Connect with us

Știri

Top 10 cele mai vandute modele de masini in Europa

Într-un clasament realizat și publicat de economedia.ro sunt prezentate, sub formă de TOP, primele 10 modele auto care s-au vândut cel mai bine în anul 2021, în Europa. 

Golf, popularul hatchback al Volkswagen a înregistrat 205.408 noi înmatriculări în 2021, înaintea Peugeot 208, care a obținut 196.869 de unități și Dacia Sandero, care a terminat pe locul trei, cu 196.792 de înmatriculări. În ciuda faptului că se află, încă în vârful topului, Golf a suferit o scădere de 27,9% a înmatriculărilor față de 2020 și de 50% față de 2019 pre-pandemie. De altfel, volumul general al vânzărilor din Europa a atins cel mai scăzut nivel din 1985, anul trecut, cu un total de 11,75 milioane de mașini vândute. .

Scăderea vânzărilor este parțial rezultatul penuriei de semiconductori, care a fost și mai dăunătoare pentru industrie decât restricțiile provocate de pandemie din 2020, susțin analiștii Jato Dynamics. Probabil că și Dacia ar fi obținut rezultate și mai bune dacă opririle repetate ale fabricii nu ar fi cauzat o pierdere de 70.000 de vehicule neconstruite în 2021, după cum a transmis compania către Economedia.

Cu toate acestea, 2021 a fost un an bun pentru modelele cu emisii reduse, care au stabilit noi recorduri de volum și cotă de piață. În 2021 au fost înregistrate în jur de 2,25 milioane de modele cu emisii reduse, reprezentând 19% din piața de mașini noi și reducând decalajul față de mașinile diesel, care au reprezentat 21,7% dintre vânzări.

Advertisement

De asemenea, aproximativ 5,34 milioane de SUV-uri au fost înmatriculate în Europa în 2021, în creștere cu 11% de la an la an și au reprezentat 45,5% din toate vânzările de mașini noi – cel mai mare procent înregistrat vreodată în Europa. În fine, topul european include cinci mașini deținute de mărci franțuzești, trei germane, una japoneză și una italiană.

Cel mai bine vândute 10 mașini din Europa

1 Volkswagen Golf: 205.405, -27,9%

Crossover-ul compact a reușit să-i depășească pe rivalii săi, dar clasa încă așteaptă un adevărat „game-changer”, mai ales că decalajul se reduce. Modelul german a fost puternic afectat de restrângerea ofertei, suferind o scădere de 27,9% a volumului total, dar cererea rămâne rezonabilă.

2020, cu o reproiectare și o selecție de motorizări pe benzină, diesel și hibridizate. Au fost vândute în total 205.405 modele Golf, inclusiv variantele performante GTI, GTE, GTD și R.

Advertisement

2 Peugeot 208: 196.869, -1,1%

Peugeot 208 a reușit să termine 2021 pe un loc al doilea foarte respectabil, deși cu o lună înainte era depășit de Sandero.

peugeot-208.jpg

Popularitatea sa a fost, fără îndoială, ajutată de conformarea la noul limbaj de design al companiei și de faptul că a devenit prima mașină mică care a fost oferită cu propulsoare pe benzină, diesel și electrice.

3 Dacia Sandero: 196.729, +16,9%

Sandero, mașină cu preț accesibil, a înregistrat o creștere a vânzărilor de 16,9% în 2021, pentru a termina cu doar 77 de unități în spatele Peugeot 208.

Advertisement

dacia-sandero.jpg

Sursa foto: Dacia

A devenit o achiziție și mai atrăgătoare anul acesta odată cu introducerea unui model facelifted, care a primit echipamente precum faruri cu LED și un sistem de infotainment cu ecran tactil.

4 Renault Clio: 196.243, -21,1%

În ciuda unei scăderi de 21,1% a vânzărilor, Clio s-a clasat în continuare în primele cinci mașini în topul vânzărilor europene.

renault-clio.jpg

Sursa foto: Renault

Advertisement

A devenit atractiv, susținut de o gama versatilă de motoare pe benzină și diesel, dar și de un design cu caracter.

5 Peugeot 2008: 194.653, +24,4%

Crossover-ul Peugeot cu un stil îndrăzneț este o alegere populară pentru șoferii europeni, apărând în mod regulat în topul celor mai bine vândute 10 din Europa.

peugeot-2008.jpg

Sursa foto: Peugeot

Este cel mai bine vândut SUV, depășind Volkswagen T-Roc și Hyundai Tucson.

Advertisement

6 Volkswagen T-Roc: 186.644 +17,1%

Crossover-ul T-Roc este al doilea model Volkswagen în top 10, cu vânzări de 186.644, în creștere cu 17,1% față de anul precedent.

vw-t.jpg

Sursa foto: Volkswagen

Micul crossover există din 2017, iar popularitatea sa reflectă amestecul său versatil de motorizări pe benzină și diesel, precum și introducerea recentă a unui model R emblematic orientat spre performanță.

7 Toyota Yaris: 182.590 +1,3%

Advertisement

Cu 182.590 de unități vândute, Toyota Yaris a încheiat 2021 pe locul șapte. Mica mașină de oraș atrage cumpărători datorită stilului său, eficienței consumului de combustibil și a siguranței oferite, printre alte caracteristici.

yaris.jpg

Sursa foto: Toyota

Vânzările au fost, de asemenea, stimulate de un model GR de performanță – o rachetă crescută în raliuri.

8 Opel/Vauxhall Corsa: 180.643 -8,3%

Cel mai bine vândut pe piața din Marea Britanie găsește un public receptiv și în Europa continentală.

Advertisement

opel-corsa.jpg

Sursa foto: Opel

Noile sale baze, dezvoltate de PSA înainte de formarea Stellantis, au ajutat Corsa să-și cimenteze locul în top 10, noua versiune pur electrică și-a sporit și mai mult popularitatea.

9 Fiat/Abarth 500: 174.739, +24%

Modelul Fiat a atins a doua cea mai mare creștere a vânzărilor din top 10 din Europa, cu 24% pentru un total de 179.739 de înregistrări.

fiat-500.jpg

Sursa foto: Fiat

Advertisement

Modelul continuă să fie un succes pentru Fiat, cu un model electric care acum face parte din gamă, iar designul său recent actualizat arată bine.

10 Citroën C3: 159.302, +7%

Creșterea de la an la an a dus Citroën C3 în top 10, cu o creștere de 7% a vânzărilor în 2021.

citroen-c3.jpeg

Sursa foto: Citroen

Modelul întărește reputația companiei franceze pentru mașini compacte, practice și accesibile.

Advertisement

Advertisement

Știri

Trenul Leon – renașterea industriei feroviare românești

Pe 19 iunie 2025, Gara de Nord din București a găzduit un moment istoric pentru industria feroviară românească: lansarea trenului Leon, primul automotor diesel (DMU – Diesel Multiple Unit) fabricat integral în România după mai bine de 80 de ani. Proiectat și construit de Electroputere VFU Pașcani, parte a Grampet Group, acest tren simbolizează nu doar o realizare tehnică, ci și o renaștere a spiritului ingineresc autohton.

Un simbol al tradiției și inovației

Trenul Leon, compus din trei vagoane, oferă 145 de locuri (11 VIP și 134 pentru clasa a II-a) și este dotat cu tehnologie modernă care respectă standardele europene de siguranță și confort. Cu un design ergonomic, scaune rabatabile, ferestre panoramice și măsuțe pliabile, Leon asigură o experiență plăcută pasagerilor. Facilitățile includ prize de 230V și USB, spații pentru bagaje voluminoase și biciclete, precum și rampe de acces pentru persoanele cu mobilitate redusă. Vagoanele sunt izolate fonic și echipate cu sisteme de supraveghere video, senzori de incendiu, interfoane pentru comunicarea cu mecanicul și afișaje audio-vizuale pentru informarea călătorilor.

„Leon este dovada vie că tradiția și tehnologia pot merge mână în mână, atunci când sunt susținute de pasiunea și dedicarea unei echipe extraordinare,” a declarat Gruia Stoica, președintele Grampet Group, în cadrul ceremoniei de lansare. Evenimentul, desfășurat la Salonul Regal din Gara de Nord, a fost urmat de o călătorie simbolică până la Gara Băneasa, marcând un nou capitol pentru transportul feroviar românesc.

Performanță și certificare europeană

Trenul Leon a parcurs peste 30.000 de kilometri în teste și a obținut certificarea CE, ceea ce îi permite să circule în orice țară din Uniunea Europeană. Construit pentru transportul de călători pe distanțe medii, acest automotor diesel reprezintă o combinație de eficiență, sustenabilitate și confort. Fabrica din Pașcani, cu o tradiție de peste 155 de ani, demonstrează că România poate redeveni un actor important pe harta industriei feroviare europene.

Advertisement

O investiție în viitor

Grampet Group, cel mai mare operator feroviar privat din Europa Centrală și de Sud-Est, a investit peste 30 de milioane de euro în modernizarea fabricii din Pașcani. Potrivit lui Gruia Stoica, Electroputere VFU are capacitatea de a produce 24 de trenuri pe an, deschizând astfel perspective pentru noi comenzi și exporturi. Proiectul Leon nu este doar o realizare industrială, ci și o declarație de încredere în potențialul economic și tehnic al României.

Un omagiu adus ingineriei românești

Numele „Leon” are o semnificație personală pentru Gruia Stoica, fiind inspirat de familia sa. Totuși, trenul transcende simbolismul personal, devenind un motiv de mândrie națională. După decenii în care industria feroviară românească a fost umbrită, Leon readuce în prim-plan capacitatea de inovare și excelență a inginerilor români.

Trenul Leon nu este doar un mijloc de transport, ci un simbol al ambiției și al revenirii României în elita industriei feroviare. Cu fiecare kilometru parcurs pe șine, Leon scrie o nouă poveste de succes pentru o națiune care privește cu încredere spre viitor.

Advertisement
Continue Reading

Știri

Eveniment la Muzeul Dunării de Jos Călărași – RomânIA îmbracă IA

Muzeul Dunării de Jos, instituție de cultură aflată în subordinea Consiliului Județean Călărași, vă invită să vizitați, începând cu data de 24 iunie, la Secția Etnografie și Artă Populară, expoziția:
RomânIA îmbracă IA
Deschisă publicului până la sfârșitul lunii august, expoziția este dedicată Zilei Universale a Iei și pune în valoare frumusețea, diversitatea și bogăția patrimoniului textil tradițional românesc.
Ia reprezintă piesa de bază a costumului popular, fiind totuși mai mult decât un obiect vestimentar, și anume un simbol național, o poveste sau chiar o filă de istorie.
O filă de istorie întrucât această cămașă cu altiță însumează în ornamentică semne – simbol venite din neolitic, cu funcție apotropaică, de fertilitate sau chiar narativă – ea dezvăluind date despre starea social – statutară, vârsta sau apartenența la o comunitate a femeii care a creat-o.
Această cămașă este recunoscută pentru frumusețea, simplitatea, dar și simbolismul său profund.
Ca orice alt veșmânt tradițional, și ia constituie o secvență a memoriei colective, iar purtarea ei reprezintă o manifestare spirituală ce străbate generații, relevând istoria mitică a unui popor.
Așadar, putem spune cu ușurință că ia reprezintă un puternic și stabil liant al românilor de pretutindeni, unind generațiile și formând punți de legătură între comunitățile românești din diferite țări.
Croită în formă de cruce, cu o deschizătură în partea de sus, ia este de fapt o cămașă de sărbătoare din pânză albă de bumbac, in sau borangic, având diferite broderii dispuse într-o armonie cromatică și ornamentală care alcătuiește unicitatea costumului popular românesc.
Elementele de bază în compoziția iei sunt umărul, încrețul, altița, râurile și cheițele.
Motivele tradiționale care se regăsesc pe ii au adesea semnificații legate de natură, fertilitate, protecție și spiritualitate. Printre simboluri se numără rombul, spirala, crucea, arborele vieții și steaua.
Primele mărturii vizuale ale iei ne parvin din perioada antichității romane. Astfel, regăsim ia pe Columna lui Traian din Roma, pe monumentul Tropaeum Traiani de la Adamclisi, dar și pe Arcul lui Galeriu din Salonic.
În comunitățile românești din întreaga lume, încă din anul 2013, Ziua Internațională a Iei este sărbătorită la data de 24 iunie, ea inspirând creatori de modă celebri precum Yves Saint Laurent sau Tom Ford, fiind recunoscută ca o piesă vestimentară de patrimoniu universal.
Vă așteptăm cu drag să redescoperim împreună simbolurile și poveștile cusute în fiecare ie!

Continue Reading

Știri

Avertisment medical de cod roșu pentru epuizare termică: Doctorul Tudor Ciuhodaru explică semnele care pot anunța pericolul iminent

România se confruntă din nou cu temperaturi caniculare, iar medicul Tudor Ciuhodaru avertizează populația asupra riscurilor grave asociate cu expunerea prelungită la căldură. Potrivit acestuia, este cod roșu de epuizare termică, o afecțiune care, netratată la timp, poate duce la șoc termic și chiar deces.

Cum recunoaștem epuizarea termică:

Dr. Ciuhodaru subliniază că epuizarea termică apare în special în zilele caniculare și nopțile tropicale, atunci când organismul nu mai poate face față temperaturilor extreme. Există trei categorii de semne de alarmă:

  • Neuropsihice: oboseală accentuată, apatie, somnolență, dureri de cap, amețeli;

  • Cardiovasculare: scăderea bruscă a tensiunii la ridicarea în picioare, tahicardie, tulburări de ritm;

  • Tegumentare: transpirații excesive, senzația de „piele de găină”.

Ce trebuie făcut:

Tratamentul imediat constă în scăderea temperaturii corpului, prin:

  • consumul de lichide reci (fără alcool),

  • dușuri reci sau aplicarea de prosoape umede,

  • repaus într-un loc răcoros, cu picioarele ridicate.

Dacă simptomele nu se ameliorează rapid, sunați de urgență la 112.

Advertisement

Categorii vulnerabile:

Cei mai expuși riscului sunt:

  • copiii și vârstnicii,

  • persoanele cu afecțiuni cardiovasculare,

  • persoanele supraponderale,

  • locatarii de la ultimele etaje fără aer condiționat,

  • șoferii care stau în mașini încinse.

Reguli de aur pentru prevenție:

  1. Apă – hidratați-vă regulat, înainte de apariția senzației de sete;

  2. Umbră – evitați expunerea directă la soare;

  3. Răcoare – aerisiți dimineața devreme și folosiți metode simple pentru răcirea spațiului (jaluzele, textile umede, evitarea gătitului la orele de vârf).

Dr. Tudor Ciuhodaru atrage atenția că prevenția salvează vieți în aceste zile toride și încurajează populația să adopte un comportament responsabil față de propria sănătate și a celor din jur.

Continue Reading