Connect with us

Știri

PMC. Călărașiul se îndatorează pentru proiectele europene: Marius Dulce explică necesitatea cheltuielilor suplimentare

Marius Dulce discută despre gradul de îndatorare al Călărașiului, care a ajuns la 13,7%, și susține că acest procent va fi vârful de îndatorare în anul 2024 și apoi va scădea. El explică că aceste împrumuturi au fost făcute pentru a ajuta proiectele europene, dar pentru ca acestea să fie funcționale, sunt necesare și alte lucrări complementare care implică cheltuieli suplimentare. Marius Dulce afirmă că aceste cheltuieli vor trebui să fie susținute din noi împrumuturi, deoarece bugetul propriu nu este suficient.

El menționează că strada București nu este o lucrare foarte dificilă. Înainte de bulevardul Cuza Vodă, vor fi refăcute trotuarele și se va face o frezare de 6+4 în care se va asfalta și recondiționa ceea ce trebuie făcut. În continuare, pe tronsonul de la Cuza Vodă până la Frână, va fi o zonă de decopertare pentru a interveni pe trotuar și pentru a instala o canalizație de fibră optică pe carosabil. Marius Dulce precizează că trotuarele nu vor fi refăcute deoarece au fost făcute în urmă cu doi ani și sunt încă în garanție.

Marius Dulce: Gradul de îndatorare a ajuns undeva la 13,7%. Procentul acesta va fi în anul 2024 vârful de îndatorare, pentru că după aceea iarăși va scădea. Vreau să vă spun că aceste împrumuturi s-au făcut pentru a ajuta proiectele europene, dar să nu uităm ca pentru ca aceste proiecte să fie funcționale, avem nevoie de o serie de lucrări complementare de care n-a ținut nimeni seamă, iar asta înseamnă tot cheltuială. Cheltuiala trebuie susținută tot din împrumuturi, pentru că bugetul propriu nu ajută și în felul acesta, când acest mecanism de rambursare se va produce, după aceea o să avem nevoie pe aceste proiecte pe PNRR, pentru că trebuie să le mișcăm și pe astea foarte repede. Deja am început să facem documentațiile și trebuie să mișcăm lucrurile de așa natură, pentru că avem nevoie să atragem toți banii aceștia europeni la Călărași.

Din punctul meu de vedere, strada București nu este o lucrare extraordinar de grea. Până la bulevardul Cuza Vodă avem refacerea trotuarelor și o frezare de 6+4 în care o să asfaltăm și o să recondiționăm ceea ce avem de făcut și ce defecte găsim acolo. După aceea, pe tronsonul de la Cuza Vodă până la Frână o să fie o zonă de decopertare. Acolo au făcut anumite expertize și sunt anumite tasări. Există o zonă de decopertare, noi intervenim pe zona aceasta pe trotuar, pentru că o să ducem o canalizație tot de fibră optică pe carosabil. Nu e o lucrare extraordinar de grea. Trotuarele nu se refac, pentru că le-au făcut acum 2 ani și sunt în garanție.”

Advertisement

Știri

România se pregătește de scumpiri: TVA, accize și impozite mai mari de la 1 iulie. TVA de 21% și impozitarea veniturilor românilor cu 16%!

Sursa foto: colaj Fanatik
Sursa foto: colaj Fanatik

Guvernul, împreună cu Administrația Prezidențială și partidele politice PSD, PNL, UDMR și USR, lucrează la un pachet extins de măsuri fiscale prin care se propune majorarea mai multor taxe, cu scopul de a reduce deficitul bugetar. Începând cu 1 iulie, românii ar putea ajunge să plătească mai mult pentru produse, servicii și venituri din diverse surse.

De unde vine presiunea pentru noi taxe

După consultările purtate între Palatul Cotroceni, PSD, PNL, UDMR și USR, specialiștii de la ANAF și Ministerul Finanțelor au stabilit că deficitul bugetar poate fi redus doar prin majorarea a patru tipuri de taxe:

  • TVA
  • Accize (tutun și alcool)
  • Impozitul pe venitul persoanelor fizice
  • Impozitul pe dividende

Măsurile sunt așteptate să intre în vigoare de la 1 iulie 2025, iar alte propuneri — precum impozitarea pensiilor și a veniturilor peste 10.000 lei — ar putea fi aplicate abia din 2026.

Creșteri de taxe estimate pentru a acoperi deficitul bugetar

Guvernul trebuie să aducă 28 de miliarde de lei în plus la buget în a doua jumătate a anului. Conform documentelor analizate de experți fiscali și lideri politici, sursele acestor venituri sunt:

  • TVA: +14 miliarde lei
  • Impozitul pe venit: +10 miliarde lei
  • Accize: +2 miliarde lei
  • Dividende și profit: +2 miliarde lei

Noua structură a TVA-ului

Majorările de TVA propuse sunt:

  • Cota generală: de la 19% la 22%
  • Servicii HoReCa: de la 9% la 19%
  • Alimente și medicamente: de la 9% la 11% (în discuție)
  • Cultura și educația: de la 5% la 7–9%

Impactul: consumatorul final va resimți cel mai mult această măsură, alături de IMM-uri.

Accizele cresc doar pentru tutun și alcool

Accizele la combustibil vor rămâne neschimbate, însă:

Advertisement
  • Tutun: accizele cresc cu 10%
  • Alcool: se modifică formula de calcul

Total estimat suplimentar: 2 miliarde lei

Impozitul pe venit și dividende – dublare a taxării

  • Impozitul pe venit: de la 10% la 16% pentru toate formele de venit (salarii, PFA, drepturi de autor etc.)

  • Dividende: de la 8% la 16%

Se analizează și unificarea impozitului pe venit cu contribuțiile sociale și de sănătate pentru simplificare și eficiență.

Impozitul pe profit – rămâne neschimbat

Deși nivelul impozitului pe profit (16%) nu va fi modificat, Guvernul speră la încasări mai mari printr-o colectare mai eficientă și creșterea economică.

Reducerea cheltuielilor – doar din 2026

Tăierile de cheltuieli vor fi operate începând cu 2026. Până atunci, Guvernul a decis să:

  • Înghețe anumite investiții și programe de stat

  • Revizuiască normele de personal în administrația locală și companiile de stat

Economiile estimate: 10–15 miliarde de lei

Presiunea Comisiei Europene: venituri, nu promisiuni

Bruxelles-ul a transmis ferm că România trebuie să crească veniturile cu cel puțin 5 miliarde de euro, respingând ideea reducerii deficitului doar prin tăieri de cheltuieli. Președintele Nicușor Dan a admis public acest lucru în conferința de presă din 4 iunie, după discuțiile cu oficialul european Céline Gauer.

Advertisement

Românii vor plăti mai mult începând cu 1 iulie, în condițiile în care statul are nevoie urgentă de lichidități. Pachetul fiscal propus reprezintă o mutare radicală, dar considerată necesară de guvern și președinție pentru a evita colapsul financiar.

Continue Reading

Știri

Gazoductul Tuzla–Podișor s-a scumpit cu 100 de milioane de euro: costul total depășește 2 miliarde de lei, iar gazele din Marea Neagră vor ajunge în România mai târziu și la un preț mai mare

Costurile pentru construirea gazoductului Tuzla–Podișor, prin care vor fi transportate gazele naturale din perimetrul Neptun Deep al Mării Negre, au crescut cu aproximativ 500 de milioane de lei (fără TVA) față de suma inițială prevăzută în contractul semnat în februarie 2021. Astfel, de la 1,6 miliarde de lei, valoarea totală a contractului a ajuns la aproape 2,1 miliarde de lei în urma a nu mai puțin de 18 acte adiționale.

Potrivit unui anunț publicat de compania de stat Transgaz SA, beneficiarul proiectului, ultima modificare de costuri a fost oficializată pe 6 iunie 2025, când a fost semnat cel mai recent act adițional. Acesta prevede o majorare a valorii contractului de la 2.018.936.852,44 lei la 2.075.837.686,38 lei, fără TVA.

Lucrările vor dura de trei ori mai mult decât se estimase inițial

Conform documentației depuse în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), durata execuției lucrărilor a fost extinsă semnificativ. Dacă inițial se prevedea o perioadă de 24 de luni pentru finalizarea proiectului, acum termenul a fost extins la 72 de luni de la data semnării contractului de execuție, adică din iunie 2023.

Astfel, în loc să fie gata în doi ani, una dintre cele mai importante investiții în infrastructura energetică a României va fi finalizată, cel mai probabil, în 2029.

Advertisement

Cine construiește gazoductul Marea Neagră–Podișor

Lucrările sunt executate de o asociere de firme condusă de compania turcă Kalyon Insaat Sanayi ve Ticaret Anonim Sirketi, alături de care activează opt alte companii din România, Turcia și Algeria. Printre acestea se numără:

  • Electrogrup SRL Cluj – subcontractant (16%)
  • Toscelik Spiral Boru Uretim Sanayii AS – subcontractant (41,4%)
  • Regia Autonomă Asirom – compania SRI (0,2%)
  • Elcas Prodimpex SRL Ploiești – (0,27%)
  • SPA Tosyali Iron Steel Industry Algeria – (4,6%)
  • Degal Construct SRL București – (0,25%)
  • Gurgenler Insaat Turcia – (3%)
  • Corpcontrol ING SRL Ploiești – (0,1%)

Un proiect strategic pentru România și Uniunea Europeană

Conducta Tuzla–Podișor are o lungime de 308,3 kilometri și este considerată un proiect de interes comun al Uniunii Europene. Este inclusă în Planul de dezvoltare pe 10 ani al Transgaz și a obținut o finanțare de 85 de milioane de euro din Fondul de Modernizare, urmând ca restul costurilor să fie acoperite din surse financiare mixte.

Traseul gazoductului traversează trei județe – Constanța, Călărași și Giurgiu – și 42 de localități. La finalizare, conducta va putea asigura alimentarea cu gaze pentru circa 200.000 de români, peste 520 de instituții publice și va contribui la crearea de noi locuri de muncă în regiune.

Continue Reading

Știri

Deputatul Ion Samoilă transmite un mesaj de pace și credință cu ocazia Sărbătorii Rusaliilor

Cu prilejul Sfintei Sărbători de Rusalii, deputatul social-democrat de Călărași, Ion Samoilă, a transmis un mesaj de suflet către toți cetățenii județului, subliniind importanța credinței, a unității și a solidarității în viața comunității.

„Cu prilejul Sfintei Sărbători de Rusalii, vă transmit cele mai calde gânduri de sănătate, pace și binecuvântare!”, a scris deputatul pe pagina sa publică, amintind că Rusaliile sunt o zi cu o profundă semnificație spirituală, marcând pogorârea Duhului Sfânt asupra Apostolilor și întemeierea Bisericii creștine.

Deputatul a mai transmis că această sărbătoare este un bun prilej de reflecție asupra valorilor fundamentale care stau la baza unei comunități unite: înțelepciunea, echilibrul și speranța. „Lumina Rusaliilor să vă călăuzească pașii spre înțelepciune, echilibru și speranță!”, a adăugat acesta.

În încheiere, Ion Samoilă le-a urat tuturor călărășenilor zile liniștite, cu suflete împăcate și inimi deschise către bine.

Advertisement

Continue Reading