Connect with us

Știri

Crăciun de coșmar. 9 ani de la tragedia care a marcat întreg județul

Miercuri, ora 17.35, anul 2013. O explozie puternică lasă municipiul Călărași în beznă totală. După câteva minute de la deflagrație, bezna străzilor este cuprinsă de lumini ale salvărilor și mașinilor de pompieri. Sirenele se aud  în tot orașul. Pe strada București, vizavi de Tribunal, un bloc de 4 etaje a explodat în urma unor acumulări de gaze. Deși fuseseră anuntați din timp, salariații Distrigaz nu au depistat scăpările pentru a evita tragedia care s-a întâmplat la câteva minute după ce au plecat din scara blocului.

O femeie de 46 de ani, Gina Popescu, și-a pierdut viața în urma deflagrației. Proprietarul apartamentului unde s-a produs explozia, Victor Avădanei, în vârsta de 60 de ani a ajuns în stare gravă la Spitalul Județean de Urgență din Călărași.

Alte 5 persoane au fost preluate de SMURD, iar peste 22 de persoane au fost evacuate.

Explozia s-a produs în jurul orei 17.35, iar cei aflați la acea oră în incinta cafenelei de la parterul blocului, cât și unii locatari au declarat că în jurul orei 16.30 s-a sunat la serviciul de intervenție a Distrigaz întrucât se simțea un puternic miros de gaze. Echipa de intervenție a venit la fața locului pentru remedierea situației, dar în timp ce aceștia făceau verificări s-a produs explozia.

Advertisement

Bărbatul, de 61 de ani, era proprietarul apartamentului în care s-a produs deflagraţia. El a fost internat la Spitalul Clinic de Chirurgie Plastică Reparatorie şi Arsuri din Capitală, cu arsuri pe 60 % din suprafaţa corpului.

Potrivit Adevarul.ro, ancheta în acest caz a fost finalizată la sfârşitul lunii septembrie 2015, când procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Călăraşi au încheiat cercetările şi au întocmit rechizitoriul.

În urma investigaţiilor şi a expertizelor care au început în decembrie 2013, imediat după deflagraţie, s-a stabilit că vinovat de nenorocire se face un angajat al Distrigaz care riscă 12 ani de închisoare, pentru că nu şi-a îndeplinit ca la carte atribuţiile de serviciu.

Conform prim-procurorului Parchetului de pe lângă Tribunalul Călăraşi, Xenofonte Purcărea, angajatul de la SC Distrigaz Reţele SRL e acuzat de neglijenţă în serviciu şi distrugere. În acelaşi dosar au fost demarate cercetări şi faţă de persoana în apartamentul căreia s-a produs explozia, un fost aviator, care, din păcate, a decedat la o săptămână de la accident, fiind grav rănit. În cazul său, ancheta a fost clasată.

Fostul aviator a vrut să se sinucidă

Prim-procurorul Xenofonte Purcărea a mai precizat că în instanţa de judecată a fost trimisă ca parte responsabilă civilmente şi SC Distrigaz Reţele SRL.

Advertisement

Anchetatorii spun că, într-adevăr, Victor Avădanei, fost aviator, a tăiat furtunul de gaz care alimenta aragazul, încercând să se sinucidă. Acumularea de gaze din apartamentul său, situat la etajul I al blocului, a ajuns la parter, într-un bar. De aici s-a făcut prima sesizare la Distrigaz, pe 25 decembrie, în jurul orei 14.00, după ce clienţii şi angajaţii barului s-au alarmat că miroase a gaze. Angajatul firmei a venit, a făcut măsurători, dar nu a considerat necesar să oprească alimentarea în bloc. “ Din nou, în jurul orei 17.00, locatarii au chemat echipa de intervenţie de la Distragaz. Nici atunci nu a fost oprit gazul. Explozia ar fi avut loc şi în aceste condiţii, însă cu un impact moderat, nu de dimensiunea celei care s-a produs”, spune procurorul Purcărea. Dosarul cauzei a fost trimis spre judecare la Tribunalul Călăraşi.

Zeci de persoane audiate

Zeci de persoane au fost audiate în acest dosar complex pentru a se lămuri ce s-a întâmplat în ziua de 25 decembrie 2013 când blocul de la Volna a sărit în aer. Pentru a avea o imagine clară a ceea ce s-a petrecut, anchetatorii au luat în calcul mai multe variante, inclusiv cea privind infracţiuni de serviciu comise de angajații Distrigaz., scrie Adevarul.ro

 

 

 

Advertisement

Știri

Primele microbuze electrice pentru elevii din județul Călărași, livrate prin PNRR

Primele cinci microbuze electrice destinate transportului elevilor din județul Călărași au fost livrate astăzi, marcând începutul unui proiect major de modernizare a infrastructurii școlare, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Vehiculele vor deservi copiii din comunele Frumușani, Dragalina, Borcea, Modelu și Mânăstirea, facilitând accesul la educație în zonele cu infrastructură limitată. Inițiativa face parte din proiectul „Microbuze electrice pentru elevii din județul Călărași”, cu o valoare totală de peste 35,9 milioane de lei.

„Investim în educație și în viitorul copiilor noștri. Aceste microbuze electrice înseamnă un pas concret spre o mobilitate sustenabilă, dar și spre un acces real la școală pentru elevii din mediul rural,” a declarat Vasile Iliuță, președintele Consiliului Județean Călărași, prezent la evenimentul de predare oficială a cheilor, alături de primarii comunelor beneficiare.

Proiectul prevede achiziționarea a 25 de microbuze electrice, furnizate de compania C&I EUROTRANS XXI, conform contractului de achiziție publică semnat în aprilie 2025. Livrările vor continua etapizat, astfel încât până la sfârșitul anului toate vehiculele să fie operaționale și distribuite conform nevoilor din teritoriu.

Advertisement

Continue Reading

Știri

INCENDIU la un restaurant din zona Parcului Victoria din Călărași. Pompierii intervin de urgență!

O situație de urgență a avut loc în după-amiaza zilei de joi, 19 iunie, în municipiul Călărași. Un incendiu a izbucnit la un restaurant situat în apropierea Parcului Victoria, pe strada Victoria, alarmând locuitorii din zonă.

Este vorba despre Restaurantul Chideșa, unde fumul negru a fost observat în interiorul clădirii. Un apel la 112 a mobilizat imediat echipajele de intervenție.

Două autospeciale de pompieri din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Barbu Știrbei” Călărași s-au deplasat rapid la fața locului și acționează în aceste momente pentru localizarea și stingerea incendiului. Zona a fost delimitată pentru siguranța trecătorilor, iar intervenția este în desfășurare.

Deși cauza exactă a izbucnirii focului nu este, deocamdată, cunoscută, pompierii au reușit să țină situația sub control, evitând extinderea flăcărilor către clădirile învecinate.

Advertisement

Din primele informații, nu s-au înregistrat victime, însă evaluările sunt în desfășurare. Autoritățile urmează să stabilească, după stingerea completă a incendiului, cauza probabilă a izbucnirii acestuia.

Continue Reading

Știri

Trenul Leon – renașterea industriei feroviare românești

Pe 19 iunie 2025, Gara de Nord din București a găzduit un moment istoric pentru industria feroviară românească: lansarea trenului Leon, primul automotor diesel (DMU – Diesel Multiple Unit) fabricat integral în România după mai bine de 80 de ani. Proiectat și construit de Electroputere VFU Pașcani, parte a Grampet Group, acest tren simbolizează nu doar o realizare tehnică, ci și o renaștere a spiritului ingineresc autohton.

Un simbol al tradiției și inovației

Trenul Leon, compus din trei vagoane, oferă 145 de locuri (11 VIP și 134 pentru clasa a II-a) și este dotat cu tehnologie modernă care respectă standardele europene de siguranță și confort. Cu un design ergonomic, scaune rabatabile, ferestre panoramice și măsuțe pliabile, Leon asigură o experiență plăcută pasagerilor. Facilitățile includ prize de 230V și USB, spații pentru bagaje voluminoase și biciclete, precum și rampe de acces pentru persoanele cu mobilitate redusă. Vagoanele sunt izolate fonic și echipate cu sisteme de supraveghere video, senzori de incendiu, interfoane pentru comunicarea cu mecanicul și afișaje audio-vizuale pentru informarea călătorilor.

„Leon este dovada vie că tradiția și tehnologia pot merge mână în mână, atunci când sunt susținute de pasiunea și dedicarea unei echipe extraordinare,” a declarat Gruia Stoica, președintele Grampet Group, în cadrul ceremoniei de lansare. Evenimentul, desfășurat la Salonul Regal din Gara de Nord, a fost urmat de o călătorie simbolică până la Gara Băneasa, marcând un nou capitol pentru transportul feroviar românesc.

Performanță și certificare europeană

Trenul Leon a parcurs peste 30.000 de kilometri în teste și a obținut certificarea CE, ceea ce îi permite să circule în orice țară din Uniunea Europeană. Construit pentru transportul de călători pe distanțe medii, acest automotor diesel reprezintă o combinație de eficiență, sustenabilitate și confort. Fabrica din Pașcani, cu o tradiție de peste 155 de ani, demonstrează că România poate redeveni un actor important pe harta industriei feroviare europene.

Advertisement

O investiție în viitor

Grampet Group, cel mai mare operator feroviar privat din Europa Centrală și de Sud-Est, a investit peste 30 de milioane de euro în modernizarea fabricii din Pașcani. Potrivit lui Gruia Stoica, Electroputere VFU are capacitatea de a produce 24 de trenuri pe an, deschizând astfel perspective pentru noi comenzi și exporturi. Proiectul Leon nu este doar o realizare industrială, ci și o declarație de încredere în potențialul economic și tehnic al României.

Un omagiu adus ingineriei românești

Numele „Leon” are o semnificație personală pentru Gruia Stoica, fiind inspirat de familia sa. Totuși, trenul transcende simbolismul personal, devenind un motiv de mândrie națională. După decenii în care industria feroviară românească a fost umbrită, Leon readuce în prim-plan capacitatea de inovare și excelență a inginerilor români.

Trenul Leon nu este doar un mijloc de transport, ci un simbol al ambiției și al revenirii României în elita industriei feroviare. Cu fiecare kilometru parcurs pe șine, Leon scrie o nouă poveste de succes pentru o națiune care privește cu încredere spre viitor.

Advertisement
Continue Reading