a festivalul pe care îl organizează și a vorbit despre munca pe care nu toată lumea o vede, în exclusivitate pentru Călărași Press. Spune despre ea că are emoții la fiecare eveniment pe care îl organizează (a mai organizat Hora Mare, MotorFest, Chitara Dunării, târgul de Crăciun sau spectacolele de Revelion), pentru că își dorește să iasă foarte bine. 

Eu sunt un om perfecționist și nu accept să lucrez la un nivel mediocru. Și din cauza asta am emoții, pentru că îmi doresc să iasă foarte, foarte bine”, povestește aceasta. 

„Nu este simplu deloc” 

Munca organizatorilor începe cu adevărat din luna februarie, când încep înscrierile. Urmează apoi o perioadă în care materialele trimise de concurenți sunt validate, iar juriul se întrunește apoi pentru a determina concurenții care trec de preselecții. „Și acolo este o muncă foarte grea. Cu cât se înscriu mai mulți concurenți, cu atât este mai greu, pentru că avem un număr limitat de concurenți care pot intra în festival”, spune managera CJCC. 

Advertisement

Din cauza numărului limitat, există și foarte mulți participanți buni care nu trec de preselecții. Unul dintre cele mai simple motive poate fi chiar că „unele filmulețe nu sunt foarte bine filmate și copilul pierde pentru că nu a trimis un material bun”. 

După preselecții urmează publicarea listei cu cei care ajung să cânte pe scenă, iar pentru unii dintre ei asta înseamnă repetiții cu o orchestră. 

Sunt copii care nu au cântat niciodată cu orchestra și au nevoie de mai multe repetiții. Este o muncă titanică atât din partea echipei Centrului de Cultură, cât și din partea orchestrei care trebuie să aibă răbdare. Este o adunare de forțe, pentru că singuri nu reușim să facem așa ceva”, spune Georgiana Teodorescu. 

Participant cu orchestră, categoria „Floricele de Mai”. Sursă imagine: Centrul Județean de Cultură și Creație Călărași

„Cel mai important lucru la acest festival este partea de concurs”

Georgiana Teodorescu și-ar dori cel mai mult ca publicul să aprecieze mai mult talentele care urcă pe scenă în secțiunea de concurs a festivalului. Simte că oamenii gravitează mai mult spre concertele susținute de artiștii consacrați din industrie, în timp ce participanții urcă pe scena din Sala Barbu Știrbei și îi au în față doar pe părinți și membrii juriului. 

Vrem ca publicul să știe că cel mai important lucru la acest festival este partea de concurs, nu partea de recitaluri de afară și artiștii. Din păcate, la concurs, în sala Barbu Știrbei, publicul călărășean nu vine, deși intrarea este gratuită. Copiii ăștia cântă la o sală aproape goală. În sală sunt doar părinții lor și jurul”, spune ea. 

Festivalul „Flori de Mai” își propune în principal să promoveze noi talente din toată țara care n-au avut bani să se lanseze sau care n-au avut noroc să-i descopere cineva, iar faptul că sunt invitați an de an artiști sau trupe precum Puya, Mario Fresh, 3 Sud Est, Andia sau Vama, este doar pentru a completa evenimentul – adică pentru a atrage un public cât mai larg și pentru a le oferi localnicilor un prilej în plus de a se relaxa. 

Advertisement

Aici am văzut niște voci, am ascultat niște voci mai mari decât artiști consacrați la noi, și este păcat să nu-i vedem și să nu-i încurajăm. Ei tocmai de aceea vin la acest festival. Ca să se facă cunoscuți și să se promoveze, să ajungă și artiști. Asta este pasiunea lor cea mare și asta își doresc să facă în viață, iar acest festival a rămas printre puținele festivaluri care se ocupă cu promovarea talentelor”, explică organizatoarea. 

O parte din câștigătorii Flori de Mai 2024. Sursă imagine: Centrul Județean de Cultură și Creație Călărași

„Ne-am gândit să revenim pe stadion”

Din ce în ce mai mulți oameni participă la Festivalul „Flori de Mai”, organizat anul acesta pe noul platou din fața Centrului Județean Călărași. Mai mulți dintre aceștia s-au plâns de spațiul mic, având în vedere că există atât o secțiune de mese, cât și o secțiune de comedii pentru cei mici. Anul trecut, din cauza lucrărilor de renovare care au avut loc în centrul vechi al orașului, festivalul a fost organizat pe stadion. 

Cu toate astea, stadionul nu oferă destule facilități din punct de vedere logistic, „Pentru că pe stadion acolo nu avem toalete, nu avem curent care să ne asigure scena și operatorii economici, acolo este foarte greu de organizat. Nu este imposibil, dar este foarte greu. Locația este foarte bună, doar că logistica nu există acolo”, menționează aceasta. 

Managera Centrului de Cultură spune că nu ar fi rău dacă în municipiul Călărași ar fi construită o locație dedicată festivalurilor. „Platoul ne-a rămas mic și ne bucurăm că noi creștem”, spune ea. În perioada 21-23 iunie va avea loc MotorFest și se așteaptă la cel puțin 8000 de participanți, care „nu ar încăpea sub nicio formă pe platou”. 

Puya în noaptea de închidere a festivalului. Sursă imagine: Centrul Județean de Cultură și Creație Călărași

Flori de Mai 2024 a avut loc în perioada 23 – 26 mai și a devenit în cei peste 30 de ani de istorie cel mai mare festival-concurs de muzică ușoară din România. În această ediție, premiul cel mare în valoare de 25.000 de lei de la categoria „Flori de Mai”, pentru participanți cu vârste între 16 și 25 de ani, a mers la o tânără din Iași de 18 ani – Eliza Rianna Rusu. La categoria „Floricele de Mai”, pentru cei cu vârste între 7 și 15 ani, marea câștigătoare a fost tot din Iași.

Advertisement

Cultură

Tinerele artiste de la CJCC Călărași, premiate la Festivalul „Lumini Sonore” din Hârșova

Fetele talentate din cadrul programului Flores Campi – organizat de Centrul Județean de Cultură și Creație Călărași – au obținut rezultate remarcabile la Festivalul „Lumini Sonore by Ozana Barabancea” – Ediția Estivală, desfășurat la Hârșova.

Sub îndrumarea profesoarei de canto Alexandrina Doicin, elevele din Călărași au impresionat juriul și publicul, câștigând premii importante la secțiunea pop românesc:

  • 🎤 Bianca MaximPremiul I și Premiul special care asigură participarea directă în finala Festivalului „Vocea Mării”;

  • 🏆 Veronica NeaguTrofeul secțiunii pop românesc;

  • 🎶 Evelina StanPremiul I;

  • 🎤 Irina TănasePremiul II;

  • 🌟 Miruna LicăPremiul I.

Aceste performanțe confirmă calitatea pregătirii muzicale oferite în cadrul CJCC Călărași, dar și potențialul artistic al tinerilor din județ.

„Felicitări, dragi artiste, pentru munca, pasiunea și strălucirea voastră! Suntem mândri că talentul cultivat la Călărași cucerește scenele din întreaga țară!”, au transmis reprezentanții Centrului de Cultură și Creație.

Advertisement

Continue Reading

Cultură

Recomandare de carte – „Și munții au ecou” – Khaled Hosseini

„Și munții au ecou”, cel de-al treilea roman al lui Khaled Hosseini, este o operă literară de o profunzime rară, care țese cu măiestrie firele destinelor a numeroase personaje, traversând generații, continente și decenii. Povestea începe în anul 1952, în satul afgan Shadbagh, unde frații Abdullah și Pari, uniți de o legătură frățească de o intensitate sfâșietoare, sunt despărțiți de o decizie dureroasă luată de tatăl lor, Saboor. Această despărțire devine punctul de plecare al unui mozaic narativ complex, care explorează impactul alegerilor asupra vieților individuale și colective, de la peisajele aspre ale Afganistanului rural până la străzile aglomerate din Paris, San Francisco și insula grecească Tinos.

Spre deosebire de romanele sale anterioare, „Vânătorii de zmeie” și „Splendida cetate a celor o mie de sori”, care se concentrează pe prietenii sau relații materne, „Și munții au ecou” pune în prim-plan legătura dintre frați, dar și ramificațiile mai largi ale familiei și comunității. Hosseini construiește romanul ca pe o serie de povești interconectate, fiecare capitol aducând în scenă noi personaje și perspective, de la rude îndepărtate la străini care devin, în mod neașteptat, parte a tapiseriei narative. Această structură, deși mai puțin liniară decât în lucrările sale precedente, permite o explorare profundă a temelor precum sacrificiul, vina, iubirea necondiționată și căutarea identității.

Personajele sunt inima romanului, fiecare dintre ele fiind conturat cu o atenție minuțioasă la detalii și cu o umanitate care le face memorabile. Abdullah, fratele mai mare, poartă povara pierderii surorii sale ca pe o rană nerostită, în timp ce Pari, crescută într-o altă lume, simte un gol pe care nu și-l poate explica. Alături de ei, personaje precum Parwana, mama vitregă măcinată de propriile regrete, sau Nabi, unchiul care joacă un rol crucial în despărțirea fraților, adaugă straturi de complexitate emoțională. Hosseini nu idealizează pe nimeni; fiecare personaj este imperfect, cu motivații și slăbiciuni care reflectă lupta universală de a găsi sens într-o lume adesea nedreaptă.

Stilul narativ al lui Hosseini este, ca întotdeauna, o combinație de simplitate și profunzime. Proza sa curge natural, dar fiecare frază ascunde o greutate emoțională care rezonează cu cititorul. Scenele din Afganistan, în special, sunt impregnate de o autenticitate care reflectă nu doar peisajul fizic, ci și greutățile vieții într-o societate marcată de sărăcie, război și schimbări culturale. În același timp, poveștile din diaspora – în Paris sau San Francisco – surprind provocările adaptării, dar și dorul de rădăcini. Hosseini are darul de a transforma experiențe individuale în meditații universale, făcând ca „Și munții au ecou” să fie nu doar o poveste despre o familie, ci despre umanitate în ansamblu.

Advertisement

Unul dintre punctele forte ale romanului este felul în care explorează ecourile deciziilor. Fiecare alegere, fie că e un act de altruism sau o greșeală regretabilă, lasă urme care reverberază peste generații. Hosseini nu oferă răspunsuri simple sau rezolvări facile; în schimb, invită cititorul să reflecteze asupra naturii sacrificiului și a costurilor emoționale ale acestuia. Deși ritmul narativ poate părea, pe alocuri, mai lent, această abordare permite o imersiune profundă în viețile personajelor, oferind momente de introspecție care sunt la fel de captivante ca și momentele dramatice.

„Și munții au ecou” este, în esență, un roman despre legături – cele care ne definesc, cele care ne rup și cele care ne vindecă. Este o poveste despre durerea pierderii, dar și despre speranța regăsirii, despre cum timpul și distanța pot estompa, dar nu șterge, iubirea. Hosseini confirmă, încă o dată, că este un maestru al povestirii, capabil să creeze personaje și lumi care rămân cu cititorul mult timp după ce cartea este închisă. Recomandat celor care caută o lectură care să le frângă inima, dar să le și dea speranță, acest roman este o dovadă a puterii literaturii de a ne conecta la esența a ceea ce înseamnă să fii om.

Continue Reading

Cultură

Recomandare de carte – „Gulagul. O istorie.” de Anne Applebaum

Anne Applebaum, în lucrarea sa monumentală Gulagul. O istorie, publicată în 2003, oferă o analiză detaliată și profund umană a sistemului de lagăre de muncă forțată din Uniunea Sovietică, un mecanism represiv care a marcat viețile a milioane de oameni. Cartea, bazată pe o cercetare exhaustivă, combină documente de arhivă, mărturii ale supraviețuitorilor și o narațiune clară pentru a dezvălui amploarea și cruzimea acestui sistem.

Applebaum structurează lucrarea cronologic, urmărind geneza, dezvoltarea și declinul Gulagului, de la primele lagăre din anii 1920 până la dizolvarea lor treptată după moartea lui Stalin. Cartea explorează nu doar organizarea administrativă și condițiile inumane din lagăre, ci și impactul asupra prizonierilor, gardienilor și societății sovietice în ansamblu. Capitolele dedicate vieții cotidiene – foamea, munca extenuantă, brutalitatea gardienilor și solidaritatea fragilă dintre deținuți – sunt deosebit de emoționante.

Autoarea nu se limitează la o descriere istorică, ci analizează și contextul politic și ideologic care a permis existența Gulagului. Ea evidențiază cum regimul stalinist a folosit lagărele nu doar pentru represiune, ci și ca instrument economic, exploatând munca forțată pentru proiecte de infrastructură colosale, precum Canalul Marea Albă-Baltica.

Unul dintre marile merite ale cărții este accesibilitatea sa. Applebaum evită jargonul academic, oferind o poveste captivantă, dar riguroasă, care echilibrează detaliile istorice cu poveștile personale ale victimelor. Mărturiile supraviețuitorilor, extrase din interviuri și memorii, dau o dimensiune umană analizei, transformând statistici copleșitoare în drame individuale sfâșietoare. De asemenea, autoarea abordează miturile și distorsiunile istorice, clarificând, de exemplu, că Gulagul nu a fost doar un produs al stalinismului, ci o continuare a practicilor represive din perioada țaristă, amplificate de ideologia bolșevică.

Advertisement

Unii cititori ar putea considera că accentul pus pe detalii administrative și economice încetinește ritmul în anumite secțiuni. De asemenea, deși Applebaum acoperă o gamă largă de perspective, vocile femeilor și ale minorităților etnice din lagăre primesc uneori mai puțină atenție decât ar merita, dată fiind diversitatea prizonierilor din Gulag.

Gulagul. O istorie este o lucrare esențială pentru înțelegerea uneia dintre cele mai întunecate pagini ale secolului XX. Anne Applebaum reușește să combine rigoarea istorică cu empatia, oferind o cronică nu doar a unui sistem represiv, ci și a rezilienței umane în fața opresiunii. Cartea este un avertisment asupra consecințelor totalitarismului și o aducere aminte a costului uman al utopiei ideologice. Recomandată atât pasionaților de istorie, cât și celor care doresc să înțeleagă mai bine natura puterii și a supraviețuirii.

Continue Reading